Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntoauton vuokraus, mitä pitää tietää asiasta/autosta?

EI karavaanari
19.07.2022 |

Olen harkinnut syksylle asuntoauton vuokraamista, lähinnä siksi että menossa laajemmalle alueelle vaeltamaan ym. missä ei hotelleja juuri ole/eräkämppien lisäksi majoitukseen.

Mitään aiempaa kokemusta asuntoautoista ei ole, siksi tyhmiä kyselen, mutta miten noissa menee seuraavat asiat:

-Riittääkö akku perustoimintoihin jos ei ole sähkötolppaa lähellä?

-Miten suihku toimii, onko vesi valmiina/pitääkö itse hakea jostain? Ja riittääkö vesi esim. 2hlö:n pikasuihkuun 5 peräkkäisenä päivänä =10 suihkua yhteensä.

-Jääkaapit noissa ilmeisesti on? Ja myös hella/uuni, joskin jälkimmäiset eivät ole välttämättömät.

-Miten menee (yleensä) onko astiat/peitot/lakanat valmiina, vai pitääkö ne tuoda itse?

-Voiko auton palauttaa sellaisenaan (toki siivottuna jne.) mutta ettei vessaa tmv. pidä itse tyhjentää? Ja jos pitää itse hoitaa, onko helppo/hankala homma, missä voi tehdä?

-Mahtuuko noohin polkupyörät (2kpl) yleensä mukaan?

+Muut tärkeät asiat mielelläni tietäisin myös, mitä en osaa edes kysyä, kiitos!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kysymyksiä, näitä miettii moni ekalla kerralla.

Lyhyesti:
– Akku riittää yleensä valoihin, jääkaappiin ym. 1–2 päivää ilman sähköä
– Vesi tulee säiliöstä (yleensä 110l), eli 5 päivän suihkuttelu kahdelle voi olla tiukilla ilman täyttöä
– Jääkaappi + liesi löytyy lähes aina
– Astiat usein kuuluu, mutta lakanat ei aina kannattaa tarkistaa vuokraajalta
– WC:n tyhjennys kuuluu yleensä vuokraajalle, mutta se on oikeasti aika nopea homma huoltoasemilla/leirintäalueilla
– Pyörät menee usein telineeseen auton taakse

- Ilmainen Park4Night sovellus kannattaa ladata, sieltä löytyy hyvin puskaparkkeja ja kaikki asuntoautoiluun tarvittavat palvelut kätevästi kartalle merkattuna.

Isoin vinkki: pyydä aina käyttöopastus ennen lähtöä, se helpottaa ihan sikana 👍

Jos haluat vähän selkeämmän kokonaiskuvan ennen varausta, niin tällä vuokraamolla oli mun mielestä hyvä kooste näistä asioista: www.vanstoori.fi

Vierailija
2/2 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö akku perustoimintoihin jos ei ole sähkötolppaa lähellä?

Yleisesti ottaen campingalueilta löytyy sähköpaikkoja. Joissain autoissa on myös ns. hupiakku, joka on tarkoitettu juuri perustoimintoihin jos sähkötolppaa ei ole. Yleensä autoissa on kaasuliesi ja kaasujääkaappi, joten näihin ei sähköä tarvita.

-Miten suihku toimii, onko vesi valmiina/pitääkö itse hakea jostain? Ja riittääkö vesi esim. 2hlö:n pikasuihkuun 5 peräkkäisenä päivänä =10 suihkua yhteensä.

Vesi tulee autossa olevasta säiliöstä. Säiliö on helppo täyttää, jos vesi tuntuu loppuvan. Vähän piukille menee vesi. Itse käyttäisin aina alueilla olevia palveluita jos sellainen mahdollista, varsinkin kun nuo auton suihkutilat on aika ahtaat. Mutta varavaihtoehtona jeppis.

-Jääkaapit noissa ilmeisesti on? Ja myös hella/uuni, joskin jälkimmäiset eivät ole välttämättömät.

Kyllä. Jääkaappi/pakastinyhdistelmä on aika yleinen. Pakastin on yleensä lokero. Kaasuliesi niinikään vakiovaruste.

-Miten menee (yleensä) onko astiat/peitot/lakanat valmiina, vai pitääkö ne tuoda itse?

Astiat kyllä, mutta ottaisin mukaan oman leikkuveitsen. Lakanoista kannattaa kysyä.

-Voiko auton palauttaa sellaisenaan (toki siivottuna jne.) mutta ettei vessaa tmv. pidä itse tyhjentää? Ja jos pitää itse hoitaa, onko helppo/hankala homma, missä voi tehdä?

Tämäkin riippuu ihan siitä mitä on sovittu. Tuo vessan (septin) tyhjentäminen on kyllä tosi helppo homma, eikä jätösten kanssa tarvitse olla tekemisissä. Septi tyhjennetään vain ja ainostaan sille varatuille paikoille.

-Mahtuuko noohin polkupyörät (2kpl) yleensä mukaan?

Joissain autoissa on takateline fillareiden kuljetukseen, joissain malleissa niin iso takatalli että fillaritkin mahtuu sinne.

+Muut tärkeät asiat mielelläni tietäisin myös, mitä en osaa edes kysyä, kiitos!

Tietysti ajoneuvoluokka kannattaa tarkistaa, esim riittääkö B-kortti. Ja tietty käydä toiminnot läpi vuokraajan kanssa, ja tarkistaa että manuaalit löytyy tarvittaessa autosta. 
  Vakuutus ja omavastuu on hyvä olla myös vuokrasopparissa, kuten sallittu kilsamäärä jne.

Varoituksen sana: tähän hommaan jää sit tosi helposti koukkuun.. 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme