Pärjääkö iäkäs äitini ilman uutta henkilökorttia?
Sanoo ettei tarvitse. Ei matkustele ja esim pankkiasiat hoidan minä.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Voi tarvita esim. jos perheenjäsen menehtyy.
Isäni kuoli viime vuonna, ja yhteisen tilin sulkemista ja perunkirjaan littyviä asioita varten äiti joutui hankkimaan voimassa olevan henkilötodistuksen, passi hänellä oli joskus ollut mutta mennyt vanhaksi vuosia sitten.
Lisään vielä, että siinä kaiken muun järjestelyn ja surun keskellä henkilöltodistuksen hankkiminen vie turhaa aikaa ja energiaa, parempi hommata silloin kun on itse vielä kunnossa ja samoin elämä.
Kysyin ennakkoon hammaslääkäriltä voiko maksaa laskulla.?
Ymmärsin kun on pankkikortti mukana olisi siinä tiskillä voinut maksaa heti, en vaan ole ennen noin tehnyt. Ei ole ittelläkään kuin ajokortti. Ja pankkitunnistus.
Vierailija kirjoitti:
Isäni kuoli viime vuonna, ja yhteisen tilin sulkemista ja perunkirjaan littyviä asioita varten äiti joutui hankkimaan voimassa olevan henkilötodistuksen, passi hänellä oli joskus ollut mutta mennyt vanhaksi vuosia sitten.
Jos on niin virkeä, että asioita pystyy hoitamaan. Oma äitini ei ole. Pää toimii, mutta jalat ei. Ei hoida yhtään mitään asiaa. Korkeintaan jonkun paperin on allekirjoittanut ja valtakirjoja niin maan pirusti. On hänelle kilahtanut perintöäkin tänä kotiinlukkiutumisaikana. Hän täyttää paperit ja joku muu lähettää.
Minulle tulee näistä isä ei tarvitse henkkareita mihinkään -omaisista tosi epäluuloiset fiilikset. Että on tosi näppärää, kun lapset hoitavat kaikki asiat, paitsi henkkarit, jotka ovat avain kaikista tärkeimpiin päätöksiin ja autonomiaan. Olen ollut edonvalvonta-asioissa töissä ja siksi aika kyyninen. Vanhuksia vedätetään valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ovat taas viranomaiset menneet niin maan perusteellisesti vikaan säännöissään, joka viides vuosi pitäisi kalliit passi ja/tai henkkari uusia ja Suomi on tällä hetkellä täynnä ihmisiä, joilla ei ole voimassa kumpaakaan. Ajokortti kelpaa virallisesti vain autolla ajoon, ei ole muuta virkaa. Pankkiasioita hoitelevat lapset ja aviopuolisot ilman valtakirjoja ja edunvaltuutuksia, vaikka ei virallisesti ole oikeutta. Kun tähän soppaan lisätään vielä se, että monilla vanhuksilla ei ole myöskään pankkitunnuksia, ollaan jo monen ongelman edessä.
Jos vanhuksella ei ole pankkitunnuksia, helpointa on hakea pankkitunnukset ja tilinkäyttöoikeus omaiselle, joka hoitaa ne pankkiasiat. Sitten on oikeus.
On tosiaan vaikeaa. Äidillä ei ole mitään virallista henkkaria kun ei kuulemma sellaista tarvitse...nyt ollaan umpikujassa kun ois aika hänen antaa tilivaltuudet minulle auttaakseni raha-asioissa. Ei ole myöskään hällä toimivia tunnuksia. Siispä hänen on pakko nyt hankkia henkkarit, sitten varaan ajan konttoriin 80km päähän ja käymme paikanpäällä . Piti saada kiireellisesti hänen tileillään rahasiirto, ei onnistu ilman henkkaria, Mikään ei onnistu ilman henkkaria/tunnuksia .
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee näistä isä ei tarvitse henkkareita mihinkään -omaisista tosi epäluuloiset fiilikset. Että on tosi näppärää, kun lapset hoitavat kaikki asiat, paitsi henkkarit, jotka ovat avain kaikista tärkeimpiin päätöksiin ja autonomiaan. Olen ollut edonvalvonta-asioissa töissä ja siksi aika kyyninen. Vanhuksia vedätetään valtavasti.
Kuule kun minä olen tehnyt äidistä huoli-ilmoituksen. Hänen luonaan kävi sosiaalityöntekijä ja joku toinen ammattilainen Seniori Helpistä. Testasivat äidin muistia (ei mitään vikaa) ja haastattelivat. Kertoivat mitä apua olisi saatavilla. Äiti kieltäytyi järjestään kaikesta ja oli tuumannut vaan, että lapset hoitaa. Joten mitään apua ei siis "saanut", koska ei suostu ottamaan sitä vastaan. Ei halua ulkopuolisia.
Suostuisin ilomielin kotihoitoon ja vaikka edunvalvontaankin, mutta täysjärkiselle, omista asioistaan päättämään kykynevälle sellaisia ei ole vaihtoehtona. Hän siis pystyy tekemään päätöksiä ja perustelemaan ne. Päätökset ovat hänen hyvinvointiaan vastaan, mutta ei ole mitään pakkohoidon perusteita tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa voi tarvita, joten parempi hakea nyt kun hän vielä jaksaa sitä hoitaa/lähteä hakemaan
Tulee ylättäviä tilanteita,jossa täytyy näyttä henkilökortti. Vaikka sinä kuinka olet valtakirjalla saanut hänen laskut ym.Maksaen ne hänen tililtä kunnialla.Turha säästä raha passikuva ja henkilökortti maksut.Tilaat vaan hänelle ajan poliisin.Ottavat uudet sormenjäljet. Valokuvausliike lähettä fotot polisille suoraan.Menet vaan hänet viemän sinne.
Vierailija kirjoitti:
Sanopa miten viedään valokuvaamoon ja poliisiasemalle vanhus, joka ei suostu. Joka kotona kaaduttuaan kieltäytyi ambulanssikyydistä. Ambulanssi tilattiin, mutta hoitoon ei suostunut lähtemään.
Varatonkin on. Ei ole perintöä meille tiedossa muuta kuin roskien vientiä.
Näinä sotaisina ja epävarmoina aikoina, jokaisella suomalaisella pitäisi olla voimassa oleva henkilökortti.
Mistä sitä tietää, milloin tulee evakkoon lähtö, vaikka toiseen Pohjoismaahan.
Hätätilanteessa vanhukset eivät edes syntymävuotta, saati sitten syntymäpäivää ja - kuukautta.
Hyvä jos etu- sukunimensä muistavat.