Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jollain perheillä ei koskaan riitä rahaa ruokaan koko kuukaudeksi?

Vierailija
20.07.2022 |

Eikö toimeentulotuki ja muut tukimuodot oikeasti riitä hengissäpysymiseen? Paikallisella ruoka-apupalstalla samat tyypi itsee joka loppukuusta ettei ole jääkaapissa mitään ja kolme nälkäistä lasta, ei autoa, ei pääse ruokajakoon 5km päähän jne. Ymmärrän että voi tulla yllättäviä menoja tai jossain kuukaudessa ei riitä mutta joka kk sama itku. Eikö toimeentulo tosiaan riitä?

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kouluissa ei opeta enemmän oman talouden ja perheen suunnittelua? Miksi huono-osaisuuden annetaan periytyä ja lisääntyä?

Sinäkö sen opettamisen kustantaisit? Ja luuletko oikeasti, että joku kouluoppi pitää ihmiset vauraina :D

Kotitaloustunneilta minä olen saanut tärkeitä oppeja, jotka laitoin käytäntöön kun muutin omilleni.

Kiva :) Kaikki ei kuitenkaan ota opiksi, vaikka miten opetettaisiin. Kotikasvatus sitä paitsi on näissä asioissa se olennaisin seikka. Ei kaikkea voi ulkoistaa koululle. 

Puhut aivan totta. Valitettavasti ne huonoimmin pärjäävät eivät ole saaneet kotoaan tähän esimerkkiä ja/tai opastusta. Siksi joidenkin kohdalla ollaan koulun tai muun ulkopuolisen tahon varassa.

Koulu ei ole mikään tukiperhe. Eikä niitä taloustaitoja koulussakaan opi, jos ei ole kiinnostunut niitä oppimaan. Harva teini on. 

En minäkään ollut kiinnostunut, mutta jäipä silti takaraivoon oppeja ja kirjahyllyyn kotitalouden kirja. Kyllä sen koulun tehtävä on jossain määrin myös kasvattaa. Makuasia toki, että minkä verran. 

Kävit ilmeisesti koulun joskus 1970-luvulla tai sitä ennen. Koulukirjoja ei vuosikausiin ole saanut omaksi. 

Olen syntynyt 90-luvulla. Meillä kaikki saivat nimenomaan köksän kirjat omaksi, koska on hyödyllinen omilleen muuttaessa.

Ok. En ole ikinä kuullut tuollaisesta käytännöstä sen enempää omina kouluaikoina (90-luku) kuin oman lapsenkaan kouluaikoina (2010-luku). 

Olen sitten ollut onnekas, varmaankin vaihtelee kunnittain? Saisi mielestäni olla käytäntönä kaikkialla!

Mitä sillä kirjalla tekee, kun netti on pullollaan reseptejä, kodinhoito-ohjeita jne. jne. 

Ite teen pullataikinan aina vanhan kotsankirjan ohjeella. Ihan pätevä kirja edelleenkin

Vierailija
82/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on aivan mitätön, sen voisi tuplata jotta vastaisi nykypäivän kulutustasoon. 30 vuodessa yksinasuvan perusosa on noussut 100€, jokainen voi miettiä ovatko omat menot nousseet samaa tahtia...niinpä. Samoin siinä missä 80-luvulla maksettiin ties mitä sanomalehtitilauksia ja puhelinlaskuja, niitä ei ole saanut enää vuosikymmeniin. Vaaterahaa saa erikseen vain tietty isohameinen vähemmistö. 

Tuet on ihan riittävät, niillä ei ole tarkoituskaan pitkiä aikoja elää. Osa vaan ei tajua, että itsensä pitää elättää ihan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki ei saa sitä toimeentulotukea. Meillä riittää kyllä raha ruokaan mutta kuukauden tuloista ei juuri jää mitään koskaan säästöön. Itse olen pätkätyöläinen, mies jäi työttömäksi ja alkoi opiskella uutta ammattia. Omistusasunto ostettiin silloin, kun miehellä oli vakityö ja mullakin paremmin töitä. Lapsia on kaksi, lasten harrastuksista (kummallakin futis ja partio) ei tingitä. Taloudellinen tilanne on tiukka muttei katastrofi, välillä syödään kaurapuuroa ja mehukeittoa, perunamuusia ja puolukkaa, ohutta hernekeittoa mutta aina on lämmin ruoka pöydässä, perusasiat suht kunnossa, ei ole luottokorttimaksuja eikä muita osaMaksuja kuin miehen puhelin. Hirvittää vaan, kun putkiremppa on tulossa ihan justiinsa. Siitä koituu lisää velkaa ja kiva rahoitusvastike. Pakko varmaan myydä asunto jos vaan saa kaupaksi. Silloin voi olla edessä leipäjono tai vastaava. Että ei se raha aina riitä laskujen jälkeen vaikka olisikin ne kuuluisat perusasiat kunnossa, eikä ole kulutusluottoja tai huonoja elintapoja, tuhlailevaa tyyliä tms.

Vierailija
84/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kouluissa ei opeta enemmän oman talouden ja perheen suunnittelua? Miksi huono-osaisuuden annetaan periytyä ja lisääntyä?

Sinäkö sen opettamisen kustantaisit? Ja luuletko oikeasti, että joku kouluoppi pitää ihmiset vauraina :D

Kotitaloustunneilta minä olen saanut tärkeitä oppeja, jotka laitoin käytäntöön kun muutin omilleni.

Kiva :) Kaikki ei kuitenkaan ota opiksi, vaikka miten opetettaisiin. Kotikasvatus sitä paitsi on näissä asioissa se olennaisin seikka. Ei kaikkea voi ulkoistaa koululle. 

Puhut aivan totta. Valitettavasti ne huonoimmin pärjäävät eivät ole saaneet kotoaan tähän esimerkkiä ja/tai opastusta. Siksi joidenkin kohdalla ollaan koulun tai muun ulkopuolisen tahon varassa.

Koulu ei ole mikään tukiperhe. Eikä niitä taloustaitoja koulussakaan opi, jos ei ole kiinnostunut niitä oppimaan. Harva teini on. 

En minäkään ollut kiinnostunut, mutta jäipä silti takaraivoon oppeja ja kirjahyllyyn kotitalouden kirja. Kyllä sen koulun tehtävä on jossain määrin myös kasvattaa. Makuasia toki, että minkä verran. 

Kävit ilmeisesti koulun joskus 1970-luvulla tai sitä ennen. Koulukirjoja ei vuosikausiin ole saanut omaksi. 

Olen syntynyt 90-luvulla. Meillä kaikki saivat nimenomaan köksän kirjat omaksi, koska on hyödyllinen omilleen muuttaessa.

Ok. En ole ikinä kuullut tuollaisesta käytännöstä sen enempää omina kouluaikoina (90-luku) kuin oman lapsenkaan kouluaikoina (2010-luku). 

Olen sitten ollut onnekas, varmaankin vaihtelee kunnittain? Saisi mielestäni olla käytäntönä kaikkialla!

Mitä sillä kirjalla tekee, kun netti on pullollaan reseptejä, kodinhoito-ohjeita jne. jne. 

Ite teen pullataikinan aina vanhan kotsankirjan ohjeella. Ihan pätevä kirja edelleenkin

Se sama ohje löytyy netistä moneen kertaa. Ei se tiedonpuutteesta ole kiinni, ettei nykyään osa ihmisistä osaa edes alkeita kodinhoidosta ja taloustaidoista. Puhdasta laiskuutta se on. Ja elämänhallinnan puutetta. 

Vierailija
85/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko käyttää kaikki rahat heti kun saa rahaa. Ensimmäisenä laskujen maksun jälkeen menee ruokakauppaan ja ostaa hirveän kasan ruokaa ja herkkuja. Sit menee ravintolaan syömään ja shoppailemaan. Ostaa melkein mitä vaan kun halvalla saa. Sit ennen seuraavaa palkkapäivää syö kaurapuuroa ja makaroonia ketsupilla kun ei ole rahaa käydä kaupassa. Joutuu aina lainaamaan rahaa jos pitää mennä vaikka lääkäriin tai tulee muita yllättäviä menoja. Kyseessä 47-vuotias työssäkäyvä ihminen

Ihan kuin mun äiti, 72 v. Ei opi kun ei halua oppia.

Vierailija
86/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjassa on paljon parempi käyttöliittymä. Jos tietää mitä tietoa olisi hyvä hakea, on jo aika hyvinkin omillaan pärjäävä. Jos muuttaa omilleen tietämättä juuri mistään mitään, niin kuin minä, on paljon kätevämpää että joku on koonnut yksiin kansiin kaiken tarvittavan tiedon, eikä minun tarvitse miettiä että millä hakusanalla etsiä mitäkin.

Millä tavalla on helpompaa yrittää löytää tieto kirjasta kuin kirjoittaa googleen "Miten tehdään pullataikina" tai "Voiko valkoiset vaateet pestä punaisten kanssa" tai mikä se ongelma nyt kenelläkin onkaan. Olen kirjahullu ja rakastan lukemista, mutta kyllähän tiedonhankinta on netistä huomattavasti helpompaa kuin kirjoista. 

Vierailija
87/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin äidin kahden pienen lapsen kanssa kaupassa . Lapset hypistelivät tuotteita. Äiti alkoi itkemään mutta yritti piilottaa sen muilta. Itse kauempaa huomasin . Menin kysymään mikä hänellä on hätänä ja voinko auttaa. Hän sanoi kaiken olevan hyvin mutta sanoin että ei ole . Äiti kertoi kuinka lapsia kiusataan kun heillä ei ole varaa uusiin merkki tuotteisiin.

Minä ostin heille viiden tuhannen euron edestä tavaraa koska olin juuri saanut pienen lotto voiton , kuusi oikein .

Annoin heille kirjekuoressa tuhat euroa käteistä .

Kun menin vessaan kuulin kuinka perheen äiti oli pisulla ja puhui puhelimeen että he höynäyttivät. Kutsui minua vielä typeräksi tädiksi .

Äiti tuli vessasta jakysyin miksi on teit. Että minulle tuli paha mieli .

Vierailija
88/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on tullut lyhyen ajan sisään useampi alaikäinen lapsi kysymään olisiko antaa muutama euro rahaa, kun ei ole saanut koko päivänä mitään ruokaa. En ole antanut, kun minulla ei ole koskaan käteistä. Mutta olen miettinyt onko ollut sattumaa vai onko nykyisin enemmän perheitä, joissa ei ole rahaa ruokaan. Ennen tätä en muista koska olisi kukaan tullut kyselemään tuollasia. Jos koskaan.

Vierailija
89/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjassa on paljon parempi käyttöliittymä. Jos tietää mitä tietoa olisi hyvä hakea, on jo aika hyvinkin omillaan pärjäävä. Jos muuttaa omilleen tietämättä juuri mistään mitään, niin kuin minä, on paljon kätevämpää että joku on koonnut yksiin kansiin kaiken tarvittavan tiedon, eikä minun tarvitse miettiä että millä hakusanalla etsiä mitäkin.

Millä tavalla on helpompaa yrittää löytää tieto kirjasta kuin kirjoittaa googleen "Miten tehdään pullataikina" tai "Voiko valkoiset vaateet pestä punaisten kanssa" tai mikä se ongelma nyt kenelläkin onkaan. Olen kirjahullu ja rakastan lukemista, mutta kyllähän tiedonhankinta on netistä huomattavasti helpompaa kuin kirjoista. 

