Mies muuttui ilkeäksi vauvan syntymän jälkeen
Heippa
Mulle ja miehelle syntyi vauva n. 2kk sitten ja tämän jälkeen mies on minua kohtaan ilkeä ja vähättelevä. Olen siis jäänyt kokonaan kotiin enkä ole hetkeen menossa takaisin työelämään, joten olen hoitanut kotia oman jaksamiseni mukaan, mielestäni kokoajan enemmän ja enemmän kun jaksaminen paranee tässä uudessa elämäntilanteessa.
Itse asiaan, mies valittaa ihan kaikesta mitä teen tai mitä en tee. Kotona olen hoitanut ruuan, pyykit, siivouksen ja vauvan, ja tämä ei vaikuta olevan riittävästi. Mies hoitaa kotitöistä roskien viennin ja viikolla isommassa ruokakaupassa käynnin. Minä hoidan kaiken vauvaan liittyvän eli vaippojen vaihdon ja yöheräämiset. Mies vaihtaa hyvällä tuurilla 1 vaipan viikossa eikä halua herätä öisin vauvan kanssa, tai toisinsanoen esittää nukkuvaa joka kerta kun vauva herää. Ei siinä, ei mies voisikaan auttaa syöttämisessä tässä vaiheessa, kun vauvalle ei kelpaa tuttipullo, joten ei se itseäni haittaa.
Joka päivä saan kuulla, miten en tee mitään ja naureskelua päälle. Itsellä alkaa olla tosi paha olla, kun yritän tehdä kotona mahdollisimman paljon mutta se ei ole riittävästi. Mies puhuu siitä, kuinka minulla ei ole kotona mitään muuta kuin aikaa ja kuinka vähän teen päivittäin. Jos en joku päivä jaksa lähteä vaunulenkille, saan kuulla miten laiska olen ja että jääneet raskauskilot eivät lähde pois jos en tee mitään.
Onko mitään neuvoja mitä tehdä? Suutun miehelle jatkuvasti, kun hän valittaa siitä etten tee mitään vaikka itsestä tuntuu, että tämä kotiäitinä olo on paljon raskaampaa työtä kun ennen, kun olin palkkatyössä!
Kommentit (422)
Vierailija kirjoitti:
Neuvoloissahan nykyään on paljon kyselykaavakkeita vanhempien jaksamisesta. Joissakin neuvoloissa toimii vauvaryhmiä niille äideille, joilla ehkä jo raskausaikana tullut vauvaan liittyviä huolia ja kysymyksiä. Kiintymyssuhteen muodostumisen tukemiseksi, ennen kaikkea. 2 kk ikäinen aistii kodin tunneilmapiirin.
Ehkä neuvolasta voisi saada tukea ja apua? Mun mielestä ainakin olisi tarkoitus, että siellä voisi keskustella niistä asioista, mitkä mietityttävät vauvaan liittyen, jos siellä ennen syntymää, raskausaikana.
Vierailija kirjoitti:
Neuvoloissahan nykyään on paljon kyselykaavakkeita vanhempien jaksamisesta. Joissakin neuvoloissa toimii vauvaryhmiä niille äideille, joilla ehkä jo raskausaikana tullut vauvaan liittyviä huolia ja kysymyksiä. Kiintymyssuhteen muodostumisen tukemiseksi, ennen kaikkea. 2 kk ikäinen aistii kodin tunneilmapiirin.
Ehkä neuvolasta voisi saada tukea ja apua? Mun mielestä ainakin olisi tarkoitus, että siellä voisi keskustella niistä asioista, mitkä mietityttävät vauvaan liittyen, jos siellä ennen syntymää, raskausaikana.
Hieno idea, siellä neuvolassa voi sitten tuleva äiti liittoutua neuvolan naisten kanssa yhdessä miestä vastaan, kyllä se sitten naisten tahtoon kun on ylivoima vastassa.
Neuvolatoimintaan sisältyvät.... vanhemmuuden ja perheen muun hyvinvoinnin tukeminen lapsen kodin ja muun kasvu- ja kehitysympäristön sekä perheen elintapojen terveellisyyden edistäminen ... (STM)
Kannattaisiko soittaa neuvolaan, ap?
Aina sanotaan naisille et lähde, mitäs jos asunnon omistaa vain nainen?
Mulla oli niin eikä miestä saanu sieltä lähtemään
Nyt kaikki lapset jo aikuisis
Mä,,,, kirjoitti:
Aina sanotaan naisille et lähde, mitäs jos asunnon omistaa vain nainen?
Mulla oli niin eikä miestä saanu sieltä lähtemään
Nyt kaikki lapset jo aikuisis
Sille haetaan oikeusteitse häätö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Päivittäin on näitä aloituksia, missä vauvan äiti valittaa, kun mies ei osallistu vauvan hoitoon. Miksi mies on sitten halunnut lapsen, jos ei kuitenkaan halua hoitaa sitä?
Hyvä kysymys, tätä voisi selvittää miksi miehille käy tällaista niin usein, että vauva olis kiva, muttei sitten kummankaan, vaan kaverit ja vapaa aika ja työhön uppoaminen alkaakin vetää ja valitetaan elämän raskautta.
Varmaan juuri siksi että naiset makaa kotona 07-17 kun mies on töissä, ja vaatii miestä kokkaamaan + tiskaamaan + pyykkäämään kun mies saapuu töistä, itse ottaen lepoa kun oli niin raskasta syödä, piereskellä netflixin ääressä, ja antaa vauvalle tissiä.
Eli sinun mielestä mies väsyy jo 8h työpäivästä niin, ettei siiten muuta jaksa tehdä? Pelkkää lepoa ja rauhaa loppu vuorokausi.
Ja naisen pitäisi jaksaa 24/7 ? vauva valvottaa öisin pahimmillaan vuoden ja imettämään joudut nousemaan muutaman tunnia välein alkuun. Miten luulet, että se nainen jaksaa nukkumatta ympärivuorokautisia päiviä, jos mies ei nukkuneenakaan jaksa tehdä kuin 8h jotakin päivässä?
Vauva sitoo alkuun hoitajansa, eikä juuri muuta voi tehdä ja kaikki kotityöt on tehtävä silloin, kun vauva nukkuu, niin ei voi levätä koskaan.
Itse olin niin väsynyt toisen lapsen vauva-aikana, etten uskaltanut istua vauva sylissä, etten nukahda ja pudota vauvaa. Mies ei koskaan valvonut öisin ja vauva ei nukkunut. kuin 15 minuutin pätkiä. Päivälläkään ei voimut nukkua, kun esikoinen ei enää silloin nukkunut päivällä.
Hyvin sumuista oli tuo aika, ei kunnollisia muistikuvia, ainainen väsymys on muistissa päällimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Päivittäin on näitä aloituksia, missä vauvan äiti valittaa, kun mies ei osallistu vauvan hoitoon. Miksi mies on sitten halunnut lapsen, jos ei kuitenkaan halua hoitaa sitä?
Hyvä kysymys, tätä voisi selvittää miksi miehille käy tällaista niin usein, että vauva olis kiva, muttei sitten kummankaan, vaan kaverit ja vapaa aika ja työhön uppoaminen alkaakin vetää ja valitetaan elämän raskautta.
Varmaan juuri siksi että naiset makaa kotona 07-17 kun mies on töissä, ja vaatii miestä kokkaamaan + tiskaamaan + pyykkäämään kun mies saapuu töistä, itse ottaen lepoa kun oli niin raskasta syödä, piereskellä netflixin ääressä, ja antaa vauvalle tissiä.
Se tissin antaminen vauvalle ei välttämäättä ole raskakasta työtä, mutta aikaa siinä menee hyvinkin yhden työpäivän ajan vuorokaudessa.
Luuletko, että se nainen oikesti vauvaa imettäessään pystyy tiskaamaan ja tekemään ruokaa siinä samalla?
Ehkä sinun ei kannattaisi kommentoida aiheesta, josta et selvästikään mitään ymmärrä.
Imettäessä voi kyllä katsoa samalla netflixiä, mutta ei siinä samalla pysty miestä passaamaan ja paapomaan. Ruokarauha se täytyy vauvallakin olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Se tissin antaminen vauvalle ei välttämäättä ole raskakasta työtä, mutta aikaa siinä menee hyvinkin yhden työpäivän ajan vuorokaudessa.
Luuletko, että se nainen oikesti vauvaa imettäessään pystyy tiskaamaan ja tekemään ruokaa siinä samalla?
Ehkä sinun ei kannattaisi kommentoida aiheesta, josta et selvästikään mitään ymmärrä.
Imettäessä voi kyllä katsoa samalla netflixiä, mutta ei siinä samalla pysty miestä passaamaan ja paapomaan. Ruokarauha se täytyy vauvallakin olla
No näiden mielestähän vauva nukkuu 22 tuntia vuorokaudessa, ja se ruokitaan 2 kertaa tunnin ajan. Loppuaikana ei tietenkään ole myöskään mitään muuta tekemistä kuin katsella Netflixiä ja piereskellä. Naisenhan ei tarvitse syödä, käydä suihkussa, pestä pyykkiä, imuroida, kaikki vaan.. tapahtuu samalla kun Netflix pyörii ja perä rupsuttaa. Ehkä se on se peräilman voima mikä sitä naista ja taloutta pyörittää, ikään kuin tuulivoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä neuvolasta voisi saada tukea ja apua? Mun mielestä ainakin olisi tarkoitus, että siellä voisi keskustella niistä asioista, mitkä mietityttävät vauvaan liittyen, jos siellä ennen syntymää, raskausaikana.Vierailija kirjoitti:
Ehkä neuvolasta voisi saada tukea ja apua? Mun mielestä ainakin olisi tarkoitus, että siellä voisi keskustella niistä asioista, mitkä mietityttävät vauvaan liittyen, jos siellä ennen syntymää, raskausaikana.Hieno idea, siellä neuvolassa voi sitten tuleva äiti liittoutua neuvolan naisten kanssa yhdessä miestä vastaan, kyllä se sitten naisten tahtoon kun on ylivoima vastassa.
Neuvolapalvelut voi hankkia myös yksityiseltä puolelta. Jos miestä pelottaa neuvolan naispuolinen terveydenhoitaja, niin hän voi etsiä yksityiseltä puolelta miesterveydenhoitajan. Kyllähän se maksaa mutta sehän menee miehen omaan hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Miten ne sinkkumiehet noin tavallisesti pärjää, kun minusta sinkkuna kokopäivätyössä käyden oli helpoin vaihe elämässä? Mitä ihmettä miehille tapahtuu siinä vaiheessa, kun he muuttaa naisen kanssa yhteen? Pelkkä töissä käyminen uuvuttaa miehet niin, että ne ei jaksa kuin maata kaiken vapaa-ajan. Äitikö käy heille tekemässä kotityöt? Eihän niitä sinkulla juuri ole, korkeintaan pari tuntia viikossa yhteensä.
Christiiina kirjoitti:
No ne on nämä Putinin propagandistit, jotka täällä palstalla syytävät tätä. Pyrkimyksenä on vähentää kansan voimaa ja lisääntyvyyttä näiden kauhutarinoiden myötä. Venäläisiä Putin kannustaa lisääntymään kovasti!
Kun jauhetaan tarpeeksi monta eri aloitusta siitä, miten parisuhde meni pieleen vauvan myötä, kuinka raskasta on olla vauvan kanssa ja lapset kamalia, miten vaimo vain loisii kotirouvana, niin Putinistit luulevat vaikuttavansa meidän lisääntymishaluihimme. Väärin luultu, ei me niin tyhmiä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Eli sinun mielestä mies väsyy jo 8h työpäivästä niin, ettei siiten muuta jaksa tehdä? Pelkkää lepoa ja rauhaa loppu vuorokausi.
Ja naisen pitäisi jaksaa 24/7 ? vauva valvottaa öisin pahimmillaan vuoden ja imettämään joudut nousemaan muutaman tunnia välein alkuun. Miten luulet, että se nainen jaksaa nukkumatta ympärivuorokautisia päiviä, jos mies ei nukkuneenakaan jaksa tehdä kuin 8h jotakin päivässä?
Vauva sitoo alkuun hoitajansa, eikä juuri muuta voi tehdä ja kaikki kotityöt on tehtävä silloin, kun vauva nukkuu, niin ei voi levätä koskaan.
Itse olin niin väsynyt toisen lapsen vauva-aikana, etten uskaltanut istua vauva sylissä, etten nukahda ja pudota vauvaa. Mies ei koskaan valvonut öisin ja vauva ei nukkunut. kuin 15 minuutin pätkiä. Päivälläkään ei voimut nukkua, kun esikoinen ei enää silloin nukkunut päivällä.
Hyvin sumuista oli tuo aika, ei kunnollisia muistikuvia, ainainen väsymys on muistissa päällimmäisenä.
Mä en ymmärrä sitä, että tuoreen äidin oletetaan vielä siivoavan ja tekevän ruoankin valmiiksi miehelle. Mies voisi ihan hyvin siivota ja tehdä ruokaa tai tuoda valmisruokaa kun tulee töistä. Joka tapauksessa sinkkunakin hänen niin pitäisi tehdä. Miksi miehen elämä vaan helpottuu naisen ja vauvan myötä ja naisen vaikeutuu? Molemmat kuitenkin maksaa kaiken puoliksi, mutta vain toinen on toiselle aikuiselle ilmainen siivooja, kokki ja kodinhoitaja. Ja mies kehtaa vielä valittaa, vaikka on kuin kuningas talossaan.
En tiedä kuinka itse pystyisin tuossa tilanteessa antamaan anteeksi, vaikka jonkinlainen sovinto saavutettaisiinkin. Olen kyllä sen verran kuumakalle, että olisin varmasti jo huutanut miehelle kita suorana, mutta se olisi varmaan vain pahentunut asioita. Ainut mitä tuossa voi tehdä on yrittää asiallisesti jutella ja jos mies ei tajua mitään niin erottava se on. Koska äidin tärkein tehtävä on huolehtia omasta jaksamisestaan ja vauvasta, ei aikuisesta miehestä. Jos mies on äidille pelkkä taakka, saa äijä mennä menojaan. Sehän näissä on ironista, että vasta eron jälkeen nämä yleensä alkavat osallistua lapsen hoitoon, kun se on siinä kohtaa vähän pakko jos haluaa lastaan nähdä.
Mies ei ole oikeasti halunnut lasta, mutta kun hän tietää että seksi ja suhdekkin todenäköisesti loppuu rehellisen kieltävään vastaukseen, niin on pitkin hamoain suostunut. Nyt ei sitten enää pysty peittelemään inhotustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täysin sama tarina kuin ap:lla. Ja tein miehen kanssa kolme lasta. Miehen käytös muuttui esikoisen syntymän jälkeen ja paheni koko ajan vuosi vuodelta.
Sitten se alkoi pettämään yhden yön hoitojen kanssa ja lopulta hankki kunnon sivusuhteen. Samalla mies alkoi käyttämään minua kohtaan fyysistä väkivaltaa.
Siinä ei parisuhdeterapiat tai muutkaan keskustelut auttaneet vaikka yritin tehdä kaikki ydinperheen puolesta. Erohan siitä tuli. Mies sanoo että ero tuli minun vuoksi, koska en huomioinut häntä riittävästi.
Lapset nyt teinejä eivätkö ole väleissä isänsä kanssa. Näkevät isäänsä harvoin ja kuulemma aina tulee joku riita. Miehellä on naisia koko ajan useita. On yleensä yksi vakituisempi ja sitten näitä tinderhoitoja yhdeksi yöksi. En sitten tiedä onko mies nyt onnellinen. Mä en ole sen kanssa tekemisissä kuin pakollisen lapsiin liittyvän sähköpostilla. Välillä mies lähettää mulle haukkumaviestejä jos en suostu johonkin lapsiin liittyvään.
Eroa ap, huonommaksi tuo vaan muuttuu ajan myötä.
Mieheltä puuttuu isän roolimalli, ja paremman puutteessa larppaa kiukuttelevaa teiniä. Hyvä isä saa huomiota ja rakkautta lapsilta sekä esimerkiksi vanhemmilta miehiltä ja naisilta, lopulta myös puolisoltaan, kun tämä ei ole lasten vuoksi ylikuormitettu. Nyt mies jatkaa epätoivoisesti sitä käytöstä, millä on todennut saavansa edes vähän huomiota naisilta (siittäminen ja kiukuttelu).
Hyvä vaimo ei unohda miestä lasten myötä vaan oikeasti vähän ymmärtää tämän lapsellisuutta, ja pyrkii osallistamaan tätä kuin vanhinta lastaan. Hän ei hylkää vanhempia lapsiaankaan uusien myötä.
Eivätkä vain miehet ole lapsellisia ja taannu helposti, naiset ovat omalla tavallaan rasittavia ja naiiveja. Molempia tulisi ymmärtää ja sietää, sekä rakastaa, ihan kuin niitä lapsellisia lapsiakin.
Taidat olla omasta mielestäsi kovinkin viisas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mies aina ollut tuollainen vai mikä ihmeen mutteri hänellä on päästä löystynyt? Kauanko olette olleet yhdessä ja tunteneet ennen vauvan saantia?
Nyt kipin kapin pariterapiaan ja alatte yhdessä käydä suhdettanne läpi. En missään nimessä kannata eroa ainakaan vielä, ensin kannattaa yrittää selvittää että miksi miehestä on tullut tuollainen. Jos pariterapia ei auta ja mies ei ala arvostamaan sinua, on ero luonnollisesti ainoa vaihtoehto
Mies inhoaa vaimoaan. Se ei terapiassa häviä. Ap voi olla jopa hengenvaarassa tuon ihmisen kanssa. Ei ole mitään syytä jäädä katsomaan tuota käytöstä.
Vaikuttaa aika narsistilta tuo eukkokin, epäilen että ukkonsa tuossa taloudessa on hengenvaarassa..Voi äijä parkaa, pakkaa kamasi ja jätä ne kauheat otukset taaksesi, tuskin muksukaan on sinun....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Jaa. Ja minkähän tekosyyn tämä mies sitten keksii, että voi kieltäytyä lastenhoidosta, kun tulee se aika, että vauva täyttää 9kk ja se nainenkin lähtee työelämään?
Kumpikin on niiiiiiin väsyneitä siitä 8h työpäivästä , ettei tikkua jaksa ristiin laittaa ja pitäisi jaksaa hakea se lapsi hoidosta, käydä kaupassa ja tehdä ruokaa + pestä pyykkiä ja tiskata jne?
Kai se nainenkin sitten siellä töissä niin väsyy, ettei jaksa mitään enää kotona tehdä, kun kerran mieskin työpäivän jälkeen on ihan rätti?
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ole oikeasti halunnut lasta, mutta kun hän tietää että seksi ja suhdekkin todenäköisesti loppuu rehellisen kieltävään vastaukseen, niin on pitkin hamoain suostunut. Nyt ei sitten enää pysty peittelemään inhotustaan.
Normaali mies ei inhoa lastaan, ei vaikka tämä olisi vahinko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mä en ymmärrä sitä, että tuoreen äidin oletetaan vielä siivoavan ja tekevän ruoankin valmiiksi miehelle. Mies voisi ihan hyvin siivota ja tehdä ruokaa tai tuoda valmisruokaa kun tulee töistä. Joka tapauksessa sinkkunakin hänen niin pitäisi tehdä. Miksi miehen elämä vaan helpottuu naisen ja vauvan myötä ja naisen vaikeutuu? Molemmat kuitenkin maksaa kaiken puoliksi, mutta vain toinen on toiselle aikuiselle ilmainen siivooja, kokki ja kodinhoitaja. Ja mies kehtaa vielä valittaa, vaikka on kuin kuningas talossaan.
En tiedä kuinka itse pystyisin tuossa tilanteessa antamaan anteeksi, vaikka jonkinlainen sovinto saavutettaisiinkin. Olen kyllä sen verran kuumakalle, että olisin varmasti jo huutanut miehelle kita suorana, mutta se olisi varmaan vain pahentunut asioita. Ainut mitä tuossa voi tehdä on yrittää asiallisesti jutella ja jos mies ei tajua mitään niin erottava se on. Koska äidin tärkein tehtävä on huolehtia omasta jaksamisestaan ja vauvasta, ei aikuisesta miehestä. Jos mies on äidille pelkkä taakka, saa äijä mennä menojaan. Sehän näissä on ironista, että vasta eron jälkeen nämä yleensä alkavat osallistua lapsen hoitoon, kun se on siinä kohtaa vähän pakko jos haluaa lastaan nähdä.
Tämän kun olisi aikoinaan tajunnut. Miehen ei todellakaan tarvinnut tehdä muuta, kuin käydä töissä. Ruoka oli aina valmiina, talo perjantaisin siivottu vintistä kellariin. Puhtaat pyykit ilmestyi miehen kaappiin tietenkin ihan kuin tyhjästä, eikä miehen tarvinnut hoitaa niitä lapsiakaan iltaisinkaan. Jopa kun lähdin kauppaan, mies yritti tyrkyttää lapset minulle mukaan, ettei olisi tarvinnut niitä katsoa sitä aikaa!
Nyt jälkeen päin en voi ymmärtää , miten kaikki on voinut mennä noin.
Äitini oli vanhan kansan ihminen ja jostakin syystä oli sitä mieltä, ettei poikien tarvitse tehdä kotitöitä, jos perheessä on tyttöjä. Tämän kuulin lapsuudessani hyvin usein. Ja jotenkin sitä kuvitteli, että kun sitä nyt on lasten kanssa kotona, kuuluu tehdä kaikki työt itse ja hoitaa se vauva itse ja miehen kuuluu saada nukkua ja olla vaan.
Mies otti tuosta ajasta kaiken irti, eikä kyllä koskaan tarjoutunut hoitamaan lapsia tai tekemään mitään kotitöitä. Törkeätä, näin jälkeen päin ajatellen. Ehkäpä sitä silloin oli niin väsynyt, ettei edes ajatus ole kulkenut kunnolla.
Kun menin lasten jälkeen takaisin työelämään, tajusin, ettei siellä niin raskasta ole, etteikö olisi kotitöihin pystynyt töiden jälkeen iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mies aina ollut tuollainen vai mikä ihmeen mutteri hänellä on päästä löystynyt? Kauanko olette olleet yhdessä ja tunteneet ennen vauvan saantia?
Nyt kipin kapin pariterapiaan ja alatte yhdessä käydä suhdettanne läpi. En missään nimessä kannata eroa ainakaan vielä, ensin kannattaa yrittää selvittää että miksi miehestä on tullut tuollainen. Jos pariterapia ei auta ja mies ei ala arvostamaan sinua, on ero luonnollisesti ainoa vaihtoehto
Mies inhoaa vaimoaan. Se ei terapiassa häviä. Ap voi olla jopa hengenvaarassa tuon ihmisen kanssa. Ei ole mitään syytä jäädä katsomaan tuota käytöstä.
Vaikuttaa aika narsistilta tuo eukkokin, epäilen että ukkonsa tuossa taloudessa on hengenvaarassa..Voi äijä parkaa, pakkaa kamasi ja jätä ne kauheat otukset taaksesi, tuskin muksukaan on sinun....
Montako miestä naispuoliso tappaa ja montako naista miespuoliso tappaa Suomessa vuosittain? Miehen riski joutua naispuolison tappamaksi on olematon verrattuna naisen riskiin tulla puolisonsa tappamaksi, vaikka naisissakin narsisteja on.
Pahoittelen, että miehesi on vähä-älyinen.
Turhan monella miehellä on vastaava käsitys siitä, että kotityöt tai vauvanhoito eivät ole yhtään mitään.
Tietääkseni hyvin harva mieheksi syntynyt on pungertanut itsestään ulos vesimelonin turvottuaan sitä ennen yhdeksän kuukauden ajan.
Jos on se kumppani, niin ei kuulu eikä tarvitse yksin pärjätä. Urpo.