Miksi vatsani turvottaa ja sattuu syömisen jälkeen
Nyt tänäänkin molempien ruokailujen jälkeen oli todella kipeä ja turvotti. Ihan kauhea olo oli. En usko johtuvan ruuasta tai sen määrästä. Puolilautasellista söin kanaperunavuokaa + salaatit kylkeen. Mikä helpottaa tota ikävää oloa muu kuin ilmojenpäästäminen?
Kommentit (36)
Kuulostaa ibs:ltä. Toki voi olla muutakin. Kokeilisin sellaista, että söisin jonkin aikaa vain riisiä ja kanaa, jossa ei ole kuin suolaa. Jos vatsavaivat helpottaa niin tietää, että se on ruokavaliosta kiinni. Sitten lisää mukaan yksi kerrallaan erilaisia tuotteita ja katsoo tuleeko oireita, jos tulee niin ei enää syö sellaista tuotetta, joka aiheuttaa oireita. Mulla toimii vehnätön ja maidoton ruokavalio, mutta olen nyt noudattanut sitä laiskasti kun olen halunnut syödä kaikkea hyvää... Heti vatsa turpoaa ja on tukala olo.
Eiköhän tuo ole ns. toiminnallinen vaiva:
”Turvotus on jännä vaiva. Vatsa turpoaa ruokailun takia ihan normaaleista syistä: ruuansulatus käynnistyy, vatsan suola- ja nestetasapaino muuttuu, paksusuoli tuottaa kaasuja.
Turvotus saattaa olla myös oire ärtyvästä suolesta, mutta aina sille ei löydy selkeää syytä. Yleensä turvotus poistuu itsestään ja kuuluu siis hyvälaatuisiin toiminnallisiin vatsavaivoihin.”
Turvotus on kiusallista ja voi olla kivuliastakin ja varsin hankalaa, itselläni sitä ilmenee aika ajoin.
Omalla kohdallani tiedän että se johtuu ibs:a, olen kokeilemalla löytänyt ruoat jotka eniten ärsyttää ja vältän niitä. Itselläni mm. raaka porkkana, vaaleat vehnäjauhot, vaalea leipä, pulla yms. Sokeri. Nämä eniten.
Parasta olisi tarkkailla mikä tuntuu ärsyttävän ja turvottavan eniten, ja stressi on ehdottomasti pahasta! Joka nipistystä ei kannata noteerata ja kuunnella, jos vatsaan sattuu voi asettua hetkeksi pitkäkseen ja levätä, hyvin usein menee sillä ohi.
Mitähän mahtoi olla ruokajuomana? Vissy tekee joskus kauhean olon, vatsa turpoaa ja on kipeä.
Lautasellakin saattoi olla jotakin ei-sopivaa. Vain sinä voit päätellä, mitä.
Ap joku jo mainitsi fodmapin. Se itsellä auttoi turvotuksiin ja pienensi vyötärönympärystä. Sittemmin palasin normaaliin ruokavalioon, mutta jos vaivoja tulee, muistelen aina fodmapia ja yritän tunnistaa syyllisen vaivoihin.
Hei meeppä lääkäriin ei tiedä mikä on !
Onko joku allergia oire tai repluksi
Mutta käy ihmeessä määrissä, on monta syytä vatsan turvottamiseen!!
Ap ei usko että hänellä on mitään sairautta, turhaa lisätä lääkärien työtä.
Syötkä paljon hiilaria ja leipää/ muuta, missä on hiivaa?
Mulla helpottui noi jäätävät turvotukset ja pahoinvoinnit, kun jätin kokonaan tuoreen leivän ja hiivaa sisältävät elintarvikkeet pois. Sen lisäksi juon usein piparminttu- tai inkivääriteetä tai pureskelen muutaman fenkolinsiemenen ruoan jälkeen.
Kannattaa myös jättää kaikki keinomakeutetut jutut pois, jos käytät sellaisia. Mulla ainakin stevia on paha triggeri, samoin sorbitoli ja ksylitoli.
