Auton käyttömaksut e-laskuna ja valtion kyvyttömyys lähettää kirjelaskuja
Miksi tämä on mennyt tämmöiseksi? Ei mitään tiedottamista asioista ja joka päivä tulee mainoksia, mutta ei ole varaa enää lähettää paperista laskua? Sitten kun se e-lasku on siellä pankissaa, niin se täytyy vielä itse manuaalisesti hyväksyä? Eihän nyt yhden vuosittaisen laskun takia voi pankin kanssa tehdä asiasta suoraveloitusta. Onko nämä niitä Bernerin touhuja yhä?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Posti ne laskut toimittaa.
Olet itse valinnut postille, että otat postin vastaan sähköisesti.
Muussa tapauksessa he lähettäisivät ne kirjeenä. Laskut lähtevät sähköisenä lähettäjältä ja posti joko lähettää ne eteenpäin sähköisenä, jos sopimus on, tai tulostaa laskun paperille ja lähettää kirjeenä.
Miten niin valinnut? En ole postin kanssa sopinut mitään. Kirjelaskut loppuivat viestintä ja liikenneministeriön osalta automaattisesti. Minkä takia?
Auton käyttömaksu ei tule enää paperisena. Se tulee kaikille e-laskuna heinäkuulla ja se pitää itse hyväksyä manuaalisesti verkkopankista.
Mikä helvetti on auton käyttömaksu?
Ja mikään taho ei voi lähettää e-laskuja tai suoramaksuja yksityishenkilöille elleivät nämä ole itse sellaista tilanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muussa tapauksessa he lähettäisivät ne kirjeenä. Laskut lähtevät sähköisenä lähettäjältä ja posti joko lähettää ne eteenpäin sähköisenä, jos sopimus on, tai tulostaa laskun paperille ja lähettää kirjeenä.
Miten niin valinnut? En ole postin kanssa sopinut mitään. Kirjelaskut loppuivat viestintä ja liikenneministeriön osalta automaattisesti. Minkä takia?
Auton käyttömaksu ei tule enää paperisena. Se tulee kaikille e-laskuna heinäkuulla ja se pitää itse hyväksyä manuaalisesti verkkopankista.
Se pitää hyväksyä manuaalisesti, jos ei ole laittanut automaattista hyväksyntää päälle.
Mistä se laitetaan päälle? Ja miksi tästä ei ole tiedotettu missään? Mainoksia on varaa jaella muttei yhtä muutosta voi liikenneministeriö teetättää? Ai siksi kun hiilijalanjälki? Sairasta ja kuvottavaa touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikään taho ei voi lähettää e-laskuja tai suoramaksuja yksityishenkilöille elleivät nämä ole itse sellaista tilanneet.
MItä? Sinäkö et maksa auton käyttömaksua vuosittain? Sehän on laiton ajoneuvo siinä tapauksessa.
Saako sitä enää tilattua paperisena versiona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi tehdä? Olen tehnyt HUSille e-laskutilauksen satunnaisia laskuja varten joita ei välttämättä tule edes joka vuosi.
Suoraveloitukset päättyivät tammikuussa 2014. Helmikuusta 2014 lähtien ne ovat olleet joko e-laskuja tai suoramaksuja. Jälkimmäiset on tarkoitettu niille, joilla ei ole verkkopankkitunnuksia.
Siis e-laskuja ei saa enää suoramaksuiksi? Miksi liikenneministeriö laittaa e-laskun, muttei sitten suoravaloita sitä eräpäivänä? Merkillistä säätämistä.
Jos sulla on käytössä verkkopankki, saat e-laskun. Jos ei ole, se menee suoramaksuna tililtä ja näet sen sitten jälkikäteen paperisella tiliotteella kun posti tuo sen. Suoramaksuja käyttävät lähinnä vanhukset, jotka ihmettelevät, että mikä se semmoinen tietokone on.
Ei se niin automaattista ole. E-laskut pitää tilata/ilmoittaa laskuttajalle e-laskuosoite. Mistä ne muuten sen mihinkään osaa lähettää. Korkeintaan on jossain suomi.fi palvelussa viesti että maksa laskusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pitää hyväksyä manuaalisesti, jos ei ole laittanut automaattista hyväksyntää päälle.
Mistä se laitetaan päälle? Ja miksi tästä ei ole tiedotettu missään? Mainoksia on varaa jaella muttei yhtä muutosta voi liikenneministeriö teetättää? Ai siksi kun hiilijalanjälki? Sairasta ja kuvottavaa touhua.
Verkkopankista. Pankin nettisivuilta kyllä löytyy ohjeet. Älä oo niin helkkarin avuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MItä? Sinäkö et maksa auton käyttömaksua vuosittain? Sehän on laiton ajoneuvo siinä tapauksessa.
En maksa mitään autoon liittyvää, koska minulla ei ole enää autoa. Silloin kun oli, maksoin ajoneuvoveroa ja kun oli diesel maksoin lisäksi käyttövoimaveroa. Auton käyttömaksua en ole maksanut milloinkaan.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoveron-maksaminen
Postitse tai e-laskuna....
Suoramaksut on sellaisille, jotka eivät käytä verkkopankkia. Verkkopankkia käyttävät voivat itse tilata e-laskuja ja laittaa niihin automaattisen hyväksynnän itse päälle verkkopankista, jolloin ne lähtevät automaattisesti eräpäivänä.