Miehet, millaisen seksuaalisen häirinnän, ahdistelun tai väkivallan kohteeksi olet joutunut?
Viime päivinä on puhuttu paljon naisiin kohdistuvasta katuhäirinnästä. Olisi hyvä kuulla myös miesten kokemuksia. Millaista teihin kohdistuva ahdistelu ja häirintä on ollut?
Kommentit (1359)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä minua ahdistellaan usein töissä, mikä sinänsä on ok, koska materiaali siellä on sellaista ettei oikein olla tässä maailmassa, eli tuota voi odottaakin.
Sen lisäksi minua pussaillaan, halaillaan, puristellaan jne naispuolisten tuttujen toimesta kun he ovat hieman alkoholia nauttineet. En pidä tästä, ene halua vieraita naisia noin lähelle, ja lisäksi minulla on jo oma vaimo jota halailen mielelläni, ja noihin kohtaamisiin liittyy yleensä flirtti naisen puolelta, ja koen hyväksyväni sen ja olevan siinä flirtissä mukana jos en työnnä naista pois välittömästi ja sano jyrkästi että ei. En kuitenkaan osaa noissa tilanteissa tehdä muuta kuin seistä tumput suorina, ja antaa tervehtimishyväilyn ja suukottelun jatkua passiivisena.
Ymmärrän että olen muiden mielestä herkkis, ja että tuonkaltainen kohtaaminen ja tervehtiminen on normaalia.
Silti mietin olisiko se normaalia toisinpäin.
Ei se kyllä ole normaalia. Yleensä ihmiset valitsevat tervehtimistavan kunkin ihmisen mukaan. Aina voi nyökkäysmoikata, jos tietää ettei toinen tykkää iholle menevistä tervehtimistavoista.
Olisko sun mahdollista noissa tilanteissa jotenkin ohjata omalla kädellä sitä etäisyyttä? Eli ottaisit itse naista olkapäästä kiinni, kurotat antamaan nopean puolihalin tervehdykseksi, mutta samalla kuitenkin pidät sillä omalla kädellä vähän etäisyyttä ja työnnät sitten lisää etäisyyttä väliin kun puolihali suoritettu? Teet van jääräpäisesti sitä, niin tulee automaattiseksi reaktioksi jossakin vaiheessa ja tyhmempikin tajuaa, että ei tarvitse tulla lääppimään.
Kyllä halailijan pitää itse lopettaa se halailu eikä olettaa että miehet haluavat että heitä tavatessa halaillaan. Vai kehoitatko naisiakin vain keksimään miesten ahdostavaan käytökseen kikkoja joissa puoliksi suostutaan siihen että puolituntemattomat miehet puristavat itseään vasten?
Voithan sä hiljaa mielessäsi tuota toivoa, mutta tuskin niin käy. Joko on itse sanottava asiasta suoraan: Hei, mä en tykkää, että mua käydään halailemaan. Mulle riittää ihan kättely.
Tai sitten kannattaa ohjata näiden halailijoiden käytöstä muuten kuin sanallisesti. Tumput suorana ei kannata olla jatkuvasti toistuvissa ahdistavissa tilanteissa.
Olen kärsinyt vain känniääliöiden huuteluista sekä pummien ja kaupustelijoiden häiriköinnistä. Kukaan ei ole sentään käynyt käsiksi. Viimeksi tiistaina joku piripää alkoi huutelemaan ihmisille. En tiedä missä aineissa oli, muttei ainakaan kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavia nämä vastaukset tuolle yhdelle miehelle :D :D
Onko myös naisen vastuulla että häntä tullaan väkisin halaamaan? Miksi naiset te ette voi kysyä että onko ok halata? Miksi oletatte että kaikki miehet haluavat teidän syliinne, ja jos eivät halua niin heidän pitää siitä erikseen sanoa? Kysy jos haluat halailla tuttua tyyppiä, äläkä mene pyytämättä toisen iholle.
Kaksoisstandardit taas loistaa
Minusta halailu on ihan normaali osa elämää ja useimmat pitävät siitä. Tuttavapiirissäni sitä tekevät ongelmattomasti miehet ja naiset. Osaan kieltäytyä siitä jos haluan. Mutta varmaan voi koettaa sopia esim. omassa kaveripiirissä siitä, että kysytään aina sopiiko halaaminen.
Baarissa koettua:
-Munan ja perseen puristelut
-Random nainen ohimennen nuoli kaulaani. ja hihitteli kun jatkoi matkaa
-Pariin otteeseen ollaan suututtu kun en lämmennyt ja olen kuulemma homo, nössö, idiootti, säälittävä runkkari.
-Random nainen tuli mun viereen baaritiskillä kun odotin vuoroani ja kinusi juotavaa. Sanoin ystävällisesti että ei ole tapana tarjota ventovieraille ihmisille. Sillä oli puoliksi juotu siideri kädessä, jonka se kaatoi mun päälle ja lähti pois.
-Nainen tuli juttelemaan "mukavia", ja suuttui kun en lämmennyt. Meni ulisemaan portsarille että koskin sen tisseihin ja ahdistelin jne. Mun onneksi portsari oli nähnyt kaiken, ja veikkaan että kyseinen daami oli vanha tuttu joten sain jäädä ja daami lensi ulos.
Risteilyllä vastaavia tapauksia, mutta yksi erikoinen on jäänyt mieleen:
-Nainen tuli kyselemään jospa saisi nähdä kun sen aviomies panee mua perseeseen. Hämmennyin ja kerroin olevani hetero, ei kiinnosta vaikka avarakatseinen olenkin. Suuttui ja olen kuulemma vi*un homo. (enkö justiinsa sanonut olevani hetero?)
Suurin osa näistä tapahtui kun olin 20-25v ja naiset olivat pääosin 40+ ja enemmän tai vähemmän humalassa.
Suhteissa olen kokenut sekä fyysistä että henkistä väkivaltaa, on raavittu, syljetty päälle, tavaraa heitetty mun päälle, turpaan on vedetty kerran plus litsareita tietty. Astioita on rikottu suutuspäissään jne.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavia nämä vastaukset tuolle yhdelle miehelle :D :D
Onko myös naisen vastuulla että häntä tullaan väkisin halaamaan? Miksi naiset te ette voi kysyä että onko ok halata? Miksi oletatte että kaikki miehet haluavat teidän syliinne, ja jos eivät halua niin heidän pitää siitä erikseen sanoa? Kysy jos haluat halailla tuttua tyyppiä, äläkä mene pyytämättä toisen iholle.
Kaksoisstandardit taas loistaa
Mä kyllä säädän itsekin etäisyyttä kädellä, jos joku yrittää väkisin halata. En vain ota sitä halailua vastaan. Känniset miehet voivat nimittäin olla yhtä päällekäyviä ja rasittavia kuin näköjään känniset naisetkin. Varmasti osa kun lukee näitä kokemuksia, ottaa opikseen ja kysyy seuraavilla kerroilla saako miestä halata. Mutta et voi olettaa, että kaikki tajuavat tai lukevat tätä palstaa. On siis hyvä miettiä, miten itse torpata tällaiset tilanteet, jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Baarissa on puristeltu persettä ja kerran jopa väkisin yritetty suudella.
Miehenä en kuitenkaan pidä näitä mitenkään vakavina, lähinnä huvittaa nuo tapahtumat.
En ymmärrä miksi naisten pitää uhriutua tuollaisista, onko taka-ajatuksena vaan uhriutumalla kerjätä etuoikeuksia ilman vevollisuuksia?
Tykkäät copypastata tätä kommenttia näihin ketjuihin. Selvennätkö vielä, mitä etuoikeuksia ilman velvollisuuksia naisille on tässä tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, en olisi arvannut että miehetkin joutuu kokemaan noin paljon häirintää! Tämä keskustelu avasi silmäni.
Miesten kynnys raportoida tai kertoa siitä on vaan erittäin korkea; jos mies avaa suunsa siitä että hän on kohdannut naisen suunnalta häirintää/ahdistelua tai väkivaltaa hän on homo tai neiti.
T. itsekin vähintään kymmenkunta kertaa jonkun pubiruusun kourimaksi joutunut (siis kunnolla haarovälistä kiinni baarissa - jos itse tekisin noin niin nainen tekisi parhaansa, että joku tulisi leipomaan lättyyn).
Pahimpia ovat nämä eläkeikää lähestyvät rouvashenkilöt. Heille itselleenkin on ok, että mies vähän taputtelee pyllylle. Heidän ikäpolvelleen se on "normaalia". Esimerkiksi meillä töissäkin (naisvaltainen ala) nämä vanhemmat naiset osaavat olla todella lipeviä nuoria miehiä kohtaan... Heille esimerkiksi puhutaan erikoisesti lässyttäen, heidän jutuille hihitellään, jatkuva flirtti päällä ja huumorilla "tämmöset vanhat akat katsoo läpi sormien nuorten miesten virheitä, hihhih, tirskutilirskuti". Nuoria naisia kohtaan ovat todella ilkeitä. Tai sitten heillä on baarissa tämä "korkkarit kattoon ja tytöt tahtoo pitää hauskaa" -meininki ja roikutaan nuorissa miehissä. Naisversio iljettävistä setämiehistä.
Pakarasta on nipistelty pari kertaa nuorempana kollina.
Eräs tapaus oli kovin toivottu koska seks. häirintään syyllistynyt oli aivan tyrmäävän viehättävä neito.
Toisessa tapauksessa oli varsin paljon eltaantuneempi ahdistelija mutta ei sekään mitään ahdistusta aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baarissa on puristeltu persettä ja kerran jopa väkisin yritetty suudella.
Miehenä en kuitenkaan pidä näitä mitenkään vakavina, lähinnä huvittaa nuo tapahtumat.
En ymmärrä miksi naisten pitää uhriutua tuollaisista, onko taka-ajatuksena vaan uhriutumalla kerjätä etuoikeuksia ilman vevollisuuksia?
Tykkäät copypastata tätä kommenttia näihin ketjuihin. Selvennätkö vielä, mitä etuoikeuksia ilman velvollisuuksia naisille on tässä tarjolla?
Tykkää poistattaa asiallisia vastauksia. Hyvänä esimerkkinä tuolla uhriutumisella ajetaan pois esim johtajia joista ei pidetä ja kerjätään naista tilalle.
Minun työpaikallani miespomo joutui eroamaan seksuaalisen ahdistelun takia. Miespomo tuli tilalle. Olimme ihan tyytyväisiä. Uuden pomon sukupuolesta ei käyty missään vaiheessa keskustelua. En muutenkaan ymmärrä, miksi olisimme erityisesti halunneet naispomon - kunhan nyt olisi pätevä ja osaisi käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat naiset töissä pyysivät minua, kesätyöntekijää, ottamaan laatikoita tiskin alta.
Siinä he sitten tuijottivat minun takapuoltani ja esittivät epäpuhtaita kysymyksiä
Ai hitto nämä duunijutut...
Olin asentamassa kaapelia työpöytien alla (90-luvulla langatonta verkkoa ei ollut liiemmin) ja tein sen konttorin naisten ruokatunnilla.
Muutama oli vielä jäljellä kun yksi porukka saapui syömästä (tietysti he liikkuvat laumana) ja minun ollessani pöydän alla nainen istuu paikalleen, levittää jalkansa ja toteaa työkavereilleen että siitä onkin hetki aikaa kun hänellä on ollut nuori mies pöydän alla valmiina toimintaan. Hänellä oli oma huone, mutta koko porukka oli tullut huoneeseen katsomaan esitystä.
Kyllä se totta on, että miehiä ahdistellaan, eikä vieressä oleva vaimokaan häiritse näitä - melkein poikkeuksetta ovat siis tukevassa humalassa nämä, jotka käsiksi käyvät ja väkisin yrittävät.
Toinen porukka on varattuihin "ihastujat" eli vainoojatyyppiset naiset, jotka lähettävät viestejä eivätkä usko, ettei heistä olla kiinnostuneita. Näitä ollut kaksi 33 yhdessävuoden aikana, yksi opiskeluajoilta, yksi työpaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Feministit = laumaeläimiä varustettuna uhriutumiskorteilla
Miten tämä liittyy tähän ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia tunteita nuo teissä herättävät? Pelkäättekö? Häpeättekö itseänne? Nolottaako? Meneekö luottamus naisiin? Miten reagoitte niihin?
Omalla kohdallani ei herätä juuri mitään tunteita. Ymmärrän, että ihmiset tekevät välillä kännissä typeriä asioita. Reagoin poistumalla tilanteesta tai pyytämällä ei-mieluisaa seuraan tuppautujaa poistumaan. Pidän noita pienempänä harmina kuin tappelunhaluisia riidanhaastajia. Kähmijöistä pääsee yleensä helpommin eroon.
Puhutteko ikinä näistä kenellekään - kavereille, puolisolle, terapiassa tms? Jääkö ne ikinä vaivaamaan teitä sillä tavalla?
Puoliso on parhaissa tapauksissa ollut vieressä ja itse hyökännyt ahdistelleen naisen kimppuun.
Mutta ei, en itke itseäni uneen, sen verran arkista tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Noh, reittä on hivelty, istuttu kiinni, tissillä hinkattu käsivartta, munista puristettu, katsottu himokkaasti haaroväliä, opettaja palauttanu kokeen huulipunan jäljillä. Muun muassa.
Mut musta nää tuntu hyvältä. Toivoisin, että mua häirittäs taas.
No sittenhän sinä olet ollut halukkaasti mukana, joten ongelmaa ei kohdallasi ole. Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se totta on, että miehiä ahdistellaan, eikä vieressä oleva vaimokaan häiritse näitä - melkein poikkeuksetta ovat siis tukevassa humalassa nämä, jotka käsiksi käyvät ja väkisin yrittävät.
Toinen porukka on varattuihin "ihastujat" eli vainoojatyyppiset naiset, jotka lähettävät viestejä eivätkä usko, ettei heistä olla kiinnostuneita. Näitä ollut kaksi 33 yhdessävuoden aikana, yksi opiskeluajoilta, yksi työpaikalta.
Tunnistan kyllä hyvin tuon pakkomielteisesti ihastuneen naistyypin. Siitä ei seuraa mitään hyvää.
Hieman yli 50-vuoden aikana tasan 0 kertaa. Tai sitten olen niin toope, etten ole huomannut..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, reittä on hivelty, istuttu kiinni, tissillä hinkattu käsivartta, munista puristettu, katsottu himokkaasti haaroväliä, opettaja palauttanu kokeen huulipunan jäljillä. Muun muassa.
No sittenhän sinä olet ollut halukkaasti mukana, joten ongelmaa ei kohdallasi ole. Hyvä niin.
En oo ollu mukana, mut jälkeenpäin tuntunu hyvältå. Selkeesti ollu häirintää kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo ollu mukana, mut jälkeenpäin tuntunu hyvältå. Selkeesti ollu häirintää kuitenkin.
Selvä. No sitten sitä häirintää tuskin kannattaa toivoa lisää, jos se kerran on ollut häirintää.
Sama kikka toimii naisillakin, esim. minulla.