Koiranomistajat !huom!
Hankittiin viikko sitten koira ja kyselisin muutamia asioita liittyen nukkumiseen ja yöpissaamiseen sekä yksinolon opettamiseen.
Nukkumisesta: Miten koiranne nukkuivat pentuina ja miten reagoitte ääniin? tällä hetkellä meidän pentu herää ihan pieniin rapsahduksiin ja liikkeisiin ja sitten se alkaa vinkumaan. Ensiks se vinkuu miehen puolella ja kun se herää ja rapsuttaa niin se tulee mun puolelle. Yleensä se haluais aina sillon leikkiä tunnin mutta ei olla sitä parin alkuyön valvomisten vuoks tehty. Kun ollaan nyt oltu väsyneitä niin ollaan se yksinkertasesti nostettu ekan heräämisen jälkeen sänkyyn nukkumaan, jossa se sitten nukkuu tosi hyvin, mutta minä en haluais sitä opettaa sänkyyn nukkumaan ja haluaisin että se nukkuis pedissään tai lattialla. Mikä neuvoksi?
Yöpissaamisista: pitääkö koiran kanssa aina mennä ulos pissalle yölläkin? tämä on mieheni kanssa nyt suuri keskustelun aihe. Mun mielestä kyllä ja mieheni ei oikein jaksaisi. Koira herää kahden tunnin välein ja silloin pitää aina mennä ulos. Onko ok vai tarviiko jotain kehitellä?
Yksinolon opettamisesta: Miten olette opettaneet koiraanne olemaan yksin kotona? Harjoiteltiin sitä eilen ja oltiin puoli tuntia poissa. Koira ulisi kun lähdettiin ja se ulisi ja haukkui kun tultiin ja kuului rappukäytävään selvästi. Koira oli paniikissa ja mulla pääsi itku, kun tuli niin kurja olo. Miten tämän asian kanssa edetään?
olisi mukava jos joku vastaisi edes johonkin kysymykseen. Kun olen tutuiltani kysellyt niin heidän mukaan ei mitään ongelmia ole edes ollut.
Kommentit (6)
Vaikka olisitte olleet näkemättä monta tuntia, käyttäydy kuin olisit vain käynyt hakemassa postin.
Tämä meijän pentu on aivan ihana mutta just tommosia pieniä ongelmia ja mietteitä on tullut viikon aikana ja oon tosi kiitollinen kun vastasit. Aletaan tänään harjottelemaan vähän lyhyemmillä yksinoloajoilla. Oppiiko koira jossain vaiheessa pidättämään koko yön? Varmaan tyhmä kysymys mutta neuvot on tarpeen.
Yöllä: anna koiran olla. Et kiinnitä mitään huomiota, se rauhoittuu nukkumaan. Jos kovasti itkee niin laita kori sängyn viereen ja rapsuta sitä. Tämä helpottuu pian.
Sisäsiisteys: Koira ulos pentuna mahdollisimman usein! Ainakin nyt se 4-5 krt pvässä. Aina ruoan ja juomisen jälkeen. Ensimmäiseksi aamulla ja viimeiseksi illalla. Kun pissaa ulos kehu paljon! Aina kun pissaa käytä sanaa PISSA tms jotta yhdistää sen tekemisen nimenomaan ulos. Kehu kovasti, makupala ehkä.
Teillä on varmaan vielä sisällä sanomalehtiä. Voit kehua kun se tekee niille, pikkuhiljaa lehdet pois ja käytä ulkona useammin. Meillä aikuiset koirat ulkoilee 3-4 krt pvässä, yksi pitkä lenkki.
Yksinolo: Menkää miehen kanssa ensin TOISEEN HUONEESEEN tms komeroon. Jos koira itkee niin olette hiljaa siellä oven takana. Vasta kun on hiljaa tulette sen luo ja kehutte kovasti! Se jos tulette oven takaa ja torutte koiraa esim " hiljaa" niin sekin on sille kehu, kun ilemstytte näkyviin ja sen luo.
Eli näitä harjoituksia tänäänkin useasti päivässä. Että menette vessaan tms toiseen huoneeseen ensin 1 min, sit 3 min, 10 jne. Sit ulos rappukäytävään jne pikkuhiljaa!! Ja aina ennen yksinjättämistä piiittkä lenkki ja leluja ym luita asuntoon, että sitten koira nukkuu sen päivän kun tottuu olemaan yksin:)
Luepa ap heti Tuire Kaimion kirja. Muista olla JOHDONMUKAINEN. Et voi torua puolen tunnin päästä siitä kun pissat on matolla tms.
koira aikuisena osaa pidättää koko yön ihan hyvin. Harva ihminen käyttää koiraansa yöllä ulkona.
Tuo yksin olemisen harjoittelu voi alkaa vaikka sillä, että menet toiseen huoneeseen ja laitat oven perässäsi kiinni. Voit vaikka jutella itseksesi, niin etttä pentu kuulee sinun äänesi koko ajan. Jos alkaa itkeä, mene takaisin silloin kun on hiljaa.
Niin, ja meillä koira nukkuu sängyssä, joten en siihen kysymykseen osaa vastata : )
Siis Tuire Kaimio: Pennun kasvatus
Saat siitä vastaukset kysymyksiisi.
Sen kanssa menee niin paljon aikaa kuin vaan ehtii antaa. Meillä koiruus nukkui ensimmäiset yöt lattialla kanssani. Nukuin siis sen pedin vieressä, jotta ei tuntenut oloaan yksinäiseksi, mutta oppi omaan petiin. Sänkyymme en edes olisi uskaltanut ottaa ettei putoaisi yöllä. Vajaassa viikossa taisi oppia nukkumaan yöt sitten itkemättä. Yöllä en lähtenyt viemään pissalle. Meillä oli huoneen ovi kiinni yön ja sanomalehteä oven edessä. Pissasi yöllä siis lattialle osuen lehdelle tai ei. Tuota yksinoloa on joillekin vaikea opettaa, joillekin ei. Oman kanssa oli isoja ongelmia pentuna ja vielä aikuisenakin joskus repii jotain yksin ollessaan. Harjoittelu kuitenkin kannattaa aloittaa pienemmistä ajoista kuin puoli tuntia. Ihan kymmenen minuuttia on riittävä aluksi ettei koiran paniikki kasva liikaa. Muutamia minuutteja ja monesti päivässä. Palataan sellaisella hetkellä mieluiten kun koira ei ulise.