Pärjääkö iäkäs äitini ilman uutta henkilökorttia?
Sanoo ettei tarvitse. Ei matkustele ja esim pankkiasiat hoidan minä.
Kommentit (70)
Hyvä kysymys. Se voidaan kysyä hammaslääkärillä jos haluat laskun, lääkäriasema ilmoittautuminen, yksityinen lääkäriasema, paketin nouto kaupasta tiskiltä, rajan ylitys jos tulee tilanne tai jonkin asian rekisteröinti. Kaikille ei tarvitse tietenkään tietoja luovuttaa, jos epäile manipulointia tai tietovuotoa.
Tulevaisuudessa voi tarvita, joten parempi hakea nyt kun hän vielä jaksaa sitä hoitaa/lähteä hakemaan
Vanhemmillani ei ole ikinä ollut henkilökorttia tai passia. Ovat yli 80 vuotiaita. Anopille on joskus ollut passi mutta ei enää vuosiin.
Eiköhän nuo pärjää ilmankin. Ei ole tarvetta matkustaa. Pankkiasiat hoitaa lapset.
Tarvitsee. Esimerkiksi pankissa saattaa joutua käymään. Pikkupaikkakunnilta lakkautetaan konttoreita ja naamavippi ei toimi.
Onko sinulla valtakirja pankkiasioiden hoitamiseksi?
Oon 43 eikä mulla ole kuin ajokortti. Virallista henkilökorttia ei mulla ole koska en tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Mun 7-kymppisillä vanhemmilla ei ole henkilökorttia tai passia. Asuvat pienellä paikkakunnalla ja ei siellä oikeasti koskaan kysytä henkkareita missään, tai sitten ajokortti kelpaa vaikka ei kai saisi.
Ei pieni paikkakunta takaa mitään. Mun vanhemmat ovat hiukan vanhempia ja 5 vuotta sitten molemmat hankkivat henkilökortin. Sitä ennen väittivät, ettei sitä tarvitse ja vain toisella ajokortti, joka yleensä hyväksyttiin. Nykyään se kelpuutetaan huonommin kuin ennen ja esim. pankissa voi olla kesätyö tekijä tai muuten nuoremman polven ihminen, joka ei tunne kaikkia paikallisia vanhuksia.
Aloittajalle: jos äiti kykenee vielä itsenäisesti hoitamaan muut asiointinsa, sanoisin, että henkilötodoatus on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Oon 43 eikä mulla ole kuin ajokortti. Virallista henkilökorttia ei mulla ole koska en tarvitse.
Eikä mulla siis myöskään ole passia.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsee. Esimerkiksi pankissa saattaa joutua käymään. Pikkupaikkakunnilta lakkautetaan konttoreita ja naamavippi ei toimi.
Ap kertoi, että hän hoitaa vanhempiensa pankkiasiat ja vanhemmat eivät matkusta. Tuskin tarvitsevat henkilökorttia.
Hyvä kysymys. Normaalisti varmasti pärjääkin mutta joskus voi käydä niin ettei asiointi ilman onnistu.
Taannoin oli juttua kun asiakas ei saanut lunastettua passia postista ilman henkilöllisyystodistusta. Paikalle sattunut poliisipartio päätti tarjota apua ja lunastaa passin valtakirjalla. Ikäväkseen passi jäi heiltäkin saamatta. Poliisin virkamerkki ei nimittäin kelvannut henkilöllisyystodistukseksi. Kaikki meni säännösten mukaan. Olisiko pitänyt joustaa vai ei? En osaa sanoa mutta, joskus se todistus voidaan vaatia kun niin on kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi, että hän hoitaa vanhempiensa pankkiasiat ja vanhemmat eivät matkusta. Tuskin tarvitsevat henkilökorttia.
Mitäpä, jos AP ei pysty hoitamaan asioita?
Oma äitini hankki just uuden hlökortin. Passia ei koe tarvitsevansa mutta hlöllisyys pitää välillä jossain todentaa.
Kyllä yhdet hlödokumentit kannattaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä mulla siis myöskään ole passia.
Mitä teet, jos esim. saat verkkopankin tunnusluvut lukkoon ja sinun pitäisi hoitaa asia pankin kanssa?
Pärjännee, jos pakkotilanteet voi joku toinen hoitaa. Mummoni joutui juuri hommaamaan kortin kun ei saanut pankista rahaa mitenkään. Sai sitten uuden kortin, mutta mielenkiintoista, että siinä oli aivan väärän ihmisen kuva ja nytkin vielä odottaa uutta korttia. Oli jonkun oikein tuima ilmeisen kuva ja sanoin, että ne jonkun pidätetyn kuvan varmaan siihen laittoi. Mummoni kuitenkin yli 90v ja tuo kuvan nainen ei läheskään. mielenkiintoista, että sössivät noinkin tärkeän asiakirjan kanssa poliisilla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Normaalisti varmasti pärjääkin mutta joskus voi käydä niin ettei asiointi ilman onnistu.
