Teille äideille/naisille jotka valitatte siitä kun miehet eivät halua osallistua lasten asioihin
Kuinka moni teistä voi käsi sydämellä sanoa ettette esimerkiksi valita siitäkin ku mies kasvattaa lasta väärin?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Laitatko jonkun esimerkin? Jos kasvattamista on esimerkiksi se, että hampaat pitää pestä joka päivä, kädet pestään vessareissun jälkeen ja ulkoa tullessa, ketään ei nimitellä, kotitöihin pitää osallistua ikä huomioiden ja jos pahoittaa jonkun mielen, pitää pyytää anteeksi, niin miten nuo voi tehdä väärin?
Onko väärin jos pelottelee lasta ilmastonmuutoksella? Onko väärin jos pelottelee lasta mmuutolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko jonkun esimerkin? Jos kasvattamista on esimerkiksi se, että hampaat pitää pestä joka päivä, kädet pestään vessareissun jälkeen ja ulkoa tullessa, ketään ei nimitellä, kotitöihin pitää osallistua ikä huomioiden ja jos pahoittaa jonkun mielen, pitää pyytää anteeksi, niin miten nuo voi tehdä väärin?
Ihan mitä tahansa.
Hampaathan pestään 2 kertaa päivässä. Kädet pestään myös esim. ruokaa tehdessä. Kyllä itseään ja läheisiään pitää voida puolustaa. Mitä edes tarkoitat nimittämisellä? Keneltäkään ei tarvitse pyytää anteeksi ellei itse koe tehneensä jotain väärää.
Lapsi ei tosiaan pese hampaita päivittäin, jos häntä ei opeta siihen muutaman kuukauden ikäisestä alkaen. Käsien peseminen pitää opettaa, se on aihe, jota pitää jankata ja jankata. Minä kirjoitin nimitellä, en nimittää ja sinä kyllä tiedät, mitä se tarkoittaa. Anteeksi pyytäminen pitää opettaa myöskin silloin, kun loukkaa toista vahingossa.
Haluaisin tietää, miten kasvattaminen tehdään noissa väärin, kun sehän tarkoittaa, että kasvattaminen jätetään tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko väärin jos pelottelee lasta ilmastonmuutoksella? Onko väärin jos pelottelee lasta mmuutolla?
Sinä kysyt, onko väärin pelotella lasta? Mitäpä luulet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika monet lapset pelkäävät ilmastonmuutosta ja eräs kansaa edustava nainen oikein julisti sosiaalisessa mediassa kuinka hänen lapsensa nyt pelkää ilmastonmuutosta.
Kukaan nykyajan moderni suomalainen nainen ei varmasti ala hetkeäkään katsella miestä, joka ei osallistu lapsen hoitoon ja kasvatukseen tasaveroisesti.
Mun setä ja hänen vaimonsa/lasten äiti ovat ammatiltaan luokanopettajia ja hän sanoi lasten ollessa pieniä:"mä en ymmärrä sitä, kun puhutaan, että miten lapsia pitäisi kasvattaa. Eihän lapsia tarvitse kasvattaa, nehän kasvavat itsestään". Ja heidän kolmesta lapsestaan on kyllä tullut ihan kunnon veronmaksajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika monet lapset pelkäävät ilmastonmuutosta ja eräs kansaa edustava nainen oikein julisti sosiaalisessa mediassa kuinka hänen lapsensa nyt pelkää ilmastonmuutosta.
Onko niitä lapsia ihan pelottelemalla peloteltu eikä niin, että he ovat nähneet asiasta telkkarista tai lukeneet lehdestä? Minä pelkäsin lapsena kolmatta maailmansotaa vaikka vanhemmat eivät pelotelleet siitä.
Vierailija kirjoitti:
Käsi sydämellä kyllä valitan kun on aihetta. Jos mies on vastuussa lapsesta päivän, läksyt on tekemättä, puhelimeen ladattu seitsemän uutta ampumispeliä, ja tunnin ruutuaika vaihtunut kuuteen tuntiin. Päivällisen kasvikset on ketsuppi. Eihän siinä mitään jos kymmenestä päivästä yksi on tällainen, mutta kun tämä on se miehen taso. Olen yrittänyt saada miestä ottamaan vastuuta, esim. ostamaan lapselle vaatteita tai hoitamaan terveydenhuollon käyntejä, mutta sit kun minä olen se jonka pitää käydä vaihtamassa kaksi numeroa liian Piikienet 140 euron talvikengät sopiviin ja soittaa perässä hammashoitolaan kun mies ei mielestään ollut saanut mitään oikomishoitoon liittyviä ohjeita käynnillä, niin pienempi vaiva hoitaa itse.