Juurihan tuossa asia selitettiin. Joissain asioissa kirja on lyömätön

Vierailija
90/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvä Sylvi Jos siis osa nykyvanhemmista ei osaa perhesuunnittelua niin sitä ei kannata kouluissa opettaa sillä ko. opetuksen pitää tapahtua kotioloissa????

Luuletko vakavissasi, että joku NIISSÄ hommissa alkaa muistella, mitä se ope sanoikaan ehkäisystä :D:D:D:D

Vierailija
91/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on tullut lyhyen ajan sisään useampi alaikäinen lapsi kysymään olisiko antaa muutama euro rahaa, kun ei ole saanut koko päivänä mitään ruokaa. En ole antanut, kun minulla ei ole koskaan käteistä. Mutta olen miettinyt onko ollut sattumaa vai onko nykyisin enemmän perheitä, joissa ei ole rahaa ruokaan. Ennen tätä en muista koska olisi kukaan tullut kyselemään tuollasia. Jos koskaan.

Olen ehkä kyyninen vanhapiika, mutta haiskahtaa siltä, että pennut keksineet helpon tavan hommata karkkirahaa. Juuri tuollaiseen nyyhkytarinaan varsinkin mummot lankeaa välittömästi. 

Vierailija
92/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä kyyninen vanhapiika, mutta haiskahtaa siltä, että pennut keksineet helpon tavan hommata karkkirahaa. Juuri tuollaiseen nyyhkytarinaan varsinkin mummot lankeaa välittömästi. 

Ja kun mummo kaivaa kukkaron esiin, tulee sivusta toinen kaveri ja nappaa kukkaron matkaansa. Älkää langetko näihin!

Vierailija
93/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan tuossa asia selitettiin. Joissain asioissa kirja on lyömätön

Varmasti, jos haluaa kahlata läpi 50 sivua sen sijaan, että käyttää 30sek googlaukseen. 

Vierailija
94/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, myönnän, että sama on käynyt mielessä. Osa lapsista tosin on näyttänyt siltä, että tilanne voisikin olla tosi. Ja yksi oli selkeästi jossain aineissa. Vähän surullisia tapauksia kaikki. En usko, että keskivertoperheen lapset kehtaisivat lähteä kerjäämään rahaa tuntemattomilta, että jotain häikkää kotona on, jos edes kehtaa tuollasia kysellä.

Vierailija
95/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, että lapset pyytävät ruokarahaa, oli trendi meidän asuinalueella pari vuotta sitten (kehyskunta). Selitys näillä usein alakoululaisilla on, että kotona ei ole ruokaa, mutta ne tilanteet eivät ole olleet kovin uskottavia: yksi oli poikaporukan yritys juna-asemalla välipalakoneen vierellä, toinen kaupassa karkkihyllyn läheisyydessä. 

Vierailija
96/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo, että lapset pyytävät ruokarahaa, oli trendi meidän asuinalueella pari vuotta sitten (kehyskunta). Selitys näillä usein alakoululaisilla on, että kotona ei ole ruokaa, mutta ne tilanteet eivät ole olleet kovin uskottavia: yksi oli poikaporukan yritys juna-asemalla välipalakoneen vierellä, toinen kaupassa karkkihyllyn läheisyydessä. 

Kehyskunnassa mekin. Ehkä tämä on nyt joku trendi lasten keskuudessa.

Vierailija
97/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiselle lapselle ostaisin ruokaa, ettei raha mene karkkiin. Ja sitten lasua.

Vierailija
98/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin äidin kahden pienen lapsen kanssa kaupassa . Lapset hypistelivät tuotteita. Äiti alkoi itkemään mutta yritti piilottaa sen muilta. Itse kauempaa huomasin . Menin kysymään mikä hänellä on hätänä ja voinko auttaa. Hän sanoi kaiken olevan hyvin mutta sanoin että ei ole . Äiti kertoi kuinka lapsia kiusataan kun heillä ei ole varaa uusiin merkki tuotteisiin.

Minä ostin heille viiden tuhannen euron edestä tavaraa koska olin juuri saanut pienen lotto voiton , kuusi oikein .

Annoin heille kirjekuoressa tuhat euroa käteistä .

Kun menin vessaan kuulin kuinka perheen äiti oli pisulla ja puhui puhelimeen että he höynäyttivät. Kutsui minua vielä typeräksi tädiksi .

Äiti tuli vessasta jakysyin miksi on teit. Että minulle tuli paha mieli .

Ja höpöhöpö näitä satujasi.

Vierailija
99/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko toimneetulotuki laskelmat sellaisia, ettei osamaksuja tai maksuvelvoitteita oteta ollenkaan huomioon? Eli vaikka 30€/kk osamaksuvelkaa pesukoneesta ei hyväksytä menoksi vaan se jää hakijan omaksi hoidettavaksi?

Ei tietenkään oteta osamaksuja huomioon.

Mutta esim. pesukone on lapsiperheelle aika välttämätön. Jos ollaan jo toimeentulotuen varassa niin oikeastiko siinä tilanteessakaan ei saa tukea sen vertaa että rahat riittäisi edes ruokaan täysin välttämättömien menojen lisäksi?

Voi saada harkinnanvaraisena tt-tukena rahaa/maksusitoumuksen pesukoneeseen jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa. Jos menee itse osamaksulla ostamaan niin sitä ei huomioida mitenkään.

Tuossa toivoisi kyllä jotain harkinnanvaraisuutta; jos esim. töissöollessaan ostaa pesukoneen osarilla, jää työttömäksi, joutuu hakemaan toimeentulotukea niin siinä vaiheessa pitäisi ottaa se osamaksu pakollisena menona. Järjetöntä olisi yrittää myydä pesukone, lyhentää osari pois ja hakea maksusitoumus uuteen koneeseen

Väärin. Töissä ollessakaan EI osteta mitään luotolla jos siihen ei ole varaa kaikissa järkevissä tilanteissa. Esim työttömyys on YKSI sellainen tilanne, johon tulisi olla varautunut. Minä pääsen jopa asuntolainastani eroon myymättä asuntoa jos työttömyys tulee päälle. Toki laina on mitoitettu niin että pystyisin sen ansiosidonnaisellakin hoitamaan.

Ansiosidonnaista saa vain pari vuotta. Sinulla siis on lainaa vain pari vuotta jäljellä. 

Pääsetkö asuntolainasta eroon peruspäivärahalla? Tuskin, kun et sitä maininnut. 

Vierailija
100/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko toimneetulotuki laskelmat sellaisia, ettei osamaksuja tai maksuvelvoitteita oteta ollenkaan huomioon? Eli vaikka 30€/kk osamaksuvelkaa pesukoneesta ei hyväksytä menoksi vaan se jää hakijan omaksi hoidettavaksi?

Valitettavasti näin. Minulla ei ole osamaksuja (ei myöskään telkkaria, pesukonetta eikä muitakaan härpäkkeitä. Vanha läppäri ja puhelin on.

Asun vain liian kalliissa vuokrakaksiossa (860/kk). Joudun usein ottamaan joustoluottoa, jossa korot ja nostokulut, mitä ei hyväksytä toimeentulotukeen. Työmarkkinatuki 580€+ asumistuki 404€+ toimeentulotuki 180€ (lisäksi pakolliset lääke- ja lääkärikulut).

Kuukaudessa jää n.300€ , (josta lainan lyhennykseen n.100€), jää 200/kk, jolla ostan ruokaa, maksan puhelin-, sähkö-, vakuutuslaskut. Loppurahoilla voin ostaa vaatteita, matkustella ja harrastaa.... ei tämä niin hauskaa ole.

Terv. 60+ monisairas, 40v työuraa takana