Mielestäni hölmöä, jos antaa lapselle ensimmäiseksi etunimeksi nimen, jota ei käytetä
On typerää, jos nimi vaikka Mirja Kerttu ja käyttää Kerttua Mirjan sijaan
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Mä sain vasta tätini hautajaisissa tietää tätini oikean nimen. Tuntui hölmöltä kun oon jo kuitenkin 55v ja täti oli 90v. Tuli mieleen, tunsinkohan ollenkaan tätiäni.
Outoa kyllä, että et tiennyt tätisi nimeä. Kutsuttiinko häntä lempinimellä?
Ennen vanhaan oli jopa aiks tavallista, että viimeinen nimi oli kutsumanimi. Ehkä se on joku ruotsalainen perinne. Ennen aikaan myöskin kaksoisnimet kirjoitettiin ilman väliviivaa. Ärsyttää suunnattomasti, kun esimerkiksi vanhoista kirkonkirjoista joku nimeää ihmisiä ekalla etunimellä, vaikka aika moni ei ole käyttänyt sitä. Ja tietysti moni käytti lempinimeä. Ne jotka olettavat, ovat väärässä.
Carl Gustaf Emil Mannerheim. Kai Tapio Rautavaara. Pauli Juhani Leskinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain vasta tätini hautajaisissa tietää tätini oikean nimen. Tuntui hölmöltä kun oon jo kuitenkin 55v ja täti oli 90v. Tuli mieleen, tunsinkohan ollenkaan tätiäni.
Toisella nimellä kutsuttiin ja siitä väännetyllä lempinimellä. Olin vielä lapsesta asti paljon tekemisissä tädin perheen kanssa, eikä ikinä kukaan käyttänyt sitä virallista nimeä. Toki toinenkin nimi on virallinen mutta joo, erikoista tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua itseäni myös ärsyttää nimi väliviivalla, jos/ kun käytetään vain sitä ensimmäistä, ja virallisiin papereihin se tuplanimi on aina laitettava, ja laitettu. Oon siis itse tällainen, taisi olla muodikasta silloin dinosaurusten aikaan 😀
Juuri noin. Dinosauruksethan elivät jo muutamia vuosikymmeniä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan oli jopa aiks tavallista, että viimeinen nimi oli kutsumanimi. Ehkä se on joku ruotsalainen perinne. Ennen aikaan myöskin kaksoisnimet kirjoitettiin ilman väliviivaa. Ärsyttää suunnattomasti, kun esimerkiksi vanhoista kirkonkirjoista joku nimeää ihmisiä ekalla etunimellä, vaikka aika moni ei ole käyttänyt sitä. Ja tietysti moni käytti lempinimeä. Ne jotka olettavat, ovat väärässä.
Carl Gustaf Emil Mannerheim. Kai Tapio Rautavaara. Pauli Juhani Leskinen.
Muuten hyvä, mutta Mannerheimin kutsumanimi oli Carl Gustaf, ei pelkkä Gustaf
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisella nimellä kutsuttiin ja siitä väännetyllä lempinimellä. Olin vielä lapsesta asti paljon tekemisissä tädin perheen kanssa, eikä ikinä kukaan käyttänyt sitä virallista nimeä. Toki toinenkin nimi on virallinen mutta joo, erikoista tosiaan.
Toinen nimi on tosiaan myös ihan oikea ja virallinen nimi. Yhtä oikea kuin ensimmäinen nimikin. Outoa tämä joidenkin kuvitelma, että vain ensimmäinen etunimi on oikea.
Omalle lapselle annettiin etunimeksi pidempi nimi kuin toiseksi nimeksi, kutsumanimi etunimi. Neuvolassa kutsuttiin joskus silti toisella nimellä, th:n mielestä olisi kai ollut sopivampi :D
Vierailija kirjoitti:
Omalle lapselle annettiin etunimeksi pidempi nimi kuin toiseksi nimeksi, kutsumanimi etunimi. Neuvolassa kutsuttiin joskus silti toisella nimellä, th:n mielestä olisi kai ollut sopivampi :D
Se toinen nimi on myös etunimi.
Vierailija kirjoitti:
Joo itselleni on vanhemmat laittaneet kutsumanimen toiseksi nimeksi ja onhan tuo hieman häirinnyt elämää. Toisaalta olisi ollut tavallista helpompi vaihtaa nimi: olisi vaan ottanut sen ekan nimen käyttöön samalla kun olisi mennyt vaikka uuteen kouluun tai työpaikkaan. Normaalisti tällaisissa tilanteissa pitää uudestaan ja uudestaan korjata työkavereita/opettajia että kutsumanimi on se toinen nimi. Olenkin monelta näin nimetyltä kuullut, että ovat vaikka just kouluun mennessään päättäneet ottaakin sen ekan nimen käyttöön.
Millä tavalla se otetaan käyttöön muutoin kuin sanomalla, että toinen nimi on kutsumanimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo itselleni on vanhemmat laittaneet kutsumanimen toiseksi nimeksi ja onhan tuo hieman häirinnyt elämää. Toisaalta olisi ollut tavallista helpompi vaihtaa nimi: olisi vaan ottanut sen ekan nimen käyttöön samalla kun olisi mennyt vaikka uuteen kouluun tai työpaikkaan. Normaalisti tällaisissa tilanteissa pitää uudestaan ja uudestaan korjata työkavereita/opettajia että kutsumanimi on se toinen nimi. Olenkin monelta näin nimetyltä kuullut, että ovat vaikka just kouluun mennessään päättäneet ottaakin sen ekan nimen käyttöön.
Millä tavalla se otetaan käyttöön muutoin kuin sanomalla, että toinen nimi on kutsumanimi?
Niin siis jos olisi vaikka Liisa Maria jota sanotaan Mariaksi niin koulussahan nimenhuudossa huudetaan Liisa, jolloin pitää sanoa että ei vaan Maria. Niin jättääkin vaan korjaamatta. Sitten on Liisa.
Kyllä ne vanhemmat sen päättää, ei se vauva oikein osaa sellaiseen sanoa mielipidettään. Sitten kun olisi niin iso että osaisi, on jo tottunut vuosien ajan tiettyyn kutsumanimeen. Jotkut toki muuttaa aikuisena nimeään, mutta suurin osa vaan sopeutuu.