Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moninaiset terveysongelmat - ei sairauslomaa työkyvyttömyyseläkkeestä puhumattakaan

Vierailija
27.07.2022 |

Pystyn hädin tuskin pitämään itsestä huolen arjessa.
Laitoin itse asiassa ylös päiviä, jolloin olen viime aikoina ollut lähes tai kokonaan toimintakyvytön: toissa viikolla ennen kuukautisia krooninen hermosärky jaloissa kävi sietämättömäksi, tätä kesti kolme päivää. Kuukautiset olivat aluksi todella kivuliaat ja runsaat, ne kestivät seitsemän päivää joista sängyssä jouduin olemaan kokonaan kaksi tai kolme. Sen jälkeen pari kärsin kolme päivää migreenistä, jolloin pystyin vaan makaamaan ja lopulta nukuin 14h, minkä jälkeen kipu oli hellittänyt.
Kelalle ei riitä nämä vaivat, koska vaivat yksittäisinä eivät pilaa työ- tai opiskelukykyä kokonaan ja esimerkiksi kuukautisvaivat ei ole peruste mihinkään. KÄYTÄNNÖSSÄ kuitenkaan en pysty lähes mihinkään, tuossahan menee valtavasti aikaa hukkaan. Olen vähän väliä puolikuntoinen ja sitten otan kiinni kun on pari helpompaa päivää, hermokipu tosin on jatkuvaa joten mitään kokonaan terveitä päiviä ei ole koskaan. En tiedä mitä tässä pystyy enää tekemään. Haluaisin tienata rahaa ja elää itsenäistä normaalia elämää, se on vaan jatkuvaa takapakkia näiden kanssa. Mitään helpotusta ei oikein saa, kun toimintakykyä alentavat asiat ovat vaihtelevia.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen moniongelmainen työtön, enkä pääse eläkkeelle. Rahan takia joudun virallisesti työttömänä olemaan. Ap:n tapauksessa kannattaisi ehkä yrittää hakeutua työhön, jossa etätyö tai kotoa käsin tehtävä työ on mahdollista ja jota voi tehdä silloin kun huvittaa kunhan hommat tulevat tehdyksi tai sitten kylmästi vaan jättäytyä tukien varaan ja ottaa loparit. Toki tästä seuraa todennäköisesti karenssi ja ennen toimeentulotuen saamista säästöt ja omaisuus pitää olla käytettyinä.

Vierailija
2/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. 

Jatkuvaa nivelkipuilua joihin en kuitenkaan saa lääkettä koska "ei ole kokeiden mukaan reumaa) Sitten odotetaan että pystyn elämään normaalisti. Ei puhettakaan että kokeiltaisiin edes reumalääkitystä. Koska ei ole reumaa, niin en voi olla kipeä enkä toimintakyvytön, vaan olen täysin terve.

Vatsa on 4h aamulla niin sekaisin että käyn 10 kertaa sontimassa. Ei löydy mitään vikaa, joten olen toimintakuntoinen koko aamun, vaikka siis istun 5 min välein vessassa 20 min. 

Tätä voisi jatkaa loputtomiin. Yksittäisiä oireita on niin paljon etten pysty juuri mihinkään kuin 4-5päivää / kk, mutta koska ei löydy sellaista minkä lääkäri kelpuuttaa, niin olen täysin terve!!

Pahinta on ettei edes yritetä helpottaa oloani, enkä saa lääkkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä tulen vilkaisemaan tänne päivän mysteeri oireet.

Pyydän ymmärtäkää mistä nämä johtuvat.

Tämä on hullua.

https://www.reddit.com/r/vaccinelonghauler/new/

Vierailija
4/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko yrittää saada sairaslomaa tai eläkettä sitten ihan masennukseen, ahdistukseen, stressiin, väsymykseen vetoamalla? Kyllähän tuollainen tilanne noitakin oikeastikin aiheuttaa.

Vierailija
5/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko yrittää saada sairaslomaa tai eläkettä sitten ihan masennukseen, ahdistukseen, stressiin, väsymykseen vetoamalla? Kyllähän tuollainen tilanne noitakin oikeastikin aiheuttaa.

Ei saa mt-eläkettä fyysisten sairauksien takia.

Vierailija
6/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakenut gynekologilta apua noihin vaivoihin?

Vierailija
7/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankariin kuukautiskipuihin löytyy apu.

Kuukautiset voidaan lääkkeillä lopettaa kokonaan.

Paha migreeni on pirullinen vaiva, mutta siihenkin on lääkkeitä.

Migreeni voidaan jopa estää, kun ottaa estolääkkeen ajoissa.

Hermosärky on vaikea tapaus. Mitä lääkäri on asiasta sanonut, onko kipuun olemassa mitään vaikuttavaa lääkettä tai hoitoa.

Mikään noista sairauksista ei kuitenkaan ole sellaisia, joiden perusteella voisi saada työkyvyttömyys eläkkeen.

Vierailija
8/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on todettu keskivaikea masennus ja kaksi muuta mt-häiriötä. Kela ei huomioi posttraumaattista häiriötä, koska lääkärit eivät ole kuvailleet sen oireita riittävästi lausunnossaan. Terveyskeskuslääkärit kuvailevat psyykkisen puolen oireita pinnallisesti, julkisen puolen psykiatrille ei pääse, ja yksityisellä psykiatrilla olen jo käynyt eikä hänenkään lausunto auttanut.

Itse en koe, että mielialaoireet ovat suurin ongelma sillä jos olisin muuten terve ja raha-asiat ym. olisivat kunnossa niin pystyisin hyvin varmasti olemaan melko onnellinen ja toimiva ihminen uudelleen. Ja tottakai tilanne aiheuttaa väsymystä ja stressiä, mutta ne puolestaan eivät ole sairausdiagnooseja. Ap

Vierailija
9/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella suomalaisella on keliakia eivätkä he edes tiedä sitä.

On olemassa myös gluteeniherkkyys jolle ei ole vielä löydetty luotettvaa testiä.

Jos maha on sekaisin lähtisin etsimään syytä sieltä.

Lääkkeet vaan peittää oireita eikä ratkaise sitä perussyytä mistä oireet johtuvat.

Moni reumaatikko ym nivelvaivanen on päässyt eroon kivuista jättämällä vehnän pois ruokavaliosta.

Vierailija
10/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hermosärky on vaikea tapaus. Mitä lääkäri on asiasta sanonut, onko kipuun olemassa mitään vaikuttavaa lääkettä tai hoitoa.

Mikään noista sairauksista ei kuitenkaan ole sellaisia, joiden perusteella voisi saada työkyvyttömyys eläkkeen.

Ei olekaan, sitähän sanoinkin aloituksessa. Hermosärkyyn on kokeiltu gabapentiiniä, joka auttoi mutta väsytti niin että olin sitten sen takia huonossa kunnossa, kuin krapulassa koko ajan, ja mielialalääkettä, joka kipuihin ei auttanut. Viimeisin lähetteeni kipupoliklinikalle käännettiin takaisin, joten sen koommin en ole apua siihen saanut.

Minulla on pysyvä diagnoosi hermokipuun liittyen, mutta en laita tänne kaikkia henkilökohtaisista tietojani. Virallisia, voimassaolevia diagnooseja on ainakin neljä kappaletta, ja niiden päälle nuo ns vaihtelevat vaivat. Kuitenkaan siis kelalle ei koskaan ne diagnoosit eikä selvitykset toimintakyvystä ole kelvanneet. Ap

Vierailija
11/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten taas mt-diagnooseissa on se ongelma, että ne estävät hoidon saamista muuhun, kun oletetaan, että masentunut, ahdistunut tai paniikkihäiriöinen potilas vaan ylireagoi kaikkeen. Ap

Vierailija
12/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että, "ihanaa" huomata että en ole ainoa. Mulla on 5 vuotta ollut selkä siinä kunnossa että jos olisin työsuhteessa niin tänä vuonna olisin ollut kykenevä töihin yhteensä 2-3 viikkoa. Siihen lisätään märkäinen hikirauhastulehdus joka tälläkin hetkellä päällä joten en voi käyttää edes vaatteita. Talvella en edes mene ulos jos on vähänkään pakkasta sillä naamataulu on sen verran karulla krokotiilinnahalla että hävettää. Minulla löytyi keväällä työttömien terveystarkastuksen yhteydessä otetuissa verikokeissa jotain reumaan viittaavaa. En tosin ole edelleenkään päässyt lääkärille koska kunnassamme on vain yksi lekuri joka tekee työttömille terveystarkastuksia. Olisihan se kiva tehdä vaikka kotona jotain työtä, mutta mitä kun ei voi istua koneella varttia pidempään eikä sormet suostu toimimaan kovin kauaa yhteistyössä hiiren ja näppäimistön kanssa.

Vierailija
13/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että, "ihanaa" huomata että en ole ainoa. Mulla on 5 vuotta ollut selkä siinä kunnossa että jos olisin työsuhteessa niin tänä vuonna olisin ollut kykenevä töihin yhteensä 2-3 viikkoa. Siihen lisätään märkäinen hikirauhastulehdus joka tälläkin hetkellä päällä joten en voi käyttää edes vaatteita. Talvella en edes mene ulos jos on vähänkään pakkasta sillä naamataulu on sen verran karulla krokotiilinnahalla että hävettää. Minulla löytyi keväällä työttömien terveystarkastuksen yhteydessä otetuissa verikokeissa jotain reumaan viittaavaa. En tosin ole edelleenkään päässyt lääkärille koska kunnassamme on vain yksi lekuri joka tekee työttömille terveystarkastuksia. Olisihan se kiva tehdä vaikka kotona jotain työtä, mutta mitä kun ei voi istua koneella varttia pidempään eikä sormet suostu toimimaan kovin kauaa yhteistyössä hiiren ja näppäimistön kanssa.

Saanko suositella... Kokeile tuohon hikirauhastulehdukseen reishiuutetta. Minulla oli kainaloissa "finnejä" (kuukausia) jotka suureni ja suureni koko ajan ja luulen että niistä olisi loppuviimein tullut tuollainen hikirauhastulehdus jos en olisi älynnyt kokeilla tuota reishiä. Kokeilin ensin sitä joka auttaa huuliherpekseen mutta se vain tuntui ennestään kasvattavan paiseita. Kun aloin käyttää reishiä ( pistin sitä aina aamukahviin) niin jonkun aikaa meni että huomasi että uusia paiseita ei enää tule ja ne vanhat painui pikkuhiljaa pois. Maksaa jotain 20 pullo että ei siinä kovin korkeelta tipu jos ei tehoakkaan.

Vierailija
14/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko suositella... Kokeile tuohon hikirauhastulehdukseen reishiuutetta. Minulla oli kainaloissa "finnejä" (kuukausia) jotka suureni ja suureni koko ajan ja luulen että niistä olisi loppuviimein tullut tuollainen hikirauhastulehdus jos en olisi älynnyt kokeilla tuota reishiä. Kokeilin ensin sitä joka auttaa huuliherpekseen mutta se vain tuntui ennestään kasvattavan paiseita. Kun aloin käyttää reishiä ( pistin sitä aina aamukahviin) niin jonkun aikaa meni että huomasi että uusia paiseita ei enää tule ja ne vanhat painui pikkuhiljaa pois. Maksaa jotain 20 pullo että ei siinä kovin korkeelta tipu jos ei tehoakkaan.

Olen tainnut kokeilla tuota ja monia muitakin tuotteita mutta niistä ei ole ollut apua. Mulla on paiseita rintojen alla, kainaloissa ja nivusessa on tälläkin hetkellä luumun kokoinen kipeä mollukka joka ensi viikolla taas todennäköisesti laskee. Nämä tuntuvat elävän oma elämäänsä ja olen jo turtunut tähän.

Vierailija
15/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tästä huumoriakin revitty, usein selän takia hyvä asento on maata selällään jalat levällään ja nämä paiseet estävät tehokkaasti vaatteiden käytön. Minulle ei tule kuin yksi ammatti mieleen jota voi harjoittaa lettu levällään ja alasti. Tosin minun mieheni vaan ei oikein innostunut ajatuksesta! :D

T. Nro13

Vierailija
16/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella suomalaisella on keliakia eivätkä he edes tiedä sitä.

On olemassa myös gluteeniherkkyys jolle ei ole vielä löydetty luotettvaa testiä.

Jos maha on sekaisin lähtisin etsimään syytä sieltä.

Lääkkeet vaan peittää oireita eikä ratkaise sitä perussyytä mistä oireet johtuvat.

Moni reumaatikko ym nivelvaivanen on päässyt eroon kivuista jättämällä vehnän pois ruokavaliosta.

Hyvä että tuot tämän esille. Itse en kuitenkaan ole vehnää syönyt enää vuosiin. 

Lääkkeet ovat oireiden hoitoa. Ei reumaakaan ratkaista lääkkeillä, vaan lääkkeillä helpotetaan potilaan oloa. 

T: se jolle vastasit

Vierailija
17/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä mielenterveysongelmaisia. Tunnen teitä monta. Jokainen on parantunut välittömästi saatuaan eläkepaperit käteen.

Vierailija
18/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa vaikeista oireista on toiminnallisia oireita eli kokeissa ei näy ,mut käytänössä kärsii koko ajan. tuskasta on kun yrittää selvitä töistä ja elämästä. stressi vielä pahentaa oireita.joissain sairauksissa tutkimus eteneminen ainoa keino. kun löytyy keino kuvata  tai testata, alkaa löytyä hoitojakin kuten aikanaan fibromyalgia,myastenia gravis ym.youtubessa löytyy sairauksien potilasvideoita, joissa joskus on vinkkejä miten hoitavat sairautta.myös lääketieteellisiä luentoja löytyy sieltä.googlatkaa vaikka jotain ihotautilääkäria esim.skin disease tai doctor.löytyykö vinkkejä hoitoon?

Vierailija
19/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on todella julmaa kohtelua sairaille ja köyhille. Milloin suomalaisista tuli niin kylmäkiskoisia ja sydämettömiä? Kaipa se pitkään jatkunut hyvinvointi ja rikkaus on tehnyt tehtävänsä. Yleensä hemmotellut ovat niitä kaikkein julmimpia ihmisiä.

Vierailija
20/37 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, sitähän sanoinkin aloituksessa. Hermosärkyyn on kokeiltu gabapentiiniä, joka auttoi mutta väsytti niin että olin sitten sen takia huonossa kunnossa, kuin krapulassa koko ajan, ja mielialalääkettä, joka kipuihin ei auttanut. Viimeisin lähetteeni kipupoliklinikalle käännettiin takaisin, joten sen koommin en ole apua siihen saanut.

Minulla on pysyvä diagnoosi hermokipuun liittyen, mutta en laita tänne kaikkia henkilökohtaisista tietojani. Virallisia, voimassaolevia diagnooseja on ainakin neljä kappaletta, ja niiden päälle nuo ns vaihtelevat vaivat. Kuitenkaan siis kelalle ei koskaan ne diagnoosit eikä selvitykset toimintakyvystä ole kelvanneet. Ap

Oletko saanut läheten kipu plk.?Vaadi pääsyä sinne,piste

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi