Joko matkailuautobuumi loppui? Tänä kesänä vähemmän liikenteessä mitä parina edellisenä kesänä
Viime kesänä vielä innokkaasti sisustustuunailtiin niitä iltapäivälehden jutuissa.
Kommentit (44)
Täällä kiertelen ja on meitä mahdottoman paljon enemmän liikkeellä kuin muina kesinä. Monessa matkailuautossa vuokrafirman teippaukset, ei ole vuokra-autoja ikinä näin paljon näkynyt. Hyvä vaan, tuetaan suomalaisia matkailualan yrittäjiä. Tämä on kuitenkin ainoa kelvollinen vuodenaika Suomessa.
Karavaanari.
Miks joku ei tee jotain, kun musta tuntuu, ettei ne tee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junteinta ikinä! Eiköhän nää bensan hinnat vähennä tota junttelua.
Eiköhän useimmat kulje dieselillä joten bensan hinnat ei vaikuta.
Niin kuin se diesel kuitenkin on niin halpaa!
Eiku...
Puistattaa ajatus suomen leirintäalueilla kiertelemisestä,paska sää,ötökät,juntit,likaisuus, tolla budjetilla pääsisi oikealle lomalle pois suomesta varmaan aurinkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junteinta ikinä! Eiköhän nää bensan hinnat vähennä tota junttelua.
Eiköhän useimmat kulje dieselillä joten bensan hinnat ei vaikuta.
Niin kuin se diesel kuitenkin on niin halpaa!
Eiku...
Tuossa puhuttiin bensasta.
Vierailija kirjoitti:
Bensan hinnat voi kyllä vaikuttaa liikkumiseen. Ja jatke vaikutus on sitten leiritäalueille ja ruokapikoille jne.
Onneksi oma matkailuauto ei käytä bensaa, ei taida monen muunkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yök. Vietän lomani välimerellä,en tommosessa kopperossa.
Samaa mieltä kyllä, olisi ankeaa kierrellä Suomen leirintäalueita tuollaisella.
Ei oo pakko mennä leirintäalueilla ja itse ainakin tykkään Suomen kesästä. Joillekin se on yöpymispaikka vaikkapa vain omalla mökillä, jos väkeä on paljon tai mummolan pihapiirissä. Myös kalastuksen harrastajat käyttää paljon niitä, voi olla joku yksityinen pooli vuokrattuna tietyissä paikoissa tai ovat kalastajille tarkoitetuissa lomapaikoissa. Itse olen joka vuosi yhden järjestön tapahtumassa (lukuunottamatta korona-aikaa). Yksi ei ison koiransa kanssa halua hotelliin/lomakylään mikä millonkin on tapahtumapaikkana, usein varattu joku oma tila kokonaan, vaan vuokraa lähistöltä vaunupaikan, karavaanareilla on omia alueita ja joskus niissä paikoissa on ollut erikseen vaunupaikkoja.
Sulla on kovin yksipuolinen näkemys että niillä käytäisiin vain leirintäalueilla. Me miehen kanssa haaveillaan omasta, mutta en usko, että leirintäalueilla sillä käytäisiin ikinä. Mun lapsuudenkodissa tykätään olla isolla porukalla ja silloin tarvitaan yöpymispaikkoja, lisäksi on ajatus että kun eläkeikä koittaa ostetaan mökkitontti jlaitetaan vain saunamökki ja ihan pieni saunatupa, muuten yövyttäisiin vaunussa.
Miten yllättävää, että ihmiset viettää nyt kesää eri tavalla kuin rajoitusten aikaan...
Niitähän oli liikenteessä todella paljon! Ajoimme viikolla lapista pääkaupunkiseudulle ja asuntovaunuja ja -autoja oli todella paljon.
Vuokrasimme joskus vuosia sitten ison asuntoauton perheellemme ja kävimme ajelemassa Norjassa pari viikkoa. Se oli upea reissu.
Kaikki maksaa sitä paitsi. Jos vuokraat vaikka Saimaalta tai lapista kohtuullisen kokoisen ja hyvällä paikalla olevan mökin perheelle, niin se on hyvin nopeasti 1000 e/vko + matkat omalla autolla. Jos ajelet asuntoautolla lappiin ja pysäköit sen milloin minnekin, mutta et leirintäalueelle, niin halvempihan se on kuin mökin vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Puistattaa ajatus suomen leirintäalueilla kiertelemisestä,paska sää,ötökät,juntit,likaisuus, tolla budjetilla pääsisi oikealle lomalle pois suomesta varmaan aurinkoon.
Niinpä. En keksi hirveämpää tapaa viettää lomaa. Ehkä tuo toimi vielä kasarilla mutta Suomi ei houkuta enää matkailumaana.
Ja mitä vähemmän löysää rahaa, sitä varmemmin pois Suomesta. Halvalla saa hyvää monessa maassa. Ruuasta lähtien.
Matkailuauto ja fillarit kyydissä on kyllä erinomainen valinta vaikka jonkin Tanskan tai Hollannin tutkimiseen lyhyine etäisyyksineen. Suomessa voi kaiken treenata valmiiksi jossei muuta.
Me vietetään koko kesä Norjassa, ja täälläkin huomaa muutoksen.
Jossain Lofooteilla nyt on aina rynnistystä, mutta täällä etelässä (myy Stavangerin liepeillä) on vain muutama hassu saksalainen, italialaiset, espanjalaiset ja ranskalaiset puuttuvat. Diesel on halvempaa kuin Suomessa, eilen tankattiin 2,18/litra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo pakko mennä leirintäalueilla ja itse ainakin tykkään Suomen kesästä. Joillekin se on yöpymispaikka vaikkapa vain omalla mökillä, jos väkeä on paljon tai mummolan pihapiirissä. Myös kalastuksen harrastajat käyttää paljon niitä, voi olla joku yksityinen pooli vuokrattuna tietyissä paikoissa tai ovat kalastajille tarkoitetuissa lomapaikoissa. Itse olen joka vuosi yhden järjestön tapahtumassa (lukuunottamatta korona-aikaa). Yksi ei ison koiransa kanssa halua hotelliin/lomakylään mikä millonkin on tapahtumapaikkana, usein varattu joku oma tila kokonaan, vaan vuokraa lähistöltä vaunupaikan, karavaanareilla on omia alueita ja joskus niissä paikoissa on ollut erikseen vaunupaikkoja.
Sulla on kovin yksipuolinen näkemys että niillä käytäisiin vain leirintäalueilla. Me miehen kanssa haaveillaan omasta, mutta en usko, että leirintäalueilla sillä käytäisiin ikinä. Mun lapsuudenkodissa tykätään olla isolla porukalla ja silloin tarvitaan yöpymispaikkoja, lisäksi on ajatus että kun eläkeikä koittaa ostetaan mökkitontti jlaitetaan vain saunamökki ja ihan pieni saunatupa, muuten yövyttäisiin vaunussa.
Joo, aina löytyy se poikkeus. En ottanut kantaa sinun mummolasi pihapiirissä vaunulla yöpymiseen, koska en tunne sinua ja mummolaasi, tai muiden mökkejä ja mummoloita, mikä lienee päivänselvää.
Sanoin vain, että leirintäalueita olisi ankeaa kiertää tuollaisella.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko ostaa välilyöntejä taas kerran?
Olimme lapissa kaksi viikkoa ja eipä siellä ollut riesaa ötököistä. En käyttänyt kertaakaan edes thermacelliä, joska ei tarvinnut.
Säät olivat mitä parhaimmat, jopa liian kuumat alkulomasta, sillä yli +20 ei ole kovin kiva vaellussää ja muutamana päivänä lämpöä oli reilusti yli sen.
Likaisuus? Eivät ihmiset enää mene joskus likaisiksi osoittautuneihin paikkoihin, joten nykyään leirintäalueetkin on hyvin hoidettuja siistejä kivoja paikkoja, jos niissä haluaa yöpyä.
Juntit? Meinaatko, että jossakin aurinkokohteessa olisi vain todella sivistynyttä ja fiksua porukkaa? Sen kun näkisi! Hahaa, ulvon naurusta täällä! 🤣
Huomaa kyllä, että täällä kirjoittelee moni joka ei asioista tiedä.
-Ollaan oltu tänä kesänä leirintäalueilla n.15 yötä, ja yhdessäkään likaisessa paikassa ei ole oltu. Etenkin SFC-alueet ovat todella tasokkaita ja siistejä.
-Ötököitä ei ole ollut sen enempää kun kotipihassakaan
-Juntteja on Suomessa ihan joka paikassa, niitä on myös siellä Välimeren kohteissa
-Yö maksaa monessa kohteessa 20-30e, ei kovin kallista.
-Lapset nauttii retkeilyelämästä todella paljon ja heidän paras muisto kesästä on aina matkailuautolla liikkuminen
-Meillä olisi rahaa, mutta yksinkertaisesti ei kiinnosta matkustella heinä-elokuussa mihinkään Välimerelle kuumuuden takia, mennään mieluummin syksyllä ja kesä vietetään Suomessa, oli sää mikä hyvänsä.
Kierreltiin juuri melkein kolme viikkoa ristiin ja rastiin suomea. Selkeästi leirintäalueilla oltiin pidempään paikoillaan kuin aikaisempina vuosina. Liikenteessä suunnilleen sama määrä näkyi kuin viime heinäkuussakin. Matkailuautoja enemmän kuin vaunuja, senhän jo rekisteröintitilastotkin kertovat.
Norjalaisia liikkeellä enemmän kuin viime vuosina samoin sveitsiläisiä.
Se yllätti miten hiljaista oli useammallakin alueella ns kausipaikoilla, vaunuja tyhjinä viikonloppuisinkin enemmän kuin ennen.
Vertailupohjaa on yli 30 vuoden ajalta niin kotimaasta kuin Euroopastakin. Nyt 3 viimeistä vuotta kierrelty kotimaata kun aiemmin aina lähdetty vaunulla muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, aina löytyy se poikkeus. En ottanut kantaa sinun mummolasi pihapiirissä vaunulla yöpymiseen, koska en tunne sinua ja mummolaasi, tai muiden mökkejä ja mummoloita, mikä lienee päivänselvää.
Sanoin vain, että leirintäalueita olisi ankeaa kiertää tuollaisella.
Kuka kiertää, kuka ei. Kun olin lapsi, niin meillä oli asuntoauto. Vanhempani tykkäsivät kerätä marjoja ja niinpä suuntasimme sen kanssa milloin minnekin marjamaiden lähelle, esimerkiksi Patvinsuon reunaan. Itse en tykännyt mennä suolle, joten jäin lukemaan asuntoautoon Aku Ankkoja ja vanhempani könysivät suolla tunteja poimien lakkoja. Minun homma oli sitten niiden marjojen puhdistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Osamaksu ja on vuodessa aika monta viikonloppuakin ja sillä voi matkustaa myös talvella.
Toki, mutta verrattuna muihin matkustusmuotoihin, esim lento+hotelli minusta matkailuautoilu on kallis harrastus. Hankintahinta, osamaksukorko, arvonalennus, dsl-vero, katsastus, auton huollot ja kuluminen (renkaat), leirintäaluemaksut (25 e/vrk), kaasu, talvisäilytys, huimat laivamaksut, polttoaineenkulutus.
En kiistä matkailuauton käyttö- ja viihdearvoa, mutta pidän kalliina antiin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Millä budjetilla sinä olet lomaillut/lomailet tänä kesänä?
Entä mistä löytyy sellainen paikka, jossa ei ole juntteja?
Me laitettiin asunto vuodeksi vuokralle ja kesän jälkeen lähdetään kiertämään välimeren maita asuntoautolla ja katsomaan mihin sijoitutaan kun eläkepäivät koettaa muutaman vuoden päästä.