Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 12-vuotias ( lokakuussa täyttää 13v) jäädä 18-vuotiaan siskonsa kanssa kotiin lyhyen mökkireissun ajaksi?

Vierailija
17.07.2022 |

Siinäpä kysymys tulikin. Olisimme mökillä 1-2 yötä. Varhaisteinillä tullut mökkikiintiö ilmeisesti tältä kesältä täyteen kun kovasti haluaisi jäädä kotiin. Molemmat tyttäremme ovat kilttejä ja vastuuntuntoisia, vanhempi täysi-ikäistyi hiljattain.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tyttö luokseni hoitoon, rakastelemme koko yön kiihkeästi.

Mies54

Lerppamulkku iski jälleen.

Mulppalerkku

Vierailija
22/29 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi ei voisi jäädä? 18-vuotiashan voi olla vaikka päiväkodissa töissä tai itse äiti. 

Tuskin 18-vuotiaalla äidillä melkein 13v lasta on.

No sitähän tuossa ei tarkoitettukaan. Helpompi sitä 12-vuotiasta siskoa on kaitsea kuin hoitaa vaikkapa 2-vuotiasta uhmaikäistä taaperoa. 12-vuotias osaa tehdä käytännössä kaiken tarvittavan itsenäisesti, joten 18-vuotiaalle jää tehtäväksi olla lähinnä henkisenä tukena ja turvana. Ei paha rasti, mikäli 18-vuotias on normaali täysipäinen nuori. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi 12-vuotiaastani huolissani. Se 18-vuotias voi järjestää bileet.

Mä dokasin jo 13 vuotiaana ja yks entinen työkaveri aloitti huumeet 12 vuotiaana. Molemmat ollaan parannettu tapamme, mutta ei se ikä mitään kerro.

18 vuotias voi olla tunnollinen ja raitis ja se nuorempi olla pilvipöllyissä tms.

Ehkä vanhemmilla on joku käsitys kuitenkin.

Vierailija
24/29 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sinulla on syysi kysymykseen. Mikä sinua huolestuttaa? Onko isosiskolla esim poikakaveri, johon et luota?

Osa ihmisistä ei pysty päättämään MITÄÄN elämässään kysymättä neuvoa av:lta. Tuskin tässäkään sen kummemmasta on kyse. 

Ei ole poikakavereita eikä bileitäkään järkätä. Taisi olla hölmö kysyä täältä tosiaan, pahoittelut ja mukavaa kesän jatkoa kaikille :) 

Vierailija
25/29 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi ei voisi jäädä? 18-vuotiashan voi olla vaikka päiväkodissa töissä tai itse äiti. 

Tuskin 18-vuotiaalla äidillä melkein 13v lasta on.

Pöljä! 

Vierailija
26/29 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitäisi äitinä tietää että voiko. Meinasit sitten vauva.fi jengille ulkoistaa aika tärkeän asian. Eikö sinulla ole sen vertaa omaa päättelykykyä.

Vierailija
27/29 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poissa kotoa 1-2 yötä? Tuohan on kuin kysyisi, voiko laittaa pian 13 vuotiaan yksin koulumatkalle kilometrin päähän, tai voiko pian 13vuotiaan jättää yksin kotiin, kun lähtee itse kolmen tunnin kauppareissulle.

18vuotias on nuori täysi-ikäinen, saa ajokortin ilman poikkeuslupia, saa äänestää, saa perustaa perheen ja "hankkia" lapsia. Minkähän ikäinen on sen pian 13vuotiaan huoltaja?

18vuotiaille jätetään usein lapsia vahdittavaksi korvausta vastaan, kun vanhemmat lähtevät viettämään iltaa jollakin tavoin, usein alkoholijuomien merkeissä. Näitä lapsenvahteja ei useinkaan tunneta yhtä hyvin kuin tässä tapauksessa tämä 18vuotias luultavasti tunnetaan.

...vai onko niin, että pelkäät "huimausaineiden" (kuten oma äitini sanoi) käyttöä?

Ei kannata yrittää pitää kohtuuttoman tiukkaa kontrollia jälkikasvustaan, muuten käy niin, että myöhemmin, tilaisuuden tullen, otetaan ihan kokemattomina esim viinaa samaan tapaan kuin kokeneemmat ikätoverit ja päädytään sikakännissä ties mihin, hyvässä tapauksessa sairaalaan kiireelliseen ensiapuun.

Vierailija
28/29 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin jo 12-vuotiaana yksin kotona jopa viikon kun vanhemmat olivat kesällä mökillä enkä minä halunnut mennä mukaan, kun he ryyppäsivät ja riitelivät siellä. Se oli 1990-luvulla. Minulle jätettiin rahaa, jolla sain käydä ostamassa ruokaa kaupasta johon oli noin puoli kilometriä matkaa.

Nykyisinhän tuollaisesta ja vähemmästäkin tehdään lasu ja huostaanotto. Itse olisin mieluiten jäänyt kotiin sensijaan että minut pakotettiin toiselle puolelle Suomea katselemaan kuuntelemaan sitä rälläämistä ja riitaa. Turvaton lasinen lapsuus takana tälläkin avainkaulalapsella, kieltämättä-apua et saanut, vaikka sitä itse lapsena jopa suoraan viranomaisilta pyysi.

Vierailija
29/29 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei taideta lainkaan käsittää, että 50-60-luvuilla,vielä 70-luvullakin, oli täysin tavallista jättää jopa 1-vuotias "vanhempien" eli esim. 10-vuotiaan sisaruksen "hoitoon", kun vanhempien oli mentävä töihin, hoidettava kotiaskareita (jotka olivat jotain aivan muuta kuin nykyinen pesukoneen napin painallus) tai hoidettava tilan eläimet ja työt. Hyvinkin pieniä lapsia jätettiin täysin yksin myös pitkiksi päiviksi, lisäksi monet  vanhemmat ryyppäsivät tappelivat sikailivat aivan toiseen malliin kuin nykyään, lapset menivät siinä sivussa-toiset kuolivat, toiset selviytyivät. Miksi kaikesta on tullut niin hel..tin hankalaa? Mitä te oikein pelkäätte? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan