Pitääkö teinien seksi peittää vanhemmilta täysin?
Pitääkö teinien teeskennellä, että heidän ja kumppaneidensa välillä ei ole minkäänlaista romantiikkaa tai varsinkaan seksiä? Itse seksi tietenkin on yksityisasia, joka ei vanhemmille kuulu. Kun perheessä on hoksaavaisia aikuisia, jotka ovat hereillä "aina", niin asian piilottelu tulee vaikeaksi tai sitten pitää kaikki kunnolla kiva unohtaa vuosiksi. Esim. kyllä nuo tajuavat miksi teinit nukkumaanmenon jälkeen vielä yllättäen käyvät vessassa tai suihkussa, eivätkä nuku aamuun asti, kuten yleensä. Tai miksi menevät lomallakin nukkumaan jo klo 22.
Yritetään piilotella, mutta kyllä tuntuvat tajuavan mistä on kyse. Pitäisikö vaan luovuttaa ja esim. mennä kylppäriin jo alkuillasta viinipullon ja mansikoiden kera, laittaa musiikki soimaan ja vetää ovi lukkoon. Halaukset ja pienet suukot ovat meillä ihan normaaleja ja niitä ei piilotella.
Muistelen, että jotkut ovat palstallakin valittaneet, kuinka ällöttävää on ollut, kun omat lapset ovat laittaneet makkarin oven lukkoon. Kun tuo on vanhemman mielessä tarkoittanut seksiä. Eikä siis olisi halunnut nähdä sitä lukkoa ja pitää ajatuksen, että teinit eivät sellaista ällötystä tee.
Kommentit (39)
Suomessa on tosi tiukat säännöt kaikkeen seksuaalisuuteen liittyen. Ateistitkin ovat kuin mitä hurskaimpia luterilaisia kun tulee kyseeseen nautinto, hauskanpito tai muu mukava.
TIETENKÄÄN vanhempien ei sovi nähdä tai kuulla teinien välistä seksiä, mutta mielestäni ei ole tarpeen mitenkään esittämällä esittää että ei meillä seksiä harrasteta. Eikä se vanhempi siihen kuole, jos joskus kysyy että miksi kylppärin ovi oli lukossa ja saa vastaukseksi, että harrastettiin seksiä. Avoimuudella asian suhteen ei saa mitään haittaa aikaiseksi.
Kaikki seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvä on vanhemmille aina kiusallista, ei sitä tarvitse teinien pahentaa piilottelemalla tekosiaan kuin pahinkin rikollinen.
Meillä vanhemmat nukkuvat pitkään, joten aamuisin on pari tuntia puuha-aikaa. Päivisin ovat paljon kavereillaan. Ei tulisi mieleenkään vetää ovea lukkoon ja lähteä panemaan, kun muut kotona hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tosi tiukat säännöt kaikkeen seksuaalisuuteen liittyen. Ateistitkin ovat kuin mitä hurskaimpia luterilaisia kun tulee kyseeseen nautinto, hauskanpito tai muu mukava.
TIETENKÄÄN vanhempien ei sovi nähdä tai kuulla teinien välistä seksiä, mutta mielestäni ei ole tarpeen mitenkään esittämällä esittää että ei meillä seksiä harrasteta. Eikä se vanhempi siihen kuole, jos joskus kysyy että miksi kylppärin ovi oli lukossa ja saa vastaukseksi, että harrastettiin seksiä. Avoimuudella asian suhteen ei saa mitään haittaa aikaiseksi.
Kaikki seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvä on vanhemmille aina kiusallista, ei sitä tarvitse teinien pahentaa piilottelemalla tekosiaan kuin pahinkin rikollinen.
Miksi ihmeessä vanhemmalle pitää vastata jotain seksiasioita kylppärin lukittuna olemisesta? Eikö sille voi kertoa että kylppäri on lukittu silloin kun se on varattu???
Seksi on teinien asia, josta vanhempien ei tarvitse tietää, olivatpa nämä minkä ikäisiä tahansa.
Seksivalistusta on varmaan jokainen saanut, joten kyllähän vanhemmat tietävät mitä joskus teineillä on meneillään. Mutta se riittäköön. Yksityiskohtia ei tarvitse tietää ja kannattaa toimiakin sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanhemmat nukkuvat pitkään, joten aamuisin on pari tuntia puuha-aikaa. Päivisin ovat paljon kavereillaan. Ei tulisi mieleenkään vetää ovea lukkoon ja lähteä panemaan, kun muut kotona hereillä.
Haluan nukkua aamulla. Ei väsyneenä seksistä nauttisi.
Ei tarvitse tietää teinien seksin yksityiskohtia. Se kuuluu vain heille. Jokainen vanhempi kuitenkin tietää, että sitä joskus harrastetaan, myös heidän kotona. Muuta niiden ei tarvitse teinien seksielämästä tietää, eikä esim. joutua kuuntelemaan teinien seksitouhuja.
Kannattaa peittää ja salata kaikin voimin.
Esim. minun anoppini ei ole tähän päivään mennessä selviytynyt hänet traumatisoineesta tosiasiasta että poikansa on harjoittanut seksiä kanssani. Lapsiakin on ns. siunaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymys. Me harrastetaan seksiä säännöllisesti, eikä minua haittaa tippaakaan se, että vanhemmat tietävät siitä. Samoin teemme myös silloin, jos meillä tai vanhemmilla on yövieraita tai olemme käymässä vaikka omien isovanhempien luona.
Jos joku tästä pahastuu, niin se on hänen ongelmansa. Ei kiinnosta yhtään. Seksiä on muutenkin joka paikka täynnä nykyään, joten olisihan se outoa, että seksiä parisuhteessa pitäisi jotenkin hävetä tai piilotella.
Ei jukoliste. Jos olisit mun lapsi, et todellakaan tekisi tuota. Lainkaan. Siis minun kattoni alla minun talossani.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa peittää ja salata kaikin voimin.
Esim. minun anoppini ei ole tähän päivään mennessä selviytynyt hänet traumatisoineesta tosiasiasta että poikansa on harjoittanut seksiä kanssani. Lapsiakin on ns. siunaantunut.
Miten tuli ilmi sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymys. Me harrastetaan seksiä säännöllisesti, eikä minua haittaa tippaakaan se, että vanhemmat tietävät siitä. Samoin teemme myös silloin, jos meillä tai vanhemmilla on yövieraita tai olemme käymässä vaikka omien isovanhempien luona.
Jos joku tästä pahastuu, niin se on hänen ongelmansa. Ei kiinnosta yhtään. Seksiä on muutenkin joka paikka täynnä nykyään, joten olisihan se outoa, että seksiä parisuhteessa pitäisi jotenkin hävetä tai piilotella.
Ei jukoliste. Jos olisit mun lapsi, et todellakaan tekisi tuota. Lainkaan. Siis minun kattoni alla minun talossani.
Ei ole vain sinun kotisi jos jonkun sinne olet väkisin porsinut. Myöskään se lapsesi ei ole sinun omaisuuttasi.
Mä en käsitä, miten tuo asia olisi teinille vaikea...harva vanhempi on 24/7 kotona. Suurin osa vanhemmista hengailee ainakin osan illoista kaverien kanssa kodin ulkopuolella. Harva herää lauantaiaamuna huvikseen seiskalta. Onhan tuossa montakin mahdollisuutta.
Meidän teini kun alkoi seurustella, niin kumppaninsa käytännössä muutti meille asumaan, teinin suljetun oven taakse. Elleivät nyt aina toisinaan olleet hänen kotonaan.
Mitäpäs me nyt vanhempina muuta olisi tehty kuin ostettiin heille leveämpi sänky, että saavat ainakin paremmin nukuttua, kun sen aika on.
nuorena muistelen että kortonkin nykäistiin munasta kun se tuli mälli' täyteen ja vesapaperilla pyyhittiin muna puhtaaksi ja jonkun ajan päästä alettiin paneen taas,yleensä ei ollut kuin se 5 pakkaus mikä ei kestänyt kuin vähän yli puolenyön
Jos minä vanhempana MAKSAN teinin asumisen, niin siihen diiliin ei sitten kuulu mitkään nuorison seksiääntelyt. Ainoastaan omat seksiääntelyt ja sängyn kolinat on sallittu. Tämä on tehty HYVIN selväksi.
No jos mietin omia teinivuosiani (niistä on jo 20 vuotta aikaa), niin kyllä mä harrastin seksiä mun poikaystävän kanssa omassa huoneessani (jonka seinän takana oli mun vanhempien makuuhuone) ja siis tottakai yritettiin olla hiljaa, mutta epäilen, ettei aina onnistunut :)
Ei todellakaan tarvitse. Kyllä vanhemmat tietävät mitä tapahtuu, jos vaikka kaksi 18-vuotiasta viettävät paljon toistensa kanssa aikaa. Tai jos eivät tiedä, ovat kyllä harvinaisen kujalla. Kohteliasta kuitenkin on välttää mitään liiallista ääntelyä jos on muita siellä kotona. Aika vaikeaahan sitä nyt on ilman mitään ääniä touhuta, mutta pahimmat ainakin jättää pois.
Itse muistan omilta lukioajoilta, että oli kyllä tosi kiihottavaa harrastaa seksiä tyttöystävän kodissa kun vanhemmat oli samaan aikaan paikalla. Siinä oli jotain kielletyn hedelmän tuntua.
Mitä aloittaja kysyi?
Onhan se kohteliasta ettei leväytä seksielämäänsä perheenjäsenten naaman eteen, oli sitten lapsi tai vanhempi.
Mutta ei sen olemassaoloa voi samassa talossa piilotellakaan.
Hienotunteisuutta mutta ei salailua.
Tämä. Kaikilla ei ole noin hyviä vanhempia, jotka kuuntelevat lapsensa panemista mukisematta.