Mikä on ollut kaikista mieleenpainunein ruutu Aku Ankassa?
Minulle se on ollut "Kun taivaalta satoi rahaa" -tarinan kohta, jossa Roope seisoo puisen rahalaarin vieressä tuumaten: "Kunpa ihmiset eivät olisi niin hulluina mammonaan! Sellainen saa minut hermostuneeksi. - Minä itse tiedän, ettei raha ole minkään arvoista. Se on pelkkää paperia ja metallia!"
Kommentit (36)
En muista niinkään ruutua, vaan tekstit.
Aku Vempulle ja Lempulle: Väy väy vää, tympeä tyräkuono. Vastenmielinen vaskisti
Roope räyhää: Patustelija. Ryynipää. Hyrkkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sammon salaisuus kannet.
Se on aina mun mielessä, kun Aku Ankasta puhutaan.Milla Magia on Sotkana ja Roope Setä kumppaneineen on keihäiden kanssa laivassa Sotkaa vastaan.
Kokko, ei sotka. Sotka oli se, jonka munasta maailma syntyi. Pohjan Akka muutti itsensä Kokko-linnuksi.
Muistin sitten väärin. Mä kun sanoin sen olevan kansikuva niin myös se kuva oli myös sivujen pikkukuvassakin, että en nyt sivuraiteelle kommentoinut ap:n aloitusta.
Ensimmäisenä nousi mieleen hämärä mielikuva jostain tarinasta, missä Velmu Viurusilmällä oli suihkumoottoroidut kengät...
Monia, ekana Härkä (Ferdinard?) posliinikaupassa.
En ole lukenut Akua enää vuosiin. Kyllä nekin oli ennen parempi.
Se on jäänyt mieleen, kun Iines kaatoin vettä sisällä talossa vesikeskuslämmityksen patteriin ja ihmetteli, miten tämä muka voi auttaa. Ongelma oli auton jäähdytin ja Aku oli neuvonut laittamaan siihen vettä. Sanakirjasta katsomalla selvisi, radiator tarkoittaa sekä auton jäähdytintä että patteria. Suomalaiselle se ei ihan kirkastunut. Tuli mieleen, että olisiko kaikki kannattanut kääntää niin kritiikittömästi.
Viidenkymmenen vuoden takaa: Kiirastulen kerubit tulee, räyh! Poikani ei osannut vielä sanoa ärrää, juoksi keppihevosen kanssa ja huusi, kiilastulen kelupit tulee, läyh!
Minä olla musta, minä olla neekeriankka.
Aku maalasi itsensä mustaksi, jotta vartijat päästäisivät neekerikylään.
70-luvun joku taskari.
"Kuningatar Kalhoan ikuinen tuli"
Mikki ja Hessu ovat laivamatkalla etsimässä Kuningatar Kalhoan ikuista tulta. Hämäräporukka seuraaa sukellusveneellä perässä. Ruoka alkaa loppumaan. Hessu päättää ratkaista ongelman ja alkaa onkimaan. hämäräporukka päättää avustaa ja laittavat vedenalla ongenkoukkuun hieman saalista. Ruudussa Hessu nostaa saaliin riemuissaan, mutta Mikki on hieman epäilevä: "Kapakalaa?"
Se tarina missä Roope-setä esiintyi ensimmäisen kerran.
Se ruutu tai taisi olla parikin ruutua missä Aku istui tuolissa ja hykerteli mielessään, kun oli huijannut Hannun metsään. Sitten Akun omatunto alkoi kalvaa ja se lasittunut katse oli kyllä loistava.
Barksin teokset ovat kyllä upeita.
Milla Magia oli saanut Roopen nukkumaan sohvalleen linnassa, hän oli Roopen ensimmäisen markan perässä. Hän kuiskaili Roopen korvaan että "Ukkonen jyrisee, salama lyö, minun on valta kun koittaa yö! SUP SUP".
Mutta Roope ei joutunutkaan taian valtaan koska säilytti markkaansa siinä korvassa eikä siten kuullut noidan kuiskintaa.
.
Nyt kun oikein muistelen niin tulin epävarmaksi oliko noita Milla Magia vai Matami Mimmi. Jompi kumpi kuitenkin.
"Roope Ankkaa ei rankaisematta puijata". Rosa.
Puhuvasta koirasta se, missä koira sanoo "Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä"
Lausahdus, joka ei koskaan vanhene. Pätee jälleen, varsinkin tässä maailmanajassa.
Don Rosan Mestaripuutarhuri-tarinassa iso ruutu jossa jonkun hienon rouvan puutarhassa on täysi kaaos: hevoset panikoi, kissat ja hiiret juoksee, muta ja ruoho lentää, paikat hajoaa ja Aku siellä keskellä.
Se "haista vttu, never stop the madness ja kohta vedetään taas!"
Eräässä tarinassa avaruusolennot kertovat Mikki Hiirelle ja tohtori Staattiselle, miksi eivät halua olla maan ihmisten kanssa tekemisissä. He näyttävät kuvan, jossa maassa soditaan samalla kun taustalla näkyy saastuttavia tehtaita ja luonnon tuhoamista. Kuva on jäänyt mieleen jotenkin apokalyptisena.