Reilusta ylipainosta laihduttaminen
Laihduin Ozempicin kanssa 116 kilosta 107 kiloon, mutta nyt lääke ei tunnu enää hillitsevän ruokahalua kuten aiemmin ja tuntuu että jatkuvasti tekee mieli syödä jotain ylimääräistä. Vaikka tekisi jotain muuta, yrittäisi pitää huomion pois mässyttämisestä ja ei olisi nälkä, niin takaraivossa on lähes jatkuvasti sellainen olo että olisipa jotain hyvää, voisinpa syödä. Nopea lihominen alkoi neuroleptien aloituksen jälkeen jolloin paino nousi 86 kilosta tuohon 116 kiloon. Lähtötilannekaan ei ollut siis hoikkuus mutta kuitenkin huomattavasti pienempi ylipaino ja siinä painossa ei ollut vaikeaa pysyä ennen kuin aloitin lääkityksen. Tuntuu että kaipaisin tähän kylkeen jotain ruokavaliovalmennusta, jotta saisin ehkä paremmin motivoitua itseäni. Tämä pienehkö laihtuminen tuli lähinnä niin että Ozempicin avulla herkkuhimo katosi ja tuli ihan luonnollisesti syötyä vähemmän, mutta ruokavalio ei ole missään vaiheessa ollut kovin terveellinen. Onko jollain antaa vertaistukea tai vinkkejä hyviin elämäntapavalmennuksiin? Tai mitään apua, ärsyttää tämä jatkuva ruoan himoitseminen. Ja sellainen lisähaaste on myös ollut, että sairauden vuoksi saan tosi huonosti aikaiseksi kokkailla joten siksikin ruokavalio on koostunut pitkälti valmiista ruoista. Kokkailuni on useimmiten sitä että lämmitän jotain uunissa.
Kommentit (22)
Kyllä uunissakin saa terveellistä ruokaa tehtyä. Kasviksia, lihaa ja ruokakermaa pataan, avot.
Einekset, teolliset siemenöljyt, sokeri ja makeutusaineet täyskieltoon. Muuten voit syödä mitä tahansa ja laihdut.
Voit kokeilla sitä, että syöt aamulla järkevän aamupalan joka sisältää myös proteiinia, eli esim. kananmunaa tai rahkaa tai raejuustoa, vaikka kuitupitoista ruisleipää ja jotain kasvista. Lounaalla normaalia kotiruokaa riittävästi että nälkä lähtee ja kasviksia reilusti. On yleinen ongelma skipata aamiainen ja närkkiä kasviskeitto lounaaksi jolloin illaksi kehittyy herkkuhimo ja kaamea nälkä.
Rupea syömään eläinperäisiä ruokia, niin katoaa mieliteot. Munia, kalaa, kanaa, äyriäisiä, voita, riistaa, nautaa, sikaa, turkkilaista jogurttia, juustoa...
Diabetesliiton ruokavaliovalmennus myös ei-jäsenille 20€ netissä. Tarjous, johon kannattaa tarttua!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uunissakin saa terveellistä ruokaa tehtyä. Kasviksia, lihaa ja ruokakermaa pataan, avot.
Einekset, teolliset siemenöljyt, sokeri ja makeutusaineet täyskieltoon. Muuten voit syödä mitä tahansa ja laihdut.
Makeutusainekielto koskee varmaan myös ksylitolipurkkaa.
Sokerikielto koskee varmaankin myös täysmehuja. Entä voiko marjoja tai hedelmiä syödä? Onhan niissä C-vitamiinia. Ajattelin joka tapauksessa syödä marjoja päivittäin ja yhden hedelmän ja kokeilla vaikutusta. Kiitos neuvoista. - ei ap.
Voit syödä marjoja ja sen yhden hedelmänkin. Mutta jätä kaikki mehut pois, ja kaikki muukin missä on sokeria. Se sokeri ylläpitää niitä mässytyshimoja. Ekat pari viikkoa on tuskaa, mutta sen jälkeen helpottaa. Mulla katosi huvikseen syömishimot, kun olin ns. puhtaalla ruokavaliolla. Siis ihan peruselintarvikkeita, ei eineksiä, ei leipomotuotteita, ei karkkeja, jäätelöitä, mehuja jne. Noiden sijaan vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmää, lihaa, kalaa, munaa, rahkaa, perus puuroa jos sitä haluaa syödä. Ja siis ihan oikeista hiutaleista, ei niitä valmiita pussipuuroja. Ja kannattaa katsoa todella tarkkaan niitten ruokien ainesosaluettelot. Minäkin luulin syöväni terveellisiä uunijuureksia, kunnes satuin katsomaan pussin kylkeä ja huomasin, että niihin oli lisätty ihan reippaasti sokeria! Mitä lyhyempi ainesosaluettelo, sen terveellisempi ja parempi vaihtoehto.
Vielä sen verran, että itse vieroitin itseni sokerista siirtymällä stevian käyttöön. Ja sen jälkeen pikkuhiljaa jäi steviakin pois, kun marjojen oma makeus alkoi maistumaan riittävästi. Nykyään laitan sitä enää teehen silloin harvoin kuin sitä juon. Muuten menee maustamattomat rahkat ja jogurtit ihan marjojen ja hedelmien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voit syödä marjoja ja sen yhden hedelmänkin. Mutta jätä kaikki mehut pois, ja kaikki muukin missä on sokeria. Se sokeri ylläpitää niitä mässytyshimoja. Ekat pari viikkoa on tuskaa, mutta sen jälkeen helpottaa. Mulla katosi huvikseen syömishimot, kun olin ns. puhtaalla ruokavaliolla. Siis ihan peruselintarvikkeita, ei eineksiä, ei leipomotuotteita, ei karkkeja, jäätelöitä, mehuja jne. Noiden sijaan vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmää, lihaa, kalaa, munaa, rahkaa, perus puuroa jos sitä haluaa syödä. Ja siis ihan oikeista hiutaleista, ei niitä valmiita pussipuuroja. Ja kannattaa katsoa todella tarkkaan niitten ruokien ainesosaluettelot. Minäkin luulin syöväni terveellisiä uunijuureksia, kunnes satuin katsomaan pussin kylkeä ja huomasin, että niihin oli lisätty ihan reippaasti sokeria! Mitä lyhyempi ainesosaluettelo, sen terveellisempi ja parempi vaihtoehto.
Kiitos paljon.
Vierailija kirjoitti:
Uunijuureksissa sokeria? Söitkö jotain valmista? Tosin itse tehdenkin lisään hunajaa.
Mitä mieltä olette perunasta ja ruisleivästä?
Vierailija kirjoitti:
Lisää vähitellen kasvisten määrää niin, että joka aterialla puolet on kasviksia. Vaikea sanoa, syötkö laihduttajaksi liian vähän, kun et kerro esimerkkipäivän ruokavaliotasi.
Hidas laihtuminen on parasta pysyvää painonpudotusta ajatellen, noin 1-2 kg kuukaudessa. Olet hyvin päässyt kilojen karistamisen alkuun, kauanko vei?
En ainakaan usko että söisin liian vähän. Laihduin 0.7 kg viikossa kunnes paino jumahti tuohon 107 kg paikkeille ja siinä olen vieläkin. Kasvisten lisääminen olisi kyllä tosi tärkeää ihan oman voinnin vuoksikin, on ollut paljon päiviä jolloin en ole syönyt mitään kasviksia ja tietty olo on sitten ollut nuutunut.
kasvisten syönnillä ei ole mitään merkitystä. niissä on vain hiilihydraatteja. vähäiset vitamiinit, mineraalit ja kasviproteiinit imeytyvät niistä niin heikosti, että kasviksia pitäisi syödä kilokaupalla saadakseen edes murto-osan kehon tarvitsemista aineista.
eläinperäisistä tuotteista ihminen saa kaiken tarvitsemansa helposti ja vaivattomasti. niillä on erittäin myönteinen vaikutus mielialaan ja jaksamiseen, ja ne pitävät ihmisen kylläisenä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä ole mitään vikaa kohtuullisesti syötynä. Monelle tulee vaan perunan kanssa ongelmaksi annoskoko eli vaikka riittäisi 2 kpl perunaa ja kastike niin lapataan 4-5 kpl. Ja leivän kanssa se päällysteiden määrä sitten lisää annoksen energian hurjaksi. Itse syön päivittäin 1-4 viipaletta ruisleipää, useimmiten täysjyvää ja juureen leivottua. Laitan reilummin kasviksia päälle levitteen lisäksi, toisinaan myös yksi viipale kasviperäistä juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan mitää teollista pjaskaa kuten ruokakermaa. Jos kermaa käyttää, niin sitten parempi käyttää oikeaa kermaa eli kuohukermaa.
Vierailija kirjoitti:
Uunijuurekset nyt voin tehdä ihan itse...
Vierailija kirjoitti:
Diabetesliiton ruokavaliovalmennus myös ei-jäsenille 20€ netissä. Tarjous, johon kannattaa tarttua!
Hahhahhaaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunijuureksissa sokeria? Söitkö jotain valmista? Tosin itse tehdenkin lisään hunajaa.
Juureksissa on paljonkin sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu laihduttajalle.
Hoikkien ja niiden kenellä ei ole painon kanssa ongelmia, on ehkä vaikea käsittää että reippaasti ylipainoisella "normaalisti kotiruokaa" ei ole käsite joka on helppo ymmärtää. Ihan hyvää kotiruokaa, vaikka nyt perunamuusi ja uunilohi, on ihan helppo syödä 800kcal annos, ja siinäkin vaikka sitä salaattia vierellä- perunamuusissa kun voita ja maitoa, lohen kanssa smetanakuorrutus. Lihapullia, ruskeakastike ja peruna, sivuun salaattia taas 800 kcal, eikä edes tullut täyteen. Siinä on jo 1600 kcal, aamiaisella kun syö puuroa kupillisen ( eikä siis mittaa sitä 1dl vaan ottaa kattilasta, tulee helposti 2dl) 300kcal, päälle hilloa 2 rkl, maitoa kahviin ja viereen sämpylä , levite+juusto ja KEVYTkalkkuna, siinä on toiset 800 kcal kasassa...eli jollaan jo yli päiväkulutuksen toimistotyötä tekevälle, eikä päivään ole sisältynyt yhtään herkkuja, roskaruokaa tms. Tässä puhun siis omasta puolestani, mutta osuu varmaan muihinkin. Se normaali annoskoko on PIENI, ja kotiruoka ei tarkoita että se olisi kevyttä, että sitä voisi syödä ison lautasellisen. Alussa pitää laskea kalorit, valitettavasti. Ja tottua siihen että jatkuvasti on pieni nälkä, sekä päättää ennalta ruoka-ajat ja mitä silloin syö.
Lisää vähitellen kasvisten määrää niin, että joka aterialla puolet on kasviksia. Vaikea sanoa, syötkö laihduttajaksi liian vähän, kun et kerro esimerkkipäivän ruokavaliotasi.
Hidas laihtuminen on parasta pysyvää painonpudotusta ajatellen, noin 1-2 kg kuukaudessa. Olet hyvin päässyt kilojen karistamisen alkuun, kauanko vei?