Jopa Putin tunnustaa: pakotteet toimivat
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008922373.html
Venäjän presidentti Vladimir Putin vannoo Venäjän selviävän lännen pakotteiden aiheuttamista teknologiaongelmista, kertoo uutistoimisto AFP.
Putin sanoo, että länsi on asettanut Venäjälle pakotteita korkeassa teknologiassa, jotta Venäjä jäisi jälkeen teknologiakehityksessä. Pakotteet on asetettu Venäjälle, koska se hyökkäsi Ukrainaan.
"Ei vain rajoituksia vaan lähes täydellistä sulkemista ulkomaisten korkean teknologian tuotteiden saannista käytetään tietoisesti ja tarkoituksellisesti maatamme vastaan", Putin sanoi videokokouksessa hallinnon kanssa, uutistoimisto Reutersin mukaan.
Putinin mukaan korkean teknologian saannin vaikeus on valtava ongelma Venäjälle.
"Ymmärtäessämme valtavan määrän kohtaamiamme ongelmia aiomme etsiä uusia ratkaisuja tarmokkaasti ja osaavasti", Putin sanoi AFP:n mukaan.
Hänen mukaansa monet nopeasti kasvavat venäliset teknologiayhtiöt kuten Ozon ja Yandex eivät saa enää länsimaista rahoitusta pakotteiden vuoksi. Venäläisiä yhtiöitä pitäisi rahoittaa kotimaasta, jotta ne voivat jatkaa kasvuaan, Putin sanoi.
Kommentit (95)
Venäjä voi selvitä tästä, mutta Putin ei.
Lännen on nyt vain kiristettävä ruuvia.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti sisäinen markkina on liian vahva. Venäjä ei kaadu pakotteisiin.
Riippuu, mitä kaatumisella tarkoitetaan. Varmasti Venäjä ei lakkaa olemasta, mutta elintaso taantuu 1800-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä sisäiset markkinat? Kleptokratia ja mustapörssi?
Uusien autojen valmistus on venäläisissä autotehtaissa pysähtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vahvat sisäiset markkinat vaatisivat kansalaisilta vahvaa ostovoimaa sekä vahvaa kykyä valmistaa itse kansalle myytäviä tuotteita.
Venäjältä puuttuu molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä alkaa olemaan hätä kädessä, kun pakotteet pikkuhiljaa alkavat vaikuttamaan. Siitä osoituksena on myös russakkatrollien päiväkausia jatkunut pakotevastaista mielialaa huonolla menestyksellä lietsova spämmääminen.
Ääliöt eivät tajua, että heidät on jo tunnistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, mitä kaatumisella tarkoitetaan. Varmasti Venäjä ei lakkaa olemasta, mutta elintaso taantuu 1800-luvulle.
Itse asiassa ei. Esim. Pietarissa hyllyt notkuvat herkkuja ja tavaraa samalla rupla on vahvin ikinä.
Varmaan notkuu, ja yhä harvemmalla on varaa ostaa niitä.
Ruplan kurssilla ei ole enää mitään tekoa tosielämän kanssa koska sillä ei saa tehdä vapaasti valuuttakauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvat sisäiset markkinat vaatisivat kansalaisilta vahvaa ostovoimaa sekä vahvaa kykyä valmistaa itse kansalle myytäviä tuotteita.
Ostovoima kasvu keskuksissa (huom. Venäjällä on 10 miljoonakaupunkia) on hyvää länsi tasoa.
Käyhät ne on jotka sielläkin kärsivät. Isot massat joilla ei ole puhetorvea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei. Esim. Pietarissa hyllyt notkuvat herkkuja ja tavaraa samalla rupla on vahvin ikinä.
Johan Bäckmanhan se siellä! Tunnistaa noiden herkkujen mainitsemisesta, niitä läski on mainostanut Facebookissaan jo pari päivää. Eikö sinua hävetä pyöriä mammapalstalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostovoima kasvu keskuksissa (huom. Venäjällä on 10 miljoonakaupunkia) on hyvää länsi tasoa.
Ehkä sinun harhoissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietolähteesi on varmaankin venäläinen media?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietolähteesi on varmaankin venäläinen media?
Olen nähnyt tuttavani lähettämiä videoleikkeitä.
Hitaasti mutta varmasti ne pakotteet kyllä tehoavat. Täytyy vain olla kärsivällinen.
Luotettavat tiedot Pekmanilta ja Anukselta.😁
Kohta Venäjällä otetaan taas sirpit ja vasarat käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lännen on nyt vain kiristettävä ruuvia.
Voi voi. Venäjä huomaa jotain mikä uutinen. Venäjä on sanonut koko ajan että pakotteet ovat kaikille haitallisia, mutta eniten euroopalle.
Winter is coming!
GOOOOOD LUCK, GERMANY!Eli olet oikeassa: Saksalaisten pitää kiristää talvipipot valmiiksi! 😂
Ei siitä nyt järin kauaa ole kun Kreml oli vielä sitä mieltä että lännen pakotteet ovat merkityksettömiä...
Venäjällä alkaa olemaan hätä kädessä, kun pakotteet pikkuhiljaa alkavat vaikuttamaan. Siitä osoituksena on myös russakkatrollien päiväkausia jatkunut pakotevastaista mielialaa huonolla menestyksellä lietsova spämmääminen.