Mitä pitäisi ajatella työkaverista joka käy päivittäin
puhumassa pahaa toisesta kollegastamme ja koittaa miettiä, miten tämän kyseisen kollegan saisi lähtemään työpaikasta? Minulla ei ole kyseistä ihmistä vastaan mitään, mutta tämä haukkuja on saanut paljon ihmisiä kääntymään tuota vastaan. Onko tämä kiusaamista?
Kommentit (22)
Näitä on aina työpaikoilla. Tärkein on, että itse et lähde mukaan tuohon panetteluun. Se sitten, koetko tarpeelliseksi kertoa asiasta joko panetellulle henkilölle itselleen tai jopa esimiehelle, on harkinnan varainen asia, riippuu kuinka vakavaa on. Esimiehetkään ei kyllä sinisilmäisesti vaan kaikkea usko juorujen perusteella, kyllä kokenut esimies tietää että tällaisia on eikä suoraan usko huhupuheita juttelematta kohteen kanssa.
Sinua yritetään manipuloida ja sanot vaan tämän suoraan manipuloijalle. Sitten otat yhteyden lakimieheen, sanot, jos jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai takanapäin pahan puhuminen ole työpaikkakiusaamista?
Jos sen tarkoitus on kääntää muita toista vastaan, todellakin on, jos se ei ole aiheellista ja aiheellinen, esim. virheet, pitää kyllä pystyä sanomaan edessäkin päin.
Ap voit ruveta kyselemään toisilta, mitä tämä ihminen on tehnyt heille ja miksi he ovat niin helposti manipuloitavissa.
Minulle kävi noin, että yksi vanhempi kollega otti silmätikukseen ja haukkui selän takana muille. Satuin pari kertaa tulemaan paikalle kun oli juttu kesken. Lopulta jo asiakkaat laittoivat palautetta, etteivät halua kuulla työntekijöiden keskinäisten kaunojen selvittelyä, kun kuuluivat hänen puheensa heillekin.
Onneksi tämä työ"kaveri" jäi eläkkeelle, olihan helpotus! Nyt on taas hyvä ilmapiiri.
Älä nyökkäile haukkujan jutuille, työkaverisi tarvitsee nyt puolustajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamista ja henkistä väkivaltaa
Tätä juuri. Myrkyllinen ihminen on tällainen ap:n kuvaama henkilö.
Sano suoraan, että et halua osallistua selän takana puhumiseen. Pyydä työ"kaveria" olemaan suoraan pomoon yhteydessä ja jättämään sinut yhtälöstä kokonaan pois.
Eikö se pomokin vois sanoa että mää nyt vttu töihis tuollasta myrkkyä jaksa kuunnella?
Siis kauniimmin sanakääntein mutta tiukasti. Miks tämmöstä pelleilyä siedetään vuoskausia ja kaikki vaan kärsii ja lopulta tulee se sydänkohtaus. Olipa hieno elämä.
Tuon perusteella ei tiedä kumpi niistä on ikävä tyyppi (vai ei kumpikaan), se jonka tekoja /sanoja työkaveri tuo esiin jos ne ovatkin totta vai puhuva työkaveri jos hän onkin itse ikävä tyyppi. Tai kemiat eivät heillä vain kohtaa, tullut joku ristiriita useasti, haluaisi olla erillään. Jokaisella on oikeus työpaikkaan, mutta voisithan sanoa suoraan että lopettaa sen puhumisen työkaverista ja maineen pilaamisen - jos sinusta siltä tuntuu. Rauhoittuuko tilanne joskus. Yleensä pomon pitäisi pitää huoli että henkilöt sitten erilleen, ei yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamista ja henkistä väkivaltaa
Esintyy ihan kaikialla missä eri ikäisiä ihmisiä.Päiväkodista siirtyvät koulun ,kouluista työpaikoille ja sitten paikkaan missä ihmisiä kokontuu eläke iässä tai siirtymä ennen varsinaista eläkettä olevat ukottomat naiset!Ei pidä antaa tilaa,ei myötä elää lainkaan heitä!Lulisi työpaikoilla asioista voi avoimesti puhua esimiehelle,Parantaksen työ olosuhteita kaikille tai luottamus naisele/ miehelle?
Kyllä tässä tapauksessa se itse myrkyttäjä ja takanapäin puhuja saisi olla se, joka lähtee.
Eikö esimies puutu tällaiseen? Miksi tämän kiusaamisen annetaan jatkua?
Vierailija kirjoitti:
Eikö esimies puutu tällaiseen? Miksi tämän kiusaamisen annetaan jatkua?
Hyvä kysymys. Tarttuuko hän pikkuseikkoihin, monethan tekevät eri tavalla työt ja painottavat eri asioita?
Up, onko esihenkilöitä paikalla? Miten tällainen tilanne tulisi ratkaista?
Mitä on tapahtunut ihan suoraan sanomiselle? Kysy siltä miksi löytyy puhumassa pa kaa pomolle.