Surullisinta on, että lapsistamme toinen (poika) on selvästi oppimassa samaa "kun tekee riittävän p*skasti, ei tartte tehdä toiste" tekniikkaa. On siis aivan kädetön ja aloitekyvytön kouluikäinen, joka ei löydä hupparia jonka päällä seisoo koska ainahan voi odottaa että joku muu hoitaa.
Voin vain kuvitella miten tällaisessakin tilanteessa kuitenkin äiti on se huono kasvattaja kun ei ole opettanut lastaan. Ikäänkuin äiti olisi vastuussa isänkin tekemisistä. Ja tähän päälle vielä av:n vakkari: miksi olet lisääntynyt tuollaisen kanssa. Tsemppiä!
Kunpa tästä kivikautisesta naisvihasta päästäisiin eroon. Se ei hyödytä mitään eikä ketään.
Christiiina kirjoitti:
Mun setä ja hänen vaimonsa/lasten äiti ovat ammatiltaan luokanopettajia ja hän sanoi lasten ollessa pieniä:"mä en ymmärrä sitä, kun puhutaan, että miten lapsia pitäisi kasvattaa. Eihän lapsia tarvitse kasvattaa, nehän kasvavat itsestään". Ja heidän kolmesta lapsestaan on kyllä tullut ihan kunnon veronmaksajia.
Samaa mieltä. Esimerkin avulla ne kasvaa. Jos isä on kunnollinen, tulee pojastakin hyvin suurella todennäköisyydellä kunnollinen. Jos isä kohtelee äitiä huonosti, tulee pojastakin todennäköisesti naisia huonosti kohteleva. So simple.
Vai että oikein valitatte.
Hienoja lapsia kyllä varmaan olisi tulossa meiltä isänsä kasvatuskeinoilla. Isänsä ei osaa sanoa lapsille ei. Kieltää ehkä aluksi jotain, mutta sitten suostuu, koska hänestä on kivaa olla kiva vanhempi. Ongelmana on kuitenkin se, että nuo jutut on alunperin sovittu yhteisesti, nyt mies lipsuu niistä ja minulle jää se kieltäjän rooli. Tosi kiva.
Tosi kiva esimerkiksi se, että lasten isän mielestä on kivaa alkaa riehua lasten kanssa vähän ennen nukkumaanmenoa. Sitten lasten isä ihmettelee ja hermostuu, kun lapset ei kiltisti menekään nukkumaan nukkumaanmenoaikana. Syyttää lapsia. Vaikka varsin hyvin tietää lasten iltahommat ja sen, että illalla rauhoitutaan ennen nukkumaanmenoa. Mutta kun tämän isän mielestä on niiiiin kivaa suostua kaikkeen mitä lapset ehdottaa, kieltäminen on hänestä tylsää.
Jos lasten isä olisi yksin vastuussa lasten kasvatuksesta, näillä ei kyllä olisi mitään säännöllistä päivärytmiä, nukkumaanmenot miten sattuu, ei sopivan kokoisia vaatteita ja lasten asiat muutenkin ihan sekaisin. Vähän pakko siis "valittaa", koska lasten hyvinvointi on minulle tärkeämpää kuin kivan vanhemman leikkiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niitä lapsia ihan pelottelemalla peloteltu eikä niin, että he ovat nähneet asiasta telkkarista tai lukeneet lehdestä? Minä pelkäsin lapsena kolmatta maailmansotaa vaikka vanhemmat eivät pelotelleet siitä.
No ihan mikä tahansa vaihtoehto. Voidaanhan uutisissa pelotella paljon enemmänkin kuin äidin tai isän toimesta. Miksi annat lapsen katsoa telkkarista ja lukea lehdistä näitä pelottelu-uutisia?
Meillä lapsen isä laittoi juuri kuivaksi oppineelle 2-vuotiaalle vaipat vain siitä syystä, että hän ei kuulemma jaksanut tai ehtinyt aina auttaa lasta potalle. Ylläripylläri, se kuivaksi opettelu piti sitten aloittaa uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mitä tahansa.
Hampaathan pestään 2 kertaa päivässä. Kädet pestään myös esim. ruokaa tehdessä. Kyllä itseään ja läheisiään pitää voida puolustaa. Mitä edes tarkoitat nimittämisellä? Keneltäkään ei tarvitse pyytää anteeksi ellei itse koe tehneensä jotain väärää.
Juuei. Lapsille OPETETAAN EMPATIAA. Se ei toteudu tuossa sun vikassa kohdassa ollenkaan. Jotkut lapset toki on syntyjään tosi empaattisia, toisille se pitää kerta toisensa jälkeen takoa kaaliin, että oppivat ottamaan toisetkin ihmiset huomioon.
Eli kyllä, todellakin toiselta pyydetään anteeksi, jos toiselle on tehnyt väärin, vaikka se itsestä ei siltä tuntuisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vai että oikein valitatte.
Hienoja lapsia kyllä varmaan olisi tulossa meiltä isänsä kasvatuskeinoilla. Isänsä ei osaa sanoa lapsille ei. Kieltää ehkä aluksi jotain, mutta sitten suostuu, koska hänestä on kivaa olla kiva vanhempi. Ongelmana on kuitenkin se, että nuo jutut on alunperin sovittu yhteisesti, nyt mies lipsuu niistä ja minulle jää se kieltäjän rooli. Tosi kiva.
Tosi kiva esimerkiksi se, että lasten isän mielestä on kivaa alkaa riehua lasten kanssa vähän ennen nukkumaanmenoa. Sitten lasten isä ihmettelee ja hermostuu, kun lapset ei kiltisti menekään nukkumaan nukkumaanmenoaikana. Syyttää lapsia. Vaikka varsin hyvin tietää lasten iltahommat ja sen, että illalla rauhoitutaan ennen nukkumaanmenoa. Mutta kun tämän isän mielestä on niiiiin kivaa suostua kaikkeen mitä lapset ehdottaa, kieltäminen on hänestä tylsää.
Jos lasten isä olisi yksin vastuussa lasten kasvatuksesta, näillä ei kyllä olisi mitään säännöllistä päivärytmiä, nukkumaanmenot miten sattuu, ei sopivan kokoisia vaatteita ja lasten asiat muutenkin ihan sekaisin. Vähän pakko siis "valittaa", koska lasten hyvinvointi on minulle tärkeämpää kuin kivan vanhemman leikkiminen.
Vaikuttaa useiden äitien kommenttien perusteella siltä että miehet eivät oikein näytä sopivan tuohon lastenhoitoon. Tuleekohan koskaan muuttumaan? Näinhän asiat ovat olleet niin kauan kuin ihmisiä on ollut.
Jännä kun aina ne, joiden oma elämä menee huonosti ja jotka eivät tule toimeen puolisoidensa kanssa, ovat innokkaimpia neuvomaan muita. 🤔
"Kasvattaa väärin"
Taas näitä, joiden mielestä isän pitäisi antaa hoitaa lasten asiat ihan miten sattuu, kaikkien suositusten ja ohjeiden vastaisesti. Jättää tekemättä ikävät rutiinit ja työläät asiat. Tai vähintään pitää olla valittamatta, koska se on nalkutusta.
Ymmärrä nyt hyvä ihminen, että iso osa isistä ei tee edes neuvolan,THLn tai koulun vähimmäisvaatimuksena olevia asioita, jos äiti ei jatkuvasti pyydä ja muistuta. Ei ole kyse mistään "äidillä ja isällä nyt vaan on erilaiset tavat kasvattaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan mikä tahansa vaihtoehto. Voidaanhan uutisissa pelotella paljon enemmänkin kuin äidin tai isän toimesta. Miksi annat lapsen katsoa telkkarista ja lukea lehdistä näitä pelottelu-uutisia?
Missähän kohtaa minä olen kertonut mitään omista lapsistani?
Vapaan kasvatuksen tulos nimeltään pikkuserkku istuu parhaillaan vankilassa.