Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko kropalla kestää palautua raskaudesta ja synnytyksestä?

Vierailija
23.07.2022 |

Netistä löytyy hyvin ristiriitaista tietoa. Toisaalla väitetään että 8-12 viikon kohdalla palautuminen on tapahtunut täysin ja toisaalla sanotaan että vie jopa vuosia aikaa. Mulla nyt 4 kk synnytyksestä ja hormonit heittelee ihan huolella. En ole imettänyt enää hetkeen. Nyt naama räjähtänyt täyteen finnejä ja tukkaa lähtee ihan hirveästi. :(
Millaisia kokemuksia teillä on?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keholla kestää 9kk sopeutua nopeasti muuttuvaan prosessiin, joka auttaa sikiötä kehittymään elinkelpoiseksi vauvaksi ja syntymään lopulta ulos. Luulisi, että palautumisessa menee vähintään sama aika, toki riippuen naisen lähtökunnosta. Anna itsellesi aikaa.

Valitettavasti sikiö on kuin loinen, joka hyväksikäyttää naisen kehoa kasvaakseen, ja joillain käy huono tuuri, että keho ei kestä sitä niin hyvin (hampaita lähtee, hiuksia irtoaa, synnytyselimistö vaurioituu pahoin). Näistä asioista kannattaa puhua lääkärin kanssa, koska esim. laskeumien ja erkaumien kanssa ei kannata jäädä yksin.

Enemmän pitäisi tuoda esiin sitä, miten kova koettelemus se raskaus on naiselle. Aina toitotetaan vain raskauspahoinvoinnista, mutta mulla esim ei ollut kyseistä vaivaa lainkaan. Sen sijaan sain sata muuta vaivaa, esim. si-nivelen ongelmat jotka estivät liikkumisen totaalisesti. Turposin niin pahasti viimeiset 2 kuukautta, etten saanut käsiäni nyrkkiin. Huh. Oli koettelemus.

Vierailija
22/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiuksia lähtee monilla tuossa vaiheessa runsaasti. Mullakin lähti ja hiuksia oli koko ajan jossain lattialla. Aika pian tuo loppuu ja uutta hiusta kasvaa takaisin. Muistan, kun oma pää oli sellaista vauvahiusta täynnä. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä sillä tarkoitetaan.

Kaksosten syntymän jälkeen olin entisissä hoikissa mitoissani 2 kk jälkeen.

167 cm ja 52 kiloa. Opiskeluaikojen hame päällä ristiäisissä.

Vierailija
24/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri asioissa toipuu eri aikataululla, joissain menee kuukausi, joissain vuosi.

Hiuksia kuuluukin lähteä tukoittain, koska raskauden aikana niitä ei juuri lähde ollenkaan. Huomasitko miten paksu tukkasi oli silloin?

Itseasiassa mulla tukan kunto jopa huononi raskaana ollessa. Ei ollut mitenkään erityisen paksu, kuiva oli. Nyt sitten lähtee roppakaupalla muutoinkin kälystä tukkaa. Ap

Vierailija
25/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä palauduin todella nopeasti synnytyksen jälkeen. Olin 22v kun sain esikoiseni ja 25v kun sain toisen lapseni en tiedä vaikuttiko ikäni asiaan, mutta molemmista palauduin yllättävän nopeasti.

Vierailija
26/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt kukin tarkoittaa palautumisella

Itsellä meni 1-2 viikkoa tikkien kirvelyssä pissalla käydessä, 4-6 viikkoa kesti jälkivuoto ja 3 kk omaan painoon pääsemisessä. Imetyksen olen aina lopettanut 5 kk kohdalla, josta pari viikkoa kestänyt maidon loppumisessa.

Tämän jälkeen ollut aina jo normaali ja hyvä olo. Vaikka samaan aikaan vatsa ja tissit on pienet nahkapussit enää eikä vatsalihaksetkaan entisellään ole. Raskausarvet jäävät ehkä loppuiäksi eli tosiaan miten kukin määrittelee palautumisen

Vierailija
27/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän tämäkin ole aika yksilöllistä. Joillekin jää pitkäksi aikaa maha, kuin joillain taas maha häviää nopeasti. Joillekin jää raskaus kilot pitkäksi aikaa, ja joillekin ei. Joillekin voi synnytyksen takia muuttua alapää paljonkin kun joillain taas ei.

