Miten jollain perheillä ei koskaan riitä rahaa ruokaan koko kuukaudeksi?
Eikö toimeentulotuki ja muut tukimuodot oikeasti riitä hengissäpysymiseen? Paikallisella ruoka-apupalstalla samat tyypi itsee joka loppukuusta ettei ole jääkaapissa mitään ja kolme nälkäistä lasta, ei autoa, ei pääse ruokajakoon 5km päähän jne. Ymmärrän että voi tulla yllättäviä menoja tai jossain kuukaudessa ei riitä mutta joka kk sama itku. Eikö toimeentulo tosiaan riitä?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko toimneetulotuki laskelmat sellaisia, ettei osamaksuja tai maksuvelvoitteita oteta ollenkaan huomioon? Eli vaikka 30€/kk osamaksuvelkaa pesukoneesta ei hyväksytä menoksi vaan se jää hakijan omaksi hoidettavaksi?
Ei tietenkään oteta osamaksuja huomioon.
Mutta esim. pesukone on lapsiperheelle aika välttämätön. Jos ollaan jo toimeentulotuen varassa niin oikeastiko siinä tilanteessakaan ei saa tukea sen vertaa että rahat riittäisi edes ruokaan täysin välttämättömien menojen lisäksi?
Jos menee ostamaan pesukoneen osamaksulla, niin ei osamaksueriä katsota toimeentulotuessa menoiksi. Pitää ymmärtää hakea pesukonetta varten maksusitoumus tai rahaa "harkinnanvaraisena" toimeentulotukena. En tiedä, haetaanko se vielä sosiaalivirastosta vai joko sekin on siirretty Kelalle. Veikkaan, että on edelleen sosiaalipuolen eikä Kelan juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko toimneetulotuki laskelmat sellaisia, ettei osamaksuja tai maksuvelvoitteita oteta ollenkaan huomioon? Eli vaikka 30€/kk osamaksuvelkaa pesukoneesta ei hyväksytä menoksi vaan se jää hakijan omaksi hoidettavaksi?
Mutta esim. pesukone on lapsiperheelle aika välttämätön. Jos ollaan jo toimeentulotuen varassa niin oikeastiko siinä tilanteessakaan ei saa tukea sen vertaa että rahat riittäisi edes ruokaan täysin välttämättömien menojen lisäksi?
Voi saada harkinnanvaraisena tt-tukena rahaa/maksusitoumuksen pesukoneeseen jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa. Jos menee itse osamaksulla ostamaan niin sitä ei huomioida mitenkään.
Mä olin eron jälkeen tällainen. Olin tottunut, että mies hoitaa raha-asiat, kaupassa käynnit yms. Kun jäin lasten kanssa yksin niin olin ihan holtiton. Vaikka kävin töissä ja sain ihan hyvää palkkaa niin se hupeni jo 2-3 viikon aikana. Viimesellä viikolla oli aina pakko ottaa pikavippiä, myydä tavaroita, viedä tavaroita kaniin tai pyytää vanhemmilta rahaa, että saa esim ruokaa lapsille. Ostelin vaatteita ja tavaroita, käytiin lasten kanssa hyvin syömässä, konsertteja, viikonloppumatkoja eurooppaan, uuteen kotiin tein paljon isoja hankintoja, tilasin kotiin ruokaa, oli kaikki mahdolliset suoratoistopalvelut yms.
Kunnes havahduin siihen ettei näin voi jatkua. Selvitin mitkä on tarkalleen mun tulot ja pakolliset menot, paljon saa mennä ruokaan yms, konmaritin asunnon ja elämän ja vain pakolliset ostokset esim mulla oli kaikenmaailman kuntosalijäsenyyksiä vaikka treenasin kotona enimmäkseen.
Nyt homma pysyy paketissa, kun kaikki on suunniteltu ja budjetoitu ja elämä minimalistista.
Pari ystävää on toimeentulotuella ja heidän kanssaan on myös tehty budjetit yms, nykyään heilläkin on enemmän rahaa käytettävissä kun sen käyttään järkevämmin. Ihan turhaa mennä 3 kerraa viikossa mäkkäriin lasten kanssa, kun kotona saa niilläkin rahoilla kotisafkaa paljon tai vauvalle ei tarvi uutena ostaa kalliita minirodinin vaatteita, kirppareilta saa vauvalle kivoja vaatteita edullisesti.
Rahan käyttö on oleellinen asia, miten sitä käyttää.
Ps. Järkytyin kassalla eilen, kun edellä oleva asiakas osti tupakka-askin ja se makso 11 euroa.
Eikö jolloin mene aski päivässä, moni köyhä tupakoi ja tuo se vasta kallista touhua on!!
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä mittään "hyväksytä menoksi". kaikki menosi on menoja ja laskuja mitä sinulle tulee mutta niihin ei erikseen anneta rahaa vaan maksat sen siitä perusosastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi saada harkinnanvaraisena tt-tukena rahaa/maksusitoumuksen pesukoneeseen jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa. Jos menee itse osamaksulla ostamaan niin sitä ei huomioida mitenkään.
Tuossa toivoisi kyllä jotain harkinnanvaraisuutta; jos esim. töissöollessaan ostaa pesukoneen osarilla, jää työttömäksi, joutuu hakemaan toimeentulotukea niin siinä vaiheessa pitäisi ottaa se osamaksu pakollisena menona. Järjetöntä olisi yrittää myydä pesukone, lyhentää osari pois ja hakea maksusitoumus uuteen koneeseen
Tästä tulee aina meteli, kun sanoo ääneen, mutta mun mielestä suurimmalla osalla ei toimi elämänhallinta talouteen liittyvissä asioissa. Toki onhan se kuukaudesta toiseen henkisesti rankkaa laskea euroja ja elää tiukan budjetin mukaan. Mutta, jos ihminen ostelee valmisruokia, alkoholia, turhia herkkuja, tupakkaa, krääsätavaraa kirppiksiltä ym., niin multa ei heru sympatiaa. Ei me kaikki työssä kävijätkään pystytä rahojamme tuollaiseen laittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyttä on monenlaista. On tilapäistä rahattomuutta, jonka päässä odottaa jo parempi toimeentulo - tällaisessa tilanteessa on helppo sinnitellä viikko, kuukausi, kaksi vuotta. Kun tietää, että kunhan palaa hoitovapaalta takaisin töihin, kunhan opinnot valmistuvat, kunhan laina on maksettu, on taas rahaa elää sitä itselle mielekästä elämää.
Sitten on loputonta köyhyyttä, josta tietää, ettei ole mitään tietä ulos: vakava sairaus, niin isot velat, että tietää, ettei tule niistä koskaan pääsemään eroon (Suomessa kun ei voi tehdä henkilökohtaista konkurssia) tms.
Sitten on vielä noiden välissä, noiden yhdistelmänä tai ihan omana versionaan elämänhallintaan liittyvien ongelmien huipentamaa köyhyyttä. Se tuppaa olemaan jo Suomessakin perinnöllistä: ei ole koskaan nähty/opittu, että omalla toiminnallaan tai muiden tukemana pystyisi nousemaan sieltä suosta ja tulemaan vähitellen toimeen omillaan.
Noissa kahdessa viimeisessä köyhyyden tyypissä yksi ongelma on se, että se pysyvä köyhyys, jokapäiväinen rahapulan ajattely, lyhentää näköalaa. Ihminen ei enää pysty ajattelemaan ensi viikon asioita, jos mielessä pyörii vain se, että miten selvitä tämä päivä loppuun. Tämä on ihan tutkimuksilla todettu asia, se ei ole mikään itsetehty ongelma, vaan köyhyys aiheuttaa sitä. Ihan yksinkertaisesti. Ja siihen ei auta mitkään elämäntapakoulutukset eivätkä hyvää tarkoittavat ohjeet, vaan ihmiselle pitäisi tuollaisessa tilanteessa ihan konkreettisesti varmistaa toimeentulo pidemmälle ajalle (esimerkiksi niin, että toimeentulotuki+asumistuki myönnetään usealle kuukaudelle ilman pelkoa sen lopettamisesta, pienentämisestä tai takaisinperinnästä). näille ihmisille on usein haittaa siitä, että tuet maksetaan kerran kuussa - kun he eivät pysty ajattelemaan ensi viikkoon, niin se raha käytetään nyt, kun se on tässä näkyvissä. Ja sitten laitellaan facebookiin pyyntöjä, että kun jääkaappi on tyhjä...
