Raskaudesta töissä kertominen
Millä viikoilla olette kertoneet raskaudesta töissä esihenkilölle? Kannattaako kertoa ennenkuin on raskaustodistusta, vaaditaanko sitä heti?
Kommentit (11)
Kerroin heti raskaustestin tehtyäni asian innoissani työkavereille ja aloin käyttää äitiysmekkoja joskus ihan alkuvaiheessa. Vanhemmat kollegat vähän naureskelivat, avoimen hyväntahtoisesti. Minulla oli määräaikainen työ, jonka tarkoitus oli loppua reilusti ennen äitiysloman alkua. Turistisesongista riippuva kausityö niin mitään työsuhteen jatkamisongelmaa ei ollut kun loppunut olisi kuitenkin
Olen vasta rv 13, mutta haluaisin jo kertoa tiimilleni, ettei tarvisi keksiä kaikkia tyhmiä tekosyitä... Mutta haluan ensin kertoa esihenkilölle, ettei kuule sitten jostain muualta.
Ap
Onnittelut! Ei tarvitse raskaustodistusta, sen saa vasta aika myöhään. Kerro sitten kun hyvältä tuntuu. Ja viimeistään 2 kk ennen äitiysvapaan alkua pitää ilmoittaa.
Ei kannata kertoa yhtään aikaisempaa kuin on pakko.
Mä kerroin reilusti rakenneultran jälkeen joku 23-24 vko.
Ekan sain vielä opiskellessa, mutta toisesta kerroin rv 12+0. Ei ollut mitään keskenmenoja ollut aiemmin niin kyllä tuossa vaiheessa uskalsin ja tuntui asialliselta kertoa mahdollisimman aikaisin niin sijaista ehti hyvissä ajoin alkaa miettimään. Kolmas mammaloma oli vaikea järjestää kun olin yrittäjä.
Niin ja tosta toisesta, mulla kyllä näkyi raskaus jo hyvin ennen rakenneultraa ja halusin kertoa ennen kuin sitä tultaisiin kysymään.
Oli kerrottava joskus viikolla 12 kun työkaverit oli huolissaan että onko mulla kaikki hyvin. Oksensin (en ihan huomaamattomasti) pitkin päivää ja olin haamukalpea.
Kerroin samalla esimiehelle. Ja työkaverit, kyllähän ne oli nähneet tilanteen jo rv 8 alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Miksei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei?
Miksei?
Ei kannata kertoa kovin aikaisin jos ei ole pakko.
Minun oli syystä X pakko kertoa melko aikaisilla viikoilla (muistaakseni vko 8) ja myöhemmin todettiinkin keskenmeno viikolla 12. Esimies oli jo ehtinyt juoruilla raskaudestani ilman lupaani muille työntekijöille, ja loogisesti sitten myöhemmin työyhteisössä puhuttiin myös keskenmenosta selkäni takana. Olin muutenkin surun murtama eikä oloani helpottanut se, että kaikki tiesivät ja puhuivat asiasta.
Kaikkea hyvää odotusajalle, toivottavasti löydät sinulle sopivimman ja luontevimman hetken kertoa iloiset uutiset esimiehelle.