Kaikki raskaudet on erinlaisia, kaikki synnytykset on erinlaisia, miksi palautuminen ja toipuminen ei olisi erinlaisista kun joillain toisella?

Vierailija
28/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa riittää.

Vierailija
29/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu todella paljon lähtökohdista, geeneistä, raskaudesta, synnytyksestä, vauvasta jne.

Ja sitten mitä tarkoitetaan palautumisella? Ulkonäköä? Fyysistä suoriutumista? Alapään kuntoa? Kohdun kestävyyttä? Ravintoarvojen tasoa? Vatsalihaksia? Henkistä jaksamista?

Joka tapauksessa vastaus voi olla mitä tahansa viikkojen tai vuosien välillä.

Jälkiviisaana sanoisin että kannattaa käydä mittaamassa ferritiini. Jos siis et jo syö hemoglobiinin takia rautaa. Ja vaikka söisitkin. Ja varsinkin jos suunnittelet toista raskautta. Hiusten lähtö ja iho-ongelmat voi hyvin johtua raudan puutteesta, tai sitten vain hormonit hakee paikkaansa ennen kuin taas asettuvat.

Vierailija
30/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan menee!!

Vierailija
31/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin pari vuotta meni. Nyt synnytyksestä jo reilu 8 vuotta ja vasta nyt tuntuu että olisin valmis yrittämään toista.

Haaveilin aikanaan useammasta lapsesta, mutta tuon yhden saatuani totesin että ei ei. Niin kauan kesti palautua henkisesti ja fyysisesti. Toisilla kai käy parempi tuuri ja palautuminen on nopeaa.

Minullakin otti eniten aikaa palautua henkisesti. Ja haaveilin myös useammasta lapsesta mutta taitaa yhteen jäädä. Kouluikäisen kanssa jo elämä mukavan leppoisaa.

Vierailija
32/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuelämä. Ikinä ei palaa entiselleen mikään osa-alue.

Vierailija
33/47 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
34/47 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti noin 2,5 vuotta

Vierailija
35/47 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt kukin tarkoittaa palautumisella

Itsellä meni 1-2 viikkoa tikkien kirvelyssä pissalla käydessä, 4-6 viikkoa kesti jälkivuoto ja 3 kk omaan painoon pääsemisessä. Imetyksen olen aina lopettanut 5 kk kohdalla, josta pari viikkoa kestänyt maidon loppumisessa.

Tämän jälkeen ollut aina jo normaali ja hyvä olo. Vaikka samaan aikaan vatsa ja tissit on pienet nahkapussit enää eikä vatsalihaksetkaan entisellään ole. Raskausarvet jäävät ehkä loppuiäksi eli tosiaan miten kukin määrittelee palautumisen

Lopetit imetyksen ilman mitään hyvää syytä ?

Vierailija
36/47 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissit ei tule koskaan palautumaan entiselleen. Samoin se raskauden aikainen ankkakävelytyyli jäi myös jollain tapaa pysyväksi.

Vierailija
37/47 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni pari-kolme kuukautta. Vatsa ei pömpöttänyt enää laitoksella, vaatimattomat 27 kg nousi paino kummallakin raskaudella. Ihan vaunulenkkejä ja kotitöitä, ei kummempaa liikuntaa. Tein lapset 24 ja 26 vuotiaana.

Vierailija
38/47 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta

Vierailija
39/47 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin pari vuotta meni. Nyt synnytyksestä jo reilu 8 vuotta ja vasta nyt tuntuu että olisin valmis yrittämään toista.

Haaveilin aikanaan useammasta lapsesta, mutta tuon yhden saatuani totesin että ei ei. Niin kauan kesti palautua henkisesti ja fyysisesti. Toisilla kai käy parempi tuuri ja palautuminen on nopeaa.

Minullakin otti eniten aikaa palautua henkisesti. Ja haaveilin myös useammasta lapsesta mutta taitaa yhteen jäädä. Kouluikäisen kanssa jo elämä mukavan leppoisaa.

Juuri näin

Vierailija
40/47 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu missä kunnossa olet ennen synnytystä.

Jos olet lihottanut ittees vuosikausia ja maannu sohvalla,  et varmaan toivu ikinä. 

Jumppatytöt on takas airopikissa jo parin viikon päästä synnytyksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme