Kannattaako enää omistaa DVD/blueray elokuvia/TV-sarjoja?
Minun lempiDVDelokuvat ovat pettymyksiä, koska ne on jotenkin kuluneet sillä tavalla, että video hakkailee aina samoilla kohdin. Sain tietää, että DVD elokuvat kuluvat normaalissa käytössä. Eli ne eivät ole "ikuisia. Mitä järkeä on hankkia enää mitään DVD tai blueray kokoelmia, kun melkein kaiken voi nähdä digitaalisesti jonkun palvelun tai nettisivun kautta?
Esim. en omista mitään fyysistä tietokonepeliä, vaan minulla on en kaikki digitaalisessa muodossa Steam:in ja GOG:in kautta. Nyt tujotan DVD kokoelmaani ja mietin, pitäsikö minun luopua siitä.
Kommentit (25)
DVD levyssäsi saattaa olla jotain pientä likaa, esim. sormenjälki, jonka vuoksi toisto takkuilee. DVD soittimet näkyy olevan paljon krantumpia levyn kunnosta kuin CD soittimet.
Puhdista levy keskeltä ulospäin suunnassa jollain mikrokuituliinalla.
Levyhän ei kulu millään tavalla sitä katsoessa, se luetaan laserilla ilman fyysistä kontaktia.
Joissain levyissä saattaa olla valmistusvirhe, jolloin niihin voi iskeä ns. disc rot / laser rot, eli tiedon sisältävä hopeoitu kerros alkaa hapettua tai korroosion vuoksi mennä lukukelvottomaksi, mutta tämä ei ole mikään pääsääntö, vaan harvinainen vika. DVD aikaa edeltävällä LaserDisc -järjestelmällä on vissiin tätä ongelmaa enemmän.
Todennäköisin syyllinen toiston takkuiluun on dvd soitin, ehkä laser lukupää on pölyyntynyt tai muuten likaantunut, tai laserlukupään siirtomekanismissa on jotain vikaa, pieni hiekanjyvä hammasrattaissa voi aiheuttaa ongelman, kuivuneet voiteluaineet lukupään siirtokiskoilla, jne.
Nämäkään vehkeet eivät ole ikuisesti huoltovapaita.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, voinko luottaa siihen, että vielä joskus tulevaisuudessakin voin ostaa tarvittaessa laitteen, joilla voin katsella DVD-levyjäni, jos nykyinen laite menee rikki.
Nähtävissä olevassa tulevaisuudessa kyllä, koska Blu-Ray soittimet ja esim. pelikonsolit pystyvät toistamaan myös vanhempia formaatteja, kuten DVD ja CD-levy ja nämä ovat niin suursarjatuotantolaitteita, että näitä löytyy pilvin pimein vielä pitkään käytettyjenkin markkinoilta jos uusia ei enää valmisteta. Näinhän on tilanne VHS nauhurienkin kohdalla, käytettyjä kunnossa olevia löytyy vielä esim. kirppareilta, puhumattakaan esim. Playstation 2 pelikonsolista, joka käytti jo DVD levyjä peleihin ja toisti elokuvalevyjäkin, näitäkin valmistettiin niin pitkään ja paljon, että niitä on saatavana käytettynä kunnossa olevana helposti ja halvalla vieläkin.
Lisäksi jos olemassaoleva DVD-soitin on hyvin varusteltua mallia, ehkä sitä kannattaisi käyttää huollossa jossain liikkeessä, jos siinä esiintyy jotain vikaa. Tilalle ei välttämättä löydy yhtä hyvin varusteltua mallia, vaan joku karu perus-soitin ilman hienompia ominaisuuksia.
Kyllä minusta ehdottomasti kannattaa säilyttää DVD ja Blu-Ray levyt jos niitä on saanut kerättyä. Myydessäkään niistä ei saa juuri mitään rahaa, joten ne ovat arvokkaampia säilytettynä ja silloin tällöin katsottuna, tuoden sen elokuva- tai tv-sarjan nähtäväksi milloin vain, eikä tarvitse maksaa mitään kuukausimaksuja Netflixille tms. stream -palvelulle :)
Itselläkin jonkinlainen kokoelma DVD levyjä ja Blu-Ray levyjä, jopa CD musiikkilevyjä, enkä ole niistä luopumassa. Enkä edes VHS-nauhoista, vaikka viime aikoina nauhuri onkin hieman oikutellut.
DVD ja BluRay-muodossa nimenomaan omistaa sen elokuvan/sarjan. Striimi antaa vain käyttöoikeuden, vaikka mitä maksaisit. Striimauspalvelun omistaja voi muokata tai poistaa elokuvia/sarjoja tai jopa poistaa koko palvelun, etkä sille voi yhtään mitään. Sama koskee kirjoja ja musiikkia verrattavissa olevissa vaihtoehdoissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, voinko luottaa siihen, että vielä joskus tulevaisuudessakin voin ostaa tarvittaessa laitteen, joilla voin katsella DVD-levyjäni, jos nykyinen laite menee rikki.
No eiköhän todennäköisemmin vuonna 2040 löydä DVD-aseman kaupasta kuin sen Järven tarinan Netflixistä.
Jos nyt edes on koko Netflixiä enää, kun kilpailu on kovaa.