Tästä voisi vääntää rautalankaa vaikka kuinka paljon, mutta ei se tunnu menevän perille. Monelle köyhälle ja pienituloiselle pienikin lisätuki voisi auttaa pääsemään ulos käyhyyden kierteestä, mutta osalle se köyhyys on niin syvälle mennyttä, että he eivät välttämättä pääse eroon loputtomasta kyvyttömyydestä tulla toimeen, vaikka rahaa tulisi huomattavasti enemmän. Se on tavallaan jo sairaus siinä vaiheessa - ja luulen, että he, jotka tällä palstalla vinkkejä kyselevät, eivät kuulu tähän ryhmään.
Juuri näin! Mä avustan ihmisiä, joilla avuntarve on vain tilapäinen. Eli on valoa tunnelin päässä. Nuo kaksi muuta ryhmää tarvitsisivat apua yhteiskunnalta, yksityishenkilöiden lahjoituksilla ei heitä pystyty suosta nostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä riittää. On 25€/viikossa käytettävissä ruokaan ja hygieniaan kolmelle hengelle ( minä+Kaksi nuorta). Kuussa siis 100€.
Joskus kun käytössä on esim 30€/viikko, ostan säilykkeitä varastoon.Niinpä, miten osa pärjää jotenkuten yhteiskunnan tuilla ja osa ei? Mistä se ero tulee?
Ero voi tulla jo siinä, että jollain on ennen köyhyysjaksoa ollut kotitaloudessa ehjät koneet, on kunnolliset puhelimet, auto kunnossa jne. Jos köyhyysjakson aikana alkaa välttämättömät koneet hajoilla, ollaan pian siinä tilanteessa, että valitaan ruoan ja koneiden väliltä. Lisätään skenaarioon vielä sairaus tai pari, niin voidaan miettiä, ostaako lääkkeet vai ruokaa. Jos elää köyhyysrajalla vuodesta tai vuosikymmenestä toiseen, elämästä tulee tasapainoilua vaikka olisi ammatiltaan talousneuvoja. Ei välttämättä tiedetä kaikista tuista, joihin olisi oikeutettu, tai kohdalle osuu jokin byrokratian kukkanen, joka torppaa avunsaannin. Ei Suomi ole suotta saanut huomautuksia liian alhaisista sosiaalituista. Terve köyhä on paljon paremmassa asemassa kuin sairas köyhä. Yksistään se riittää tekemään sen eron, että jotkut ovat loppukuusta ruokajonoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa toivoisi kyllä jotain harkinnanvaraisuutta; jos esim. töissöollessaan ostaa pesukoneen osarilla, jää työttömäksi, joutuu hakemaan toimeentulotukea niin siinä vaiheessa pitäisi ottaa se osamaksu pakollisena menona. Järjetöntä olisi yrittää myydä pesukone, lyhentää osari pois ja hakea maksusitoumus uuteen koneeseen
Väärin. Töissä ollessakaan EI osteta mitään luotolla jos siihen ei ole varaa kaikissa järkevissä tilanteissa. Esim työttömyys on YKSI sellainen tilanne, johon tulisi olla varautunut. Minä pääsen jopa asuntolainastani eroon myymättä asuntoa jos työttömyys tulee päälle. Toki laina on mitoitettu niin että pystyisin sen ansiosidonnaisellakin hoitamaan.
Kuulostaa siltä, että aika moni tällä palstalla ajattelee köyhyyden johtuvan vain siitä, että rahat menee tupakkaan, alkoon, ja kauneudenhoitoon. Varmasti tällaisiakin löytyy. Sitten on iso joukko niitä, jotka tasapainoilevat niillä rajoilla, saako jotain tukea vai ei. Elämää leimaa epävarmuus ja usein sairaudet. Ollapa terve köyhä! Kelan ja TE-toimiston byrokratiasta ei ota selvää, vaikka kaikki on tehty näennäisen yksinkertaiseksi. Siellä ei osata ottaa huomioon elämän liikkuvia tekijöitä. Rahantulo katkaistaan herkästi, jos virkailija epäilee ties mitä. Tai hakemuksia käsitellään pidempään kuin laki sallii. Kaikki tämä kyykytys vie rehelliset köyhät sinne leipäjonoihin ja lainakierteisiin. Siinä ei auta mitkään taloudenhallinnan taidot, kun tappelee näitä instansseja vastaan. Nuoremmilla köyhillä ei usein ole edes kertynyt säästöjä. Opintorahasta tai matalapalkka-alan nollasopparista ei niin vain säästetä.
Ihminen ei pysty ennakoimaan koko elämäänsä eikä raha-asioitakaan. Suomesta löytyy niin surkeita kohtaloita, ettei niitä meinaa todeksi uskoa. Välillä ne pääsevät otsikoihinkin, mutta silloin löytää paikalle suuri Neuvonantajien joukko, joka osaa kertoa, miten kaikki olisi voitu välttää, ja miten tuostakin noustaisiin, jos "vain haluttaisiin". Liekö tämä syynä siihen, että köyhä ei helposti avaa suutaan tai kehtaa pyytää apua. Älkää lyökö lyötyjä. Toisten ihmisen elämä ja köyhyys on niin paljon muutakin, kuin päältä päin katsoen näyttää.
Tiedän yhden mamman, joka käy tosin töissä. Valittaa kuinka rahaa ei ole. Silti ottaa tatuointeja, polttaa tupakkaa ja vetää kännit jokatoinen viikonloppu, kun lapset ovat isillään. "Ymmärtäväisesti" kuuntelen tilitystä, mutta samalla mielessäni mietin, että kannattaisiko opetella sitä elämänhallintaa.
Ja sitä jaksan ihmetellä kuinka jotkut ottavat ripsiä ja kynsiä, ja sitten valitetaan kuinka ei ole rahaa. Kun ei ne edes ole hyvännäköisiä! Tekee vaan enemmän ihmisen wt näköiseksi, vaikka näiden ottajalla saattaakin olla tarkoituksena näyttää "varakkaammalta". Metsään mennään ja lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että aika moni tällä palstalla ajattelee köyhyyden johtuvan vain siitä, että rahat menee tupakkaan, alkoon, ja kauneudenhoitoon. Varmasti tällaisiakin löytyy. Sitten on iso joukko niitä, jotka tasapainoilevat niillä rajoilla, saako jotain tukea vai ei. Elämää leimaa epävarmuus ja usein sairaudet. Ollapa terve köyhä! Kelan ja TE-toimiston byrokratiasta ei ota selvää, vaikka kaikki on tehty näennäisen yksinkertaiseksi. Siellä ei osata ottaa huomioon elämän liikkuvia tekijöitä. Rahantulo katkaistaan herkästi, jos virkailija epäilee ties mitä. Tai hakemuksia käsitellään pidempään kuin laki sallii. Kaikki tämä kyykytys vie rehelliset köyhät sinne leipäjonoihin ja lainakierteisiin. Siinä ei auta mitkään taloudenhallinnan taidot, kun tappelee näitä instansseja vastaan. Nuoremmilla köyhillä ei usein ole edes kertynyt säästöjä. Opintorahasta tai matalapalkka-alan nollasopparista ei niin vain säästetä.
Ihminen ei pysty ennakoimaan koko elämäänsä eikä raha-asioitakaan. Suomesta löytyy niin surkeita kohtaloita, ettei niitä meinaa todeksi uskoa. Välillä ne pääsevät otsikoihinkin, mutta silloin löytää paikalle suuri Neuvonantajien joukko, joka osaa kertoa, miten kaikki olisi voitu välttää, ja miten tuostakin noustaisiin, jos "vain haluttaisiin". Liekö tämä syynä siihen, että köyhä ei helposti avaa suutaan tai kehtaa pyytää apua. Älkää lyökö lyötyjä. Toisten ihmisen elämä ja köyhyys on niin paljon muutakin, kuin päältä päin katsoen näyttää.
Totta tuokin. Silti välillä näkee tilanteita, joissa talous on ollut jo valmiiksi kuralla tai ainakin menossa siihen suuntaan (esim isä työkyvyttömyyseläkkeellä ja äiti työtön) ja silti hankitaan lisää lapsia tai lemmikkieläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono taloudenhoito.
Höpö höpö, jos on todella vähän rahaa, se on se syy, eikä muita huonompi kyvykkyys. totta kai isommalla rahamäärällä samoilla kyvyillä rahat riittää, oletko id a r i koskaan tullut ajatelleeksi? Ei köyhyys ole mikään edellytys paremmudelle muista.
Kuule kyllä olematon budjetointitaito usein on näiden taustalla. Ai mistäkö tiedän? No siitä että olen itse joskus elänyt alle köyhyysrajan ja oppinut silloin miettimään tarkoin mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä ei ole tarpeeksi rahaa, onko tullut mieleen? Rahaa menee muuhunkin, kuin ruokaan, ääliö. Et taida tajuta köyhyydestä mitään, senkin ylimielinen pee. En ymmärrä varakkaampia, jotka itkee, kuinka ei muilla rahat riitä! Jos et itse ole samassa elämäntilanteessa kuin he, miten tilanteitanne voi verrata, urpå?
Yritän ymmärtää jollain tasolla sitä, onko Suomessa oikeasti ja todellisesti nälkäänäkeviä perheitä jossa EI ole elämänhallintaongelmia, jotka olisi korjattavissa? Voisin hyvin lahjoittaa tälle perheelle 20€/kk muutaman kuukauden jos siitä oikeasti olisi apua. Mutta jos a) ei ole haettu kaikkia tukia b) ei yritetäkään työllistyä c) tehtaillaan lapsia d) käytetään rahaa päihteisiin, meikkeihin tai irtoripsiin tai viiteen lemmikkieläimeen niin en auta. Eikä minusta ole järkeä opettaa kenellekään että ruoka-apu tulee omalle ovelle jos tarpeeksi itkee. Viitseliäisyyttä ja yritteliäisyyttä pitää löytyä jotta kurjuudesta joskus päästään pois. Kermeperse-ap
Mä kuulun useampaankin erilaiseen avustusryhmään ja tavallisin syy rahojen riittämättämyyteen on velat. On ostettu osamaksulla (esim pesukone, puhelin, pölynimuri tms tarpeellinen), kun ei ole ollut mahdollisuutta maksaa kerralla. Ja kun on useampia osamaksuja, se kymppi kuussa on hetken päästä kaksi kymppiä, sitten kolme jne. Jos vielä laskut raahaavat perässä eli ei saada maksettua eräpäivänä, tulee viivästyskorkoja.
Paitsi että mikään noista ei ole niin tarpeellinen että ne olisi pakko saada sillä punaisella minuutilla. Itsekin pyykkäsin aikanaan käsin. Osamaksulla ei kannata maksaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin pesukoneen käytettynä ja sitä ennen kävin talopesulassa tai kauppakeskuksen pesulassa - onneksi sellainen sattui olemaan liki. Samaan aikaan säästin kympin sieltä ja toisen täältä kunnes rahat käytettyyn koneeseen oli säästetty. Säästöaikana karsin kaikki mahdolliset muut menot minimiin.
Mut tiedän ettei kaikista ole elämään askeettisesti edes muutamaa kuukautta määräaikaisesti jotta saa rahat kokoon kun ajatusmaailma on hetikaikkimullenyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä ei ole tarpeeksi rahaa, onko tullut mieleen? Rahaa menee muuhunkin, kuin ruokaan, ääliö. Et taida tajuta köyhyydestä mitään, senkin ylimielinen pee. En ymmärrä varakkaampia, jotka itkee, kuinka ei muilla rahat riitä! Jos et itse ole samassa elämäntilanteessa kuin he, miten tilanteitanne voi verrata, urpå?
Yritän ymmärtää jollain tasolla sitä, onko Suomessa oikeasti ja todellisesti nälkäänäkeviä perheitä jossa EI ole elämänhallintaongelmia, jotka olisi korjattavissa? Voisin hyvin lahjoittaa tälle perheelle 20€/kk muutaman kuukauden jos siitä oikeasti olisi apua. Mutta jos a) ei ole haettu kaikkia tukia b) ei yritetäkään työllistyä c) tehtaillaan lapsia d) käytetään rahaa päihteisiin, meikkeihin tai irtoripsiin tai viiteen lemmikkieläimeen niin en auta. Eikä minusta ole järkeä opettaa kenellekään että ruoka-apu tulee omalle ovelle jos tarpeeksi itkee. Viitseliäisyyttä ja yritteliäisyyttä pitää löytyä jotta kurjuudesta joskus päästään pois. Kermeperse-ap
Mä kuulun useampaankin erilaiseen avustusryhmään ja tavallisin syy rahojen riittämättämyyteen on velat. On ostettu osamaksulla (esim pesukone, puhelin, pölynimuri tms tarpeellinen), kun ei ole ollut mahdollisuutta maksaa kerralla. Ja kun on useampia osamaksuja, se kymppi kuussa on hetken päästä kaksi kymppiä, sitten kolme jne. Jos vielä laskut raahaavat perässä eli ei saada maksettua eräpäivänä, tulee viivästyskorkoja.
Paitsi että mikään noista ei ole niin tarpeellinen että ne olisi pakko saada sillä punaisella minuutilla. Itsekin pyykkäsin aikanaan käsin. Osamaksulla ei kannata maksaa mitään.
Olen samaa mieltä. Siitä huolimatta monet ihmiset pitävät pölynimuria, pesukonetta yms välttämättöminä. Ei jakseta säästää riittävän pitkään, että voisi maksaa kerralla. Itse ajattelen asian niin, että jos mulla on varaa maksaa osamaksuja 10€/kk, niin mulla olisi ollut varaa säästääkin 10€/kk. Ja ennenkuin joku tulee sanomaan, ettei toimeentulotuella elävä saa säästää, niin käteinen on edelleen ihan toimiva maksuväline. Voi säästää vaikka vanhaan lasipurkkiin eikä Kelalla ole mitään tietoa, paljonko hakijalla on rahaa lasipurkissa.
Vierailija kirjoitti:
En ihan usko näitäkään selityksiä miten virkailija on ilman mitään syytä pistänyt tuet poikki ja miten byrokratiaa on mahdoton tavallisen ihmisen tajuta. Olen asioinut paljon sekä kelan että te-toimiston kanssa eikä ikinä ole ollut vaikeuksia. Päinvastoin siellä pyritään kaikin keinoin auttamaan. Mutta luulen että ne jotka huutavat virkailijoille pää punaisena viereisessä huoneessa saavat vähän nihkeämpää palvelua.
Olen myös kuunnellut kun työtön raivoaa siitä miten tuet katkaistiin kun hän jätti työnsä ja muutti uuteen kaupunkiin eikä ymmärrä ollenkaan miksi niin tehtiin. Olisi kannattanut selvittää asia ennen muuttoa.
Ainakin 80-luvulla köyhillä meni merkittävä osa tuloista tupakkaan ja alkoholiin vaikka kyseessä olisi ollut suurikin perhe. Joillakin vanhemmat lojuivat yhtenään sammuneina talonsa lattioilla kun lapset kävivät syömässä naapurissa.
Sama meininki jatkunee edelleen.
En arvosta ja kunnioita.
Erikoinen lähtökohta aloituksessa, jossa pidetään näköjään automaationa, että ihmisten tulot muodostuu yhteiskunnan jakamista tuista. Mihin unohtui se työssäkäynti ja rahan tienaaminen ihan itse.
Mutta vastauksena kysymykseen; uusavuttomuus.
Tiedän muutaman perheellisen jossa perheenäiti on joko alkoholi- tai peliongelmainen. Pelataan tukirahat heti eka päivänä. Loppukuu itketään tukien riittämättömyyttä ja haukutaan hallitusta.