Miten on mahdollista, että Suomen pääkaupunki on niin tylsä?
Muutin puoli vuotta sitten Helsinkiin ihan hyvälle alueelle ja olen nyt jo käytännössä nähnyt kaiken ja suunnittelen muuttoa.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sanonut, että ulkomaalaisille ei Suomessa kannata Helsinkiä paljon näytellä; samanlaista betonitalo-aluetta maailmassa riittää. Sen sijaan pk-seudun ulkopuolella avautuu se oikea Suomi aina Lappia myöten.
Näytellä? Suomessa on kovin vähän näytettävää turistelle yhtään missään.
Joo, on saaristoa, on järviä, on lappia, on vaikka mitä. Vaan majoitusta ja turisteille laadukkaita tarpeellisia palveluita ei ole missään.
En tajua tuota, että matkailu olisi pelkkää katselemista, tai sitä kun sitten sanotaan "Milano on jo nähty, minne seuraavaksi?"
Jos matkailu olisi katselemista, niin Google Mapsillahan sen hoitaisi kätevästi.
Mutta ihmisellä on muutkin aistit. Minä ainakin tykkään kokeilla paikallisia ruokia, käydä ihan tavis ruokakaupoissa, aistia tuoksut (vaikka olisivat pahojakin, kuten usein ovat), tuntea ilman lämmön ja kosteuden tai viiman. Miten tavallinen kaupunkibussi kuoppaisella lähiökadulla hytkyttää. Miltä normaali ruuhkahälinä kuulostaa, miten linnut kirkuvat.
Ja sitten on kaikki, mitä voi tehdä. Suomessa vaikka käydä pilkillä. Siinä sitä on eksotiikkaa monelle ulkomaan eläjälle! Ihan jo järven jäällä kävelemisessä on.
Ehkä aloittajankin ongelma on tuo "kaikki on jo nähty". Eli huono oma mielikuvitus.
Tylsillä ihmisillä on tylsää kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoo on hyvin hoidettuine puistoalueineen, lukuisine uimahalleineen ja huippukuntoisine alatieverkostoineen todella elämyskokemus. Kannattaa aloittaa kierros Espoon keskustan kulttuurimaisemasta. Pistäytymisen arvoinen silmiä hivelevä näky on myös Tapiolan Heikintorin seutu. Vanhusväestöä on ajateltu laittamalla bussipysäkeille ja kävelyteiden varsille lukuisia puistonpenkkejä levähdyspaikoiksi. Minkä tahansa yleisöpalvelun löytyminen asettaa haasteita sekä alkuasukkaalle että turistille ympäri vuoden, joten Espoossa on aina tekemistä. Tervemenoa.
Jos Helsinki on tylsä, niin mikä sana kuvaisi Espoota?
Keskiluokkainen helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Tylsillä ihmisillä on tylsää kaikkialla.
Juuri noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tylsää elämä on aina sellaiselle, joka loputtomasti tarvitsee jotain virikkeitä, baareja, bailaavia ihmisiä sun muuta hälinää, viihtyäkseen. Ei mikään kaupunki maa tai alue yleensäkään ole tylsä. Sinä itse saatat olla.
En ryyppää tai käy baareissa. -Ap
No mitä sitten kaipaat? Odotatko jotain ulkoapäin tuleva virikkeitä? Ja ihmetyttää, mitä Turussa on sellaista mitä ei ole Helsingissä?
Turussa on pitkä historia, Aurajoki ja lyhyet etäisyydet. Helsingissä ei oikein ole mitään persoonallista, ja joka paikkaan on pitkä matka. Ohis.
Miten pitkä historia vaikuttaa kaupungin asukkaan arkeen? Miten Aurajoki eroaa merenrannasta?
Historia luo tunnelmaa koko kaupunkiin. Turussa on edes pieniä paloja keskiaikaa niin kuin 'oikeissa' eurooppalaisissa kaupungeissa. Sitten ei voi mitään, jos ei sitä osaa arvostaa. Ja Aurajoki on nykyään tosi pitkältä matkalta eloisa ja viihtyisä, keskellä kaupunkia, kun taas Helsingissä kaupunkielämä ei ole sillä lailla keskittynyt rannoille, vaikka rantaa tietysti periaatteessa on paljon enemmän. Päästäkseen rannalle useimmat helsinkiläiset joutuvat matkustamaan kilometrejä, kun taas Turussa joki on selkeästi keskellä, ja etäisyydet sinne ovat muutenkin pienemmässä kaupungissa sopivia. Molemmissa kaupungeissa olen asunut.
Kouvola on hyvä city. Tukkukin. Muusta en mie tiiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sanonut, että ulkomaalaisille ei Suomessa kannata Helsinkiä paljon näytellä; samanlaista betonitalo-aluetta maailmassa riittää. Sen sijaan pk-seudun ulkopuolella avautuu se oikea Suomi aina Lappia myöten.
Tuo on kyllä totta! Itse vien ulkomaiset vieraani aina Forssaan tai Orimattilaan ja ovat ihastelleet kovasti.
Muuta Moldovan pääkaupunkiin. Siellä riittää nbähtävää.
Tesoma ja Ikuri <3