Minkä ikäisenä teiltä on lähteny viimeinen maitohammas?
Itseltäni lähti vasta 16v.!!! Onko ihan normaalia??
Kommentit (22)
Olin joskus pienenä mukana jossain tutkimuksessakin aiheesta, yrittivät selvittää onko perityvää. No, pikkusiskolla kanssa sama homma...
Olen hammashoitajana ollut 10 vuotta, enkä ikinä ole aikuista nähnyt, jolla suussa tököttää pieni maitohammas muiden hampaiden joukossa...
reilu kaksi vuotta ja olen nähnyt ainakin kolme kertaa aikuisen, jolla on maitohammas suussa.
sille hammashoitajalle, joka sanoi ettei kymmenen vuoden aikana ole nähnyt kertaakaan :)
alaleuassa mutta hyvin tiukasti kiinni. Ikää siis mulla jo 31v. Mutta sitä en kuitenkaan enää laske maitohampaaksi kun niin pitkään on jo siinä nököttänyt. Mistäköhän nämä outoudet johtuvat? Mä olen syyttänyt jo mielessäni äitiäni kun hän odotusaikanani juopotteli jonkun verran, poltti tupakkia...
lapsesi kanssasi peilin eteen ja vertailkaa hampaitanne :). Eron huomaa :).
Jostakin vitoshampaista ovat hammaslääkärit puhuneet. Hampaani on röntgenkuvattu eikä alla ole edes kasvamassa rautahampaita. Juuri vitoshampaiden (poskihampaita) puuttuminen aikuisilla on kuulemma melko tavallista. Viimeset kymmenen vuotta on sanottu, että kohta hammas lähtee, mutta ainakin vielä tuo on paikallaan. Toivottavasti pysyykin vielä kauan, ettei tarvitse hankkia kallista implanttia. Toinen vitoshammas on poistettu multa reikiintymisen vuoksi jo lapsena, joten kolo on kasvanut melkein umpeen.
viimeinen repimällä loppuranka irti nyt 27 vuotiaana. Alla ei rautahammasta, joten yksi poskihammas puuttuu. Onneksi ei sentään etuhammas.
Jotkut noista takahampaista (ainakin hammaslääkäri sanoo niin).
Multa lähti nuo ekat hampaat, kun olin 5-6 vuotias ja loput lähtivät 8-vuotiaana ja sen jälkeen hampaita ei ole lähtenyt.
Ja mulla ei muuten ole viisareita ollenkaan. Joskus lukion ekalla kuvattiin (kaikilta kuvattiin) ja mulla ei ole noita alkujakaan. Eikä isälläni ollut myöskään.
kulmahammas viela, eli tosi nakyvalla paikalla. Sita on kuorrutettu aina 5 vuoden valein, kuorrutus tuppaa aina lohkeilemaan ja tilasin ajan laitattaa " veneers" eli posliinikuorrutus minka ei pitaisi poistua helposti. Asun ulkomailla ja aina uudella hammaslaakarilla olen kuin sirkushevonen, hampaista otetaan kasakaupalla kuvia ja kollegat pyydetaan paikalle kattomaan ihmetysta. Mulla on myos perinnollinen puruvika, siis aivan jarkyttavaa luokkaa joten alan ihmisille on pallistelemista. Onneksi lapsi sai isansa hampaat, toivottavasti mun hampaat ei periydy kenellekaan.
Ja maito kakkoset ylhäällä. Periytyvää, mulle tuli isältäni ja todennäköisesti olen siirtänyt tämän lapsilleni.
Ei ole rautoja alta tulossa. Toivottavasti pysyy, muuten tulee kalliiksi.
Kyselin viime käynnillä, että tarvitseeko enää odotella viisaudenhampaitakaan. Ei kuulemma yleensä kasvakaan, jos puuttuu pysyviä hampaita. Eli jotain hyvääkin. ;)
toivottavasti ei lähekkään koska alla ei mitään. kulkee kuulema suvussa. ikää mulla 22v.
Vierailija:
Kyselin viime käynnillä, että tarvitseeko enää odotella viisaudenhampaitakaan. Ei kuulemma yleensä kasvakaan, jos puuttuu pysyviä hampaita. Eli jotain hyvääkin. ;)
Minun suustani puuttuu toinen alaviitosista ja kyllä kaikki 4 viisaudenhammasta on tullut, tosin alahampaista kumpikin tulleet vain osittain esille ja toinen onkin revitty pois.
Vierailija:
ja ikää on jo 27v todennäköisesti jos lähtee vielä niin uutta ei tilalle tule muuta kun tekohammas.