En ole ostanut tänä vuonna jätskikiskasta mitään. Oletteko te?
Kommentit (61)
Varmaan 5 tai 6 kertaa käyty teinin kanssa.
Kotona teen jädet itse ja joskus harvoin ostan purnukan 3 kaveria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 luvulla iso pehmis maksoi asemalla 5mk.
Juu ja mun tuntipalkka oli 25mk.
Nykyrahassa hieman yli 4€/tunti. Saattaisi olla hiljaista kiskoilla noilla palkoilla. Toki täytyy huomioida, että 90-luvulla elinkustannuksetkin olivat paljon edullisemmat kuin nykyisin.
Palkansaajien keskiansio vuonna 1990 108000 mk
Turha vertailla markkoja ja euroja, koska 30 vuodessa on hintatasokin noussut niin paljon. Vai mistä kahvilasta saa nykyisin kahvin 1mk eli noin 17 sentin hintaan? Noin esimerkiksi.
Siksi juuri vertailu on tärkeää. Siten näkee miten annokset vaivihkaa pienenee ja hinnat nousee suhteesssa enemmän kuin pelkkä inflaatio selittää.
Kahden eri rahayksikön ja kahden täysin eri aikakauden vertailu (varsinkaan jäätelökioskeja koskevassa ketjussa) ei ole millään mittarilla tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyrahassa hieman yli 4€/tunti. Saattaisi olla hiljaista kiskoilla noilla palkoilla. Toki täytyy huomioida, että 90-luvulla elinkustannuksetkin olivat paljon edullisemmat kuin nykyisin.
Turha vertailla markkoja ja euroja, koska 30 vuodessa on hintatasokin noussut niin paljon. Vai mistä kahvilasta saa nykyisin kahvin 1mk eli noin 17 sentin hintaan? Noin esimerkiksi.
Ja noin esimerkiksi kenen tuntipalkka on nykyisin se noin neljä euroa.
En. En ole niin perso jätskille, että maksaisin siitä järjettömiä. Ainoat jädet, mitä on kesällä tullut syötyä, ovat pieni nokare vaniljaa mansikoiden kera pariin otteeseen. Kaupan jäätelö on hirveä lisäainepommi ja mansikat täynnä torjunta- ja homeenestomyrkkyjä, joten tähän jääpi tältä kesältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja noin esimerkiksi kenen tuntipalkka on nykyisin se noin neljä euroa.
Virolaisen raksamiehen tai ukrainalaisen marjanpoimijan ;)
Vierailija kirjoitti:
En. En ole niin perso jätskille, että maksaisin siitä järjettömiä. Ainoat jädet, mitä on kesällä tullut syötyä, ovat pieni nokare vaniljaa mansikoiden kera pariin otteeseen. Kaupan jäätelö on hirveä lisäainepommi ja mansikat täynnä torjunta- ja homeenestomyrkkyjä, joten tähän jääpi tältä kesältä.
Meinaatko, että aiempina vuosina jäätelöissä ei olisi ollut lisäaineita ja mansikoissa torjunta-aineita :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi juuri vertailu on tärkeää. Siten näkee miten annokset vaivihkaa pienenee ja hinnat nousee suhteesssa enemmän kuin pelkkä inflaatio selittää.
Kahden eri rahayksikön ja kahden täysin eri aikakauden vertailu (varsinkaan jäätelökioskeja koskevassa ketjussa) ei ole millään mittarilla tärkeää.
Taidat itse olla yksi niistä jotka hyötyy hintasokeudesta. Ymmärrän.
En osta jäätelökioskilta mitään. Enhän osta R-kioskiltakaan elintarvikkeita. Syynä yksinkertaisesti aivan liian kallis hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat itse olla yksi niistä jotka hyötyy hintasokeudesta. Ymmärrän.
Mitä oikein sekoilet?
Olen ostanut tänä vuonna kerran. Ostin Taipalsaaren pitäjän kirkolta Suomen suurimmaksi sanotun tötteröjätskipallon 3,5 eurolla. Aika paljon ennätti sulaa ja valua, ennen kuin sain sen syötyä. Nami-nami!
Taitaa olla lähemmäs kymmenen vuotta edellisestä kerrasta ja jo silloin oli pehmis aivan törkyhintainen eli 4 euroa.
Eikä ollut edes mikään turistirysän kiska.
Vierailija kirjoitti:
ei tarjota hylaa, en osta
Ainakin Pingviinikioskeilla on useita hyla vaihtoehtoja. Kerran viikossa tulee uimareissun yhteydessä käytyä.
Ei juuri koskaan. Tulee outo kuva jos aikuinen nuolee, näykkii ja tunkee suuhun tötteröä tai puikkoa. Sama banaanin kanssa. Luulee että joku katsoo ja usein joku tuijottaakin kun Suomessa se on yleistä. Ei ole enää kevyempiä jäätelöitä, pelkkää kermasokeria.
Vierailija kirjoitti:
ei tarjota hylaa, en osta
Hyla on Valion tuotemerkki. Vähälaktoosista ja jopa kokonaan laktoositonta jäätelöä kyllä saa kaikista kioskeista. Emme elä enää 1990-luvulla, jolloin hyla oli yleisnimike vähälaktoosiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että aiempina vuosina jäätelöissä ei olisi ollut lisäaineita ja mansikoissa torjunta-aineita :D
Öööö? En.
No en mä lenkillä osta jätskiä (joskus saattaa osua tuollainen kiska reitin varrelle) ja muuten ei sitten tarvitsekaan ihmeemmin missään liikkua tai käydä kun ei ole varaa.
Jos olisi, niin silloin tuo jätskin hinta olisi pieni lisä kokonaiskustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei juuri koskaan. Tulee outo kuva jos aikuinen nuolee, näykkii ja tunkee suuhun tötteröä tai puikkoa. Sama banaanin kanssa. Luulee että joku katsoo ja usein joku tuijottaakin kun Suomessa se on yleistä. Ei ole enää kevyempiä jäätelöitä, pelkkää kermasokeria.
Jaa, minusta on taas äärestä vaikea löytää kunnon kermajäätelöä, kun suurin osa on jotain maitolitkua, josta reilusti puolet on vatkattua ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minusta on taas äärestä vaikea löytää kunnon kermajäätelöä, kun suurin osa on jotain maitolitkua, josta reilusti puolet on vatkattua ilmaa.
Tampereella on pelkkää kermaa joka paikassa. Lähetä ne maitolitkut tänne.
En ostanut
En ole ostanut ennenkään kuin ehkä koka toinen vuosi
Mulle jäätelö on samantekevää