Pärjääkö ilman korkeakoulua
Opiskelen jo toista vuotta matkailualan perustutkintoa. Korkeakouluun jatkaminen ei kiinnosta, tiedän etten pärjäisi siellä. Henkinen jaksaminen nollassa, ahdistusta ja stressiä + en ole mikään järjen jättiläinen. Halusin vaan kysyä jos kellään kokemuksia, voiko oman alansa töitä saada jo pelkällä perustutkinnolla kokin tai tarjoilijan ammattien lisäksi? Palkasta en välitä, kunhan riittää maksamaan elämisen.
Korkeakoulutetut tuntuvat myös hakevan ns. "huonompia" töitä, jolloin näille paikoille koulutettujen on vaikeampi päästä alansa töihin.. Siksi taidan stressata tulevaa. Apua D:
Kommentit (24)
Ennen oli helpompi päästä töihin vaikka kokonaan ilman koulutusta kuin nykyisin
Jos tällä "korkeakoululla" tarkoitetaan amk tutkintoa, ja erityisesti restonomia niin, unohda. Se tutkinto ei tuo tuossa tilanteessa mitään lisarvoa.
Riippuu paljon alasta ja itsesä, sekä tietenkin siitä minkä laskee pärjäämiseksi.
Itseäni ei opiskelut kiinnostanut lainkaan, mutta hyvä työntekijä olen ollut aina. Olen pelkkä merkonomi, mutta nyt 33-vuoden iässä kun katson menneisyyttäni, en ole ollut koskaan työttämänä. Nykyinen työni on mielenkiintoista, työpaikka vakaa ja palkka 3 500 €/kk. Koen, että olen pärjännyt koulutukseeni nähden ihan hyvin.