Hissionnettomuus Tallinkilla!
Fanni Schildtin lomamatka sai järkyttävän käänteen jo heti reissun ensihetkillä. Helsinkiläinen Schildt lähti heinäkuisena perjantaina Helsingistä Tallink Silja Europalla kohti Tallinnaa. Tarkoituksena oli viettää yö laivassa ja jatkaa aamulla automatkalle kohti Baltiaa.
Noin yhdentoista aikaan illalla Schildt lähti kolmen ystävänsä kanssa ulkokannelta hissiin, jonne änki lisäksi porukka suomalaismiehiä.
Hissi oli aivan täynnä, ja se jumittui kahden kerroksen väliin. Tilanne oli todella ahdistava, sillä hississä tuli äkkiä todella kuuma, Schildt kertoo.
Hetken kuluttua hälytysnapin painamisesta kaksi laivan vartijaa tuli katsomaan tilannetta. Sitten he alkoivat kammeta ylemmän kerroksen ovia auki. Vartijat eivät puhuneet kuin muutaman sanan suomea.
He saivat avattua pienen aukon. Vartijat alkoivat kiskoa minua ylös, koska olin lähimpänä ovia. Siitä ei meinannut tulla yhtään mitään, sillä kiipesin sileää metalliseinää pitkin.
Hissien ovet eivät Schildtin mukaan pysyneet edes auki kunnolla, vaan niitä vääntämään auki jatkuvasti. Yhtäkkiä Schildt tunsi, kuinka hänen jalkansa jäi jumiin johonkin hissin sulkeutuvan oven ja lattian väliin.
Yritin sanoa asiasta, mutta vartijat jatkoivat kiskomista. Lopulta he saivat minut revittyä ylös ja hissin ovi pamahti kiinni. Vilkaisin jalkaani ja näin syvän haavan, josta paistoi luu ja vuosi runsaasti verta. Vartijat vain tuijottivat tyrmistyneenä, Schildt kertoo.
(lähde HS: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008946148.html)
Tämän jälkeen matkustaja vietiin laivan lääkärille, vaikka itse pyysi päästä maihin Tallinnan sairaalaan. Lääkäri tikkasi 11 tikkiä haavaan ja matkustaja/potilas vietiin hyttiin ilman mitään särkylääkettä tai jatkoseurantaa. Oli hankalaa myös päästä aamulla Helsingissä maihin, sillä henkilöstö ei ollut halukas auttamaan matkatavaroiden ja pyörätuolin kanssa.
Olen järkyttynyt.
Toivon asiallista keskustelua, emmehän syyttele matkustajaa tässä mistään. Hän kokenut jo tarpeeksi kauheuksia.
Kommentit (55)
Eikös se yksi prosche nainen saanut Tallinkilla sydärin ja siitähän tuli ihan vihannes.
Vierailija kirjoitti:
Mistä haluat keskustella tämän osalta?
Olen järkyttynyt, että näin on käynyt ja pohdin, miten tällainen on mahdollista? Muut pääsivät hissistä ulos 5 minuutin korjaustoimien jälkeen. Tämä on vain niin absurdia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eikös se yksi prosche nainen saanut Tallinkilla sydärin ja siitähän tuli ihan vihannes.
Milloin tämä oli? Onko linkkiä? Kamalaa!
ap
Ahtaanpaikankammon maksimi saavutettu, jäädä jumiin hississä laivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
On siitä jo vuosia. Ei löytynyt enää netistä mitään enkä muista hänen nimeään. Suomessa asui mutta ulkolainen nimi. Itse ajoi hienolla porschella laivaan, mutta ei saanut apua, kun sai kohtauksen
Iso talo heillä oli, varakas pariskunta. Lapset aikuisia.
Teija Tripolitis ja auto olikin jaguar. Eli se henkilö joka sai sydärin laivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
On siitä jo vuosia. Ei löytynyt enää netistä mitään enkä muista hänen nimeään. Suomessa asui mutta ulkolainen nimi. Itse ajoi hienolla porschella laivaan, mutta ei saanut apua, kun sai kohtauksen
Iso talo heillä oli, varakas pariskunta. Lapset aikuisia.
Ihan hirveää. Yksi isoimmista peloistani on aina ollut sairaskohtaus laivalla tai lentokoneessa, tai jossakin, mistä ei pääse nopeasti sairaalaan.
Rauha hänen sielulleen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Teija Tripolitis ja auto olikin jaguar. Eli se henkilö joka sai sydärin laivalla.
Hän saattaakin olla vielä elossa, kun luin artikkelin hänestä. Eli peruutan sanani ja toivon hänelle kaikkea hyvää elämään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Iso talo heillä oli, varakas pariskunta. Lapset aikuisia.Ihan hirveää. Yksi isoimmista peloistani on aina ollut sairaskohtaus laivalla tai lentokoneessa, tai jossakin, mistä ei pääse nopeasti sairaalaan.
Rauha hänen sielulleen.
ap
Tosiaan Teija Tripolitis on hänen nimensä ja hän elää mielestäni vielä jossain hoitokodissa. On neliraajahalvaantunut yms kun ei saanut apua ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Iso talo heillä oli, varakas pariskunta. Lapset aikuisia.Ihan hirveää. Yksi isoimmista peloistani on aina ollut sairaskohtaus laivalla tai lentokoneessa, tai jossakin, mistä ei pääse nopeasti sairaalaan.
Rauha hänen sielulleen.
ap
Tosiaan Teija Tripolitis on hänen nimensä ja hän elää mielestäni vielä jossain hoitokodissa. On neliraajahalvaantunut yms kun ei saanut apua ajoissa.
Lehtijutuista käy ilmi, ettei laivalla ollut edes lääkäriä vaan hoitaja. Laivalla ei kukaan osannut intuboida. Olen luullut, että laivalla on pakko olla lääkäri. Ilmeisesti näin ei ole:
"Sairaanhoitajien pääsääntöinen tehtävä laivoilla on hoitaa laivan henkilökuntaa - ei matkustajia.
Viking Linelta kerrotaan, että kaikilla Helsinki-Tukholma-, Turku-Tukholma- ja Helsinki-Tallinna-reiteillä liikennöivillä Viking Linen aluksilla on erikoissairaanhoitaja, joka auttaa aina muun muassa hätätapauksissa." (IL)
Huh, toivottavasti nämä asiat saavat julkisuutta niin, että sairaanhoitoa ja koulutusta henkilöstölle laivoilla tulee parantaa! Se voisi olla sairaammalle tai vanhemmalle henkilölle jopa myyntivaltti risteilyä valitessa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Rauha hänen sielulleen.
ap
Tuo voi käydä kuule ihan vaikka kotona. Perheetön sukulaiseni sai aivoinfarktin, ehti maata muutaman päivän lattialla kunnes kukaan tajusi kaipailla häntä. Lopputulos: ei puhekykyä, oikea puoli kropasta täysin pois pelistä. ei mitään mahdollisuutta omatoimiseen elämään enää. Ja tämä kävi 20km päässä Meilahden sairaalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Rauha hänen sielulleen.
ap
Tuo voi käydä kuule ihan vaikka kotona. Perheetön sukulaiseni sai aivoinfarktin, ehti maata muutaman päivän lattialla kunnes kukaan tajusi kaipailla häntä. Lopputulos: ei puhekykyä, oikea puoli kropasta täysin pois pelistä. ei mitään mahdollisuutta omatoimiseen elämään enää. Ja tämä kävi 20km päässä Meilahden sairaalasta.
Tämä on myös totta. Olenkin iloinen, kun asun kumppanin kanssa, joten aina joku viimeistään illalla tulee kotiin.
Joskus olen pelännyt syödä yksin kotona ollessa, jos vaikka tukehtuisi. Yritänkin syödä yksin ollessa erityisen rauhallisesti. Kerran kävi niin, että ainakin tunsin melkein tukehtuvani, kun ahmin ruokaa yksin. Siitä jäänyt tämä pelko.
Minulla taitaakin olla näköjään useita pelkoja, kun tässä itseäni kuuntelen.
ap
Oliko jokin elintärkeä syy lähteä reissuun? Ilmeisesti ei, yksi itsekäs "maailmanpelastaja" taas.
Ei ole ainoa asia joka Silja Europalla mättää. Virolainen henkilökunta ei vaan ole samalla tasolla, ei millään tasolla. Kun kaikki menee ok, ei ongelmaa. Mutta jos on joku ongelma se on aina matkustajien vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Rauha hänen sielulleen.
ap
Lehtijutuista käy ilmi, ettei laivalla ollut edes lääkäriä vaan hoitaja. Laivalla ei kukaan osannut intuboida. Olen luullut, että laivalla on pakko olla lääkäri. Ilmeisesti näin ei ole:
"Sairaanhoitajien pääsääntöinen tehtävä laivoilla on hoitaa laivan henkilökuntaa - ei matkustajia.
Viking Linelta kerrotaan, että kaikilla Helsinki-Tukholma-, Turku-Tukholma- ja Helsinki-Tallinna-reiteillä liikennöivillä Viking Linen aluksilla on erikoissairaanhoitaja, joka auttaa aina muun muassa hätätapauksissa." (IL)
Huh, toivottavasti nämä asiat saavat julkisuutta niin, että sairaanhoitoa ja koulutusta henkilöstölle laivoilla tulee parantaa! Se voisi olla sairaammalle tai vanhemmalle henkilölle jopa myyntivaltti risteilyä valitessa.
ap
Viking Linella on asiat kunnossa, se on Suomen/ Ahvenanmaan lipulla.
Tallink on virolainen, eikä voi puhua samana päivänäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ainoa asia joka Silja Europalla mättää. Virolainen henkilökunta ei vaan ole samalla tasolla, ei millään tasolla. Kun kaikki menee ok, ei ongelmaa. Mutta jos on joku ongelma se on aina matkustajien vika.
Virolaiset ovat ihmisinä lämpimiä ja mukavia. En sitten tiedä, miksi asiakaspalvelu mättää. Olen ollut havaitsevani, että toisinaan palvelu Tallinnassa on kalseaa. Mutta ehkä ennen kuin syyllistyn yleistämiseen, osoittaisin ensisijaisesti työnantajan velvollisuutta kouluttaa henkilöstöä.
Miksi nämä vartijat lähtivät riuhtomaan - olen ollut vartijana, ja tuollaista en olisi tehnyt ilman viranomaiskäskyä. Olettaisin siis, että vähintään esihenkilöä on konsultoitu. Eikö edes ylivartija ole ollut hoksottimet hereillä?
Tallink ja sen virolainen aspakulttuuri <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Rauha hänen sielulleen.
ap
Yksi kotona ei ole sama, kuin laiva jossa on paljon ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201704062200098068
Tuolla se juttu, karaokelavalla sattui ja karaoke-emäntä pelasti naiselta mikrofonin mutta naisen annettiin makoilla lattialla 15 minuuttia kohtauksen saatuaan! Perusterve ihminen.
Mistä haluat keskustella tämän osalta?