Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jollain perheillä ei koskaan riitä rahaa ruokaan koko kuukaudeksi?

Vierailija
20.07.2022 |

Eikö toimeentulotuki ja muut tukimuodot oikeasti riitä hengissäpysymiseen? Paikallisella ruoka-apupalstalla samat tyypi itsee joka loppukuusta ettei ole jääkaapissa mitään ja kolme nälkäistä lasta, ei autoa, ei pääse ruokajakoon 5km päähän jne. Ymmärrän että voi tulla yllättäviä menoja tai jossain kuukaudessa ei riitä mutta joka kk sama itku. Eikö toimeentulo tosiaan riitä?

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä riittää. On 25€/viikossa käytettävissä ruokaan ja hygieniaan kolmelle hengelle ( minä+Kaksi nuorta). Kuussa siis 100€.

Joskus kun käytössä on esim 30€/viikko, ostan säilykkeitä varastoon.

Se tekee 3,5e per päivä kaikille yhteensä. Se riittää just maitoon ja leipään nuorisolle, ei mitään muuta. Tai jos tekee vaikka jauhelihakastiketta ja spaghettia, olisko halvin jauheliha nykyään jotain 6e kilo. Puoli kiloa jauhelihaa ja halvin spaghettipussi, ei mitään muuta siihen ruokaan eikä aamu-tai iltapaloja sinä päivänä. Jotenkin mä en vaan usko näitä juttuja, vaikka hienoahan se olisi, jos tuolla summalla pystyisi elämään.

Tietysti jos te syötte pelkkää kaurapuuroa aina, ei mitään muuta, niin kyllähän se sitten riittää. Mitään hedelmiä tai vihanneksia ei ainakaan pysty ostamaan.

Vierailija
42/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rööki ja viina

Netlix, Viaplay, Ruutu+, Elisa Viihde, HBO Nordic, Spotify... kaikki oltava ja kaikki ovat ihmisarvoisen elämän edellytyksiä(kö?)

Osamaksuilla saatava uusimmat pelit ja vehkeet.

Lapsilla oltava tavoitteelliset kilpaharrastukset viimeisen päälle (riippumatta haluaako lapsi edes).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä riittää. On 25€/viikossa käytettävissä ruokaan ja hygieniaan kolmelle hengelle ( minä+Kaksi nuorta). Kuussa siis 100€.

Joskus kun käytössä on esim 30€/viikko, ostan säilykkeitä varastoon.

Se tekee 3,5e per päivä kaikille yhteensä. Se riittää just maitoon ja leipään nuorisolle, ei mitään muuta. Tai jos tekee vaikka jauhelihakastiketta ja spaghettia, olisko halvin jauheliha nykyään jotain 6e kilo. Puoli kiloa jauhelihaa ja halvin spaghettipussi, ei mitään muuta siihen ruokaan eikä aamu-tai iltapaloja sinä päivänä. Jotenkin mä en vaan usko näitä juttuja, vaikka hienoahan se olisi, jos tuolla summalla pystyisi elämään.

Tietysti jos te syötte pelkkää kaurapuuroa aina, ei mitään muuta, niin kyllähän se sitten riittää. Mitään hedelmiä tai vihanneksia ei ainakaan pysty ostamaan.

En ihan usko minäkään. Varmaan leipäjonosta haetaan jotain, muuten tuo on mahdotonta.

Vierailija
44/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen lähtökohta aloituksessa, jossa pidetään näköjään automaationa, että ihmisten tulot muodostuu yhteiskunnan jakamista tuista. Mihin unohtui se työssäkäynti ja rahan tienaaminen ihan itse.

Mutta vastauksena kysymykseen; uusavuttomuus.

