Miksi aina sanotaan että terveydenhuoltoon ei ole tulijoita - julkisessa terveydenhuollossa meillä ollaan vuosia määräaikaisia koska ei saa vakipaikkaa
Ja siis tämä sama työnantaja sanoo julkisuuteen, että työvoiman saatavuus on ongelma.
Oikeasti tulijoita olisi ollut vaikka kuinka mutta ei saada vakipaikkaa niin kuka haluaa vuosia roikkua? Yritä siinä saada asuntolainoja ja sitoutua elämässä asioihin, kun vuosien ajan parin kuukauden työpätkää saatavilla.
Oikeasti ei haluta edes palkata, kun kunnan budjetissa menee vähemmän rahaa kun ylläpidetään jonoja terveydenhuoltoon. Odottaessa osa menee muualle.
Kommentit (45)
Sama työnantaja valittaa julkisuuteen henkilökuntapulaa ja samat henkilöt vuosia sijaisina. Miltä näistä kolmekymppisistä ammattilaisista tuntuu koulutuksen ja ammattitaidon kanssa, kun eivät kelpaa kuin pätkiin ja samaan aikaan muka pula työntekijöistä mutta eivät kelpaa vakituisiksi?
Vastasit jo itse itsellesi. Ei ole tulijoita muun muassa siksi, koska määräaikaisilla ei ole samoja oikeuksia kuin vakinaisilla. Määräakainen ei saa omaa elämäänsä raiteilleen, ei lainoja, ei asuntoaan vaihdettua, ei mitään, kun ei kerran ole vakitulojakaan.
Ja koska hoitoalan ammatistaan ei näköjään pääse koskaan eroon edes lomallaan tai eläkkeellä, vaan silloinkin lyödään työvelvoitteita, niin ei ole tulijoita senkään vertaa enää.
Nykyään ei enää ole tulijoita, etkö seuraa uutisia tai sometilejä? Totuus on että pula on niin jäätävä että potilasturvallisuus vaarantuu koko ajan.
Viimeisen vuoden aikana on meidän sairaalassa vakinaistettu vauhdilla porukkaa. Nytkin avoinna toimia. Viime vuonna vakinaistettiin joidenkin sellaisten toimet, jotka olivat olleet talossa jopa 10 vuotta!
Mutta asuntolaina-asiaan: jos muut jutut ovat kunnossa, sairaanhoitaja saa lainaa myös ilman vakipaikkaa. Kaveri sai yksin 100k, mä sain miehen kanssa yhdessä 250k.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei enää ole tulijoita, etkö seuraa uutisia tai sometilejä? Totuus on että pula on niin jäätävä että potilasturvallisuus vaarantuu koko ajan.
Vaihtelua paikkojen välillä on paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen vuoden aikana on meidän sairaalassa vakinaistettu vauhdilla porukkaa. Nytkin avoinna toimia. Viime vuonna vakinaistettiin joidenkin sellaisten toimet, jotka olivat olleet talossa jopa 10 vuotta!
Mutta asuntolaina-asiaan: jos muut jutut ovat kunnossa, sairaanhoitaja saa lainaa myös ilman vakipaikkaa. Kaveri sai yksin 100k, mä sain miehen kanssa yhdessä 250k.
Miten ketään on voitu pitää 10 vuotta samassa paikassa määräaikaisissa pätkissä?
Kai siinä jo työpaikan sisällä alkaa levitä katkeruutta ketjutuksista ja työnantajan maine kärsinyt alaisten keskuudessa?
Meillä esh kirralle tällä hetkellä 12sh vaje. Yhtään määräaikaista ei ole töissä.
Vielä kolme vuotta sitten, kun kriisi ei ollut näin äärimmilleen räjähtänyt, työntantajat vinkuivat työvoimapulasta. Silloin totuus oli suoranaisesti se, että ei edes haluttu niitä sijaisia. Kun joku oli pois, niin jäljelle jääneellä porukalla hoidettiin hommat. Sitten, jos tuli pitempi poissaolo, jotain kuukausia, alettiin hankkimaan sijaista. Lyhyempiin ei otettu yhtään ketään.
Lopputuloksena nyt sitten tämä nykyinen tilanne. Hoitajat on ajettu niin piippuun, että on enää vain hetkien kysymys milloin koko systeemi romahtaa. Itsekin uuvuin niin raskaasti, että vasta nyt, kolmen vuoden (!!!!!) sairausloman jälkeen olen työkuntoinen. Kliiniseen hoitotyöhön en kumminkaan ole enää koskaan palaamassa. En tiedä palaanko alalle muussakaan roolissa. Jos palaan, niin ainoastaan rekryfirmojen kautta, jolloin saan palkkaa sen 30e/h plus lisät tai jopa enemmän. Eikä kuulkaa kiinnosta pätkääkään, kuinka kalliiksi tuo kuntatyönantajalle ja sairaanhoitopiireille tulee.
Tää on silleen ovelasti suunniteltu, että ensin se tarkoittaa työntekijöitä, sitten palvelujen puutteeseen apaattisesti turtuneita palvelujen tarvitsijoita, jotka jäävät mieluummin kotiin kuolemaan kuin menevät turhaan jonottamaan, missä vaiheessa palvelut onkin helppo yksityistää kun eihän niille ole edes kysyntää.
Olen töissä yksityisellä puolella. Kolme sairaanhoitajaa paikkaa on nyt haussa. Yksi paikka ollut jo kohta puoli vuotta. Ei ole hakijoita. Palkka on kyllä huonompi kuin julkisella, joten sekin karsii, mutta näköjään kuntapuolellakin on viisi vakipaikkaa auki.
Tuohon päälle vielä lähihoitajien paikat niin vakipaikkoja on parikymmentä. Joka kunnassasama tilanne ja myös sairaanhoitopiireillä. Kukaan ei vain tee mitään. Ihmetellään vain😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ketään on voitu pitää 10 vuotta samassa paikassa määräaikaisissa pätkissä?
Kai siinä jo työpaikan sisällä alkaa levitä katkeruutta ketjutuksista ja työnantajan maine kärsinyt alaisten keskuudessa?
Miksi ei olisi? Ensin on Lauran äitiysloma- ja vanhempainvaapaasijaisena ja jatkaa siitä hoitovapaan sijaiseksi, sitten tekee Mirjan vuosiloman ja jatkaa Ellan äitiyslomasjijaisena ja sen jälkeen Mirjan lähti opintovapaalle jne.
Määräaikaisisa työsuhteista päästään eroon, kun perhevapaille lähtevät irtisanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Itse en oo tätäkään kusetusta uskonut alun alkaenkaan. Jatkuvastihan niitä nuoria tyttöjä koulutetaan terveyden hoitoalalle ja luulen, että joku vaan yrittää vedättää yhteiskunnan varoja itelleen.
Sepä se. Joku taho hyötyy siitä, että pyörittää firmaa, josta julkinen puoli ottaa sijaisia töihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä yksityisellä puolella. Kolme sairaanhoitajaa paikkaa on nyt haussa. Yksi paikka ollut jo kohta puoli vuotta. Ei ole hakijoita. Palkka on kyllä huonompi kuin julkisella, joten sekin karsii, mutta näköjään kuntapuolellakin on viisi vakipaikkaa auki.
Tuohon päälle vielä lähihoitajien paikat niin vakipaikkoja on parikymmentä. Joka kunnassasama tilanne ja myös sairaanhoitopiireillä. Kukaan ei vain tee mitään. Ihmetellään vain😂
Miten voi yksityisellä olla huonompi palkka kuin kunnalla? Kai tiedät, että ette saa koskaan noita paikkoja täytettyä?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi yksityisellä olla huonompi palkka kuin kunnalla? Kai tiedät, että ette saa koskaan noita paikkoja täytettyä?
Ihan näinä päivinä alkaa täyttyä, täähän tää Vartiaisen/Kokoomuksen grande suunnitelma Helsingin palkkasekoilun taustalla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella.puolella ihan tavallista. Monikin tekee tätä. Laitonta kuin mikä, mutta kukaan ei valita koska sitten menettää nekin vähät työt.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ne muut jutut sitten ovat? Se, että ei ole rästissä maksuja?
En ole kyllä ikinä kuullutkaan, että määräiakaistöitä tekevä työtön katsottaisiin pankissa maksukykyiseksi. Sitten on oltava joko takaajia tai säästöjä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä luulet että yksityinen tekee "tehokkaammin ja halvemmalla" ja samalla jättivoitot omistajilleen? Polkemalla työntekijöiden palkkaa tietysti! Siksi ne tessitkin pitää saada pois, että voidaan teettää työt ilmaiseksi.
Työn tekemisen kunnia on tarpeeksi kunnon suomalaiselle!
Määräaikaisia tekevä ei saa edes telkkaria osamaksulla. Lainansaaminen on lähes mahdotonta ilman panttia/ takauksia, jos saa edes niillä.
Samaa on myös opettajilla. Pelkkiä määräaikaisuuksia ja pätkäsijaisuuksia vuosi toisensa perään. Kesätauoilta ei makseta korvauksia, jolloin kunta säästää, kun sijainen on työttömänä.
Eipä kiinnostele hirveästi open hommat enää. Huutavia riiviöitä, joilla monenlaista ongelmaa ja sekopäävanhemmat, jotka uhkailevat. Vaihdoin alaa jo.
Niinpä. Itse en oo tätäkään kusetusta uskonut alun alkaenkaan. Jatkuvastihan niitä nuoria tyttöjä koulutetaan terveyden hoitoalalle ja luulen, että joku vaan yrittää vedättää yhteiskunnan varoja itelleen.