Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ruokia voisi kasvattaa kotona?

Vierailija
17.07.2022 |

Ruoka on niin kallista että haluan alkaa kasvattaa mahdollisimman paljon itse. Meillä on omakotitalo jonka pihassa on noin 40m2 kasvimaa. Tällä hetkellä siinä kasvaa mansikoita, herneitä, porkkanoita, lehtisalaattia ja raparperia. Tilaa olisi laittaa muutakin. Onko myöhäistä tälle kesälle kasvattaa vielä jotain? Mulla ei ole hirveästi kokemusta yrttien kasvatuksesta. Onnistuuko vielä? Entäs mitä voisi kasvattaa vaikka ihan sisätiloissa?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa.. Mustikoita on onneksi ihan kilometrin päästä kotoa. Niitä meinaan kerätä ainakin pari sangollista.

Vierailija
2/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatteja ja yrttejä ehdit kasvattaa hyvin. Kuivaa ja käytä talvella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtuisko pihaan kasvihuone? Kesällä makoisia tomaatteja jne. Ei ainakaan kotiloita riesana, olettaisin. En tiedä noista sen kummemmin, kunhan ajattelin, että on monen unelma, olen kuullut. Ja sori en oikeastaan vastannut kysymykseesi :)

Hei, mutta nyt mä muistin, olen itse kasvattanut papuja isoissa ruukuissa. Niistä saa valtavan ihanat, kun laittaa tukikeppejä (3 metriä pitkät). Ja sinähän saat ne maahan, mulla vain pieni rivaripatio, ei viljelytilaa.

Tuli suuri sato, montaa lajia vaihtoehtoina. Ja ei tälle kesälle tarkoitus tietenkään, vaan seuraavalle.

Vierailija
4/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvihuone on ollut meillä suunnitelmissa:) Ja haluan lisäksi istuttaa pari marjapensasta. On meillä tällä hetkellä kyllä pari vattupuskaa mutta niistä ei vielä paljoa satoa saa. Ap

Vierailija
5/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä voi kasvatella vaikka niitä yrttejä ja chilejä.

Vielä ehtii laitella erilaisia salaatteja, vuonankaalia, retikkaa, retiisejä. Yrttejä voit yrittää kasvatella kaupan yrttiruukkujen "jämistä". Ensi vuonna kylvä ajoissa keväällä sisällä taimet ja siirrä ulos.

Vierailija
6/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chilejä ja yrttejä.

Vierailija
7/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kiinankaalista kun leikkaa jäljelle jääneen kannan ja pistää sen multaan, kasvaa siitä ruukussa reilusti lisää syötävää.

Vierailija
8/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään mitä ruokaa ja vastauksena on chilejä ja yrttejä. Voi elämä tätä idiotismia.

Vierailija
9/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta lehmä takapihalle ja pari kanaa.

Vierailija
10/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä voi idättää papuja ja linssejä, niillä voi talvella korvata salaatin.

Vierailija
11/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysytään mitä ruokaa ja vastauksena on chilejä ja yrttejä. Voi elämä tätä idiotismia.

Käsittääkseni chilejä ja yrttejä käytetään ruuanlaitossa ja nuo ovat aika kalliita, joten niitä kasvattamalla säästää paljon. Kannattaa nimenomaan kasvattaa sellaisia tuotteita mitkä ovat kalliita kaupassa ja suht helppoja kasvattaa.

Vierailija
12/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on takapihalla perunoita, porkkanoita, sipulia, ruohosipulia ja ehkä tomaatit kypsyy pienessä kasvitarhassa. Herneet on jo syöty. Keväällä pitää istuttaa nuo kaikki, koska ei ne ehdi ennen pakkasia kasvaa, jos nyt istuvat. Aikaa ja lämpöä tarvitsevat kasvuun.

Vierailija
13/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista vinkeistä! Ihan kaikki on tervetulleita, sekä yrtit että ruokaisammat jutut! Ap

Vierailija
14/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljelylaatikkoon avomaankurkkua...herneitä, pinaattia, härkäpapua. Sinappi ja vesikrassi kasvavat myös aika nopsaan, hyvä salaatin korvike.

Vierailija
15/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

alpakoita

Vierailija
16/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvihuone on ollut meillä suunnitelmissa:) Ja haluan lisäksi istuttaa pari marjapensasta. On meillä tällä hetkellä kyllä pari vattupuskaa mutta niistä ei vielä paljoa satoa saa. Ap

Valitettavasti marjapensaistakaan ei kunnon satoa tule pariin vuoteen. Meillä on karviaisia ja viinimarjoja. Viinimarjat tekee hyvin marjaa, mutta istutin ne jo v. 2010 ja ainakin pari vuotta meni ennen satoa. Ehkä halvemmaksi tulee ostaa ne marjat, koska viinimarjat saa halvalla erityisesti itsepoimintana. Niitä pitää myös lannoittaa, että saa kasvuun voimaa.

Omenapuut meillä joskus tekee omenaa, joskus ei. Kiinni ihan tuulista. Asumme lähellä merenrantaa, joten keväällä on usein kovia tuulia, jotka voi viedä kukat omenapuusta. Joinakin vuosina pörriäisiä on paljon ja joskus vähän. Yhtenä vuonna tuli suht paljon omenoita, jotka oli ihan hirveässä kunnossa, jokin tauti iski. Puutarhurin olen pyytänyt leikkaamaan ne kolmen vuoden välein, maksaa noin 40€ (siis yhden tunnin hinta).

Vierailija
17/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkurpitsaa. Tälle kesälle et varmaan enää ehdi, ellet löydä jostain puutarhamyymälästä taimia. Jo yksikin taimi on satoisa ja siitä saa kaikkea hyvää. Sitä voi säilöäkin kurkkusalaatin tyyppisenä relissinä tai kuivata viipaleina. Itse teen myös sosekeittoa pakkaseen. Niin ja kesäkurpitsakakkuakin.

Vierailija
18/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensisijassa kannattaa kasvattaa sellaista, mitä myös mielellään syö. Istuttaisin ensimmäisenä omenapuun, sellaisen vaikka missä kasvaa 2-3 lajiketta samassa puussa. Omenapuu ei tosin ala heti tuottamaan hyvää satoa, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Herukkapensaan voisi ehkä myös istuttaa, kenties vedelmaakin. ehkä karviaisikin

Ensi vuotta varten: googlaa syyskylvö.

Nyt tälle kesälle... en tiedä ehtiikö enää mikään tuottaa satoa, yrtit ja salaatit ehkä. Pinaatti, rucola....nauris, retikka.... Metsä tarjoaa mustikat ja sienet, puolukat ja suo lakat.

Kannattaa nyt ehkä sitten satsata maaperän kunnostukseen ensi kevättä varten ja sitten tehdä mahdollisesti syyskylvöä. Itse laittaisin keväällä kasvamaan myös keräkaalia ja kaikenlaisia hyvin säilyviä juureksia. Tomaatti, etenkin satoisia lajikkeita ja kurkkua. molemmista voi tehdä säilykkeitä, joten saa sitten pitkin talvea syödä niitä. Ja kaali säilyy sellaisenaan, mutta siitäkin voi tehdä vaikka hapankaalia

Vierailija
19/85 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanoja pihaan. Saa ensin munia ja myöhemmin aitoa kananlihaa, ei mitään tehokasvatettua broileria!