Hammashoidon jonot Helsingissä jopa 2,5 vuotta ja silti hallitus haluaa lopettaa yksityisen Kela-korvauksen
Ihan käsittämättömän hullua. Korvauksia pitäisi lisätä.
Kommentit (31)
Christiiina kirjoitti:
Hoitojonot olisi helppo purkaa jakamalla jonottajille maksusitoumuksia/palveluseteleitä yksityiseen hammashoitoon. Miten tämä asia on niin vaikea ymmärtää? Ei tähän minun mielestäni sentään mitään Mensan jäsenyyttä tarvita, että tajuaa noinkni yksinkertaisen asian.
Köyhyys olisi helppo poistaa jakamalla köyhille seteleitä. Hoitamattomat hampaat tulevat kyllä yhteiskunnalle myöhemmin erittäin kalliiksi. Huonot hampaat altistavat muillekin tulehduksille ja huonontavat terveyttä. Dilemma on ratkaistu ja seteleitä jaetaan vain niille joista ei pidä vauvapalstalla keskusteleman.
Hammaslääkärissä käynti kannattaa tehdä ulkomaanreissun yhteydessä. Tulee bonuksena tunne että itse matka oli ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa mitään hoitoa Helsingissä. Muutin toiseen EU-maahan ja he olivat ihan kauhuissaan kun sanoin, että edellisestä hammastarkastuksesta on melkein kolme vuotta. Täällä käyn joka vuosi tarkastuksessa (ilmainen) ja hammaskiven poistossa puolen vuoden välein, siinä 50 % omavastuu, kun käyn yksityisellä.
Näissä kommenteissa ei voi ikinä sitten mainita sitä maata.
Hyvät lillukanvarret sulla, tohon olisi oikeastaan vain voinut kirjottaa EU, koska oikeastaan missään muussa maassa ei näin pahaa alennustilaa ole, ainakaan läntisissä ja keskisissä maissa. Miksi on niin vaikea myöntää, että meidän systeemi on aivan p*ska? Itse olen asunut Ranskassa ja Espanjassa (siinä sulle nyt ainakin kaksi konreettista maata), ja terveydenhuollon saavutettavuus on aivan eri tasolla. Hoitoon pääsee aina nopeasti ja lääkkeetkin ovat hyvin usein ilmaisia. Tai sitten maksaa joku 3 e subvention jälkeen. Kerran jouduin maksamaan päivystysmaksun keskellä yötä ja henkilökunta oli tosi nolona ja pahoitteli kun tällaista nyt kiskotaan minulta. Laskun loppusumma oli 5 e.
Vierailija kirjoitti:
Ensin valitetaan veroista. Sitten valitetaan että ei ole palveluja.
No totta helvetissä vituttaa ettei näillä veroilla saa edes palveluja! Oletko jotenkin jälkeenjäänyt vai miksi tätä asiaa ihmettelet?
Minä sain kiireettömän ajan Kalasataman hammaslääkäriin noin parissa kuukaudessa. Toukokuussa soitin, soittivat takaisin ja aika on varattu heinäkuun lopulle, eli tälle viikolle. Olen ihan tavallinen helsinkiläinen, työterveyteen ei kuulu hammashoito.
Akuuttiaikoja saa nopeammin, mutta ne on sitten lyhyitä paikkausaikoja, mitään kunnollista ei ehditä tehdä.
Mun mielestä vakavampi ongelma se, ettei lääkärille pääse mitenkään. Tuntuu, että ainoa reitti lääkärille on päivystysjono, mutta siinähän ei ole mitään järkeä. Vastaanoton ja ajanvarauksen hoitajien ohi ei vain pääse.
Sitten on tietysti vanhusten ja lasten hoito, palkanmaksu, turhat infrahankkeet yms. Rahaa on, mutta ihan vääriin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa mitään hoitoa Helsingissä. Muutin toiseen EU-maahan ja he olivat ihan kauhuissaan kun sanoin, että edellisestä hammastarkastuksesta on melkein kolme vuotta. Täällä käyn joka vuosi tarkastuksessa (ilmainen) ja hammaskiven poistossa puolen vuoden välein, siinä 50 % omavastuu, kun käyn yksityisellä.
Annas, kun arvaan. Asut esim. Saksassa, jossa ei ole terveyskeskuksia, eikä hillitöntä sote-hallintoa, vaan yksityislääkärit, joista saa mukavat korvaukset, koska EI OLE SITÄ HILLITÖNTÄ SOTE-HALLINTOA rasittamassa.
Vierailija kirjoitti:
Ensin valitetaan veroista. Sitten valitetaan että ei ole palveluja.
Veroista iso osa valuu turhaan hallintoon. Hallintoa keventämällä ja rahoja kanavoimalla varsinaiseen potilastyöhön, niin lääkäreitä ja hoitajia saisi lisää. Mutta ei.
Hallinto ja eliitti laskevat niin että kahden vuoden päästä koko Suomi on ajettu alas ja kaikki mahdollinen omaisuus siirretty veronmaksajilta pienelle rikkaiden ryhmälle... ei tarvitse välittää jonoista...
Se kelakorvaus ei kustanna edes toimistomaksua. Onkohan noin 100 euron lääkärikäynnistä 14 euroa? Että ihan oikeasti sen poistamisella ei ole mitään merkitystä. Sillä on, pääseekö ihmiset lääkäriin vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Se kelakorvaus ei kustanna edes toimistomaksua. Onkohan noin 100 euron lääkärikäynnistä 14 euroa? Että ihan oikeasti sen poistamisella ei ole mitään merkitystä. Sillä on, pääseekö ihmiset lääkäriin vai ei.
Jos käy usean tuhannen euron toimenpiteessä, niin korvaus on useita satoja euroja.
Näissä kommenteissa ei voi ikinä sitten mainita sitä maata.