Mies haastaa riitaa jatkuvasti
Sanotaan, että riitaan tarvitaan kaksi.
Olen todennut että mieheni pystyy aloittamaan riidan melkein mistä tahansa asiasta, vaikka ilmapiiri olisi täysin rauhallinen eikä mitään ennakkovaroituksia olisi ilmennyt.
Kolmen viime viikon aikana hän on aloittanut riitoja seuraavista asioista: En ollut kuulemma siivonnut tarpeeksi hyvin (haukkui, raivosi ja syytteli kunnes minun oli pakko puolustaa itseäni = riita), halusin mennä ystäväni luo saunomaan (syytteli itsekkääksi, viivytteli tahallaan kotiintuloa jotta myöhästyisin sovitusta illanvietosta, koska hänen piti jäädä lasten kanssa), lomamatka: Haukkui lomakohteen p*skaksi ja sanoi ettei lähde mukaan. Tässä vain pari esimerkkiä.
Mikä tällaisessa käytöksessä on taustalla ? Olen sanonut että voisimme rauhallisesti puhua asiat läpi ja jos joku häiritsee, sanoisi siitä asialliseen sävyyn. Hän provosoi, sättii ja haukkuu kunnes minun on pakko vastata jotakin ja riita alkaa. Olen sanonut että lopettamalla tämän oudon raivoamisen ei meillä olisi riitoja varmaan ollenkaan. Olen kesän aikana tajunnut olevani väsynyt turhaan riitelyyn ja jatkuvaan sotatilaan typeristä ja turhista asioista. Alkuun meillä ei ollut tällaista. Nykyisin tuntuu että elämme riidasta riitaan ja hän voi tosiaan vaikka yksin möykätä keittiössä jos ei saa vastakaikua aloittamalleen riidalle. Olen poistunut tilanteesta jolloin hän tosiaan huutelee minulle toiseen huoneeseen, jatkaa aikana ja hiljenee sitten. Näiden tilanteiden välissä hän on täysin normaali, huumorintajuinen ja puhelias ihminen mutta muuttuu yhtäkkiä jopa minuuteissa kuin joksikin tuntemattomaksi tyypiksi joka pilaa koko perheen tunnelman. Voiko taustalla olla joku sairaus tai häiriö ?
Kommentit (12)
Alkoholiriippuvuus? Vaihdevuodet? Masennus?
Alkoi juuri parin vuoden jälkeen !
Itse rakastan rauhaa ja sopua.
Kyllä minä sanoisin, että siivoamisesta hän olisi saanut riidellä yksin. Olisit erittäin ystävällisesti sanonut, että enpä tosiaan ole siivonnut riittävän hyvin, sinä saatkin tästä lähtien siivota itse.
Ei olisi tullut riitaa siitäkään, kun ei tullut ajoissa kotiin. Meillä se meni vähän pitemmän kaavan mukaan, kun ei ollut aamulla kotona, kun minun piti lähteä työreissulle. Olisin tuossa tilanteessa ilmoittanut, että nyt menee vähän pitempään, kun en ehtinyt lähtemään ajoissa.
Lomamatkastakaan ei olisi tullut riitaa, kun olisin ilmoittanut (ilmoitin), että minä lähden sitten lasten kanssa, jää sinä kotiin.
Oletko kysynyt häneltä itseltään, mikä riivaaja häntä vaivaa? Minkä selityksen hän itse antaa? Meillä on selvästi verensokerin laskemisella vaikutusta. Siksi pitää huolehtia siitä, että syö säännöllisesti ja riittävästi.
Eksäni oli juuri tuollainen riidanhaastajana. Kun koko ajan kuulee valituksia/kritiikkiä/pahaa ilmaa/solvauksia, palaa pinna itselläkin. Ei siinä jaksa hymyillen alkaa kertomaan että herra on hyvä ja siivoaa itse jos ei kelpaa. Itse totesin että mennyt käytös on ennuste tulevasta ja tämä ei tuu loppuu ja erosin. Ei negatiivisessa ilmapiirissä pysty elämään onnellisesti, en minä ainakaan. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Eroa enteileviä merkkejä.
Jeo. Tekee sinulle helpoksi erota jotta hänen ei tarvitse olla se joka ottaa eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa enteileviä merkkejä.
Jeo. Tekee sinulle helpoksi erota jotta hänen ei tarvitse olla se joka ottaa eron.
Jep. Tää on totta. Mun ex myönsi et oli k*sipää sen takia ettei hän oo se joka eroaa. Samoin ystäväni ex. Heillä oli lapsia ja mies oli myöntänyt ettei halunnut olla se joka jättää perheensä niin alkoi hankalaksi/ilkeäksi että ystäväni ottaisi eron. Mies saa sitten sympatiat että hänet on erotettu perheestä. Näin nää menee joskus.
Arpomista vain. Alkoholi, verensokeri, työstressi tai vaativa pomo, kotoa opittu malli esim. isä lapsuudessa kiivas tai äiti, henkipossessio, luonne, vaativa tyyppi, korostaa perinteistä mallia eli nainen keittiössä ja mies huutaa kuin hinaaja? Jokin muu vaihtoehto? Suomessa voi olla jonkin verran myös aspergerraivoa tai toinen on kuin ohjelmoitu, mitä katsoo tv:stä ja netistä, entä musiikki. Joillekin voisi lääke tehdä myös jonkun oireen tai uniapnea, ehkei ole silti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko oinas?
Aloituksesta ymmärsin, että ihan ihminen on.
Jotkut tylsistyvät suhteessa ilman säännöllistä riitelyä ja haastavat sitten aivan mistä tahansa. Alkoiko riitely suunilleen parin vuoden yhdessäolon jälkeen?