Miten ihmeessä mä saan innostuksen pudottaa painoa?!?
Painoa on reippaasti liikaa, mutta en vain saa aikaiseksi tehdä asialle mitään. Mua kyllä veetuttaa tämä paino ja tiedän, että kevyempänä elämä olisi helpompaa ja jaksaisi liikkua paremmin.
Mutta kun en vain saa aikaiseksi! Siis miten ihmeessä saisin itseäni niskasta kiinni! Ylipainon lisäksi veetuttaa oma saamattomuus tämän asian suhteen.
Kommentit (27)
Unohda se paino ensimmäiseksi. Ala vihaamaan kaikkea, mitä ylipaino tuo mukanaan: hengästyminen, hikoilu, autoon könyäminen, yleinen voimattomuus ja kankeus, kenkien jalkaan laittamisen vaikeus, vaatevalikoiman suppeus yms. Päätä, että tämmöistä elämää en halua. Ja vanhemmitenhan tuo kaikki vain pahenee.
Mene kirjastoon, lainaa reseptikirjoja, mielellään kevyeen oloon suuntaavia. Etsi niistä itsellesi sopivia reseptejä ja jätä kermat, pekonit ja rasvat tästä lähtien kauppaan. Tee ruokalista ennakkoon äläkä osta mitään, mitä et kauppalappuun kirjoita. Ja joka toinen ilta käy pienellä kävelyllä, niin saat aineenvaihdunnan liikkeelle. Huomaat jossain välissä, että sun on pakko päästä taas kävelylle, sillä se antaa kivan olon ja vie tukkoisen fiiliksen mennessään. Se paino lähtee sitten ihan itsekseen laskemaan.
Lue ketju "Vaivat jotka hävisivät laihduttamalla" tjsp.
Seiso alasti peilin edessä ja katso huolella joka puolelta.
Pystyt pyyhkimään pyllysi sen sijaan että joudut ottamaan suihkun!
Mulla 30 kg ylipainoa ja oon koko kesän etsinyt motivaatiota. Monta repsahdusta tullut, mutta pikkuhiljaa ajatustyö tuottaa tulosta ja oikeasti pystyn jo rajoittaa syömisiä ja liikunkin joka päivä. Mun vinkkejä:
-katso Youtubesta weight loss transformation/ motivation videoita
-älä keskity siihen mitä et saa syödä, vaan mitä sun pitää syödä: lisää kasviksia joka aterialle, juo 2 litraa vettä päivässä, syö hyviä proteiininlähteitä yms -> lisää näitä hyviä asioita, vaikka söisitkin sen jälkeen karkkia ja pizzaa
-liiku joka päivä edes vähän. Aluksi vaikka päätät, että nyt liikut niin että hikoilet 10-15 minuuttia.
-jos ruoka on keino palkita/lohduttaa, ala etsiä muita tapoja. Minä sen sijaan että syön sipsejä teeveen edessä, otin aikaa esim jalkakylpyyn ja kasvonaamioon.
-pidä ittes kiireisenä! Kesällä helppo mennä ja tulla - vähemmän aikaa syömiseen.
Hankit lääkäriltä sitä pistoksina kerran viikossa otettavaa laihdutuslääkettä, ja et murehdi asiaa yhtään enempää. Lääke saa ahmimisenhalun katoamaan ja laihdut ihan itsestään.
Helpoin tapa tehdä mitä haluaa ja saavuttaa tulos on tehdä siitä elämäntapa. Muuta elintapojasi niin että et lihoa vaan pysyt aina hyvässä kunnossa. Lähtee se ylipaino pois ja pysyy poissa.
Liian iso muutos niin et tee luultavasti mitään mutta jos lisäät vähän kerralla et asiasta tulee normi homma ja automaattinen niin onnistuu. Vie muutaman kuukauden päivittäistä toistoa niin aivot tottuu.
Mä vaan katsoin itseäni peilistä ja päätin että pitää laihduttaa.
Aina kun tekee mieli vetää överit jotain lihottavaa, mene alasti seisomaan peilin eteen.
Itse sain inspiraation kuumien kelien vuoksi. Nimittäin oleskelin ilkosillani sisätiloissa. Tämä nyt taitaa onnistua vain yksin eläviltä. Aina kun katsoin peiliin, niin siellä se pömppömahainen näkyi. Vähän on vyötärö kaventunut, ehkä vain pari senttiä. Ainakin näen sen. Kuntopyöräily myös vilkastuttaa aineenvaihduntaa.
Vierailija kirjoitti:
Hankit lääkäriltä sitä pistoksina kerran viikossa otettavaa laihdutuslääkettä, ja et murehdi asiaa yhtään enempää. Lääke saa ahmimisenhalun katoamaan ja laihdut ihan itsestään.
Onko tähän kaikilla varaa? Kelakorvaustakaan ei vielä ole. Itse aloitin tämän 2kk sitten ja n 7kg on painoa lähtenyt. Saa syödäkin melkein normaalisti.
Laihdutin jo aikoinaan ilman apuja 50kg, mutta diabet iski ja toi takaisin 25kg vaikka olisi ollut kokonaan syömättä.
-Hyötyliikuntaa, ja vaikka 10 minsaa iltaisin jaloittelemaan. Onko fillaria, sen kanssa on mukavaa ajella, ja välillä voi vaikka istua tarakalla ja huokaista. Uimaan? Keho ei vedessä paina.
-Tuo on hyvä, että unohtaa nuo kilomäärät ja aloittaa sieltä, että hakee hyvää oloa ja kevyempää ja helpompaa liikkumista ja elämää. Peiliin katseleminen masentaa monia ja sitten lohtuna pitää syödä. Muuten hyvä neuvo, jos tehoaa. Näin tein minäkin. Kammottava porsas ei paljon naurata.
-Muista, että oikotietä onneen ei ole, ja anna homman kestää ihan rauhassa pitkäänkin. Olet kuitenkin oikealla tiellä, ihmeitä ei tapahdu. Maltti on valttia, sortuminenkaan ei haittaa, ihminen sinäkin vain olet!
Tsemppiä Sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tähän kaikilla varaa? Kelakorvaustakaan ei vielä ole. Itse aloitin tämän 2kk sitten ja n 7kg on painoa lähtenyt. Saa syödäkin melkein normaalisti.
Laihdutin jo aikoinaan ilman apuja 50kg, mutta diabet iski ja toi takaisin 25kg vaikka olisi ollut kokonaan syömättä.
-Hyötyliikuntaa, ja vaikka 10 minsaa iltaisin jaloittelemaan. Onko fillaria, sen kanssa on mukavaa ajella, ja välillä voi vaikka istua tarakalla ja huokaista. Uimaan? Keho ei vedessä paina.
-Tuo on hyvä, että unohtaa nuo kilomäärät ja aloittaa sieltä, että hakee hyvää oloa ja kevyempää ja helpompaa liikkumista ja elämää. Peiliin katseleminen masentaa monia ja sitten lohtuna pitää syödä. Muuten hyvä neuvo, jos tehoaa. Näin tein minäkin. Kammottava porsas ei paljon naurata.
-Muista, että oikotietä onneen ei ole, ja anna homman kestää ihan rauhassa pitkäänkin. Olet kuitenkin oikealla tiellä, ihmeitä ei tapahdu. Maltti on valttia, sortuminenkaan ei haittaa, ihminen sinäkin vain olet!
Tsemppiä Sinulle!
Liikunta ei sinänsä laihduttamiseen auta. Ruuasta saa niin valtavasti energiaa, että sitä on mahdotonta kuluttaa liikunnalla. Liikunnan ainoa merkitys on siinä, että kun on vaikka kävelylenkillä, sen aikaa on poissa jääkaapin luota eikä syö sinä aikana mitään.
Tietysti se liikunta kuntoa parantaa, mutta se ei tarkoita että laihtuisi. Rasvat pysyy ja lisäksi tulee vielä lihastakin, eli kokonaispaino kasvaa. Sumopainijat on käsittämättömän hyväkuntoisia vahvoja hemmoja, mutta ei todellakaan laihoja. MOT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä Sinulle!
Liikunta ei sinänsä laihduttamiseen auta. Ruuasta saa niin valtavasti energiaa, että sitä on mahdotonta kuluttaa liikunnalla. Liikunnan ainoa merkitys on siinä, että kun on vaikka kävelylenkillä, sen aikaa on poissa jääkaapin luota eikä syö sinä aikana mitään.
Tietysti se liikunta kuntoa parantaa, mutta se ei tarkoita että laihtuisi. Rasvat pysyy ja lisäksi tulee vielä lihastakin, eli kokonaispaino kasvaa. Sumopainijat on käsittämättömän hyväkuntoisia vahvoja hemmoja, mutta ei todellakaan laihoja. MOT.
En minä mitään salilla käyntiä tai raakaa lenkkeilyä suositellutkaan, vaan pikku kävelyä, uintia tai fillarilla ajoa. Ja niin oli muidenkin kommenteissa. Aika kevyitä juttuja ja eikös ihmisen kuulu liikkua, vaikka ei laihduttaisikaan.
Hyvä opetella ainakin aktiivisemmaksi, jos ei nyt niitä kiloja poiskaan saa. Keho nyt vaan tarvitsee jonkin asteista liikkumista, ei sohvalla makoilua. Ja onpahan ajatukset muualla kuin syömisessä, kun tepastelet luonnossa ja poimit vaikka jokusen mustikan mennessäsi iltapalaa varten.
Ja itse laihduttelin ravintoneuvojan ja lääkärin ohjeilla, eli luotan kyllä heihin. Niinhän se paino vaan putosi, eli olen aika hyvä esimerkki ja on varaa sanoakin jotain. Kukin on tietenkin erilainen, mutta pääpiirteittäin näin voisi soveltaa.
Itsellä ylipainon aiheuttamat terveysongelmat oli riittävä syy. Polvivaivat ja yöllinen virtsankarkailu toimi päämotivaattorina. Siihen kauhea kuva peilissä toi oman boostin sekä arjen jaksaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä Sinulle!
En minä mitään salilla käyntiä tai raakaa lenkkeilyä suositellutkaan, vaan pikku kävelyä, uintia tai fillarilla ajoa. Ja niin oli muidenkin kommenteissa. Aika kevyitä juttuja ja eikös ihmisen kuulu liikkua, vaikka ei laihduttaisikaan.
Hyvä opetella ainakin aktiivisemmaksi, jos ei nyt niitä kiloja poiskaan saa. Keho nyt vaan tarvitsee jonkin asteista liikkumista, ei sohvalla makoilua. Ja onpahan ajatukset muualla kuin syömisessä, kun tepastelet luonnossa ja poimit vaikka jokusen mustikan mennessäsi iltapalaa varten.
Ja itse laihduttelin ravintoneuvojan ja lääkärin ohjeilla, eli luotan kyllä heihin. Niinhän se paino vaan putosi, eli olen aika hyvä esimerkki ja on varaa sanoakin jotain. Kukin on tietenkin erilainen, mutta pääpiirteittäin näin voisi soveltaa.
Hyviä vinkkejä on tullut tässä ketjussa.
Missään en muuten kirjoittanut, että makaan vain sohvalla. Työni hoitajan on fyysisesti raskasta. Lisäksi voin tehdä pitkiä pyörälenkkejä, kävelen luonnossa ja käyn välillä salilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä Sinulle!
Mä en ole sohvalla makaava ja liikkumaton. Jo työni on fyysisesti raskasta. Enkä todellakaan aio olla liikkumatta jos itseni saan tsempattua pudottamaan painoa. Painon pudottamisessa suurin merkitys on ruokavaliolla, mutta liikunalla kasvattaa kuntoa ja kiinteyttää lihaksia.
Mulla toimi motivaattorina tosi makea, kallis nahkatakki.
Ostim tahallaan liian pienen, päätin että laihdutan mahtuakseni siihen.
Marraskuusta toukokuuhun tiputin 10kiloa ja takki päälle😊
Hankalaa. Laskin tuossa, että minulla on viimeisen kahden vuoden aikana kertynyt reilun 1000 euron edestä tavoitevaatteita. Ei nuo ole kuin numeroa pienempiä niin mahtuisi, mutta kun ei saa laihdutettua sitä viittä kiloa. Aaargh.
Minulla meni lähes kymmenen vuotta ennen kuin sain aikaiseksi laihduttaa.
Joka päivä mietin asiaa, inhosin itseäni ja jatkoin epäterveellisiä syömistapojani.
Yhtenä päivänä, kun kapusin työpaikan portaita ylös, puuskitin ääneen ja hikoilin, tein vihdoin lopullisen päätöksen: en enää suostu elämään näin.
Noin 50 kg lahtuneena, elämäni on 100 kertaa parempaa kuin ennen. Harmittaa vaan, etten pystynyt tekemään asialle aiemmin mitään.
Tsemppiä sinulle ap, kyllä sinunkin vuorosi tulee.