Minkä ikäinen voi olla yksin ulkona aidatulla pihalla?
Ja näen siis ikkunasta, että lapsi on siinä. Piha on aidattu eikä lähellä ole mitään autoliikennettä, pihasta ei pysty karkaamaan. Minkä ikäinen voi olla halutessaan siinä yksin? Niin, että vanhemnat on sisällä kotona ja ikkunasta vilkaisevat vaikka minuutin välein?
Kommentit (42)
Minä uskalsin jättää nelivuotiaan noin.
Kuinka pitkään meinasit sitä siellä pitää?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään meinasit sitä siellä pitää?
Lapsi siis itse haluaksi olla. Ajattelin, jos vaikka 10 min alussa kokeilisi. Kuistin ovesta pääsee sisään toki veti kun haluaa. Ja ikkunasta kuulen jos on asiaa muuten. Ap
Ja en siis ole koskaan jättänyt edes minuutiksi. Lapseni täytti viikko sitten neljä. Mietin milloin uskaltaisi antaa olla yksin pihalla noilla reunaehdoilla mitä kuvasin.
Ap
Jos on orapihlajaa tai piikkilankaa, en kovin pitkään antaisi yksinään olla. Onko karhuja, susia, käärmeitä tai ampiaispesiä alueella? Hukkumismahdollisuus? Monet tekijät iän lisäksi voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
5- 6v.
No meillä 5v leikkii yksin ulkona ilman mitään aitoja.
Kyllä 4v voi jo alkaa kokeilemaan yksin ulkoilua. Juurinkin tuohon tyyliin kuin ap kertoi, että alkuun vaikka 10min ja sitten vähitellen enemmän jos sujuu hyvin. Varsinkin, jos piha on aukottomasti sellainen, ettei karkaaminen ole mahdollista, ei lapsella siellä mitään hätää ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos on orapihlajaa tai piikkilankaa, en kovin pitkään antaisi yksinään olla. Onko karhuja, susia, käärmeitä tai ampiaispesiä alueella? Hukkumismahdollisuus? Monet tekijät iän lisäksi voi vaikuttaa.
Ei ole susia, karhuja, käärmeitä, ampiaispesiä. Asutaan Vantaalla, rauhallisella alueella. Mitään vesistöä ei ole lähistöllä. Ja aita siis on korkea ja portti lukossa eli pihasta ei pääse karkuun. Lapsi jotain palloa tai vastaavaa haluaisi siinä pelata sen ajan kun laitan ruokaa ja keittiön ikkunasta näkee pihan ja ikkunaa voi pitää auki niin voi vaikka kysyä välillä onhan kaikki hyvin.
Ap
Riippuu vähän pihasta.Jos on uima-altaat,kiipeilyjuttuja, kaasugrillejä tms. niin ei kovin pientä,mutta jos aidattu peruspiha niin kyllä se 4 vuotias jo pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 4v voi jo alkaa kokeilemaan yksin ulkoilua. Juurinkin tuohon tyyliin kuin ap kertoi, että alkuun vaikka 10min ja sitten vähitellen enemmän jos sujuu hyvin. Varsinkin, jos piha on aukottomasti sellainen, ettei karkaaminen ole mahdollista, ei lapsella siellä mitään hätää ole.
Ainoa vaara minkä keksin on että voi kompastua ja satuttaa itsensä siinä. Mutta niin voisi käydä vaikka seisoisin itse pihalla. Edes mitään sadevesiämpäreitä meillä ei pihassa ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä oikein sekoilet? Suomessa ei karhuja ja susia liiku kotipihoissa käytännössä lainkaan. Ja mihin se lapsi nyt kuivalla maalla hukkuisi? Omiin kyyneliisäkö :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa vaara minkä keksin on että voi kompastua ja satuttaa itsensä siinä. Mutta niin voisi käydä vaikka seisoisin itse pihalla. Edes mitään sadevesiämpäreitä meillä ei pihassa ole. Ap
No jos niin kävisi, sinä varmasti kuulisit itkun ikkunan läpi/auki olevasta verannan ovesta ja pääsisit hätiin. Eli ei mitään hätää. Rohkeasti vain pikkuhiljaa napanuoraa katkomaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän pihasta.Jos on uima-altaat,kiipeilyjuttuja, kaasugrillejä tms. niin ei kovin pientä,mutta jos aidattu peruspiha niin kyllä se 4 vuotias jo pärjää.
Tylsä peruspiha. Jotain tulppaaneja ja pari piikitöntä pensasta. Hiekkalaatikko ja keinu. On grilli kuistilla, mutta suojahupun alla eikä lapsi viihdy kuistilla vaan pihan puolella.
Ap
Miksi tätä av:lta pitää kysyä? Etköhän sinä sen lapsesi ja pihasi paremmin tunne kuin ventovieraat mammat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä av:lta pitää kysyä? Etköhän sinä sen lapsesi ja pihasi paremmin tunne kuin ventovieraat mammat.
Noh. Lähipiirissä ei ole muita lapsia. Kun itse olin lapsi niin mehän saatiin olla neljävuotiaina meren rannassa ilman aikuisia ja ylittää autotie yksin. Nyt tulee lasu jos ekaluokkalainen on useamman tunnin yksin kotona. Ei näitä ihan helppo ole tietää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh. Lähipiirissä ei ole muita lapsia. Kun itse olin lapsi niin mehän saatiin olla neljävuotiaina meren rannassa ilman aikuisia ja ylittää autotie yksin. Nyt tulee lasu jos ekaluokkalainen on useamman tunnin yksin kotona. Ei näitä ihan helppo ole tietää. Ap
No ei tule mitään lasuja, jos ekaluokkalainen on yksin kotona. Pakkohan se on olla jos ei ole iltapäiväkerhoja ja vanhemmat ovat töissä. Meren rantaan ja autotielle nyt ei tietenkään päästetä yksin. Terve järki auttaa näissä.
Ap valehtelee jossain kohdassa. Jos pihalta ei pysty karkaamaan, mitä merkitystä on sillä, että lähistöllä ei ole autoliikennettä?
5- 6v.