Hitto kun ruokaan menee paljon rahaa
Te, jotka kehutte täällä miten ruokitte 5-henkisen perheen jollain 50€ viikossa, niin miten teette sen? Tarkoittaako tuo sitä, että lapset syövät koulussa ja aikuiset työpaikoilla, eli teidän ruokabudjettinne kattaa vain aamupalan, iltaruoan ja mahdollisen iltapalan?
Ja oletteko miten omavaraisia, eli kasvimaata, marjapuskia, omenapuita, kalaa yms. ilmaiseksi naapureilta, yms.?
Toisin sanoen , millaisia ovat realistiset ruokabudjetit silloin jos syö kaikki ateriat kotona eikä ole kasvimaata, marjapuskia, omenapuita, kalaa yms. lahjoittavia naapureita, vaan joudutte oikeasti ostamaan kaiken ruoan kaupasta ja syömään kaikki ateriat kotona?
Ja te, joilla on tosi pienet ruokabudjetit, niin mitä syötte?
Kommentit (61)
Ostimme aiemmin lohta pari kertaa viikossa. Sen hinta on pompsahtanut niin, ettei enää pysytä budjetissa, jos vanhaan tahtiin sitä syötäisiin. Käytän Resq:ta, sillä olen säästänyt ja pysynyt budjetissa.
Vierailija kirjoitti:
Osittain omavaraisena, perunat, omenat ja porkkanat. Kauppaan menee keskimäärin 50e viikossa, ostoslista määräytyy Minimanin tarjousten mukaan. Lidlin myös toisinaan. Prismaan saa samoilla ostosmäärillä menemään 90e.
Myydäänkö Minimanissa ruokaa?
Suunnittelu on kaiken avain.
Mitä vähemmän ruokaa menee roskiin, sitä enemmän säästää rahaa.
Kaupassa käydään max kerran viikossa. Sitäkin yritetään aina venyttää, että jos maanantaina kävin, niin pärjäsisikö keskiviikkoon ennen seuraavaa kertaa. On lista, mutta voidaan vaihtaa vaikka jauheliha kanasuikaleeseen, jos on halvemmalla vaikka punalapulla, sama makaronilaatikko siitäkin tulee. Ei myöskään pidä aina ostaa sitä samaa, vaan usein varmistaa mikä on halvin. Yleensä kilohinnaltaan halvin on paras, mutta jos kerran viikossa menee yksi jogurtti, kannattaa ostaa se yksi pieni. Sama mietintä muissa joita menee se jokatapauksessa se yksi pakkaus, pienempi pakkaus voi riittää jolloin maksaaki 1,50 eikä 1,75,vaikka tuolla 1,75 saisi enemmän. Sellainen mitä voi käyttää muuallakin kannattaa taas ostaa isompi pakkaus.
Aamupala kaurapuuroa tai sitä halvinta ruisleipää. Ruuaksi usein keittoja tai laatikoita. Halpoja kasviksia runsaasti lisänä, että maha tulee täyteen. Näissäkin se hintavertailu, ostaako tuoreena vai pakkasesta, mitkä juurekset on halpoja, eikä osta sellaisia joita ei syödä teillä.
Hävikkiruokaa ostetaan joskus, mutta niissä täytyy muistaa, että vertailee hinnat siihen kaupan halvimpaan ja ostaa sellaista jota käyttää oikeasti. Suunnitelmallisuus tässäkin.
Soijarouhetta käytetään paljon, mutta se pitää maustaa kunnolla, onneksi tykätään mausteisesta ruuasta. Sellaisessa perinteisessä suomalaisessa peruna ja kastike maistuu pahalta, tex meissä ei eroa jauhelihaan edes huomaa.
Aikaa menee siis paljon, mutta rahaa säästyy hyvin.
VIIKOSSA 50 euroa, häh, onko ne ruokalakossa, minulta menee tuo summa joka kerta, eikä edes riitä, siis monta kertaa viikossa. Eli noin 200 euroa viikossa, eikä aina edes riitä.
Vierailija kirjoitti:
VIIKOSSA 50 euroa, häh, onko ne ruokalakossa, minulta menee tuo summa joka kerta, eikä edes riitä, siis monta kertaa viikossa. Eli noin 200 euroa viikossa, eikä aina edes riitä.
50euroa viikossa on aika vähän, luulen, että välillä heillä menee enemn kun ostavat niitä peruselintarvikkeita, kuten öljyä, jauhoja ja mausteita. Eivätkä laske mukaan muita kuin ruokia. Meillä menee noin 600 euroa kauppaan, tuossa on kaikki hygieniatarvikkeet myös mukana. Eli 150e viikossa, 2 aikuista ja 1 lapsi, mutta ei ostetaan usein niitä halvimpia, helposti saisi tuosta sen 50euroa pois, sitä enemmän pitäisi todella harkita ja suunnitella tarkkaan. Ja nämä luvut siis viimeisen parin vuoden aikana, nyt hintojen nousun aikana ollut arki sen verran sekaisin muista syistä, niin kaupassa ei juurikaan ole käyty.
Meidän nelihenkisellä perheellä, jossa aikuisia ja nuoria aikuisia, menee ruokaan noin 850 euroa/kk.
Sen alle ei päästä. Edellyttäisi jatkuvaa tarjousten metsästämistä yms. ja siihen ei meillä kenelläkään ole aikaa.
Emme voi myöskään itse kasvattaa täällä kerrostalossa mitään. Ehkä parvekkeelle voisi jonkun minitomaatin ja yrtin laittaa kasvamaan.
Hinnat ovat kyllä nousseet ja yhä tarkempi pitää olla rahankäytössä muutenkin.
Kannattaa olla ruuan kanssa salaattia, ja muita vihanneksia, niin sitä itse ruokaa menee vähemmän, luulisin näin🤔
Moni sanoo, että kerran viikossa kauppareissu säästää, mutta itselleni taas toimii toisinpäin. Käyn kaupassa joka toinen tai kolmas päivä ja mulle se tulee halvemmaksi kuin kantaa koko viikon ostokset kerralla.
Kannattaa siis laskea itse ja katsoa oman tilanteen mukaan mikä tyyli parhaiten sopii.
Nämä kaikki 50e viikossa-tyypit syövät aamuin ja illoin puuroa, keräävät pihaltaan marjat, omenat jne. ja kalastavat ilman lupia lähijärvestä. Yksikään kaupunkilainen autoton vailla maaseudulla eläviä sukulaisia ei pysty samaan, eikä edes niistä Nuuksion kupeesta poimituilla mustikoista saa merkittävää säästöä ruokalaskuun.
t. eräs, jonka lapset eivät syö puuroa
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle vai kuinka isolle perheelle?
Vierailija kirjoitti:
Hankkii ison kattilan ja ison uuni vuokan. Olisi varmaankin hyötyä päästä kaikkien joksikin aikaa koulun suurtaloskeittiölle katsomaan miten siellä pikkusummalla ruokitaan iso sakki.
Kaikki tehdään itse ja isoina annoksina joita voi pari kolme päivää lämmittää tai laittaa osan pakastimeen mikä ruoka kestää pakastamista. Hernekeitto vaan paranee pakkasessa. Isoimmat juures ja peruna pussit ostetaan jotka koneella tai itse pilkkoo. Kasviskermaa, kanaa, jauhelihaa, pastaa, herneitä ja riisiä. Puuroja ja niiden jämistä leipoo sämpylät tai rieskat. Juuresraasteita voi käyttää lettuihin. Ostaa perusmausteet isoina purkkeina. Perus maidot, piimät sekä jauhot ja puurot. Voita, öljyä ja halvinta juustoa.
Muistinkohan nyt kaikki millä olen pärjännyt vähävaraisena opiskelijana eikä ollut terveys, ylipaino ongelmia.
Kyllä näillä hengissä pysyy ja terveys arvot voi jopa parantua kun ei ole rahaa ei ole mihinkään muuhun epäterveelliseen sokeri höttöön ja prosessoituun mättöön.
Tervemenoa vaan sinullekin nykypäivän suurtalouskeittiöön- sellaista ei muuten löydy peruskoulusta enää, vaan ihan muualta. Perunat tulevat Puolasta, liha on pakastevalmistetta, raasteet valmiita. Mitään ei säilytetä lämmityspäivää pidemmälle, koska hygieniasäännöt kieltävät sen. Ja sitä nykyemännät tosiaan kouluissa tekevät: LÄMMITTÄVÄT ruoan ja laittavat sen tarjolle. Jälkikäteen siivoavat ja tiskaavat. That's it.
Ne 50 euroa per viikko on aivan höpöhöpöä. Jos ei siis halua elää siten, ettei perheessä syödä lainkaan keksejä, herkkuja, jäätelöä, välipaloina jogurtteja ym. Kaikki tuollaset ylimääräiset on karsittu. Perheissä joissa lapsia saisi kyllä aika kova luu olla, että kouluikäisille syötetään vain kaurapuuroa, leipää ja kunnon ruokaa ja vettä hanasta.
Meillä menee ruokaan noin 150e per viikko (tämä kattaa kioskijätskit ym) tästä voisi kyllä vähän nipistää mutta etenkin näin kesällä en halua. Nyt toki kun hinnat noussut, olen alkanut vähän tarkkailemaan mitä ostaa.
Vielä noin kymmenen vuotta sitten sain ruokittua 2+1 perheemme tuolla 50e/vko, mutta tämä vaati asioinnin poikkeuksellisen edullisessa "kyläkaupassa", jossa oli usein vkp-tarjouksia. Usein tuli ostettua mm. lohta 5,90€/kg (vkp 2,90€) jne. Voi niitä aikoja...
Tänä kesänä ruokaan on mennyt hirveitä summia. En ole edes yrittänyt pysyä budjetissa, myönnetään- haluan että lomalla voidaan ottaa rennommin, tilailla välillä pitsaa ja käydä sushilla. Ja lapselle ostan marjoja, herneitä, jäätelöä. Onneksi on tähän kaikkeen varaa, ainakin tänä kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Osittain omavaraisena, perunat, omenat ja porkkanat. Kauppaan menee keskimäärin 50e viikossa, ostoslista määräytyy Minimanin tarjousten mukaan. Lidlin myös toisinaan. Prismaan saa samoilla ostosmäärillä menemään 90e.
Mutta syöttekö kuituja ja proteiiniä joka aterialla riittävästi? Sitä lihaa tai proteiinipitoista kasvista pitäisi joka aterialla olla se 100-150g.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki 50e viikossa-tyypit syövät aamuin ja illoin puuroa, keräävät pihaltaan marjat, omenat jne. ja kalastavat ilman lupia lähijärvestä. Yksikään kaupunkilainen autoton vailla maaseudulla eläviä sukulaisia ei pysty samaan, eikä edes niistä Nuuksion kupeesta poimituilla mustikoista saa merkittävää säästöä ruokalaskuun.
t. eräs, jonka lapset eivät syö puuroa
On toinenkin tapa: yksinkertaisesti ei syö marjoja, kalaa, juustoa eikä muuta kallista mitä ilman pärjää. Kun itselläni oli rahat vähissä eipä tullut mieleenkään ostaa ikinä esim. mustikoita tai lohta.
Vierailija kirjoitti:
Hankkii ison kattilan ja ison uuni vuokan. Olisi varmaankin hyötyä päästä kaikkien joksikin aikaa koulun suurtaloskeittiölle katsomaan miten siellä pikkusummalla ruokitaan iso sakki.
Kaikki tehdään itse ja isoina annoksina joita voi pari kolme päivää lämmittää tai laittaa osan pakastimeen mikä ruoka kestää pakastamista. Hernekeitto vaan paranee pakkasessa. Isoimmat juures ja peruna pussit ostetaan jotka koneella tai itse pilkkoo. Kasviskermaa, kanaa, jauhelihaa, pastaa, herneitä ja riisiä. Puuroja ja niiden jämistä leipoo sämpylät tai rieskat. Juuresraasteita voi käyttää lettuihin. Ostaa perusmausteet isoina purkkeina. Perus maidot, piimät sekä jauhot ja puurot. Voita, öljyä ja halvinta juustoa.
Muistinkohan nyt kaikki millä olen pärjännyt vähävaraisena opiskelijana eikä ollut terveys, ylipaino ongelmia.
Kyllä näillä hengissä pysyy ja terveys arvot voi jopa parantua kun ei ole rahaa ei ole mihinkään muuhun epäterveelliseen sokeri höttöön ja prosessoituun mättöön.
Suurtalouskeittiöön eli halvinta mahdollista pskaa... Tärkkelystä tärkkelyksen perään. No joo saahan sitä halvalla juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Budjetin voi laskea vaikka katsomalla halpojen reseptien annoshinta. Vaihtelevat 1-2 euroa annos. Kaksi lämmintä ateriaa päivässä kahdelle saisi tuon perusteella noin 190 eurolla kuukaudessa. Minusta tuo on ihan hyvä pohja budjetoinnille. Liha on kallein raaka-aine resepteissä, joten ilta-alesta voi saada huomattavasti säästöä jos käy tuuri.
Hintoja ei edes tarvitse laskea itse vaan löytyy ihan valmiiksi laskettuna reseptin yhteydessä.
Liekö resepteihin päivitetty että esim. lohen hinta on melkein tuplaantunut?
Vierailija kirjoitti:
Ne 50 euroa per viikko on aivan höpöhöpöä. Jos ei siis halua elää siten, ettei perheessä syödä lainkaan keksejä, herkkuja, jäätelöä, välipaloina jogurtteja ym. Kaikki tuollaset ylimääräiset on karsittu. Perheissä joissa lapsia saisi kyllä aika kova luu olla, että kouluikäisille syötetään vain kaurapuuroa, leipää ja kunnon ruokaa ja vettä hanasta.
Meillä menee ruokaan noin 150e per viikko (tämä kattaa kioskijätskit ym) tästä voisi kyllä vähän nipistää mutta etenkin näin kesällä en halua. Nyt toki kun hinnat noussut, olen alkanut vähän tarkkailemaan mitä ostaa.
No tässä puhutaan ruokavaliosta mistä ylimääräinen on karsittu. Ei kai kukaan huvikseen elä ilman noin jos ei ole pakko. Joskus on.
Hintoja ei edes tarvitse laskea itse vaan löytyy ihan valmiiksi laskettuna reseptin yhteydessä.