Minua tuo ei hämmästytä, jos rahat on loppu, vaikka kävisi töissäkin. Pääkaupunkiseudulla elävät pienituloisest ja yksihuoltajat ovat tosi tiukoilla. Omalla perheellä rahat riittävät juuri ja juuri seuraavaan palkkapäivään, eikä mitään säästöjä ole. Ja ne saa riittämään siten, että maksetaan palkkapäivänä kaikki laskut, mitkä on akuutteja, ja loppurahalla pihistellään se kuukausi. Täytyy myöntää, että joskus aina masentaa, kun kerran käy päivästä toiseen töissä, eikä voi koskaan käydä ravintolassa syömässä, kahviloissa,ei uusia vaatteita jne. Nyt ruoka on kallistunut niin, että joutuu vielä miettimään, mistä pihistellä.

Eli siis itse väitän, että kyse ei todellakaan ole aina laiskuudesta, tuhlailusta, uusavuttomuudesta tai työttömyydestä.

Vierailija
45/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä siis lähdettiin ihmettelemään että samoissa ruoka-apuryhmissä samat ihmiset kuukausi kuukauden perään itkee että jääkaappi on tyhjä eikä rahaa ole eikä tule seuraavaan viikkoon mistään yhtään. Eli siis nähdään nälkää. Silloin työnhakeminen on myöhäistä ja vaikka saisikin töitä heti, menisi vielä 4 viikkoa ennenkuin rahaa tulisi.  Tottakai olisi parempi jos ollaan töissä mutta kun niitä töitä ei kaikille ole. Ei ainakaan kouluttamattomalle, autottomalle yh:lle; silloin ei ole mahdollista edes opiskella lähihoitajaksi. Rakenteellinen köyhyys sukupolvesta toiseen on todella kasvava ongelma. Olisin valmis ilmaiseen ehkäisyyn kaikille työttömille, ei mitään järkeä kasvattaa perhettä jos elämisen edellytyksiä ei ole.

Vierailija
46/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä siis lähdettiin ihmettelemään että samoissa ruoka-apuryhmissä samat ihmiset kuukausi kuukauden perään itkee että jääkaappi on tyhjä eikä rahaa ole eikä tule seuraavaan viikkoon mistään yhtään. Eli siis nähdään nälkää. Silloin työnhakeminen on myöhäistä ja vaikka saisikin töitä heti, menisi vielä 4 viikkoa ennenkuin rahaa tulisi.  Tottakai olisi parempi jos ollaan töissä mutta kun niitä töitä ei kaikille ole. Ei ainakaan kouluttamattomalle, autottomalle yh:lle; silloin ei ole mahdollista edes opiskella lähihoitajaksi. Rakenteellinen köyhyys sukupolvesta toiseen on todella kasvava ongelma. Olisin valmis ilmaiseen ehkäisyyn kaikille työttömille, ei mitään järkeä kasvattaa perhettä jos elämisen edellytyksiä ei ole.

Ei se työn hakeminen myöhäistä ole. Päinvastoin sitä kannattaa hakea kun kerran kuukausi toisensa jälkeen rahat on loppu. Sama tilanne se on syksylläkin. Ja jouluna. Ja ensi kesänä. Jos asialle ei ala tehdä jotain.

Vierailija
47/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä 100e/kk perhe elä. Tai no jos syö vaan puuroa ja makaronia niin ehkä sitten.

Meillä on mielestäni tiukka budjetti, ruokakauppaa 13e/pvä, sisältää shampoot , wc-paperit jne.Eli vkobudjetti vajaan satasen. Nyt kesälomalla budjetti ollut 18e/pvä. Tuolla saa ostettua juuri halvimpia merkkejä, muutamia kasviksia ja hedelmiä ja pienet herkut. Tuon alle ei riittäisi. Meillä 1 aik ja 3 lasta.

Pelkkä perusruoka maksaa 5-10e, tästä jää ehkä yksi annos lounaalle seuraavaksi päiväksi. Siihen päälle aamupalat, välipala, iltapala. Ei kyllä riitä kenelläkään tuollainen 3,5e/pvä/perhe budjetti.

Vierailija
48/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6 hengen perheellä tuo olisi 200€/kk. Eli joku 6,5€/päivä. No jaa.

Onhan meillä päiviä, että tuolla summalla pärjää- mutta toisinaan menee reippaasti yli. Kuukaudessa meillä menee noin 800€ ruokakauppaan, eli nelinkertainen summa tuohon esimerkkiin. Ok, meillä tuo sisältää kyllä jo sitten noi hygieniatuotteet, eläinten ruuat ja muut härpäkkeet, vaikkapa uuden piirakkavuuan, jos sellaisen olen sattunut hajoittamaan lattialle pudottamalla... Hups.

Mutta 600€ kuukaudessa mennee ihan ruokakauppaan. Siitä olisi vielä tinkivaraa (limonadit ja ostomehut pois, satunnaiset suklaat myös, jotain eineksiäkin löytyy kauppakärryistä, samoin sipsit, popkornit ja leikkeleet). Mutta ei, en kyllä minä minun mielikuvituksellani varustettuna saisi mitenkään venytettyä kahtasataa euroa kuukauden ruokiin. En sitten millään. Tai sitten mulla pitäisi olla kaupat polkupyöräilyetäisyyden päässä, kaikki päivät aikaa (nyt teen kokopäivätyötä, paitsi tietenkin nyt olen kesälomalla) ja todellista rahapulan aiheuttamaa motivaatiota (joka siis edellyttää sitä, että tietäisin, että tilanne on väliaikainen, kestettävissä oleva ja sellainen, josta pystyn jollain tavalla pyristelemään pois ajan kanssa).

Vierailija
49/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä 100e/kk perhe elä. Tuon alle ei riittäisi. Meillä 1 aik ja 3 lasta.

Pelkkä perusruoka maksaa 5-10e, tästä jää ehkä yksi annos lounaalle seuraavaksi päiväksi. Siihen päälle aamupalat, välipala, iltapala. Ei kyllä riitä kenelläkään tuollainen 3,5e/pvä/perhe budjetti.

Miksi 3 lasta? Jäitkö yllättäen ha pyytämättä yh:ksi tai leskeksi?

Liian suuri määrä lapsia elatuskykyyn verrattuna on varmasti myös monen nälkäänäkevän perheen kurjuuden osasyynä.

Vierailija
50/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänhallinta. Erosin avustusryhmistä, koska en jaksanut kuunnella sitä ruikutusta. Samat ihmiset vuodesta toiseen. Tuossa ajassa ois opiskellut ammatin jne. Joukossa kuitenkin suurin osa niitä että kykenisivät eivätkä ole esim. sairaseläkkeellä. Eivät vaan jaksa eri tekosyiden takia ja kun uutta pentuakin pukkaa ennestään huonoon taloustilanteeseen. Savu nousi päästä ku noita luki.

Vierailija
51/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim kun on pitkään työttömänä, asuu omakotitalossa joka ei mene kaupaksi, lämmittää sähköllä jota kuluu paljon vanhassa talossa, maksaa opintolainaa jne. Siinä ei kela auta yhtään mitään.

Vierailija
52/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin yhden perheen jossa tatuointeihin riitti rahaa, ja moneen lemmikkiin, ja ulkomaan matkoihin vaikka samalla oltiin pa koko ajan ja ryypättiin,,,,

Vierailija
53/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä ei ole tarpeeksi rahaa, onko tullut mieleen? Rahaa menee muuhunkin, kuin ruokaan, ääliö. Et taida tajuta köyhyydestä mitään, senkin ylimielinen pee. En ymmärrä varakkaampia, jotka itkee, kuinka ei muilla rahat riitä! Jos et itse ole samassa elämäntilanteessa kuin he, miten tilanteitanne voi verrata, urpå?

Yritän ymmärtää jollain tasolla sitä, onko Suomessa oikeasti ja todellisesti nälkäänäkeviä perheitä jossa EI ole elämänhallintaongelmia, jotka olisi korjattavissa? Voisin hyvin lahjoittaa tälle perheelle 20€/kk muutaman kuukauden jos siitä oikeasti olisi apua. Mutta jos a) ei ole haettu kaikkia tukia b) ei yritetäkään työllistyä c) tehtaillaan lapsia d) käytetään rahaa päihteisiin, meikkeihin tai irtoripsiin tai viiteen lemmikkieläimeen niin en auta. Eikä minusta ole järkeä opettaa kenellekään että ruoka-apu tulee omalle ovelle jos tarpeeksi itkee. Viitseliäisyyttä ja yritteliäisyyttä pitää löytyä jotta kurjuudesta joskus päästään pois. Kermeperse-ap

Mä kuulun useampaankin erilaiseen avustusryhmään ja tavallisin syy rahojen riittämättämyyteen on velat. On ostettu osamaksulla (esim pesukone, puhelin, pölynimuri tms tarpeellinen), kun ei ole ollut mahdollisuutta maksaa kerralla. Ja kun on useampia osamaksuja, se kymppi kuussa on hetken päästä kaksi kymppiä, sitten kolme jne. Jos vielä laskut raahaavat perässä eli ei saada maksettua eräpäivänä, tulee viivästyskorkoja. 

Niin. Kun ei osata säästää, ostaa käytettyä jne, vaan pitää olla tonnin luuri osarilla niin vaikeaksi menee.

Hyvän pölynimurin saa 60 eurolla, kierrätykestä pesukoneen muutamalla kympillä ja takuukin on.

Mutta ei noi köyhälle kelpaa.

Vierailija
54/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko toimneetulotuki laskelmat sellaisia, ettei osamaksuja tai maksuvelvoitteita oteta ollenkaan huomioon? Eli vaikka 30€/kk osamaksuvelkaa pesukoneesta ei hyväksytä menoksi vaan se jää hakijan omaksi hoidettavaksi?

Ei tietenkään oteta osamaksuja huomioon.

Mutta esim. pesukone on lapsiperheelle aika välttämätön. Jos ollaan jo toimeentulotuen varassa niin oikeastiko siinä tilanteessakaan ei saa tukea sen vertaa että rahat riittäisi edes ruokaan täysin välttämättömien menojen lisäksi?

Voi saada harkinnanvaraisena tt-tukena rahaa/maksusitoumuksen pesukoneeseen jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa. Jos menee itse osamaksulla ostamaan niin sitä ei huomioida mitenkään.

Ja seuraavassa kuussa pesukone on myyty, jotta saa kahvia ja tupakkaa. Sitä seuraavassa kuussa taas itketään, kun ei ole ruokaa eikä pesukonetta. Tää on nähty, valitettavasti.

Vierailija
55/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kouluissa ei opeta enemmän oman talouden ja perheen suunnittelua? Miksi huono-osaisuuden annetaan periytyä ja lisääntyä?

Vierailija
56/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan pelkällä ruualla pärjää. Kyllä pitää maksaa asumiskulut, puhelinkulut, vakuutukset, vaatteet jne. jne.

t. keskituloinen työssäkäyvä

Vierailija
57/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kouluissa ei opeta enemmän oman talouden ja perheen suunnittelua? Miksi huono-osaisuuden annetaan periytyä ja lisääntyä?

Sinäkö sen opettamisen kustantaisit? Ja luuletko oikeasti, että joku kouluoppi pitää ihmiset vauraina :D

Vierailija
58/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut joskus tilanne, että rahat ei meinanneet riittää. Oli sen verran kalliit terveysongelmat, että jos yhtään mitään yllättävää sattui, saatoin olla jonkun päivän syömättä. Olin liian ylpeä lähtemään kerjuulle, kun kerran hengissä pysyin.

Vierailija
59/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö sen opettamisen kustantaisit? Ja luuletko oikeasti, että joku kouluoppi pitää ihmiset vauraina :D

Kotitaloustunneilta minä olen saanut tärkeitä oppeja, jotka laitoin käytäntöön kun muutin omilleni.

Vierailija
60/121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitaloustunneilta minä olen saanut tärkeitä oppeja, jotka laitoin käytäntöön kun muutin omilleni.

Kiva :) Kaikki ei kuitenkaan ota opiksi, vaikka miten opetettaisiin. Kotikasvatus sitä paitsi on näissä asioissa se olennaisin seikka. Ei kaikkea voi ulkoistaa koululle.