Vierailija kirjoitti:
Syötkä paljon hiilaria ja leipää/ muuta, missä on hiivaa?
Mulla helpottui noi jäätävät turvotukset ja pahoinvoinnit, kun jätin kokonaan tuoreen leivän ja hiivaa sisältävät elintarvikkeet pois. Sen lisäksi juon usein piparminttu- tai inkivääriteetä tai pureskelen muutaman fenkolinsiemenen ruoan jälkeen.
Kannattaa myös jättää kaikki keinomakeutetut jutut pois, jos käytät sellaisia. Mulla ainakin stevia on paha triggeri, samoin sorbitoli ja ksylitoli.
En syö hirveesti. Viikonloppuisin jotain herkkuja syön mutten älyttömän paljoa. Viikon syön normi kotiruokaa kotona
Itselläni turvotus ja ummetus.Ei pahemmin kipuja ,mutta tietenkin sillon kun vatsa ole toiminut moneen päivään.Käynti Terveystalolla ja tähystys.Lääkärin ohjeet oli : Viljat pois ,sokeri vähemmälle.Myös esim pasta ym minimiin.Suositus oli Eila tuotteet.Sitten kun lipsahdan niin olen tosiaan vatsasta kun raskaana.Kannattaa tosiaan miettiä mitä syö ja ihan ekana käydä tosiaan lääkärissä mistä nuo oireet johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei usko että hänellä on mitään sairautta, turhaa lisätä lääkärien työtä.
No turhaan sinne mennä jos täältä saa jo vastauksen ongelmiin?
Virtsa oli vähän oranssihtavaa, en ole varmaankaa juonut tarpeeksi. Ulostetta ei ole tullut kuin viimeksi eilen iltapäivällä silloin normaalia.
Outoa että oireeni eivät ala heti ruuan syömisen jälkeen vaan tunnin/puolen tunnin päästä ja kestävät parisentuntia sellaista ikävän tuskallista kipua joka ei helpota millään. Parin tunnin päästä taas kaikki ok eikä ongelmia ennen seuraavaa shömis kertaa.
Mulla tekee samaa. En syö enää aamuisin ja muutenkin 16:8 pätkäpaasto on rauhoittanut vatsaa ja suolistoa, kun se pääsee säännöllisesti rauhoittumaan. Odotan, että tulee ihan oikea kunnon nälkä ennen kuin syön. Mua auttaa että syö pienempiä annoksia ja todella rauhalliseen tahtiin, pureskelee ruoan kunnolla (pilkkoutuu vatsassa helpommin). Ja itsekin välttelen tiettyjä ruoka-aineita, joiden olen huomannut vatsanpuruja aiheuttavan. Silti välillä turvottaa ja nipistelee.
Tiesitkö että sakeuttamisaineet eivät sula elimistössä ollenkaan ja aiheuttavat monelle vatsakipuja. Tällaisten syiden vuoksi välttelen pitkälle prosessoitua ruokaa ja lisäaineita, ja onhan siitä pelkkää hyötyä muutenkin kokonaisterveyden kannalta. Myös sokeri on aikamoinen huonojen suolistobakteerien pierufestareiden ja täten turvotuksen alkulähde.
Kauhean yököttäväolo aina kun syö, mahtaisko auttaa jos kävis oksentamassa huononolon pois? Ei oo sitte mikää sh mua ällöttää eniten oksentaminen mut olo sitäluokkaa et se kuulostaa jo ihan mukavalle vaihtoehdolle. Nyt tänään toisen lämpimän ruuan jälkeen ei ollut kauhean paha olo. Söin perunaa, kanaa,kasviksia ja salaattia.
Olet allerginen tai yliherkkä jollekin ruoka-aineelle. Se voi olla mitä tahansa, maito, mauste, leipärasva... Ja voi iskeä ihan äkkiäkin. Tai sitten sinun sisäelimissä on jotain mennyt pieleen: maksa, haima, suolisto... Tarkista myös ulosteen väri ja rakenne.