Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on endometrioosi...

Vierailija
19.07.2022 |

Kuinka helposti pääsitte tutkimuksiin/ miten tutkittiin ja millaiset olivat oireet?

Olen 30v ja kipujani on vähätelty jo vuosia. Kuitenkaan mitään tutkimuksia lukuunottamatta kohdun ultrausta ei ole tehty(kaikki oireet ovulaation aikaan kohdussa ja erityisesti suolistossa). Mitään muuta kyselyä ja hoitoa ei ole edes ehdotettu ja vain lykätty pilleriresepti kouraan ja ohjattu pois. Lääkäreiden lähetteet gynekologille on kuitattu ei tarpeellisena vaikka olen käynyt päivystyksessäkin näiden kipujen vuoksi. Tiedän että hoitona on pillerit, mutta miksi hoidetaan oireita tietämättä kivun aiheuttajaa, eli syytä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole kunnallisella omaa gynekologia fertiili-ikäisille naisille?

Vierailija
2/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan puolella siis. Näin ainakin meillä. Hoitaa myös lapsettomien naisten tutkimukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan puolella siis. Näin ainakin meillä. Hoitaa myös lapsettomien naisten tutkimukset.

Olen synnyttänyt vuosia sitten. Neuvolasta sanottiin että eivät voi mitään kun kunnallisen puolen gynekologi on määrännyt jo pillerit. Tämä gyne ei siis ottanut minua vastaan vaan teki konsultaationa vaikka lähete oltiin laitettu.

Vierailija
4/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kunnalliselle gynelle pääse Suomessa missään kuin lääkärin lähetteellä. Ja jos e-pillerireseptin voi antaa se tavislääkärikin, niin eihän se sitä lähetettä kirjoita. Justiinsa ajatuksella että tällä se vaiva lähtee, mitäpä tuota tutkimaan.

Vierailija
5/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen synnyttänyt vuosia sitten. Neuvolasta sanottiin että eivät voi mitään kun kunnallisen puolen gynekologi on määrännyt jo pillerit. Tämä gyne ei siis ottanut minua vastaan vaan teki konsultaationa vaikka lähete oltiin laitettu.

Hormonaalinen ehkäisy voi vaikuttaa usein siihen tulokseen tai että ei saada näytettä tarpeeksi.

Vierailija
6/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kunnalliselle gynelle pääse Suomessa missään kuin lääkärin lähetteellä. Ja jos e-pillerireseptin voi antaa se tavislääkärikin, niin eihän se sitä lähetettä kirjoita. Justiinsa ajatuksella että tällä se vaiva lähtee, mitäpä tuota tutkimaan.

Pääseehän. Älä puhu omiasi totuutena.

Vierailija
7/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin "onnekkaana" heti naistentautien polille, koska ultrassa näkyi iso (suklaa)kysta joka sitten leikattiinkin heti pois, ja tämän jälkeen pääsin vuosikontrolleihin seurantaan (ja kun hoito saatiin paikalleen ja oireet lähes pois, niin en enää käy nyt vuosiseurannassakaan elleivät oireet ilmene uudelleen tai lastenhankinta tule ajankohtaiseksi), jatko-hoitona tosiaankin vain ehkäisypillerit ja tulehduskipulääkkeet tarvittaessa. Ei endometrioosia taideta juuri muilla tavoin hoitaa, kun oireita pyritään lievittämään, etenemistä ehkäisemään pillerein ja mikäli kivut ovat sietämättömät - leikataan.

Sinuna koittaisin etsiä hyvän endometrioosiin erikoistuneen gynen (siis yksityiseltä puolelta) ja yrittää tätä kautta saada lähetteen naistentautien polille tutkimuksiin/seurantaan.

Vierailija
8/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppu kivut pölvästipillereillä eikä ne tulleet lopettamisen jälkeen takaisin.

