Mistä etelä-suomalaisen mielestä oikein alkaa Lappi? :D
Katselin tuossa Roni Backin YouTube-videoita, joiden aiheena oli pyöräily Helsingistä Lappiin. Taivalkosken kohdalla hän ihasteli kuinka täällä Lapissa on kaunista ja hieman myöhemmin ylitti joen ja totesi, että "Lapin taikaa" ja kohta oli kyltti Rovaniemi 179.
Eihän tuossa olla vasta kuin Suomen kartan keskivaiheilla :D Pitäisikö itsekin seuraavan kerran ihastella kun käy esim Tampereella, että voi kuinka hienoa täällä Tallinnassa xD
Kommentit (257)
Minkä tähden lappalaiset ovat niin epäystävällista ja palveluhalutonta sakkia? Rovaniemellä kun tilaa tuopin, sen saa puolen tunnin päästä. Tänne Helsinkiin sitten lapataan tulla meitä paikallisia haukkumaan. Yksikin tuli baariin lapikkaissa loskakelillä ja huusi jo ovelta miten ei ole aitoja ihmisiä muut kuin lappalaiset.
Peräpohjolan pohjoisrajalta
Lappi alkaa kehä 1:n ulkopuolella = susiraja.
Lappi alkaa Ranualta, maaseutu taas jo Vantaalta ja Espoosta.
Miten ap määrittelee Lapin? Itse ajattelen Lappi alkaa pohjois-Ruotsista.
Selittäkää sitten myös mikä Saame.
Eikhän se ala siit mistä mä sanon sen alkavan, jos joku potee jotain sanomista asiasta tai sen suhteen, ni oon valmis ottaa matsia sen kunnian puolest et. et se mistä mä sen sanon alkavan, jos sanon sen alkavan täst näi, ni sit se alkaa tois puolen jokee et, et.
Ei sul o mitää sanomist siihe.
Tai voit aina sanoo mut neon sanomisii vaa. Mää sanon toisin siihe sitten.
Minusta Lappi alkaa jostain Kemin tienoilta, Meri-Lappi on ensin, ja jos jatkaa suoraan kohti Enontekiötä, niin siinä välissä on Tornionlaakso, joka on myös lappia. Jos kääntyy sisämaahan, niin kuin me yleensä, niin Rovaniemi on tietysti napapiirillä, mutta vähän city, ja samoin Sodankylä, sitten tulee myöhemmin se Tunturi-Lappi, että on selvästi vähemmän pusikoita ja sääskiä. Jossain Saariselän tienoilla minulle alkaa tulla sellainen Lappi-fiilis. Rauha tulee sieluun.
Aikoinaan Sodankylän Jääkäriprikaatissa ollessani olivat paikalliset sitä mieltä että varsinainen Lappi alkaa Sodankylän pohjoispuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun Lappi alkaa Tornion ja Ylitornion välillä. Karungista vielä pikkusen Ylitornion suuntaan. Siinä kohti missä näkyy ekat vaarat Ruotsin puolella ja Ainiovara ja Aavasaksa alkaa häämöttää edessä.
Mihin Kemi ja Tornio sun mielestä kuuluu jos ei Lappiin?
Peräpohjolaa tai Meri-Lappia (mikä ei ole oikea Lappi).
T. Eri
Musta toi on rumasti sanottu, että ei olisi "oikea" Lappi. Ei kai se nyt vääräkään ole.
Meri-Lapin ja Peräpohjolan asukkailla on lappilainen identiteetti, tottakai ne alueet kuuluu Lappiin. Lappi on laaja käsite, siihen kuuluu erilaisia alueita.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan Sodankylän Jääkäriprikaatissa ollessani olivat paikalliset sitä mieltä että varsinainen Lappi alkaa Sodankylän pohjoispuolelta.
Hmm, joo. Luosto alkaa olla jo selkeästi Lappia. Tankavaaralla on täysin Lapin tunnelma. Mutta kyllä minustakin Meri-Lappi on myös osa Lappia. Olen Rovaniemeltä.
Vierailija kirjoitti:
Rovaniemestä alkaa suunnilleen T. varsinaissuomalainen
Varsinais-Suomen pohjoisrajaan loppuu Suomen raja. Muu on turhaa pohjolaa, plus idässä ryss äin rakentelema moni kulttuuri nen paratiisialue.
En ole Jyväskylää korkeammalla koskaan ollut, ei ole mitään tarvettakaan. Kepulandiaa tuokin.
Varsinais-Suomessa on Lapin kunta. Se riittää.
Maakunnilla on kyllä ihan tarkasti määritetyt rajat, että ei tarvitse arpoa.
Annankatu 22:n kynnykseltä