Metsässä on nyt miljooasaalis
Marjoja siellä ja täällä jotka vain odottaa poimijaansa. Ei nyt voi valittaa siitä ettei ole rahaa mihinkään.
Kommentit (36)
Voit myydä marjat verovapaasti esimerkiksi torilla tai tienvarren levähdyspaikalla. Saat myydä ne verovapaasti myös suoraan ravintolalle tai tukkuostajalle.
Marjanpoimintahan on perinteisesti ollut köyhän lisätienesti.
Se tosin ei ole niin helppoa äkkinäiselle ja jos joutuu kalliilla bensassa marjapaikkojen perässä ajamaan.
Pohjois-Pohjanmaalla puolukka on ollut se, jota on ansaintamielessä poimittu.
Hilla/lakka on sen verran harvinainen ja kovan työn takana, että sitä on poimittu vain omaan käyttöön.
Mustikka myös aika pitkälle.
Puolukan poiminta-aika on pitkä, sitä kasvaa helpoojen kulkuyhteyksien varrella kovapohjaisissa kangasmetsissä.
Hinta on vastaavasti alhainen, pitää olla poimintatekniikka hallussa, että ammattimainen poiminta onnistuu.
Moni myös vierastaa varpuja vahingoittavaa, aggressiivista haravointitekniikkaa.
Puolukan etu on myös käsittelynkestävyys ja säilyvyys.
Mustikka on poimittava paljon varovaisemmin ja se happanee pian.
Assburger kirjoitti:
Marjanpoimintahan on perinteisesti ollut köyhän lisätienesti.
Se tosin ei ole niin helppoa äkkinäiselle ja jos joutuu kalliilla bensassa marjapaikkojen perässä ajamaan.
Minä ainakin tiedän yhden ökymersulla ajelevan miehen joka kerää joka syksy mielettömät määrät marjoja, ei ole köyhä mutta tienaa silti tonneja.
Luulin, että puhut puun hinnasta. Marjoista saa vain taskurahoja.
Saa marjoja ja liikuntaa. Ikävää kun kaikki eivät pysty tai jaksa liikkua metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä marjoja? Maksaako niistä joku?
Mustikoita myydään 50e ämpäri.
30 euroa ämpäri myyn puolukoita. 1 tunti menee ämpärilliseen, joten 30 euroa tuntipalkalla teen. Somessa olen ilmoitellut aamulla kotiinpaluureitin ja missä myyn puolukat. Helppoa rahaa.
Pirikätkö haudattuna Vantaalaiseen metsään, oli ensimmäinen mielikuva otsikosta.
Poimin eilen hilloja kilon ja söin ne
Miljoonaan on vielä matkaa
Vierailija kirjoitti:
Joo, 1e/kg. Ei kannata.
Juu puhdistamaton marja tukkumyyntinä.
Putsattuna 5-10 €/kg itse myytynä. Ei se silti suuria tuloja tuo mutta eipä tartte maksaa veroja.
Ja kun myyt käteisellä ei vaikuta tukiin ym.
Vierailija kirjoitti:
30 euroa ämpäri myyn puolukoita. 1 tunti menee ämpärilliseen, joten 30 euroa tuntipalkalla teen. Somessa olen ilmoitellut aamulla kotiinpaluureitin ja missä myyn puolukat. Helppoa rahaa.
Millä kuljet metsään?
Söin eilen mustikoita, missä miljoonani?
Ei näitä kukaan osta kun itse voi poimia?
Nyt ei voi vedota siihen ettei marjatilalliset maksa kunnon palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä kuljet metsään?
Kävellen mökiltä. Mökkireissulla kerään viikonloppuna 5-10 ämpärillistä ja myyn pois kotimatkalla. Mökkimatka on 20 km suuntaansa.
Mitä marjoja? Maksaako niistä joku?