Onko kasvisruoka merkittävästi halvempaa? Jos esimerkiksi söisi kasvisruokaa 5 päivää viikossa, millainen säästö syntyy verrattuna siihen että syö kanaa/lihaa joka päivä?
Otetaan vastaan myös helppoja kasvisruokaideoita.
Kommentit (53)
Kalliimpaa jos teet hyvää. Olin ovolaktovege vuoden.
Härkis yms. on lihan hintaluokassa. Papupakkaukset on euron verran ateria. Että riippuu ihan mitä syöt. Mutta jos koitat mennä minimillä niin halvimmat kasvisproteiinit on paljon halvempia kuin halvimmat lihat.
Riippuu täysin siitä, minkälaista kasvisruokaa teet. Jos eineksiä, ei tule halvemmaksi vaan pahimmillaan kalliimmaksi. Jos taas mm. papuja, soijarouhetta ja tofua, tulee halvemmaksi. Riippuu tietysti myös siitä, mitä söit aikaisemmin, halvinta jauhelihaa vai sisäfileetä.
Helppoja ainakin minestrone ja ratatouille
Meillä on taloudessa kasvissyöjä ja lihansyöjä. Kun kasvissyöjä hakee viikon ostokset kaupasta, se maksaa noin 70-80 euroa. Lihansyöjän viikkosatsi maksaa satasen tai yli. Ostetaan molemmat samalla toki muutakin kuin ruokaa, esim pesuaineita tai pehmopapereita, eli ei ole pelkän ruuan hinta.
Riippuu mitä teet. Porkkana, kaali, linssit, soijarouhe/kuutiot yms ovat edullisia.
Kasviscurry on yksi tosi helppo ja herkullinen. Ja siihen voi käyttää esim. niitä jo vähän reppanaloppuja kaapista.
Aikoinaan Venäjällä lomaillessani opin syömään paistettua kesäkurpitsaa ja tykästyin. Paistan sen viipaleina
paistinpannulla öljytilkassa.
Olet ymmärtänyt väärin. Kasvissyönti tulee kalliimmaksi. T. 9 vuotta kasvissyöjänä
Sehän riippuu siitä mitä syö.
Jos vedän kaviaaria ja marmoripihviä, niin kalliiksi se tulee.
Jos taas pelkkää jauhelihaa ja nakkeja
Sama kasvisruuassa. Mutta tuskin kalleinkaan kasvisruoka yltää kalleimpien liharuokien yli.
Vierailija kirjoitti:
Olet ymmärtänyt väärin. Kasvissyönti tulee kalliimmaksi. T. 9 vuotta kasvissyöjänä
Tottakai tulee, jos ostelee kalliita vuustoja, vihiksiä, kaura"kermoja" jne. Luontaiset kasviproteiinit, kuten linssit ja pavut ovat kyllä huomattavasti halvempia kuin lihat. Mistään ei saa lihaa alle 2€/500g, mutta linssejä ja papuja saa tuohon hintaan aina.
Kokeile laittaa ruokiin vähemmän lihaa jos et halua jättää pois. Kasviksia, papuja, soijarouhetta tms. kaveriksi. Meillä tehdään tällä tyylillä samoja reseptejä kuin ennenkin. Vain sillä erotuksella, että 400 gramman jauhelihapaketista laitetaan riittämään kahteen eri ruokaan. Myös esim. tortillojen tai tacojen kanssa jos on jauhelihatäytettä, laitetaan purkillinen papuja sen puolikkaan jauhelihapaketillisen sekaan.
Riippuu, mitä syö. On kallista ostaa aina kasvisversioita lihasta (suikaleet, jauheliha, makkara) tai muita eineksiä, mutta palkokasvit ovat yleensä halpoja. Eli siis pavut, herneet ja linssit. Vielä halvempaa on ostaa ne kuivatettuina ja keittää itse. Se tosin vaa suunnittelua etukäteen. Kasvisruoka voi olla ihan samaa kuin se liharuoka, mutta ilman lihaa ja liha korvattu kasvisproteiinilla. Voit tehdä vaikka jauhelikastiketta, nakkikastiketta, makaroonilaatikkoa, kaalilaatikkoa, jauhelihakeittoa, lihapullia jne, mutta ilman lihaa ja tosiaan korvata liha muulla. Muita vaihtoehtoja ovat vaikka hernekeitto ilman lihaa, linssikastike tai -keitto, nuudelia, tofua ja kasviksia, wokit vaikkapa tofun kanssa, papu- tai kikhernehöystöä/kastiketta jne.
Voit ostaa vaikka kasvisruokakirjan tai alkaa seuraamaan kasvisruokablogia tai instagramissa kasvisruokatilejä. Hesarissa on välillä kasvisruokia. Samoin Glorian ruokalehdessä.
Käytä niitä kasviksia mitkä ovat sesongissa niin tulee edullisemmaksi.
Vaikuttaa syötkö vegaanisesti, jonkinlaisena kasvissyöjänä vai sekasyöjänä valikoiden mitä käytät.
Itse olen tehnyt sekasyöjänä esimerkiksi tomaatti-paprika-linssi keittoa. Mukaan sipulia, valkosipulia ja chiliä sekä tuorejuusto, kermaa tai mascarponea. Edullinen annos kaikkiaan.
Ei ole. Kasviksia tarvitsee paljon erilaisia että saat niistä täyttävän aterian. Liharuokaan riittää jo liha+joku toinen ainesosa. Maukkaampaa on toki useampi ainesosa, mutta pärjää yhdellä lisukkeella.
ruokajonosta tänään
2 pkt Savumuikkuja. Lohipastaa. 2 kpl Savuporosalaattia piimää perunasalaatti jugurtti maito banaania 2 herneitä wrap falafel valmiskippo kaakao piimä leipä piirakat levite, 3 kaalia, 10 banaania
ei paljon kasviksia
Ei ole vertailupohjaa lihaan, kun olen vegenä ollut teinistä asti.
Perheessä yksi aikuinen ja 2 koululaista. Lapset syövät lakto-ovo (+ välillä kalaa), itse olen vegaani.
Kuukauden ruokakulut ovat 150-300 euroa, riippuen mitä syödään. Ostan paljon kotimaista, luomua ja reilua kauppaa. Mielestäni syödään todella monipuolisesti, terveellisesti ja välillä jopa ylellisesti. Suosin paljon tarjouksia ja punalaputetua ilta-alea sekä Fiksuruokaa ja Matsmarttia. Leipää joko teen itse tai käyn ostaan edullisesti pakastimeen lähileipomosta josta saa tiettynä aikana lähes ilmaiseksi/pienellä rahalla leipää. Hyödynnetään marjasatoa, luonnonyrttejä (esim nokkosta kuivatettu valtava määrä talvea varten), pihalla omppupuita ja kasvimaata. Kun ruokahävikkiä tulee niin sen myös jatkojalostan enkä heitä (bio)roskiin, näin tulee hyödynnettyä kaikki myös taloudellisesti. Ruoan hankkimiseen ja kokkailuun käytän paljon aikaani, sillä se on intohimoni, koska olen ammatiltani kokki ja vippaskonstit ovat hallussa ruokaan liittyen. Myös edullista ruoka-aineksista voi loihtia upeita annoksia.
Toki meilläkin on välillä mäkkärisafkaa ja ravintoloissa käydään. Sekä eineksiä syödään joko sellaisenaan tai tuunattuna.
Rahamäärää noin keskimäärin kasvisruokailuun yleisellä tasolla on vaikea sanoa tuleeko halvemmaksi vai kalliimmaksi ja paljon kenelläkin menee. Sillä kasvisruokaa voi tehdä niin monella tapaa ja käyttää monenlaisia aineksia. Nykyään on kaikenlaisia apukorvikkeita esim vegekermoja, vegejuustoja, valmiita eineksiä ja jäätelöitä yms lista on loputon.
Voisiko nuo ruokajonobrassailijat myös kertoa, että missäpäin/missä kaupungissa Suomessa tuollaisia ruokia on ruokajonossa tarjolla? Kun täällä meillä (eteläinen Suomi) ei ole edes sitä ruokajonoa.
Peruskasvisruuat ovat helppoja ja edullisia. Hyvä nyrkkisääntö on, että yhdistää palkokasveja ja viljoja ruokavalioon, niin ruoka alkaa olla jo aika lailla tasapainossa.
Joku sanoi, että kasviksia pitää olla paljon erilaisia, että saa maistuvaa ruokaa... No, ei minun kokemukseni mukaan! Onhan se lihakin aika tylsää ilman mausteita, voita, perunoita jne lisäosia.
Jo sillä, että jättää punaisen lihan pois, ja korvaa sen kanalla, säästää. Broilerin eettisyydestä sitten voidaan olla montaa mieltä. Itse en syö lainkaan broileria/kanaa/kalkkunaa, sukuvika, ruuansulatus ei sitä siedä.
Lakto-ovo-ruokavalio tullee kaikkein helpoimmaksi ja halvimmaksi. Helppoja ruokia ja usein nopeitakin tehdä!
"Espanjalainen munakas" eli perunamunakas, tai ihan kasvismunakas.
Pinaatti/nokkoskeitto ja keitettyjä kananmunia.
Kurpitsakeitto: kuullota öljyssä valkosipulia, mausteita ja pieneksi kuutioiksi pilkottua kurpitsaa. Lisää vettä niin, että kurpitsakuutiot juuri peittyvät ja heitä sekaan kourallinen tai kaksi punaisia linssejä. Keitä kypsäksi, lisää suolaa, tarkista maku ja halutessasi soseuta. Keiton lisäkkeeksi käy paahdetut kurpitsansiemenet (siitä samasta kurpitsasta, josta teki keitonkin).
Dahl: kuullota öljyssä valkosipulia, inkivääriä, chiliä ja mausteita, jos haluat käyttää muutakin kuin linssejä, niin tässä vaiheessa voi lisätä sekaan vaikkapa pieniksi kuutioitua perunaa, kurpitsaa, kukkakaalin/parsakaalin varret pilkottuna jne. Voit käyttää nesteenä tomaattimurskaa tai lisätä ihan vain vettä, linssejä 2-4 dl. Itse lisään linssiruokiin suolan vasta kypsennyksen loppuvaiheessa.
Meillä lapset pitävät erityisesti dahlista ja nokkoskeitosta. Nokkoskeiton jämät voi käyttää sitten nokkoslettuihin, tai sämpylätaikinaan.
Nyt on kesäkurpitsakausi, teen usein kurpitsalettuja (fritters), raastan kesäkurpistaa ja valutan siitä suolan kanssa nestettä vähän pois, sitten sekaan kananmuna tai pari, loraus mautoa tai kermaa, pari rkl tai desi vehnäjauhoja (viimeksi laitoin ruisjauhoja, kun niitä oli) ja juustoraastetta. Maustetaan maun mukaan ja paistetaan lettupannulla. Hyviä sekä hillon että esimerkiksi makean chilikastikkeen kanssa, lisäkkeenä toimii niin perunamuussi kuin riisikin.
Liharuoka maksaa meillä tyypillisesti noin 1,5-2€/annos, kasvisruoka 0,5-1€/annos - itse lasken annoshintaan aina mukaan myös salaatit ja muut kasvislisäkkeet, ketsupit, sinapit, leivät+levitteet ja ruokajuoman. Eli meillä kuuden hengen perheellä kasvisruualla säästää vähintään 3€/ateria.
Yksi tehokas keino vähentää lihankulutusta ja pienentää ruokalaskua on yksinkertaisesti käyttää vähemmän lihaa. Jauhelihakastiketta voi jatkaa raastetuilla juureksilla (ja kurpitsalla), pizzassa voi jomman kumman, pepperonin tai kinkun, korvata sienillä (eilen syötiin lasten kanssa kanttarelli-pepperonipizzaa, ja se oli HYVÄÄ). Kanakastikkeeseen voi silputa sekaan kanan jatkeeksi herkkusieniä (jos ei itse sienestä) ja vaikka paprikaa - molempien kilohinta on paljon alhaisempi kuin kanan filesuikaleiden hinta.
Keräät nokkosia pihalta ja teet niistä lettuja.