Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruutuaika 1,5-vuotiaalle - kuinka ihmeessä pysytte suosituksessa?

Vierailija
19.07.2022 |

"Ennen leikittiin pelkillä käpylehmillä pimeässä"-vastauksia odotellen, oikeasti fiksua keskustelua toivoen.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

detyty kirjoitti:

Eikö naama-aika olisi tervellisintä tuonikäiselle, vai pistää jo nyt adhd:n itämään?

Adhd ei synny mistään telkkarin katselusta. Vaikka ei olisi edes nähnyt telkkaria, se voi silti olla.

Vierailija
22/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä katseli alle 2-vuotias joskus Titinallen musajuttuja sen aikaa kun laitoin itseni valmiiksi ja keräsin tavarat valmiiksi lähtöämme varten. Ei ne pitkiä tai säännöllisiä aikoja olleet, mutta sen aikaa että päästiin nopeammin lähtemään. Tiesin kyllä suosituksista, mutta välillä on mukava päästää itseään helpommalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä katsoo tablettia kaikki ruokailut. Päästään paljon helpommalla.

Vierailija
24/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin viikonloppuna hotelli aamiaisella. Viereisessä pöydässä istui perhe jossa oli 3-4v isompi poika, söi ja seurusteli vanhempiensa kanssa.

Pienempi poika oli reippaasti alle vuoden, juuri pysyi syöttötuolissa istumassa ettei luistanut alas, sormiruokaili, ruokailuvälineitä ei vielä handlannut.

Mutta mehukannua vasten nojaamassa oli toisen vanhemman puhelin ja katseli hyvin keskittyneesti koko ajan videoita. Tuntui aivan kamalalta. Hänelle pitkottiin ruokapaloja eteen, mutta ei seurusteltu, kuka sitä nyt hyviä videoita häiritsisi, ei edes vanhemmat.

Väistämättä mietin että miten kiinni laitteissaan poika on esimerkiksi 2-vuotiaana. Kauhistutti.

Vaikka olenkin sitä mieltä, että alle 2-vuotias ei tarvitse sekuntiakaan ruutuaikaa, en silti tekisi johtopäätöksiä sen perusteella, mitä näen hotellissa, ravintolassa, junassa tai lentokoneessa. Voi hyvinkin olla, että vanhemmat haluavat poikkeustilanteessa viihdyttää lasta niin, että hän ei häiritsisi muita paikalla olioita (perheen ulkopuolisia). Meillä ei ollut kotona edes TV:tä, kun lapset olivat pieniä, mutta jos minulla olisi silloin ollut käytössä tabletti tai älykännykkä, olisin kyllä käyttänyt sitä lasten viihdyttämiseen esim. pitkillä junamatkoilla.

Kolmen äiti

Vierailija
25/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se suositus ap:n mielestä on?

Vierailija
26/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiku tv vaan auki vaikka koko päivän lapsi ku tottuu siihen niin tulee aika ettei lasta kiinnosta pätkääkään koko tv ja vain jos on kivoja lastenohjelmia niin silloin kattoo.

meidän lapset on tottunu pienestäpitäen tv:n, pc:n, pelit,  olleet aina  käytössä ja opetettu mikä on totta ja mikä on väärää niin teinejä jo nykyjään eikä koskaan ollut  vaikeuksia ja molemmat lukiossa eli nykypäivänä  sähköisessä maailmassa on paras että lapsi oppii jo nuorena sähköisiin laitteisiin.

Vierailija
27/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antamalla käteen leluja ja turvallisia kirjoja, joiden kanssa voi touhuta itse.  No ei mulla enää ole pientä, mutta näin tehtiin joskus ennen, jos itse ei ehtinyt olla läsnä, eikä kukaan voi koko ajan, onhan sitä tehtävä normaalit kotihommat jokaisen. 

Mä luulen kanssa, että julkisissa liikennevälineissä halutaan pitää lapsi hiljaisena ja poiketaan kodin tavoista, lapsivihamielisyys Suomessa on sen verran kovaa. Pienikin lapsen inahdus kun häiritsee useita enenmmän kuin huutavat aikuiset.  

Vierailija
28/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin viikonloppuna hotelli aamiaisella. Viereisessä pöydässä istui perhe jossa oli 3-4v isompi poika, söi ja seurusteli vanhempiensa kanssa.

Pienempi poika oli reippaasti alle vuoden, juuri pysyi syöttötuolissa istumassa ettei luistanut alas, sormiruokaili, ruokailuvälineitä ei vielä handlannut.

Mutta mehukannua vasten nojaamassa oli toisen vanhemman puhelin ja katseli hyvin keskittyneesti koko ajan videoita. Tuntui aivan kamalalta. Hänelle pitkottiin ruokapaloja eteen, mutta ei seurusteltu, kuka sitä nyt hyviä videoita häiritsisi, ei edes vanhemmat.

Väistämättä mietin että miten kiinni laitteissaan poika on esimerkiksi 2-vuotiaana. Kauhistutti.

Niin. Vanhemmat pyrkivät kaikin keinoin pitämään lapsensa mahdollisimman hiljaa koska hotellissa on kyyliä joilla ei ole omaa elämää.

Vierailija
29/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun lapset malttaneet tuossa iässä katsoa telkkaria, ehkä max muutama minuutti kerrallaan. Joten helposti onnistui.

Vierailija
30/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman aiheen ohi: ruutua ei pitäisi katsoa syömisen aikana, sillä se vie keskittymisen pois syömisestä ja voi estää ihmistä tunnistamasta milloin hän on kylläinen ja näin johtaa liikasyömiseen tai nälän tunteeseen nopeasti ruokailun jälkeen.

Tässä vielä kappale terve.fi sivulta:

Television ääressä syömisestä tulee helposti huono tapa, joka voi pidemmällä tähtäimellä johtaa ylipaino-ongelmiin. Yhteiset ruokailuhetket perheen kesken on aikaisemmissa tutkimuksissa yhdistetty niinikään lasten hyvinvointiin ja esimerkiksi hyvään koulumenestykseen.

Vierailija
31/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Vanhemmat pyrkivät kaikin keinoin pitämään lapsensa mahdollisimman hiljaa koska hotellissa on kyyliä joilla ei ole omaa elämää.

Jos ei olisi ollut laitetta edessä, ja lapsi olisi heutellyt ruokaa tai muuten pitänyt ääntä, tämä kommentoija tai joku muu olisi ollut kauhistunut siitä, miten lapsen annetaan noin metelöidä ja häiritä muita. Pienen lapsen vanhempana ei voi voittaa, double-wrong. Aina löytyy joka vaihtoehdolle joku kauhistuja.

Vierailija
32/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eiku tv vaan auki vaikka koko päivän lapsi ku tottuu siihen niin tulee aika ettei lasta kiinnosta pätkääkään koko tv ja vain jos on kivoja lastenohjelmia niin silloin kattoo.

meidän lapset on tottunu pienestäpitäen tv:n, pc:n, pelit,  olleet aina  käytössä ja opetettu mikä on totta ja mikä on väärää niin teinejä jo nykyjään eikä koskaan ollut  vaikeuksia ja molemmat lukiossa eli nykypäivänä  sähköisessä maailmassa on paras että lapsi oppii jo nuorena sähköisiin laitteisiin.

Tästä on ihan tutkimuksia, että tv auki koko päivän taustameluna on ihan aikuisellekin haitallista. Jatkuva taustamelu häiritsee keskittymistä ja tekee levottomaksi. Eli ei ole kyllä todellakaan suositeltavaa käyttää tämmöistä kikkaa.

Vierailija
33/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei olisi ollut laitetta edessä, ja lapsi olisi heutellyt ruokaa tai muuten pitänyt ääntä, tämä kommentoija tai joku muu olisi ollut kauhistunut siitä, miten lapsen annetaan noin metelöidä ja häiritä muita. Pienen lapsen vanhempana ei voi voittaa, double-wrong. Aina löytyy joka vaihtoehdolle joku kauhistuja.

Tai jos vanhempi olisi jutellut lapselle, olisi taas joku paheksuja mesonut miten lapsiin ei saa keskittyä kaiken aikaa kun oppivat siihen ettei aikuiset ikinä keskustele aikuisten keskusteluja.

Vierailija
34/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman aiheen ohi: ruutua ei pitäisi katsoa syömisen aikana, sillä se vie keskittymisen pois syömisestä ja voi estää ihmistä tunnistamasta milloin hän on kylläinen ja näin johtaa liikasyömiseen tai nälän tunteeseen nopeasti ruokailun jälkeen.

Tässä vielä kappale terve.fi sivulta:

Television ääressä syömisestä tulee helposti huono tapa, joka voi pidemmällä tähtäimellä johtaa ylipaino-ongelmiin. Yhteiset ruokailuhetket perheen kesken on aikaisemmissa tutkimuksissa yhdistetty niinikään lasten hyvinvointiin ja esimerkiksi hyvään koulumenestykseen.

HEI KIITOS!!! SAATIIN IHAN ASIANTUNTIJATIETOA KEHIIN. Kyllä nyt varmasti kaikki ymmärtää että telkkari on syntiä syödessä.

Vierailija
35/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun lapset malttaneet tuossa iässä katsoa telkkaria, ehkä max muutama minuutti kerrallaan. Joten helposti onnistui.

Ja siis olisin oikeastaan toivonut että olisivat malttaneet, olisi voinut joskus naulita ne telkkarin ääreen, mutta kun ei niin ei. Ja on ne sittemmin oppineet.

Vierailija
36/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Ei pikkulapselle ruutua, aivojen kehitys tarvitsee äidin juttelua, satuja, leikkiä ja mielikuvitusta. 3,5v saattaa katsoa lastenohjelman, ellei sekin ole aivopesua, ei mitään pelottavaa.

Vierailija
37/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antamalla käteen leluja ja turvallisia kirjoja, joiden kanssa voi touhuta itse.  No ei mulla enää ole pientä, mutta näin tehtiin joskus ennen, jos itse ei ehtinyt olla läsnä, eikä kukaan voi koko ajan, onhan sitä tehtävä normaalit kotihommat jokaisen. 

Mä luulen kanssa, että julkisissa liikennevälineissä halutaan pitää lapsi hiljaisena ja poiketaan kodin tavoista, lapsivihamielisyys Suomessa on sen verran kovaa. Pienikin lapsen inahdus kun häiritsee useita enenmmän kuin huutavat aikuiset.  

Ei se mitään lapsivihamielisyyttä ole. Itse ainakin vihaan ainoastaan niitä välinpitämättömiä vanhempia jotka muista ihmisistä välittämättä antavat lapsensa vapaasti rääkyä ja riehua kuin syötävä eivätkä välitä mitenkään kasvattaa lastaan, mutta se ei ole sen lapsen vika.

Vierailija
38/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu. Ei pikkulapselle ruutua, aivojen kehitys tarvitsee äidin juttelua, satuja, leikkiä ja mielikuvitusta. 3,5v saattaa katsoa lastenohjelman, ellei sekin ole aivopesua, ei mitään pelottavaa.

Ja isä onkin jo häipynyt häntä ei kiinnosta pätkääkään lapsensa... hyvin tavallinen tarina Suomessa...

Vierailija
39/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on semmonen päivä, että penskat katsokoot vaikka yömyöhään mitä tahansa ruudulta.

Vierailija
40/69 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syö nopeammin kuin aikuinen.

Ja ne vanhemmatkin haluaa varmasti kerrankin valmiiseen pöytään päästessään nauttia siitä ruoasta kerrankin.

Me mentiin aina joko swllaiseen ravintolaan jossa oli leikkinurkka tai sitten lapset ottivat omasta kassistaan piirustusvälineet tai jonkin pelin kun me vielä jatkoimme syömistä.

Tämä ei tarkoita että meillä olisi kotona ollut tapaba ruokapöydässä lwikkiä tai piirrellä.

Niiiiiiin väsynyt tähän lapsivihamielisyyteen!