Vierailija
9/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin endometrioosi siinä vaiheessa kun munajohtimesta leikattiin 9x9 cm kasvain ja siinä tähystysleikkauksessa (jolla tavalla se diagnoosi tehdään) pystyi ihan silmin näkemään kuinka vatsa ja sisuskalujen pinnat on ihan täynnä sitä tulehtunutta kiinnikemössöä. Poistelivat niitäkin siinä samalla sitten minkä pystyivät, samalla kun toisen munasarjankin. Menin siis päivystykseen karmeiden kipujen vuoksi ja ottivat välittömästi osastolle ja kiireellinen leikkaus parin päivän päästä. Jotain kystia oli ultrattu aiemminkin kun kipuja olin valitellut, mutta ultraamalla ei endometrioosidiagnoosia pysty antamaan. Kysyttiin e-pillereiden tarvetta ja se oli siinä.

Jos olisi mahdollisuus päästä gynelle vuosittaiseen tarkastukseen niin kai tämäkin olisi tullut aiemmin esille, mutta sellaistahan ei ole mahdollista saada joten vasta kipujen ajama leikkaus toi diagnoosin. Kyllä olisi ollut hyvä jos tätäkin olisi jotenkin seurattu, niin ei olisi ollut sitä hengenvaaraa. Nyt kusi sukassa kuulostelen että ei tule mitään kolotuksia tähän jäljellä olevaan munasarjaan. Yksi jälkitarkistus oli vuoden kuluttua leikkauksesta ja kehoitus mennä yksityiselle säännöllisiin tarkistuksiin. Milläpä menet kun ei ole varaa.

Vierailija
10/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääseehän. Älä puhu omiasi totuutena.

Okei, korjataan sitten että ainakaan Kainuussa ei pääse. Onnekkaita olette te muualla asuvat jos pääsette.

Vierailija
11/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löydettiin sattumalta endometrioosi (suklaakystia munasarjoissa). Odotan nyt leikkausjonossa milloin pääsen. Mitään kipuja ei ole ollut...

Vierailija
12/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta vuotta piti taistella (ei sulla mitään endometrioosia oo, söisit e-pillereitä niinku muutkin) , mutta lopulta 37-vuotiaana pääsin tähystykseen, jossa endometrioosi todettiin. Satun olemaan tupakoiva lesbo, joten pillerien syönti olisi ihan älytöntä)

Vierailija
13/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin kyhmyn munasarjan kohdalla. Menun yks.gynelle ja sieltä lähete gyn.polille. Leikattiin puolikiireellisenä. Oli endometrioosin aiheuttama ja siinä todettiin.

Vierailija
14/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Minulla ei ole vuosiin ollut mitään pillereitä, kierukoita tms käytössä, koska niiden sivuvaikutukset ovat menneet hyötyjen edelle. Siksi ajattelisinkin, että nyt olisi hyvä tutkia mikä siellä vaivaa. Munasarjasta leikattiin 6 vuotta sitten iso kysta, mutta ei silloin näkynyt mitään. Oireet ovat kyllä tulleetkin vasta sen jälkeen. Kävin yksityisellä gynellä muutama vuosi sitten joka teki tuon ultrauksen, totesi kystia munasarjoissa ja kehoitti käymään 6kk välein kontrollissa. No ei ole varaa käydä ja julkisella ne ei ota vastaan vaikka kuinka lähetteet ovat. Oireet kuulema hoidetaan pillereillä kuten tämä konsultoitu gyne oli sanonut.

Sama asia kun määrättäisiin verenpainelääkkeet mittaamatta arvoja.

En vaan tiedä mitä tietä enää mennä, kun ei edes soiteta asiasta ja keskustella vaan yhtäkkiä on kannassa resepti.

Vierailija
15/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin tutkimuksiin ja leikkaukseen vasta yli 30 v lapsettomuustutkimusten myötä. Valitettavasti se oli myöhöistä ja aikaansaanut jo niin pahaa lapsettomuutta, etten voinut saada omaa lasta. Nuorempana kipujani vähäteltiin ja käskettiin vain syödä buranaa.

Vierailija
16/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä suomen julkinen terveydenhuolto naurettavaa! Ei nyt endometrioosiin liity, mutta kävin kahdesti ambulanssilla päivystyksessä oikean alavatsakipujen vuoksi. Annettiin kipulääkkeet ja lähetettiin kotiin. Kehoittivat menemään neuvolaan ultraan (pe ilta oli eka päivä kun kivut alkoivat). Maanantaina menin tksta ambulanssilla samaiseen sairaalaan jossa tehtiin kiireellinen leikkaus kun oli nytkin kokoinen kysta munasarjaan kiertyneenä ja melkein kuoliossa koko munajohdin. Katsoin kannasta kirjauksia ja siellä oli tämän päivystävän lääkärin kirjaus " ei ole edelleenkään käynyt ultrassa" - - oli vklp ja maanantaina leikkasivatkin jo minut. Tämä kirurgi olikin kirjannut ihan päivämäärät kun olin käynyt samaisen sairaalan päivystyksessä ja kuinka oli kotiutettu kipulääkkeiden kera.

Aivan uskomatonta että hoitoa/ tutkimuksia ei saa vaikka kipuja on!

Vierailija
17/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aikoinaan sanottiin, että ei tarvi enää tulla gynelle. Pillerit käteen ja pihalle. Kärsin vuosikausia tuskista.

No lopulta se meni niin hulluksi, että menin gyneloe, josta mut haukuttiin, että ei tarvi kärsiä, kyllä hoidetaan, olisit tullut vaan. Lopputulos?

Ultrattiin ja tökättiin kierukka, joka tekee elämästä helvettiä. Kävin uudestaan ja vaihtoehtona on pillerit, jotka ei toimi ongelmaan mutta tekee elämästä helvettiä.

Että siinä se niitten hoito. Ja ei, ei minkäänlaista ymmärrystä ettei hormonikaaoksen kanssa voi elää kymmeniä vuosia.

Vierailija
18/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, mutta pakko kysyä oletteko te, joita ei ole tutkittu kunnolla tai oireitanne otettu vakavasti, lihavia? En voi käsittää mikseivät lääkärit ota vakavasti potilaitaan... ainoa tekosyy olisi se, että kaikki laitettaisiin lihavuuden piikkiin.

Vierailija
19/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle aikoinaan sanottiin, että ei tarvi enää tulla gynelle. Pillerit käteen ja pihalle. Kärsin vuosikausia tuskista.

No lopulta se meni niin hulluksi, että menin gyneloe, josta mut haukuttiin, että ei tarvi kärsiä, kyllä hoidetaan, olisit tullut vaan. Lopputulos?

Ultrattiin ja tökättiin kierukka, joka tekee elämästä helvettiä. Kävin uudestaan ja vaihtoehtona on pillerit, jotka ei toimi ongelmaan mutta tekee elämästä helvettiä.

Että siinä se niitten hoito. Ja ei, ei minkäänlaista ymmärrystä ettei hormonikaaoksen kanssa voi elää kymmeniä vuosia.

Yhä edelleen vähätellään naisten ongelmia. Jos mies menisi vastaanotolle ja kuvailisi kipuaan samoin kuin minä (tuntuu kuin peräsuolessa olisi jalkapallo ja samalla joku puukottaa alavatsaan ja kipu lamaannuttaa, etkä voi pissata tai kakata paineen takia, aina ovulaation aikaan) ei menisi hetkeäkään etteikö oltais ultraamassa ja laittamassa erikoislääkärin vastaanotolle. Mutta ei, nuori nainen niin pillerit kouraan kera Buranan ja youre good to go.

Ap

Vierailija
20/26 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt, mutta pakko kysyä oletteko te, joita ei ole tutkittu kunnolla tai oireitanne otettu vakavasti, lihavia? En voi käsittää mikseivät lääkärit ota vakavasti potilaitaan... ainoa tekosyy olisi se, että kaikki laitettaisiin lihavuuden piikkiin.

En tiedä miten lihavuus sinusta asiaan liittyy, mutta ei en ole lihava. T. 170cm 65kg urheileva nainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä