Kaverilla häiden jälkeinen masennus. En oikein osaa samaistua.
Tyypillinen setti, eli häitä valmisteltiin yli kaksi vuotta, viimeiset puoli vuotta hyvin intensiivisesti. Rahaa paloi joitakin kymmeniä tonneja, koko lähipiiri valjastettiin talkoisiin prinsessapäivän mahdollistamiseksi, ja sitten kun se lopulta olikin kaikesta krumeluurista huolimatta vain yksi päivä eikä edes mitkään kovin hyvät bileet (eihän ne yleensä ole) niin tuore aviovaimo on nyt ollut viikkoja alakuloinen. Miksi ihmiset tekevät elämästään tällaista?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Prinsessa ei ole ikinä tyytyväinen. Sääli miestä. Sen avioliiton rakastetun kanssa pitäisi tehdä onnelliseksi, ei yhden prinsessaleikkipäivän.
No minä säälin sinun mahdollista puolisoa. Vaikutat todella epämiellyttävältä ja tunteettomalta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Mentiin maistraatissa naimisiin. Vaatteiksi valittiin kaapista ja vanhoja, hyväksi todettuja vaatteita. Itselläni oli kaunis, kesäinen kukkamekko. Hiukset kiharsin itse ennen lähtöä. Sormukset ostettiin yhdessä. Kaiken kaikkiaan maksoi n. 150 euroa. Olimme ja olemme onnellisia <3 Emme tarvinneet onneen kun toisemme!
- Naimisissa pian 15 vuotta :)
Idiootti
Vierailija kirjoitti:
Mentiin maistraatissa naimisiin. Vaatteiksi valittiin kaapista ja vanhoja, hyväksi todettuja vaatteita. Itselläni oli kaunis, kesäinen kukkamekko. Hiukset kiharsin itse ennen lähtöä. Sormukset ostettiin yhdessä. Kaiken kaikkiaan maksoi n. 150 euroa. Olimme ja olemme onnellisia <3 Emme tarvinneet onneen kun toisemme!
Onnea teille.
Kuin tämä aloitukseen?
Tuohan on kuin krapula tai esityksen jälkeen tai reissun jälkeen tai minkä vaan, mitä järkkää ja odottaa paljon, jälkeen. Arki onkin arkea.
Sitten vaan uutta juttua järkkäämään, jos on sellainen ihminen, jota järjestelyt kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin.
Jep. Vain Suomessa kilpaillaan tällaisella vaatimattomuudella ja kuvitellaan olevansa niiiiiin paljon parempia kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Me syötiin hääpäivänä vaan yhdet nakit, juotii kuravettä päälle, pukeudutiin jätesäkkiin eikä kerrottu kellekään mitään kymmeneen vuoteen. Mitään ei ostettu, odotettu, kehuttu eikä mistään ilahduttu.
Kyllä meillä on varmasti pidempi ja onnellisempi avioliitto kuin teillä!
Vierailija kirjoitti:
Äh, liittyy aivojen toimintaan. Kaikki hyvä ja sen odottaminen aktivoi aivojen mielihyväjärjestelmää ja aivot erittää enemmän dopamiinia. Sitten, kun se kiva on ohi, dopamiinitaso notkahtaa alas. Kestää hetken ennen kuin tasaantuu normaaliksi.
Tämän takia monet tunnistaa matkojen jne.jälkeisen alakuloisuuden.
Tämän takia ns vuoristorataelämää ei suositella; ekstrahyvätkin jutut kuluttaa ja niiden jälkeen tosiaan dopamiini laskee, jopa romahtaa. Ei nyt tarvitse hyvästä luopua, mutta ymmärtää aivojen toiminnasta sen verran, että aivojen toimintakyvyn kannalta mahdollisimman tasainen elämä on parhainta.
Tuttua. Tykkään matkustamisesta, mutta en pääse edes vuosittain matkalle. Mutta teen sitä, että suunnittelen matkoja ja aina reissusta tullessa on jo seuraavakin retki vireillä. Etsin tietoa ravintoloista, kahviloista, kaupoista, nähtävyyksistä, miten kohteessa pääsee liikkumaan jne. Tämän olen huomannut auttavan. Sitä on melkein jo kuin matkalla, kun pläräilee aikatauluja ja menuja netissä.
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse mitalia, mutta kiitos kauniista ajatuksesta!
Itselleni eikä puolisolleni ole tärkeää miltä asiat näyttävät ulospäin, tärkeintä on sisäinen rauha ja onnellisuus. Sellainen tasapainoinen elämä, joka keskittyy enemmänkin "arjen luksukseen". Esimerkiksi mielummin käytämme "sen järjettömän määrän rahaa, mitä menee 10 000e häihin", niin mielummin ostamalla hieman parempaa ruokaa, esimerkiksi välillä lohta.
Hirveen vaikea uskoa. Oman kokemukseni mukaan tuollaiset sun kaltaiset vertailijat on niitä kaikkein kitkerimpiä ja katkerimpia ihmisiä.
Onnellisimmat ihmiset, joilla on sisäinen rauha, ei ala kilpailemaan ja vertailemaan, vaan ymmärtävät ja hyväksyvät miten eri asiat tuottavat erilaisille ihmisille iloa. Ja ennen muuta iloitsevat muiden kanssa. Sinä tunnet ylemmyyttä. "Mepäs tehtiinkin näin...!"
Vierailija kirjoitti:
Itselleni eikä puolisolleni ole tärkeää miltä asiat näyttävät ulospäin, tärkeintä on sisäinen rauha ja onnellisuus. Sellainen tasapainoinen elämä, joka keskittyy enemmänkin "arjen luksukseen". Esimerkiksi mielummin käytämme "sen järjettömän määrän rahaa, mitä menee 10 000e häihin", niin mielummin ostamalla hieman parempaa ruokaa, esimerkiksi välillä lohta.
Huomaa tuosta vittuilusta, miten olet selvästi sen sisäisen rauhan ja onnen löytänyt 😄
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuitenkin sanot, että puit yllesi KAUNIIN kesämekon. Hiuksetkin kiharrettiin. Mutta sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, miltä asiat näyttävät ulospäin. Ihan ei väittämät kohtaa, mutta onnea avioliitosta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Taidan kuitenkin tehdä pohjat tässä. Mun mekko alelaarista kympin ja muuten samoilla kuin aina ennenkin. Edes sormuksia ei vaihdettu.
T. Avioliittoa ja sairaalloista pihistämistä miehen puolelta kesti reilu 20 v. Nyt ihan vain loppuelämän ikisinkku.
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä maksaa kymmeniä tuhansia.
Mutta mitä jos tykkää? Yhtä järjetöntä on käyttää rahaa yhtään mihinkään on se sitten auto, matka, vaatteet, timantit, ravit, pilates, talo. Linkolalla oli homma hanskassa rahan käytön suhteen.
Olin itse aavistuksen pettynyt omiin häihin, vaikka ei ollut todellakaan noin suureellisia valmisteluja. Syy oli se, että lapsena olin lukemattomia kertoja serkkujen ja sisarusten häissä ja lapsen näkökulmasta bileet oli aina mahtavat. Myöhemmin sitten ei ollutkaan paljon kokemuksia häistä (olen suvun nuorimpia), joten sitten kun tuli omat häät, niin tuli yllätyksenä, ettei se ollutkaan sitä, mitä oli lapsena kuvitellut. En masentunut tai mitään, mutta realismi iski niin kuin niin monessa muussa asiassa aikuisuudessa. :)
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä turhaan sanota, että vaatimattomuus kaunistaa.
Sanna Marin kyllä taisi tässäkin olla vielä fiksumpi. Käytti hääkolttua linnan juhlissa. Ja teki itse meikin ja laittoi hiukset. Toki oli juhlat, jotka kustansi itse, mutta vasta sitten, kun oli pääministerin tulot. Ja Kesärannan kauniista miljööstä ei tarvinnut erikseen maksaa häiden pitopaikkana.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse aavistuksen pettynyt omiin häihin, vaikka ei ollut todellakaan noin suureellisia valmisteluja. Syy oli se, että lapsena olin lukemattomia kertoja serkkujen ja sisarusten häissä ja lapsen näkökulmasta bileet oli aina mahtavat. Myöhemmin sitten ei ollutkaan paljon kokemuksia häistä (olen suvun nuorimpia), joten sitten kun tuli omat häät, niin tuli yllätyksenä, ettei se ollutkaan sitä, mitä oli lapsena kuvitellut. En masentunut tai mitään, mutta realismi iski niin kuin niin monessa muussa asiassa aikuisuudessa. :)
Olen miettinyt, että häissä on kivempi olla vieraana. Voi silti pukeutua kauniisti ja laittautua, juhlia, mutta ei ole paineita juhlien onnistumisesta eikä tarvitse olla keskipisteenä. Tykkään kyllä häistä.
Tuossa se ystävyys punnitaan. Koska ap ei voi samaistua, niin hänen mielestään silloin ei myöskään tarvitse tukea ystävää häiden jälkeisessä masennuksessa.
Toivottavasti ap ei myöskään odota ystävältään ymmärrystä tai empatiaa asioissa, joita hänelle tapahtuu, mutta joihin ystävä ei voi samaistua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole mainiota, että voit kuitenkin esittää parempaa ihmistä, koska et ole pinnallinen ihminen. Muuten vain ylennät itseäsi, mutta sitä ei lasketa.
Häät olisi ihanat, jos joku muu järjestäisi ne. Voisin mennä morsiamena kylään omiin häihini ja ihastella kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinulle oli tärkeää tulla vielä uudelleen kertomaan miten olet muita parempi ihminen ja osasit mennä jopa naimisiinkin paremmin kuin joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista, että kahden aikuisen perheessä joutuu miettimään voiko ostaa lohta.