Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tee tai ehdota minulle kuukauden kunto- ja laihdutuskuurisuunnitelmaa

Vierailija
27.07.2022 |

Olen turhautunut elämään lihavana ja huonokuntoisena. Välillä jaksan kuntoilla ja välillä syödä terveellisesti, mutta lopulta kaikki jäävät vain väliaikaisiksi muutoksiksi ja lopulta aina palaan vanhoihin huonoihin tapoihin. Ajattelin, että jos vaikka kuukauden noudattaisin tarkasti määrättyä ruokavaliota ja kuntoiluohjelmaa niin näkisin varmemmin tuloksia ja voisin paremmin tiedostaa miten paljon työtä muutos oikeasti vaatii ja olenko valmis sitoutumaan siihen.

Rahaa minulla ei hirveästi ole, joten pienen budjetin suunnitelma olisi ideaali.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittelisi sulle ollenkaan tuollaista että tarkasti määritelty ruokavalio ja kuntoiluohjelma. Jaksat varmaan elää niin kuukauden, et juuri pidempään. En minäkään koskaan jaksanut. Eikä sellainen ole ollenkaan välttämätöntä. Voit aloittaa tekemään pieniä muutoksia 1 kerrallaan siihen mitä syöt nyt tai miten kuntoilet nyt. Eikä niiden tarvi olla radikaaleja. Jos esim. syöt mielestäsi leipää liikaa esim. 6 viipaletta päivässä, mitä jos vähentäisit kolmeen? Tai jos syöt karkkia liikaa, vähennä joko syömiskertoja tai syötyjä kertamääriä. Pieni kävelylenkki johonkin aikaan päivästä ellet sellaista nyt harrasta? Mitä vaan mikä ei sinulle ole kovin hankalaa ja vastenmielistä, mutta joka joko vähentää kalorin saantia tai lisää kulutusta. Näin laihtuu toki hitaasti, mutta kyllä laihtuu, ja ilman kituuttelua.

Näin on minulle monesti sanottu ja olen tällaisia mielipiteitä myös paljon lukenut. Ongelmani on siinä, että turhaudun hyvin nopeasti, jos tuloksia ei ala näkyä. Haluaisin jonkun selkeän indikaattorin, että etenen oikeaan suuntaan eikä siinä jotkut puolen kilon kuukausittaiset painon tippumiset tai 5 s nopeampi tahti lenkeillä tunnu missään. Olisi helpompaa edetä hitaasti kiiruhtaen, jos olisi edes jonkinlaisessa kunnossa tai painossa, mutta näin läskimahaisena hengästyjänä haluaisin ainakin alkuun potkun persuuksille, jotta pääsisin vauhtiin.

ap

Noin sanoin minäkin 10 v sitten. Tarvittiin siis vielä monen monta pikalaihtumista ja takaisin lihomista ennen kuin nöyrryin hyväksymään hitaamman tahdin laihtua. Toivon toki että sulla onnistuu tuo miten haluat asian hoitaa, mutta jos ei niin sitten kannattaa kokeilla sitä rauhallisempaa tapaa 🙂

Rauhallinen tapa ei toimi, koska mulla ei ole oikeastaan mitään ulkoista tai sisäistä motivaattoria laihtua. En välitä miltä näytän, miten jaksan, miten terve olen tai mitään muutakaan. Toki olisi mukavampi olla laihempi ja paremmassa kunnossa, mutta en todellakaan ole sellaisessa tilanteessa, jossa jaksaisin usean vuoden projektiin ryhtyä, koska laihtumisen ja kunnon parantumisen tuoma lisä elämääni olisi pienempi kuin siihen vaadittu työmäärä ja nautinnoista pidättäytyminen. 

ap

Vierailija
42/53 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita jättämällä limsat ja sipsit kauppaan ja kävele kerran päivässä asuintalosi ympäri. Siinä on kertomaasi lähtökohtaan nähden tarpeeksi ensimmäiselle kuukaudelle. Jos sataa, ota tukeva tuoli ja tee istumasta seisomaan nousuja, aluksi vaikka 3 x 5 sarjaa.

Miksi noin vähän? Kävin jonkin aikaa sitten 80 km pyörälenkillä. Eikä sellaisia saisi tehdä?

ap

Eli et ole huonossa kunnossa, syöt vain useamman edestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittelisi sulle ollenkaan tuollaista että tarkasti määritelty ruokavalio ja kuntoiluohjelma. Jaksat varmaan elää niin kuukauden, et juuri pidempään. En minäkään koskaan jaksanut. Eikä sellainen ole ollenkaan välttämätöntä. Voit aloittaa tekemään pieniä muutoksia 1 kerrallaan siihen mitä syöt nyt tai miten kuntoilet nyt. Eikä niiden tarvi olla radikaaleja. Jos esim. syöt mielestäsi leipää liikaa esim. 6 viipaletta päivässä, mitä jos vähentäisit kolmeen? Tai jos syöt karkkia liikaa, vähennä joko syömiskertoja tai syötyjä kertamääriä. Pieni kävelylenkki johonkin aikaan päivästä ellet sellaista nyt harrasta? Mitä vaan mikä ei sinulle ole kovin hankalaa ja vastenmielistä, mutta joka joko vähentää kalorin saantia tai lisää kulutusta. Näin laihtuu toki hitaasti, mutta kyllä laihtuu, ja ilman kituuttelua.

Näin on minulle monesti sanottu ja olen tällaisia mielipiteitä myös paljon lukenut. Ongelmani on siinä, että turhaudun hyvin nopeasti, jos tuloksia ei ala näkyä. Haluaisin jonkun selkeän indikaattorin, että etenen oikeaan suuntaan eikä siinä jotkut puolen kilon kuukausittaiset painon tippumiset tai 5 s nopeampi tahti lenkeillä tunnu missään. Olisi helpompaa edetä hitaasti kiiruhtaen, jos olisi edes jonkinlaisessa kunnossa tai painossa, mutta näin läskimahaisena hengästyjänä haluaisin ainakin alkuun potkun persuuksille, jotta pääsisin vauhtiin.

ap

Noin sanoin minäkin 10 v sitten. Tarvittiin siis vielä monen monta pikalaihtumista ja takaisin lihomista ennen kuin nöyrryin hyväksymään hitaamman tahdin laihtua. Toivon toki että sulla onnistuu tuo miten haluat asian hoitaa, mutta jos ei niin sitten kannattaa kokeilla sitä rauhallisempaa tapaa 🙂

Rauhallinen tapa ei toimi, koska mulla ei ole oikeastaan mitään ulkoista tai sisäistä motivaattoria laihtua. En välitä miltä näytän, miten jaksan, miten terve olen tai mitään muutakaan. Toki olisi mukavampi olla laihempi ja paremmassa kunnossa, mutta en todellakaan ole sellaisessa tilanteessa, jossa jaksaisin usean vuoden projektiin ryhtyä, koska laihtumisen ja kunnon parantumisen tuoma lisä elämääni olisi pienempi kuin siihen vaadittu työmäärä ja nautinnoista pidättäytyminen. 

ap

Etkö halua ehkäistä lihavuudesta johtuvia sairauksia? Kyllähän sen pitäisi olla lopullinen elämänmuutos eikä mikään muutaman vuoden projekti, jotta saisit todellista terveyshyötyä. Jojolaihdutus on epäterveellistä.

Vierailija
44/53 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita jättämällä limsat ja sipsit kauppaan ja kävele kerran päivässä asuintalosi ympäri. Siinä on kertomaasi lähtökohtaan nähden tarpeeksi ensimmäiselle kuukaudelle. Jos sataa, ota tukeva tuoli ja tee istumasta seisomaan nousuja, aluksi vaikka 3 x 5 sarjaa.

Miksi noin vähän? Kävin jonkin aikaa sitten 80 km pyörälenkillä. Eikä sellaisia saisi tehdä?

ap

Eli et ole huonossa kunnossa, syöt vain useamman edestä.

Olen kyllä. Pyöräily nyt on helppoa toimintaa jota jokainen jaksaa tehdä. Juoksemista en jaksa nykyään juuri lainkaan ja lihaksetkin ovat kadonneet. Ruokailla taas jaksan - liikaakin.

ap

Vierailija
45/53 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Etkö halua ehkäistä lihavuudesta johtuvia sairauksia? Kyllähän sen pitäisi olla lopullinen elämänmuutos eikä mikään muutaman vuoden projekti, jotta saisit todellista terveyshyötyä. Jojolaihdutus on epäterveellistä.

En oikeastaan halua. Minulla on ennestään jo usea lihavuudesta riippumaton krooninen sairaus enkä siis näkisi, että muutama lisää olisi mitenkään paha. Ja kuten tuolla aikaisemmin sanoin: ei minulla ole sellaisia motivaatiotekijöitä, jotka mahdollistaisivat usean vuoden projektin tai kokonaisen elämänmuutoksen.

ap

Vierailija
46/53 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydätkö, ap, myös arkkitehtejä piirtämään sinulle ilmaiseksi talon; sisustussuunnittelijoita tekemään sisustussuunnitelman ja pihasuunnittelijoita tekemään pihasuunnitelman? Lääkäreiden odotat ilmaisesti tekevän sinulle diagnoosin, kun kuvailet vaivasi ja kampaajat suunnittelevat ilmaiseksi hiustenleikkauksen.

Jne.

Minkä ihmeen takia kukaan tekisi sinulle ilmaiseksi kunto- ja laihdutuskuurisuunnitelman? Haluaisitko, että sen tekee joku "maallikko", joka ei ole opiskellut päivääkään ravitsemusta ja liikuntaa? Sellaistako noudattaisit? Vai odotatko tosiaan, että joku PT, fyssari, ravitsemusneuvoja tai vastaava palvelee sinua ilmaiseksi?

Siksi toisekseen kuureista ei ole yhtään mitään hyötyä.

Vierailija
47/53 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ap kanssasi samassa tilanteessa. Olen läski ja jotain pitäisi tehdä, mutta motivaatio katoaa liian hitaaseen edistymiseen.

Ajattelin itse kokeilla nyt seuraavaa: syön kolme kertaa päivässä ruokia, joista oikeasti tykkään (herkut tietysti jätän pois), katson vaan määrät ruuan mukaan, eli energiapitoisempaa syön vaan vähemmän, käyn tunnin kävelylenkillä kerran päivässä (tämä on normaalistikin ohjelmassa koirien takia) ja lisäksi etsin netistä jonkun jumpan, joka veisi maks. puoli tuntia kerrallaan ja voisi tehdä enimmäkseen oman kehon painolla, koska en jaksa mitään vimputtimia, enkä erityisesti pidä "paikoillaan liikkumisesta" ylipäätään. Jumppaa ajattelin tehdä 3-4 krt viikossa ja jos näiden avulla saisin edes 5 kiloa pois, ajattelin aloittaa juoksemisen. 20 kiloa kevyempänä rakastin juoksemista, mutta tällä nykyisellä elopainolla ei polvet kestä vaikka olisi miten hyvät kengät.  

Koirat ulkoilevat tunnin päivässä? Jo niiden takia olisi hyvä lisätä lenkkejä ainakin kahdella tunnilla päivässä, aivan vähintään liikuntaa (edes kävelyä) pitäisi olla kaksi kertaa tunnin verran joka päivä. Koiran parasta aikaa on se kun se saa olla ulkona, sitä ne aina odottavat eniten. Hirveä ajatus että joku ulkoilee noin vähän.

Vierailija
48/53 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ap kanssasi samassa tilanteessa. Olen läski ja jotain pitäisi tehdä, mutta motivaatio katoaa liian hitaaseen edistymiseen.