Taannoin oli juttua kun asiakas ei saanut lunastettua passia postista ilman henkilöllisyystodistusta. Paikalle sattunut poliisipartio päätti tarjota apua ja lunastaa passin valtakirjalla. Ikäväkseen passi jäi heiltäkin saamatta. Poliisin virkamerkki ei nimittäin kelvannut henkilöllisyystodistukseksi. Kaikki meni säännösten mukaan. Olisiko pitänyt joustaa vai ei? En osaa sanoa mutta, joskus se todistus voidaan vaatia kun niin on kirjattu.
Minä hommasin passin nyt keväällä. Minulla ei ollut mitään virallista henkilökorttia tai passia kun uusi passi piti noutaa. Tein valtakirjan miehelleni joka hali minun passini oman passinsa kanssa.
Eli ei hätää kunhan lähipiirissä on yksi tai pari passin/henkilökortin omaavaa niin valtakirjan avulla homma hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä voi joustaa tai tekee aika pahan virheen. Meillä jaetaan vahvaan tunnistautumiseen perustuvia koetteja (joissa siis varmenne) ja niihin on pakko syöttää tietyt koodit. Niistä ei pääse eteenpäin. Siellä ei ole mitään sellaista kyllähän me nimismiehen veljentytär tunnetaan vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taannoin oli juttua kun asiakas ei saanut lunastettua passia postista ilman henkilöllisyystodistusta. Paikalle sattunut poliisipartio päätti tarjota apua ja lunastaa passin valtakirjalla. Ikäväkseen passi jäi heiltäkin saamatta. Poliisin virkamerkki ei nimittäin kelvannut henkilöllisyystodistukseksi. Kaikki meni säännösten mukaan. Olisiko pitänyt joustaa vai ei? En osaa sanoa mutta, joskus se todistus voidaan vaatia kun niin on kirjattu.Ei niissä voi joustaa tai tekee aika pahan virheen. Meillä jaetaan vahvaan tunnistautumiseen perustuvia koetteja (joissa siis varmenne) ja niihin on pakko syöttää tietyt koodit. Niistä ei pääse eteenpäin. Siellä ei ole mitään sellaista kyllähän me nimismiehen veljentytär tunnetaan vaihtoehtoa.
Niin ehkä tämä oli juuri se pointti. Kun on kirjattu että tietty todistus vaaditaan niin silloin se on hyvä olla. Toinen esimerkki kevään pääsykokeista. AMK kokeissa piti olla voimassa oleva henkilötodistus. Edellisenä päivänä vanhentunut todistus ei kelvannut todistamaan kokelaan henkilöllisyyttä.
Tosiasiassa henkilöllisyys oli aivan varmasti todennettavissa, mutta sitä ei kysytty - sen täytyi olla voimassa.
Ohis,
Joskus voi tulla joku paketti "pyytämättä", siis ihan oikea, ei mikään huijaus. Esim. taloyhtiössä vaihtui netin toimittaja --> uudet modeemit sai henkkareita vastaan myymälästä/jos tilasi netin kautta postista.
Samoin on ehkä hyvä pitää henkkarit mukana jos esim. kaatuu kaupungilla tmv. ja on tiedoton, niin tunnistetaan, toki tuohon voi riittää joku "kirjastokorttikin" lompakossa.
Monesti myös esim. lääkärissä pitää kysyä henkkarit/vastailla ns. turhaan kysymyksiin (osoite/lähiomainen tmv.) kun varmistetaan että on oikea henkilö (huom: "Maija Virtasia" voi olla kaimat vastaanotolla, tuo on myös turvallisuus asia!)
Tämän on juuri se tapa, jolla ikäihminen syrjäytetään yhteiskunnasta. Jos kerran AP käytät omaisessi puolesta pankkia (todellakin toivon, että valtuudet ovat kunnossa), samalla vaivalla voinet pitää huolta myös tästä tärkeästä asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Tämän on juuri se tapa, jolla ikäihminen syrjäytetään yhteiskunnasta. Jos kerran AP käytät omaisessi puolesta pankkia (todellakin toivon, että valtuudet ovat kunnossa), samalla vaivalla voinet pitää huolta myös tästä tärkeästä asiasta?
Tämä tärkeä asia edellyttää mummon vientiä passikuvaan ja mummon vientiä poliisiasemalle, jossa palvelut ovat tällä hetkellä monin paikoin ihan tukossa.
Mun 7-kymppisillä vanhemmilla ei ole henkilökorttia tai passia. Asuvat pienellä paikkakunnalla ja ei siellä oikeasti koskaan kysytä henkkareita missään, tai sitten ajokortti kelpaa vaikka ei kai saisi.