tuo tt-tukea käsittelevä ylen kolumni on provosoiva ja täynnä väärää tietoa.
Tt-tuesta saa säästää. Tt-tuen saaja saa tienata 150 e ilman että sitä vähennetään tuesta. Tt-tuen saaja saa ottaa avustuksia (esim kirppismyyntirahaa, vanhempien rahallista tukea, veronpalautusta jne) vastaan kuussa 50-100 e ilman että sitä vähennetään. Lisäksi erilaisiin hankintoihin ja lapsen harrastelukuihin on mahdollista hakea täydentävää tukea, eikä prosessi kestä yleensä kuin muutaman päivän ja hakemus on helppo tehdä netissä.
Lisäksi, minusta tässä kolumnissa värjätään tahallisesti väärää kuvaa tt-tuen saajista ja koko tuesta. Asia ei ole mielestäni noin surkea kuin kolumnissa annetaan ymmärtää.
Kolumni kyllä sisältää myös erinomaisia ajatuksia. Kuitenkin valheellisella tiedolla kikkailusta jää huono maku suuhun.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitin myös huomiota siihen, että kirjoituksessa on paljon väärää tietoa. Itse totun käsittelijänä voin käyttää harkintaa huomioinko jotain "ylimääräisiä" tuloja.
On eri asia nähdä siellä tiliotteella useita satoja euroja muualta tullutta rahaa tai muutamia kymppejä. Syntymäpäiväsatanen saa olla mun puolestani rauhassa.
Silti en käsitä sitä, miksi raha ei liiku enemmän käteisenä tilin ulkopuolella. Itse suosisin sitä vaihtoehtoa aina kun mahdollista. Onko tiliotteella pakko näkyä 20e ruokaan, 40e bensaan jne. Kun niitä alkaa olla useita, niitä on pakko alkaa huomioida tuloksi, vaikka kuinka tietää että ruoka ja bensat maksavat törkeästi.
Tämä on juuri naurettavaa ja kertoo siitä, että toimeentulotuen tulojen kyttäämiseen pitäisi tulla jokin muutos. Ihan älytöntä, että sosiaaliturvan kohdalla ikään kuni ajatellaan, että asiakkaiden täytyy vain osata kikkailla oikealla tavalla ja käyttää porsaanreikiä, ja jopa virkailijat itse neuvovat ottamaan vipit käteisellä. Jos ja kun kerran on ihan on ottaa rahaa tilin ulkopuolella käteisenä ja siihen jopa neuvotaan, eikö samantien voitaisi lopettaa tällainen tutuilta saatujen rahojen kyttääminen kokonaan? Huomioitaisiin vain verotettavat tulot tai muut niihin rinnastuvat, mutta ei mitään tuttavilta saatuja lainoja. Nythän toimeentulotuessa yritetään jatkuvasti tilaisuuden tullen vierittää aikuisen henkilön elatusvelvollisuutta hänen läheisilleen.
En ymmärrä kans tuota virkailijan kommenttia. Miksi he kannustavat kikkailuun?
Ap
Veronpalautus vähennetään tt-tuesta. Avustukset ja pueni tulokin pitää kirjoittaa selvitys miksi tai se vähentää tuloja. Näin käytännössä. Säästää ei voi kuukaudesta toiseen isompaa hankintaa varten, kun se vähentää tarvetta tukeen.
Vierailija kirjoitti:
150€ onkin hurja summa. Tämä kääntää kaiken päälaelleen
Ei se mikään "hurja summa" ole.
Vierailija kirjoitti:
Veronpalautus vähennetään tt-tuesta. Avustukset ja pueni tulokin pitää kirjoittaa selvitys miksi tai se vähentää tuloja. Näin käytännössä. Säästää ei voi kuukaudesta toiseen isompaa hankintaa varten, kun se vähentää tarvetta tukeen.
Säästää saa. Veronpalautuksia ei vähennetä tiettyyn pisteeseen asti.
Olen kyllä aloittajan kanssa monesta asiasta eri mieltä. Etenkin harkinnanvaraista toimeentuilotukea ei niin vain saa. Ja mistäkö tiedän? Teen työkseni harkinnanvaraisia toimeentulopäätöksiä. Hyvin tarkasti on määritelty mitä voi antaa ja kuinka paljon.
me ei kuule vääristellä mitään. Me kerrotaan aina totuus kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta toimeentulotuen saaja ei ole pahin väliinputoaja, vaan se jolta se on evätään erilaisin perustein, vaikka tulot ovat pienet ja eivät riitä. Toimeentulotuki ei ole viimesijaisena tukena hyvä eikä tasa-arvoinen koska moni tarvitsee/tarvitsisi sitä muiden tulojen pienuuden vuoksi, siinä juttu oli oikeassa.
Toimeentulotuki tosiaan lamaannuttaa, koska ei kannata ottaa osa-aikatyötä. Myös opiskelijana saa huonommat tuet ja pakko ottaa lainaa. Siinä mielessä toimeentulotuella olo on "kannattavinta", vaikka pitkällä tähtäimellä sillä ei saavuta mitään.
Asia on juuri näin.
Isolla osalla on myös ulosottoon ja senkään vuoksi ei kannata tienata mitään, kun ulosotto veisi ne kuitenkin. Iso osa tt-tuen saajista on heitä.
🇺🇦🇮🇱
TT- tuen ei pitäisi olla minään tuloautomaattina joillekin, mutta tyhmähän se on , joka ilmoittaa jonkin kirppismyynnin ( jossa siis myydään kalliilla ostettuja tavaroita halvalla) tai vanhemmilta saadut. Ämuuta tai kympit/satasen toimeentukiviranomaiselle tuloina. Itse pitäisin suuni kiinni koko asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitin myös huomiota siihen, että kirjoituksessa on paljon väärää tietoa. Itse totun käsittelijänä voin käyttää harkintaa huomioinko jotain "ylimääräisiä" tuloja.
On eri asia nähdä siellä tiliotteella useita satoja euroja muualta tullutta rahaa tai muutamia kymppejä. Syntymäpäiväsatanen saa olla mun puolestani rauhassa.
Silti en käsitä sitä, miksi raha ei liiku enemmän käteisenä tilin ulkopuolella. Itse suosisin sitä vaihtoehtoa aina kun mahdollista. Onko tiliotteella pakko näkyä 20e ruokaan, 40e bensaan jne. Kun niitä alkaa olla useita, niitä on pakko alkaa huomioida tuloksi, vaikka kuinka tietää että ruoka ja bensat maksavat törkeästi.
Tämä on juuri naurettavaa ja kertoo siitä, että toimeentulotuen tulojen kyttäämiseen pitäisi tulla jokin muutos. Ihan älytöntä, että sosiaaliturvan kohdalla ikään kuni ajatellaan, että asiakkaiden täytyy vain osata kikkailla oikealla tavalla ja käyttää porsaanreikiä, ja jopa virkailijat itse neuvovat ottamaan vipit käteisellä. Jos ja kun kerran on ihan on ottaa rahaa tilin ulkopuolella käteisenä ja siihen jopa neuvotaan, eikö samantien voitaisi lopettaa tällainen tutuilta saatujen rahojen kyttääminen kokonaan? Huomioitaisiin vain verotettavat tulot tai muut niihin rinnastuvat, mutta ei mitään tuttavilta saatuja lainoja. Nythän toimeentulotuessa yritetään jatkuvasti tilaisuuden tullen vierittää aikuisen henkilön elatusvelvollisuutta hänen läheisilleen.
En ymmärrä kans tuota virkailijan kommenttia. Miksi he kannustavat kikkailuun?
Ap
Virkailijat ovat niin tottuneet toimeentulotuen epäkohtiin, että eivät edes tajua kyseenalaistaa tai kritisoida niitä, vaan toimivat samoin kuin asiakkaatkin, eli miettivät luovia ratkaisuja joilla voi selvitä. Ja miksi eivät kannustaisi? Jos henkilö tarvitsee rahaa, niin jotain kauttahan hänen on se saatava.
Itse jouduin tänä kesänä viemään lapsen taksilla sairaalan päivystykseen toiselle paikkakunnalle. En ole tuensaaja, joten maksu ei ollut ongelma, mutta joku muu joutuisi vastaavassa tilanteessa lainaamaan rahaa joko jo ennen taksimatkaa tai viimeistään sitten seuraavana päivänä, kun tulevien päivien ruokarahat ovatkin menneet taksifirmalle. Ei tällaisessa tilanteessa voi tehdä muuta kuin lainata rahaa. Miksi se raha pitäisi huomioida tulona, maksetaan se sitten takaisin lainaajalle tai ei?
Nyt rauha taloon. YLE tuo asiaa esille, koska seuraavien vaalien voittaja, kokoomus, on ilmoittanut leikkaavansa tukia. Valmistautukaa siihen ja unohtakaa pikkurahoilla spekulointi.
Jotenkin vanhoihin tietoihin perustuva juttu. Ei jatkoon 👎
Eihän niitä ns. muita tuloja ole pakko kelaan tai fattaan ilmoittaa. Käyttäkää käteistä, ihan yksinkertaista.