Ajattelin itse kokeilla nyt seuraavaa: syön kolme kertaa päivässä ruokia, joista oikeasti tykkään (herkut tietysti jätän pois), katson vaan määrät ruuan mukaan, eli energiapitoisempaa syön vaan vähemmän, käyn tunnin kävelylenkillä kerran päivässä (tämä on normaalistikin ohjelmassa koirien takia) ja lisäksi etsin netistä jonkun jumpan, joka veisi maks. puoli tuntia kerrallaan ja voisi tehdä enimmäkseen oman kehon painolla, koska en jaksa mitään vimputtimia, enkä erityisesti pidä "paikoillaan liikkumisesta" ylipäätään. Jumppaa ajattelin tehdä 3-4 krt viikossa ja jos näiden avulla saisin edes 5 kiloa pois, ajattelin aloittaa juoksemisen. 20 kiloa kevyempänä rakastin juoksemista, mutta tällä nykyisellä elopainolla ei polvet kestä vaikka olisi miten hyvät kengät.  

Koirat ulkoilevat tunnin päivässä? Jo niiden takia olisi hyvä lisätä lenkkejä ainakin kahdella tunnilla päivässä, aivan vähintään liikuntaa (edes kävelyä) pitäisi olla kaksi kertaa tunnin verran joka päivä. Koiran parasta aikaa on se kun se saa olla ulkona, sitä ne aina odottavat eniten. Hirveä ajatus että joku ulkoilee noin vähän.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta vähän ohiksena kommentoin:

Hän kirjoitti tekevänsä tunnin lenkin päivässä koirien takia (kanssa). Ei, että se olisi ainoa aika, minkä koirat ulkoilevat. Minä teen koiran kanssa 1-1,5 t lenkin alkuillasta töiden jälkeen, aamulla sen kanssa lenkkeilee saman verran puolisoni, illalla ennen nukkumaanmenoa se pääsee vielä hihnassa ulos (mutta en laske sitä lenkiksi, kun kävelemme vain hissukseen tekemässä tarpeet). Sen lisäksi se saattaa olla päivän mittaan ulkona tuntikaupalla, kun teemme pihatöitä.

Vierailija
49/53 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse huomannut kaikista muutoksista että jos jää odottamaan motivaatiota, mitään valmista ei koskaan tule. Kannattaa aloittaa vaikka motivaatiota ei ole hiukkaakaan. Ja myöhemmin kun motivaatiota ei edelleenkään ole, pitää vaan jatkaa. Rutiini on paljon parempi kuin motivaatio. Älä kysy koko ajan itseltäsi onko minulla motivaatiota, teet vain.

Vierailija
50/53 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, sinun pitää sukeltaa tähän nyt ihan kokonaan mukaan, siten että teet aikataulun ja ohjelman itsellesi ihan itse. Sellaisen, joka sopii sinun elämääsi ja jota pystyt noudattamaan pitkään.

Netti on täynnä kirjoitusta laihdutuksesta ja erilaisia kunto-ohjelmia. Ja jokainen meistä on erilainen.

Sinä teet itse jokatapauksessa työn, sinä teet itsellesi parhaimman palveluksen kun suunnittelet ihan alusta lähtien myös keinot itse.

Vinkiksi annan, että lähde yksi muutos kerrallaan liikkeelle. Kun olet saanut tästä uuden tavan, lisää toinen.

Itse aloitin myös, edessä on vuoden työ.

Vierailija
51/53 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae Mustakangas energiatiheys

Vierailija
52/53 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2020 tein elämäntapamuutoksen ja ensimmäisen puoli vuotta paino tippui n. 0,7 kg viikottain. Ensimmäisen kuukauden tahti oli yli kilon per viikko, mutta tasaantui siitä.

Liikunnan osalta tein näin:

Sohvaperunan aloitin kävelyllä 3-4 viikossa rauhallinen kävelylenkki 30-90min kestoltaan. Tätä parisen viikkoa ja rupesin käymään uimassa kaksi kertaa viikossa. Alkuun uin 300 metriä per kerta ja kunnon parantuessa kasvatin matkaa. Kun olin käynyt uimassa taas parisen viikkoa aloitin kuntosalilla käymisen kahdesti viikossa. Tein koko vartalon kuntopiiriä. Tutuksi tulleen parin viikon jälkeen alkoi uuden harrastuksen peruskurssi, jolla kävin kahdesti viikossa. Tässä kohtaa kävelyt jäivät harvemmin tehtäväksi, koska aika alkoi yksinkertaisesti olla rajallinen. Ajan ja energian puitteissa kävely, mutta kuusi treeni kertaa oli jo viikossa ilman kävelyäkin. 

Ruuassa jätin herkut pois ensin kokonaan. Ensimmäisen parin kuukauden aika pidin kolmesti la-su mehupaastoa, juoden 3 litraa mehua päivässä. Työpaikkaruokalassa jätin perunan/pasta/riisin kokonaan lautaseltani pois, ellei esim. pasta ollut sekoitettuna pääruuan joukkoon. Kiinnitin huomiota annoskokoon, annoksen sisältöön ja opettelin syömään järkeviä määriä. Vaikka ruoka oli hyvää ja olisin vielä jaksanut syödä, niin lopetin syömisen. Muutaman kuukauden kohdalla otin herkut mukaan kuvioon, mutta tiedostaen ensimmäisen suupalojen olevan parhaat.  3-4 suupalaa oli jälkiruoka-annokseni ja herkkuja 1-2 kertaa viikossa. 3-4 kuukauden kohdalla kokeilin pätkäpaastoa jättäen aamiaisen kokonaan väliin, koittaen syödä muilla aterioilla kuten söisin normaalipainoisena. Aamiaisen poisjättäminen toi sitten vajetta koko päivän nautittuihin kaloreihin.

Punnitsin itseni viikottain vakiohetkessä eli aamulla vessassakäymisen jälkeen alusvaatteet päällä saadakseni mahdollisimman vertailukelpoisen tuloksen. Tätä punnitsemista olen sittemmin jatkanut nyt yli kaksi vuotta. Uskon tämän olleen ratkaisevaa myös tulosten säilymisen kannalta.  

Vierailija
53/53 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydätkö, ap, myös arkkitehtejä piirtämään sinulle ilmaiseksi talon; sisustussuunnittelijoita tekemään sisustussuunnitelman ja pihasuunnittelijoita tekemään pihasuunnitelman? Lääkäreiden odotat ilmaisesti tekevän sinulle diagnoosin, kun kuvailet vaivasi ja kampaajat suunnittelevat ilmaiseksi hiustenleikkauksen.

Jne.

Minkä ihmeen takia kukaan tekisi sinulle ilmaiseksi kunto- ja laihdutuskuurisuunnitelman? Haluaisitko, että sen tekee joku "maallikko", joka ei ole opiskellut päivääkään ravitsemusta ja liikuntaa? Sellaistako noudattaisit? Vai odotatko tosiaan, että joku PT, fyssari, ravitsemusneuvoja tai vastaava palvelee sinua ilmaiseksi?

Siksi toisekseen kuureista ei ole yhtään mitään hyötyä.

Suosittelen lukemaan koko ketjun niin et toista jo kysyttyjä kysymyksiä. Voin silti sinulle vastata, että mielelläni ottaisin hyvän ohjelman vastaan, mutta en tietenkään sellaisen tekemistä keneltäkään vaadi. En myöskään odottanut, että kukaan minulle kokonaisvaltaista ravinto- ja kuntoiluohjelmaa laatisi, mutta varmasti joku on tällaista noudattanut ja jos on niin ehkä joku haluaisi omasta ohjelmastaan jotakin yksityiskohtia kertoa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme