Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhde - tukahduttava pala elämässäsi?

Vierailija
27.07.2022 |

Hesarin maksupuolella oli artikkeli skottikoomikko Daniel Slossin Jigsaw ohjelmasta (Netflixissä), jonka väitetään saaneen satojatuhansia ihmisiä lopettamaan parisuhteensa.
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008883143.html
Keskeinen pointti Slossilla on, että parisuhteissa ollaan liian paljon sen takia, että ihmisen odotetaan olevan parisuhteessa, ei sen takia että se tekisi sinut onnellisemmaksi. Parisuhteesta on tullut liian iso ja tukahduttava pala elämää. Haastatellun psykoterapeutin mukaan koomikko pystyi tyylillään tuomaan asioita yllättävän hyvin esille.
Miten sinulla? Onko parisuhteessa olemisesta tullut ulkoa tuleva tai sisäistämäsi pakko, joka tukahduttaa elämääsi?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroinkin jo että jutussa oleva terapeutti joka on siis suhteessa elävä homomies, tuli minulta vonkaamaan seksiä erässä alan äpissä sanoin Ei kai haittaa että..

Mitä sinä saat itsellesi tuon henkilön mustamaalaamisesta julkisesti?

Sori vaan täti, mutta minä vain kerron totuuden.

Vierailija
22/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että jos ihmisiä manipuloidaan suhtautumaan parisuhteeseen negatiivisesti, he lopulta eroavat? No olipa yllättävää.

Luin joskus kirjan, missä haastateltiin pitkissä parisuhteissa onnistuneita pariskuntia. Suurin osa pariskunnista sanoi yhdeksi tärkeimmäksi onnistumisen mahdollistavaksi tekijäksi yhteisön tuen. Totta kai jos ympäröivä yhteisö myrkyttää suhdetta ja kannustaa individualistiseen sinkkuelämään, kukaan ei voi tällaista loputtomasti vastustaa, muuta kuin poistamalla myrkylliset ihmiset elämästään.

Itse arvostan parisuhdetta ja avioliittoa instituutioina ja lähes kaikki menestyvimmät yhteisötkin koostuvat ydinperheyksiköistä. Haluan itse onnistua liitossani ja tämän vuoksi välttelen sellaisten ihmisten vaikutusta, jotka suhtautuvat liittoihin negatiivisesti tai ovat esimerkiksi ottaneet avioeron. Ihan samalla tavalla kuin välttelen esimerkiksi päihdeongelmaisten seuraa. Jos tavoittelee jotakin elämässään, kannattaa valita tarkoin seuransa ja muut vaikutteensa, eikä katsoa vaan mitä telkkarista sattuu tulemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole niin, että kultturisesti olisi pakko ola mies, vaan ongelma on disneykulttuurissa. Odotetaan, että kaikilla on prinssi, joka tulee ja tyydyttää kaikki tarpeet.

Vierailija
24/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroinkin jo että jutussa oleva terapeutti joka on siis suhteessa elävä homomies, tuli minulta vonkaamaan seksiä erässä alan äpissä sanoin Ei kai haittaa että..

En minä totuutta kiellä, vaan kysyn uudelleen: mitä sinä saat _itsellesi_ tuosta?

Vierailija
25/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä totuutta kiellä, vaan kysyn uudelleen: mitä sinä saat _itsellesi_ tuosta?

Minusta oli niin hauskaa että parisuhdeterapeutti hakee seksiä muualta kuin omalta mieheltään.

Vierailija
26/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli niin hauskaa että parisuhdeterapeutti hakee seksiä muualta kuin omalta mieheltään.

Ok, eli vastauksesi on vahingonilo.

Vierailija
27/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä katkerat sinkut kieltävät sen tosiasian että ihminen tarvitsee toisen ihmisen läheisyyttä elämässään.

Ja ainoa tapa siihen, on klassinen parisuhde, vai? Ei parisuhteessa ole mitään pahaa niin kauan kuin siinä ei joudu pakolla sietämään mitä tahansa, että olisi läheisyyttä.  Yleensä katkeroituneimpia ovat ne, jotka ovat viettäneet suurimman osan elämäänsä huonossa parisuhteessa ja tajuavat asian jälkikäteen.

Vierailija
28/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että olisi muka pakko olla parisuhteessa. Ei minun helsinkiläisessä tuttavapiirissä ole sellaista. Vai onko muualla Suomessa erilaista?

Uskon, että aikoinaan naisen on ollut taloudellisista ja sosiaalisista syistä pakko yrittää olla suhteessa. Toki on voinut sinnitellä ilman, mutta taloudellisesti haastavaa ja sosiaalisesti katsottu pitkin nenänvartta. Nykyään tuollaista pakkoa ei ole. Sukupuolesta riippumatta ihminen voi tienata tarpeeksi elättääkseen itsensä ongelmitta ja sosiaalisesti voit elää hyvää sekä onnellista elämää sinkkuna.

29/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pikkupaikkakunnilla on sellaiset sosiaaliset paineet, että pitäisi koko ajan olla joku.

Vierailija
30/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuuden kertojana itsesään pitävästä tädittelijästä tulee mieleen koronadenialisti, convoyaktivisti, Panu Huuhtanen, q-anon-hörhö, UFO uskovainen chakraspesialisti ja horoskooppien tekijä. Myös Maria Nordin. Olet hyvässä seurassa.

31/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ihmettelen niitä naisia, jotka ovat parisuhteessa ja jopa asuvat yhdessä juopon ukon kanssa. Mulla on kaksi tätiä, jotka elävät tällaisessa parisuhteessa. Ovatko he ihan oikeasti onnellisempia noin vai olisiko parempi olla yksinään tai jonkun toisen miehen kanssa?

Vierailija
32/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että jos ihmisiä manipuloidaan suhtautumaan parisuhteeseen negatiivisesti, he lopulta eroavat? No olipa yllättävää.

Luin joskus kirjan, missä haastateltiin pitkissä parisuhteissa onnistuneita pariskuntia. Suurin osa pariskunnista sanoi yhdeksi tärkeimmäksi onnistumisen mahdollistavaksi tekijäksi yhteisön tuen. Totta kai jos ympäröivä yhteisö myrkyttää suhdetta ja kannustaa individualistiseen sinkkuelämään, kukaan ei voi tällaista loputtomasti vastustaa, muuta kuin poistamalla myrkylliset ihmiset elämästään.

Itse arvostan parisuhdetta ja avioliittoa instituutioina ja lähes kaikki menestyvimmät yhteisötkin koostuvat ydinperheyksiköistä. Haluan itse onnistua liitossani ja tämän vuoksi välttelen sellaisten ihmisten vaikutusta, jotka suhtautuvat liittoihin negatiivisesti tai ovat esimerkiksi ottaneet avioeron. Ihan samalla tavalla kuin välttelen esimerkiksi päihdeongelmaisten seuraa. Jos tavoittelee jotakin elämässään, kannattaa valita tarkoin seuransa ja muut vaikutteensa, eikä katsoa vaan mitä telkkarista sattuu tulemaan.

Ok, jos tavoite on pitkä parisuhde hinnalla millä hyvänsä. Tosin viehän se, että ero voi tarttua, aikamoiseen pullossa elämiseen. Tuskin lomamatkaakaan voi tehdä moisia ihmisiä tapaamatta.

Modernina aikana vaan yleensä pyritään onnellisuuteen ja oletus on, että hyvä suhde kestää myös ulkoa tulevia koettelemuksia.

Vierailija
33/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä katkerat sinkut kieltävät sen tosiasian että ihminen tarvitsee toisen ihmisen läheisyyttä elämässään.

Ai ihan millaista tahansa läheisyyttä? Myös sellaista, joka ei saa oloa hyväksi? Olen eri mieltä, ilman mitään katkeruutta.

Vierailija
34/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä ole kyse siitä, että itsenäiset ja vahvat ihmiset osaavat määritellä ja ylläpitää toisiaan tyydyttävää parisuhdetta riippumatta siitä mitkä ovat ympäristön odotukset. Valitettavan moni ei vaan jaksa/halua sitä tehdä vaan kulkee elämässä kuin ajopuu muiden määrittämin ehdoin. Slossin tapaiset koomikot voivat havahduttaa siihen, että ihminen pysähtyy ja ottaa uudelleen suuntaa omin ehdoin.

Vierailija
35/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja allekirjoitan kyllä täysillä tuon perusväitteen.  Tuntuu, että varsinkin naisilla on edelleen täysin ylimitoitetut odotukset parisuhteen asemasta elämässä. Treffi-ilmoituksissa välillä näen kuinka nainen kirjoittaa hakevansa puuttuvaa palaa elämäänsä. Kokemuksesta olen jo oppinut tulkitsemaan asian niin, että silloin haetaan kuin ainoaa palaa elämään. Ihmemiestä, joka voisi täyttää kaikki elämään liittyvät odotukset. Siellähän sitten odottelevat.

Olen myös mies, mutta eri mieltä tuosta. Jos nainen pystyy jäsentämään elämän palapelinä, se on hyvä asia.  Näin mies ei ole kaikki kaikessa. Riski on lähinnä se, jos tarjokkaita on vähän niin nelikulmaista miestä yritetään väkisin  puristaa pyöreään aukkoon. Silloin palapelejä ei kannata yhdistää.

Vierailija
36/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei läheisyyden saamiseen tarvita parisuhdetta.

Vierailija
37/51 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se läheisyys on kielletty parisuhteen aikana jo? Kylmässä suhteessa on se ikävä puoli, että läheisyyttä ei saa omalta puolisoltaan muttei sitä saa hakea kodin ulkopuoleltakaan, koska sehän olisi uskottomuutta. Olen siis nykyään sinkku, mutta en katkera sellainen.

Vierailija
38/51 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että olisi muka pakko olla parisuhteessa. Ei minun helsinkiläisessä tuttavapiirissä ole sellaista. Vai onko muualla Suomessa erilaista?

Ihminen pettyy parisuhteeseen, jos odottaa sen tekevän onnelliseksi. Toki parisuhteen tulee tuottaa elämään lisäarvoa, mutta ei voi odottaa, että joku tekee sinut onnelliseksi. Sellaista vastuuta ei voi toiselle asettaa.

Jäin myös tuosta jutusta miettimään sitä, että parisuhteen tulisi olla yhtä helppoa kuin hengittäminen. Se on aika rankasti sanottu, vaikka minulla sellainen parisuhde onkin.

Parisuhdetta jaksaa jos kommunikaatio toimii ja kumpikin kykenee katsomaan sisäänpäin. Kaikenlaisia tunteita nousee kun ihmiset eivät ole täydellisiä ja elämä tuo ongelmia. Homman arvo on kuitenkin jakamisessa ja halussa yhdessä selvittää haasteet, toista arvostaen.

Tukahduttavuus kuulostaa toisen omistamiselta mikä ei terveeseen parisuhteeseen kuuluu. Täytyy ymmärtää toisen erillisyys ja oikeudet. Jos tähän ei kykene ei parisuhde tule kysymykseen: toinen ei voi uhrata elämäänsä toisen peloille.

Vierailija
39/51 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

The_Purge kirjoitti:

Huomasin myös että parisuhde on pelkkiä kompromisseja koskaan et ole täysin onnellinen... sinkkuna sinulla on oma vapaus ja teet kaikkea ilman että joka asiasta pitää tehdä kompromissi... tai sitten mennään koko ajan toisen ehdoilla jossa toinen osapuoli kertoo että parisuhde on parasta ikinä kun toinen myönnyttelee ja antaa kaikessa periksi... silloin on ns. onnellinen suhde yhdellä...

Niin, elämä on kompromisseja. Itsekkyys tulee vastaan jossain muualla, ellei parisuhteessa.

Elin itse 15 vuotta aikuisuudessani yksin, parisuhteessa niistä 2 vuotta. Nyt viisi vuotta sitten tapasin nykyisin avopuolisoni. Parisuhde on näyttänyt minulle sen, millainen olen ja aina en ole pitänyt näkemästäni. Koska rakastan puolisoani ja hän edelleen tuo arkeeni enemmän iloa kuin pettymyksiä, olen myös halunnut olla parempi versio itsestäni.

Olen huomannut, että tulen nykyisin paremmin toimeen muiden kanssa myös muualla. Olen myös energisempi ja pidän yllä omia harrastuksiani, koska välillä pidetty oma aika tekee minusta kotona paremman ihmisen. Olen huomaamattani myös hoikempi, työelämässä vetovoimaisempi ja olen saanut parempaa palkkaa. Käytännössä tämä suhde on tuonut enemmän kaikinpuolin sisältöä kuin se on ottanut. Emme ole naimisissa ja meillä ei ole lapsia, joten mikään ei sido meitä toisiimme, jos rakkaus loppuu ja koemme voivamme toistemme kanssa huonosti.

Ps. Vaikka puhuin omasta ajasta, me teemme paljon asioita kotitöistä yhteisiin harrastuksiin yhdessä. Meillä on aidosti hauskaa vielä nykyisinkin, vaikka alkuhuuma on kadonnut jo joitakin aikoja sitten.

Vierailija
40/51 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just yks päivä mietin, miksi ei vieläkään ole olemassa romanttista kirjaa tai elokuvaa, jossa päähenkilö (yleensä nainen) päätyisi onnellisesti elämään itsekseen. Aina, siis ihan aina onnellinen loppuratkaisu on parisuhde, jollaista päähenkilö ei ole koskaan ennen kokenut, kaikki on täydellistä. Ei ihme, että ihmiset pettyvät tosielämään, kun se sisäinen #couplegoals on tuo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme