Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaksaisitko ottaa kotiisi kylään villit lapset?

Vierailija
21.07.2022 |

Miehen kaveri ehdotti, että olisi kiva tulla käymään meillä koko perheen voimin. Ei olla nähty muutamaan vuoteen. Perheessä on 2 vilkasta lasta (alle 5 v), toisella juuri diagnosoitu adhd.

Minä en millään jaksaisi meille kotiin pyörimään villejä vieraita, omassa taaperossa on riittävästi vahtimista. Yritin ehdottaa miehelle, että nähtäisiin tuota perhettä vaikka jossain julkisessa leikkipuistossa, eikä meillä kotona.

Jaksaisitko sinä ottaa kotiisi kylään villit lapset? Miksi/miksi et?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaisin, JOS niitä saa komentaa.

Minulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia villienkään lasten kanssa - ongelma on vain joidenkin tuollaisten lasten vanhemmat, jotka eivät osaa laittaa lapsilleen rajoja, ja loukkaantuvat jos joku muu laittaa.

Jotkut lapset on sellaisia, että otan ne mieluummin kylään yksinään, ilman vanhempiaan.

Ei mitään ongelmia, ongelmat tulee vain jos vanhemmat on paikalla.

Vierailija
22/34 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonlopun oli kylässä villejä lapsia. Toipumiseen mennyt alkuviikko. Ravintoloissa käydessämme huomasin , että vanhemmat antavat lastensa juoksennella ravintolassa ja kirkua/puhua tosi äänekkäästi. Tämä oli minulle järkytys. Varmasti häiritsi muita.Aikoinaan omat lapset kyllä istuivat tuoleissaan ja puhuivat normaalisti. Jos käytös olisi ollut huonoa, olisin ottanut lapsen kainaloon ja vienyt pois. Ehdoton kielto oli myös lentokoneessa tai junassa vaeltamiselle. Kyllä lapsetkin oppivat käyttäytymään hyvin, ja silloin heidän kanssaan voi mennä mihin vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut kyläilemään edes sisaruksiani lapsineen, koskaan. En halua omalle vastuulleni tilannetta, jossa vieras lapsi työntää kätensä lapsiin tottumattoman koiramme suuhun tai putoaa pihalammikkoon tai sadevesitynnyriin, pihan myrkyllisiä kasveja unohtamatta.

Vierailija
24/34 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikonlopun oli kylässä villejä lapsia. Toipumiseen mennyt alkuviikko. Ravintoloissa käydessämme huomasin , että vanhemmat antavat lastensa juoksennella ravintolassa ja kirkua/puhua tosi äänekkäästi. Tämä oli minulle järkytys. Varmasti häiritsi muita.Aikoinaan omat lapset kyllä istuivat tuoleissaan ja puhuivat normaalisti. Jos käytös olisi ollut huonoa, olisin ottanut lapsen kainaloon ja vienyt pois. Ehdoton kielto oli myös lentokoneessa tai junassa vaeltamiselle. Kyllä lapsetkin oppivat käyttäytymään hyvin, ja silloin heidän kanssaan voi mennä mihin vain.

Tuota näkee kyllä nykyään säännöllisesti, ettei vanhemmilla ole mitään statsia siihen hommaan, ja lasten annetaan käyttäytyä miten vaan.

Olen itsekin äiti ja en ymmärrä näitä jotka jäävät huutavan lapsen kanssa ravintolaan, eivät siivoa jälkiään, eivät pyyhi lastensa kasvoja puhtaiksi jne.

Rajatonta, todella stressaavan oloista vellomista vain.

Vierailija
25/34 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsiperheet kyläilevät vain keittiössä. Siinä on 2 ovea eli eteiseen ja kuistille/ulos. Muihin tiloihin ei ole menemistä ja minä osaan kyllä napata jopa teinin pois eteisen ovelta todeten, että muihin huoneisiin ei mennä. Kuistilta pääsee kuraeteiseen ja sen vieressä on pieni wc, joten edes hätätilan takia ei ole tarvetta muualle mennä.

Osan vanhemmista suuttuu, että isossa talossa joudutaan kökkimään keittiössä ja yrittää lähteä kiertämään taloa, mutta silloin totean, että ai, te olette jo lähdössä ja ryhdyn eteisessä puuhaamaan heitä pois vaikka kesken kahvinjuonnin.

Vierailija
26/34 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin, mutta en tietenkään yrittäisi istuttaa vilkkaita lapsia sohvalla kylästelemässä. Takapihalla on tramppa, siellä saa hyppiä, laitan lapsille mehua ja keksejä terassin pöytään. Kun aikuisten kanssa on kahviteltu, voidaan kaikki lähteä pienelle kävelylle lähipuistoon 300 m päähän.

Kolmen äiti

Vierailija
27/34 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alle 5 v. diagnosoida ADHD:ta.

Vierailija
28/34 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylään joo. Kai ne vanhemmat niitä kersojaan vahtii?

Aika monet vanhemmat ei vahdi. Ajattelevat, että toisen kotona ei tarvitse vahtia, oletetaan toisten vahtivan tai tehneen kodista pikkulapsille turvallisen.

Oikeasti toisen kotona pitää vahtia huomattavasti tarkemmin kuin omassa kodissa.

Vierailija
29/34 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppupuolelle asti olin tekstisi kanssa samaa mieltä, mutta ei ne kaikki vaan opi, ennenkuin ikä vähän korjaa. Minäkin olen omieni kanssa noin toiminut ja lasten kanssa voi aika kivasti "mennä mihin vaan."

On kuitenkin myös sellaisia lapsia, joilla impulssit ottavat niin vallan, etteivät he pysty kontrolloimaan käytöstään kuormittavissa tilanteissa, vaikka kuinka olisi kasvatettu ja linjassa pysytty.

Toki sellaisen lapsen kanssa pitää sitten mielestäni vaan olla menemättä/varautua lähtemään pois, vaikka se tyhmää onkin.

Vierailija
30/34 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin, mutta en tietenkään yrittäisi istuttaa vilkkaita lapsia sohvalla kylästelemässä. Takapihalla on tramppa, siellä saa hyppiä, laitan lapsille mehua ja keksejä terassin pöytään. Kun aikuisten kanssa on kahviteltu, voidaan kaikki lähteä pienelle kävelylle lähipuistoon 300 m päähän.

Kolmen äiti

Jep, mitä enemmän on lapsia, sitä enemmän olen alkanut näkemään omiakin kavereita jossain leikkipuiston liepeillä 😀

Vierailija
31/34 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan vierailun kestosta. Kyllä ne pari tuntia menee vähän villimmätkin, mutta pidemmälle vierailulle en ottaisi, saati hoitoon jotain hulivilejä.

Vierailija
32/34 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi huutavia ja riehuvia lapsia kotiini olivat ne kenen tahansa. Lasteni ollessa pieniä kyläiltiin puolin ja toisin parin kaveriperheen kanssa. Leikeistä ei tullut mitään kun toiset lapset olivat niin riehakkaita, ja meidän lapset turhautuivat.

Lapsiamme kehuttiin päiväkodissa, että he ovat kivoja käytökseltään ja osaavat leikkiä. Kun mä ihmettelin sitä, mulle kerrottiin, että monet lapset nykyään eivät osaa leikkiä.

Mä luulen että suorituskeskeinen elämä ja älylaitteiden tuijottaminen on vienyt lasten luovuuden ja kyvyn rauhoittua.

Vierailija
33/34 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kerran otin yhden tutun pienen villin poikalapsen ja kyllä oli tapetit kuolassa, sälekaihtimet meinasivat tulla alas. On vain sanottava mitä itse haluaa, lapset voi nähdä sitten kun itse kyläilee siellä.

Vierailija
34/34 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Otin siis kylään, koska kaveri suostutteli ja sen jälkeen ei ollut siistiä tippaakaan.