Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Miestentyöt" on mukavia

Vierailija
23.07.2022 |

Rupesin tätä tuossa äsken, grillaillessani miettimään.

Meille tuli miehen kanssa vuoden lopussa ero ja jäin yksin omakotitaloon. Suhteemme ajan meille oli jakautunut hyvin stereotypisen sukupuolijaon mukaan kotityöt. Nyt, puoli vuotta tässä yksin asuneena en voi kuin todeta, kuinka mukavia miestentyöt ovat. Lumenluonti, ruohonleikkuu, rännien puhdistus, renkaiden vaihto jne. Saa olla ulkona omassa rauhassa!

Nyt viimeisimpänä tämä grillaus. Kuinka kiva on istua terassilla, juoma kädessä musiikkia kuunellen ja välillä grillattavia käännellen. Ennen minä olin kesäisen ulkoilman sijasta sisällä keittämässä perunoita ja tekemässä salaattia ja muita lisukkeita. Tokihan ne edelleen teen, mutta ei jää tämä kivan kokkauksen osuus enää pois!

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja naisten työt ovat usein jokapäiväisiä. Ne ovat myös sellaisia, jotka ovat aika kriittisiä arjen sujumiseen. Esim. ruohonleikkuu voi odottaa vähän aikaa, mutta ruuanlaitto ja pyykit eivät.

Vierailija
42/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja naisten työt ovat usein jokapäiväisiä. Ne ovat myös sellaisia, jotka ovat aika kriittisiä arjen sujumiseen. Esim. ruohonleikkuu voi odottaa vähän aikaa, mutta ruuanlaitto ja pyykit eivät.

Mulla menee 5min pyykätessä, mutta 1.5h jos alan leikkaamaan nurmikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole paljoa naisia näkynyt pervakohommissa kuten asfalttitöissä kesällä.

Eikä niissä missä kuollaan työtapaturmissa.

Vierailija
44/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut siitä ajasta, mikä hommaan menee. Puhuin siitä, että jos perheellä ei ole huomiselle puhtaita vaatteita, niin jonkun pitää ne pestä. Se on yleensä nainen. Jos kotona ei ole ruokaa, se pitää ostaa ja valmistaa. Nämä hommat ovat yleensä naisen vastuulla.

Jos mies ei halua just tänään leikata nurmikkoa se ei mene sieltä mihinkään. Kenelläkään ei ole nälkä tai likaiset vaatteet, jos nurmikkoa ei ole leikattu.

Vierailija
45/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivasti taas vähätellään miestä.

Vaikka itse itkette sitä että naisia vähätellään.

Vierailija
46/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut siitä ajasta, mikä hommaan menee. Puhuin siitä, että jos perheellä ei ole huomiselle puhtaita vaatteita, niin jonkun pitää ne pestä. Se on yleensä nainen. Jos kotona ei ole ruokaa, se pitää ostaa ja valmistaa. Nämä hommat ovat yleensä naisen vastuulla.

Jos mies ei halua just tänään leikata nurmikkoa se ei mene sieltä mihinkään. Kenelläkään ei ole nälkä tai likaiset vaatteet, jos nurmikkoa ei ole leikattu.

Mulla on kaapissa ehkä 10 housut ja 30 t-paitaa.

Uskon selviäväni päivän jos oikein sinnittelen.

Vierailija
47/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko perheellinen?

Vierailija
48/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko perheellinen?

Kyllä. Vaimollani on housuja, hameita, toppeja, paitoja ja vaikka mitä muuta.

Samoin lapsillamme on kaappi täynnä vaatteita.

Vierailija
49/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet on omineet ne kivat työt jo vuodesta miekka.

Oletteko ikinä haravoineet? Ajatelkaas viljelyä pari sataa vuotta sitten. Miehet niittivät käsin, kivaa ja helppoa.

Sitten naiset haravoivat viljan, tylsää ja raskasta.

Ja sama on jatkunut siitä asti, eli miehet tekee kivat ulkotyöt, naiset ikävät työt. Ja niille miehille jotka väittää, ettei naiset halua tehdä ulkotöitä: ehkä jotkut eivät halua katkaista kynsiään, mutta ne on vähemmistö.

Oletko ikinä niittänyt viikatteella? Oliko "kivaa ja helppoa". Päivän niittourakan jälkeen selkä huutaa hoosiannaa. Haravoimisesta saa känsät käsiin, mutta kyllä niittäminen on raskaampaa. Nimimerkillä kokemusta molemmista hommista.

Vierailija
50/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä pääasiassa leikkaan nurmen ja kolaan lumet ja mies tekee sisähommia. Hyvä työnjako. Toki niitä sisähommia on useammin ja enemmän, joten joudun minäkin niihin, mutta en niinä päivinä, kun leikkaan nurmikkoa tai kolaan.

Vierailija
51/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nytkö teet itse, sekä ne miesten työt, että ne naisten työt?

Kuulostaa siltä, että työmäärä lisääntyi.

Minä yleensä haluan tehdä mitä huvittaa ja pakkotyöt ovat pakkopullaa, enkä halua niitä ainakaan lisää.

Työmäärä on todellisuudessa vähentynyt, koska tiskin, pyykin, silityksen, yms määrä vähentynyt. Ei tarvitse siivota toisen jälkiä.

Vierailija
52/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa.

Itse tykkään "naistentöistä" (siivoamisesta, pyykkäämisestä, ruuanlaitosta) ja ne ei ole ollenkaan raskaita, vaikka naiset niin väittääkin. Siihen päälle vielä "miestentyöt" koska olen vapaaehtoisesti sinkku. Ei ole ollenkaan raskasta. Okei, ikkunoiden peseminen ei ole kivaa, kun pelkään rikkovani ne. :D M27

No eihän sinkkuna itselleen siivoaminen, pyykkääminen ja ruoanlaitto olekaan raskasta, eikä sinkkunaisetkaan siitä valita. Kun naiset puhuu noiden raskuudesta, kyse on perhe-elämästä jossa nainen joutuu hoitamaan sekä lasten että miehen siivoukset ja ruoanlaiton. Ja SE on kyllä raskasta. Joten ennen kuin vähättelet "naisten töitä", kannattaa hetki miettiä miten erilaisissa tilanteissa ihmiset elää.

Vierailija
53/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- - Lumenluonti, ruohonleikkuu, rännien puhdistus, renkaiden vaihto jne. Saa olla ulkona omassa rauhassa!

Mistä löhtien se lumenluonto on ollut miestentyötä? Kola/lapio käteen vain. Renkaiden vaihtokaannvaadi kuin, että ymmärtää mitä on tekemässä (pulttien löysytysja kiristys).

- - Nyt viimeisimpänä tämä grillaus. Kuinka kiva on istua terassilla, juoma kädessä musiikkia kuunellen ja välillä grillattavia käännellen. Ennen minä olin kesäisen ulkoilman sijasta sisällä keittämässä perunoita ja tekemässä salaattia ja muita lisukkeita.

Grillaus miesten työtä? Ja miksi teit sen salaatin sisällä, kun olisit voinut tehdä sen seurustellen miehesi kanssa? Peruna kyllä kiehuu itsekseen.

Kuten aloituksessa sanoin, meidän kotityöt jakautuivat sukupuolistereotypioiden mukaan. En sanonut missään vaiheessa, että nuo työt olisivat miesten tai naisten, siksi myös otsikon heittomerkit. 

Meillä olis huono, ei tasa-arvoinen suhde ja sen mukaan myös työnjako. Tämä oli syy miksi päädyin eroon.

T. Ap

Sukupuolistereotypioiden mukaan lumenluonti ja ruohonleikkuu ovat naisten töitä.

Vierailija
54/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi, 5 min!!! Tule meille ja opeta minua, sinä suuri viisas. Mulla menee jo 5 min kun keräilen miehen vaatteita lattioilta, tuoleilta, sängyltä jne. Lisäksi lajittelu 30, 40, 60, 90 asteen pyykkeihin ja käsin pestäviin värien mukaan. Pesuaineen laitto, ohjelman valinta ja se käsin pesu. Kuivumaan ripustaminen + kuivuriin laitto. Viikkaukset telineiltä kaappeihin + tarvittavat silitykset. Olen valmis jopa maksamaan sinulle, jos NÄYTYT miten tuo sujuu 5 min 300 neliön asunnossa.

Vierailija
55/58 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko perheellinen?

Kyllä. Vaimollani on housuja, hameita, toppeja, paitoja ja vaikka mitä muuta.

Samoin lapsillamme on kaappi täynnä vaatteita.

Eli tiedät itsekin ettei pyykkäämiseen mene vain 5 min, etenkään jos pyykkiä on enemmän kuin kahdelta ihmiseltä.

Vierailija
56/58 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyajan lapsia voi käskeä siivoamaan oman huoneensa? Mulle ainakin lapsena äiti tyrkkäsi imurin käteen ja käski imuroida oman huoneeni. Toki olenkin 70-luvulla syntynyt...

Vierailija
57/58 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. 10x mieluummin ajan ruohoa kuin vaikka imuroin.

Tuota en kyllä ymmärrä miksi rännien puhdistus olisi miesten työ. Naisilla on luonnostaan parempi tasapaino, niinpä minä aina kiipeän, mies auttaa tikkaiden nostamisessa.

"Naisilla on luonnostaan parempi tasapaino".

Kas kun ei "luonnostaan ulottuvampia ja vahvempia". Sopisi palstan imagoon.

Vierailija
58/58 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin (kohdassa 7:57) nainen päätti tehdä "miesten töitä", ja huonostihan siinä kävi, jäljistä päätellen onnistunut räjäyttämään niin autettavan kuin auttavan auton akut... onnekas jos ei akkuhappoa lentänyt naamalle...