Vanha talo ja remontointi, kun se vanha alkuperäinen on jo alunperin heikkolaatuista
Moni kritisoi kun remontoidaan vanha talo niin että vaihdetaan lattiat/ikkunat/mikä vaan uuteen eikä korjata. Mutta se alkuperäinenkin voi joskus olla aika huonoa, tai jo niin kauan ollut hoitamattomana ettei korjaus onnistu järkevästi. Meillä esim jotkut ovet (esim vintin ovi ja sivuvinttien ovet) on tosi huonolaatuisia, jotain vaneria ja lautaa. Ovat kuitenkin vanhoja. Lattialaudat (alkuperäiset 20-30-luvulta) ovat kapeaa lautaa, ei mitenkään erikoista ja ollaan kyllä vaihdettu uusiin kun ollaan huone kerrallaan paranneltu lattian eristyksiä.
Usein vaan saa lukea tästä ettei vanhaa kunnioiteta vaan revitään pois. Joskus se vanhakin voi olla huonolaatuista.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Esim lahoa ei vaan saa muutettua terveeksi. Toki jossain ikkunanpokassa voi huonon tilalle vaihtaa uuden puun, mutta maksaako vaivan kun lasi ja muut osat ovat edelleen vanhoja ja vaikuttavat mm lämmöneristyskykyyn.
Jos kämppäsi ei ole suojelukohde, saat ihan itse valita uusittavat jutut. Museovirasto on sitten perinnekorjaajien apuna oikeissa suojelukohteissa.
Juu, tottakai saa valita itse mutta minesti näissä keskusteluissa ollaan niin ehdottomia. Että kaikki vanha on aina laadultaan voittamatonta.
Entä kun vanha talo ei ole edes myyntikunnossa. Purkukustannuksistakin tulisi iso lovi. Asuntolaina on järjestelyssä. Mitä tehdä?
Esim lahoa ei vaan saa muutettua terveeksi. Toki jossain ikkunanpokassa voi huonon tilalle vaihtaa uuden puun, mutta maksaako vaivan kun lasi ja muut osat ovat edelleen vanhoja ja vaikuttavat mm lämmöneristyskykyyn.
Jos kämppäsi ei ole suojelukohde, saat ihan itse valita uusittavat jutut. Museovirasto on sitten perinnekorjaajien apuna oikeissa suojelukohteissa.