Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä etelä-suomalaisen mielestä oikein alkaa Lappi? :D

Vierailija
26.07.2022 |

Katselin tuossa Roni Backin YouTube-videoita, joiden aiheena oli pyöräily Helsingistä Lappiin. Taivalkosken kohdalla hän ihasteli kuinka täällä Lapissa on kaunista ja hieman myöhemmin ylitti joen ja totesi, että "Lapin taikaa" ja kohta oli kyltti Rovaniemi 179.
Eihän tuossa olla vasta kuin Suomen kartan keskivaiheilla :D Pitäisikö itsekin seuraavan kerran ihastella kun käy esim Tampereella, että voi kuinka hienoa täällä Tallinnassa xD

Kommentit (257)

Vierailija
121/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanialainen nainen sanoi lämminhenkisesti radiossa että Suomessa on tavannut miehiä jotka ovat kuin muumeja, leppoisia ja noin. Tarkemmin minäkin tunnen muutaman sellaisen miehen.-ohis.

Vierailija
122/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulusta pohjoiseen.

t.stadi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se Lapin lääni nyt alkaa. Oulusta jonkin verran pohjoiseen

No eihän Lappi ala vielä Lapin läänin eteläosasta, kuten ei esim koko Oulun läänikään ole Oulua.

Tiedoksi, että läänit on lakkautettu vuoden 2010 alussa. Muutenkin tuo vertaus oli tyhmä, ei kukaan aikoinaan vanhan läänijaon aikaan luullut, että koko Mikkelin lääni on Mikkeliä tsi Kuopion lääni Kuopiota.

Ei ole siis enää Läänin rovastiakaan ?

Vierailija
124/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylän yläpuolella on Lappi näin etelärannikolta katsoen.

Vierailija
125/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesalaiset ei tiedä maantiedosta mitää... Korkeasti koulutetut luulevat olevansa sivistyneitä, mutta todellisuudessa amikset tietää enemmän asioista.

Vierailija
126/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satakunnasta, nykyään Rauman sisältä, se alkaa.

Vierailija
127/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on aina hauska lukea oululaisena. Yksi helsinkiläinen neropatti luuli, ettei Oulussa ole kunnon teitä ja poroja vaan menee. Koulutettu ihminen. :D Lappilaiset ovat varmaankin kuulleet vielä paksumpaa juttua, liekö myös heittäneet lisää mausteita soppaan, koska itse tykkään hieman kiusata.

Juuri katsoin karttaa, niin näköjään Rovaniemi ja Kemi ovat samoilla korkeuksilla. Ei siis mikään ihme, että moni veikkaa Rovaniemi. En itsekään tiennyt, että raja on noin kiemurainen ja dippaa keskeltä reilusti etelään.

Kemistä on yli sata kilometriä Rovaniemelle, eikä se edes ole Lapin eteläisin kunta. Raja ei dippaa missään vaiheessa etelään vaan on enimmäkseen tasainen, sen sijaan idässä se käy pohjoisessa koska kiertää Kuusamon ylhäältäpäin.

Vierailija
128/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, eteläsuomalainen kirjoitetaan ilman väliviivaa.

Lappi alkaa Rovaniemen kaupungin matkailutoimiston mielestä Rovaniemeltä.

Puolet suomalaisista asuu Hämeenlinnan Hauhon kylän eteläpuolella. Vilkaisepa kartasta, ap.

Hämäläiset nyt ei ole ehtineet vaan pitemmälle hitaita ovat.

Vierailija
129/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesalaiset ei tiedä maantiedosta mitää... Korkeasti koulutetut luulevat olevansa sivistyneitä, mutta todellisuudessa amikset tietää enemmän asioista.

Tiedämme kyllä mutta asiat ovat meidän mielestä eri tavalla.

Kyllä mä tiedän, että Lappi alkaa Rovaniemen tiedoilta, siitä Napapiirin kohdalta.

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että Lappi on Oulusta pohjoiseen.

t.Stadi

Vierailija
130/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri oli kotoisin Oulusta ja häneltä kysyttiin vanhempien porotilasta. :D

Vierailija
131/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se Etelän Vetelä alkaa Sauli-Arabiassa Itiksessä jo.

Vierailija
132/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän, että Lappi alkaa Rovaniemen tiedoilta, siitä Napapiirin kohdalta.

t.Stadi

Teidän hesalaisten mielipiteillä ei ole merkitystä. Opetelkaa faktat.

Vierailija
133/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat niin persjalkaisia että pienemmätkin nyppylät olivat esteenä. Siksi edettiin vaan tasaisella nopeampaa.

Vierailija
134/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.Stadi

Teidän hesalaisten mielipiteillä ei ole merkitystä. Opetelkaa faktat.

Ei vaan miellämme asiat siten, kuten haluamme. Suomi pyörii Hesan ympärillä. Muu on periferiaa.

t.Stadi

Vierailija
135/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemi-Ruka akselista pohjoiseen.

Vierailija
136/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi kerran hämeenlinnalainen kaveri, että minähän asun "siellä pohjoisessa". Asun Tampereella. :D

Vierailija
137/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.Stadi

Onko tää vitsi? Ei se ala kummastakaan. Nämä ovat ehkä kaksi yleisintä virheellistä käsitystä Lapista ja perustuvat vain turistien mielikuviin.

Vierailija
138/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä mis poro paskoo.

Vierailija
139/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läänejä EI ole enää pitkään aikaan ollut olemassa. Taivalkoski, Pudasjärvi ja Kuusamo kuuluvat perinteisesti Pohjois-Pohjanmaan maakuntaan ja keskuspaikka on Oulu. Esim.Kuusamosta viedään aina Oysiin erikoissairaanhoitoon. Posio, Salla, Ranua, Tornio ja niistä pohjoiseen ovat vasta Lappia ja keskuskaupunki on Rovaniemi. Toki mainonnassa voidaan hämärtää näitä rajoja, koska Lapin eksotiikka myy.

Vierailija
140/257 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki tietää mistä se muka kartalla alkaa, mutta ketään ei kiinnosta. Musta Kemi-Tornio ei ole Lappia vaikka oppikirjoissa kuinka sanottaisiin niin, vaan silmissäni Lappi alkaa napapiiriltä. Jostakin muusta se alkaa heti Oulun jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan