Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lesken eläkkeestä ei saa puhua jotta kansa ei pillastu!

Vierailija
17.07.2022 |

Poistoon meni alle 5 minuutin. Eli on boomereiden agenda josta tulee vaieta.

Kommentit (469)

Vierailija
421/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke=kermaperse-eläke, eriarvoistava, Suomihan on niiiiiiiin tasa-arvon maa vai onko sittenkään.

Vierailija
422/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se sitten hönö kirjoitti:

sähkölämmitteinen kerrostaloasunto ;;DDDDDDDDDDDDDDDDD aijaiajaijaijaijaaaaaaaaaaaaa

On se sitten tyhmä influencer, sähkölämmitteinen rivitalo;DDDDDD no niitä ei enää halua kukaan 😂

Sijoittaja ottaa toisen työn 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just

Vierailija
424/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea tietoa hieman kriittisemmin.

Vierailija
425/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Natalie Salmela

Harmikseni kuulin radiohaastattelusi viime viikolla.

Harmi että elämäsi meni pilalle lapsen syntymän vuoksi ja joudut nousemaan ylös jo ennen seitsemää.

Kyllä se elo siitä paranee

Vierailija
426/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana leski alkaa olla vanhentunut.  Eikö myös eronnut ole leski-pitää yksin tulla toimeen. Koti jaetaan-leski sen saa pitää yksin itsellään ja saa vielä loppuelämän ajan leskeneläkettä.  Kauan sitten avioerokin oli oikeusjuttu jossa haettiin syyllinen.  Ja toisen piti maksaa korvauksia tai jotain elatusrahaa puolisolleen.

Vierailija
427/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke on todella eriarvoistava.  Esim jos nainen jää leskeksi 50.vuotiaana, hän saa loppuelämänsä ajan miehensä työeläkkeestä puolet, Siis vaikka  50 vuotta! ylärajaa ei ole ajassa eikä rahassa. Jos miehen työeläke olisi 2000 euroa-leski saa 1000 euroa joka ikinen kuukausi.  Tämä on kummallinen laki-jossa saa etuutta kun puoliso kuolee.  Ketuttaa nuo naislesket joita talossani asuu, ovat olevinaan niin vanhoja ja köyhiä, mutta ovat hiljaa tuosta ilmaisesta rahasta jonka työeläkeyhtiöt heille maksaa.

Onko nyt niin että leski saa loppuelämänsä miehen työeläkkeestä puolet vai onko se vaan 10v. Vai koskeeko tuo 10v vaan Kelan maksamaa leskeneläkettä?

10 v määräaikaisuus koskee 1975 ja sen jälkeen syntyneitä leskiä. Laki tuli voimaan 1.1.2022.

Niin ja tuo 1975 syntyneet ja nuoremmat-pykälä koskee vain niitä, jotka ovat leskeytyneet lain voimaantulon jälkeen. Jo maksussa olevain eläkkeisiin se ei vaikuta.

Vierailija
428/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke on todella eriarvoistava.  Esim jos nainen jää leskeksi 50.vuotiaana, hän saa loppuelämänsä ajan miehensä työeläkkeestä puolet, Siis vaikka  50 vuotta! ylärajaa ei ole ajassa eikä rahassa. Jos miehen työeläke olisi 2000 euroa-leski saa 1000 euroa joka ikinen kuukausi.  Tämä on kummallinen laki-jossa saa etuutta kun puoliso kuolee.  Ketuttaa nuo naislesket joita talossani asuu, ovat olevinaan niin vanhoja ja köyhiä, mutta ovat hiljaa tuosta ilmaisesta rahasta jonka työeläkeyhtiöt heille maksaa.

Onko nyt niin että leski saa loppuelämänsä miehen työeläkkeestä puolet vai onko se vaan 10v. Vai koskeeko tuo 10v vaan Kelan maksamaa leskeneläkettä?

Tuo koskee 1975 syntyneitä ja nuorempia. 1974 syntynyt saa leskeneläkettä loppuelämänsä.

Siis 1975 syntyneet ja nuoremmat saa leskeneläkettä vain 10 vuotta ja 1974 syntyneet ja sitä vanhemmat koko loppuelämänsä.

Nyky Hallituksen päätös.

Paitsi jos on alaikäisiä lapsia, niin sitä maksetaan niin kauan kun nuorin lapsista täyttää 18.

Vierailija
429/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leskellä on oma työeläke ja esim nuori tytär, niinnkuten Kreikassa, se miehen leskeneläke menee tyttärelle suoraan! Ei näille ahneille leskille jotk kovin tosiaan ovat hiljaa eduista, jotka eivät heille pitåisi edes kuulua jos eivät edes pesää suostu jakamaan vaan hummaavat kaiken omaan kivaan ja matkoihin.

Iloisia naisleskiä nähty useampi

Vierailija
430/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi. 😎

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta! Ollaan kateellisia siitä, että jonkun toisen puoliso on kuollut!

Vierailija
431/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläkettä ei maksa valtio vaan työeläkeyhtiöt.  Tämä on tieto koska äitini on leski ja näen hänen tiliotteensa.  Valtion eli kelan maksama eläke on ihan eri asia.  Jos aviomies kuolee nuorena,  niin silloin leski saa leskeneläkettä sen mukaan mikä oli arvioitu hänen kuolleen miehensä työeläke jos olisi päässyt eläkkeelle.  Nuoret lesket eivät kerro tätä asiaa-itketään vaan kun puoliso kuoli.

Itse olen eronnut pienten lasten äiti.  Minä en saanut enkä tule saamaan mitään leskeneläkettä tai yksinhuoltajan tukea.  

Mä olen nuorena leskeksi jäänyt nainen. Mieheni kuoli kun lapsemme olivat 2- ja 5-vuotiaat. Saan leskeneläkettä ja lapseni saavat lapseneläkettä. Lapset saavat Kelasta reilu 60 € ja työeläkeyhtiöltä 860€ kuukaudessa. Minä saan verojen jälkeen, eli nettona, noin 900 € leskeneläkettä. Tässä summassa mukana kelan noin 100 € ja eläke yhtiöltä loput. Mutta se, että minkä takia minä en mainosta eläkettäni on se, että en saa asumistukea ja maksan täyttä päivähoimaksua, jotka syövät eläkkeestä suuren osan. Lisäksi sen saaminen nostaa tietenkin veroprosenttia palkkatuloista, niin käytännössä jään noin 160 euroa plussalle saadessani leskeneläkkeen. Perhe-eläkkeistä jää käytännössä jäljelle vain lasten osuus, joka kait on keskusteluun osallistuvien mielestä ihan ok. Kaikkien mun kanssa samassa kunnassa asuvien ihmisten pitäisi olla tyytyväinen, että leskeneläkettä maksetaan, koska kaupungin kassaan siirtyy joka kuukausi työeläkeyhiöltä noin 1000€.

Jos noita eläkkeitä ei maksettaisi, niin me oltaisiin pelkkä kuluerä kunnalle. Monta sataa euroa jäisi veroja saamatta ja joutuisivat tarjoamaan maksuttoman päivähoidon ja ehkä asumistukeakin saisimme.

Saanko mä nyt itkeä, että mun mies on kuollut ja lapset menettivät isänsä?

Tiedän olevani onnekas, että miehelläni oli kohtuullisen hyväpalkkainen työ ja eläkettä sen vuoksi meille aika mukavasti maksetaan. Mutta kaikilla, varsinkaan nuorena, leskeksi jääneillä ei samaa tilannetta ole, sillä nuori kuollut ei välttämättä ole ehtinyt ansaita isoa eläkettä ja näin ollen sitä ei paljoa saa. Käteen jää oikeasti vain itku siitä puolison kuolemasta.

Sun kirjoituksesta huomaa, että ensinnäkin olet kateellinen ja toiseksi myös sen, että et yhtään tiedä miltä tuntuu nähdä tiliotteella nuo rahat. Mä tarkastan tietenkin kuukausittain tiliotteet ja joka kerran olen ikionnellinen sen nähdessäni, mutta samalla tulee itku kun tajuaa, mistä syystä se raha tilille tupsahtaa. Ristiriita on valtava. Olen juuri ilonnut ja tuntenut valtavaa onnen tunnetta siitä, että rakas mieheni ja lasteni isä on kuollut.

Kateus ja katkeruus myrkyttää vain omaa elämääsi. Mun elämään sillä ei ole vaikutusta, vaikka niin ehkä toivoisit. Suosittelen luopumaan negatiivisilta ajatuksista, varsinkin niistä, joita kohdistat puolisonsa menettäneisiin nuoriin leskiin ja niihin pieniin lapsiin, jotka ovat menettäneet toisen vanhempansa.

Vierailija
432/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke on hyvä juttu. Jos puoliso kuolee ja jää alaikäisiä lapsia, tuo eläke helpottaa yksinhuoltajan elämää huomattavasti. Ja aiemmin kun naiset pienipalkkaisia, sai vanhuudessakin oman eläkkeen päälle lisää. Eihän vanhuudessa ollut karttunutta säästötiliä kun ukko kuoli ennen aikojaan.

Nykyään ei ehkä aina vanhuudessa niin välttämätön apu.

Mikä sitten helpottaa sellaisen köyhän perheen elämää, jossa kuollut puoliso on ollut pienituloinen tai tuloton, tai jossa leskeneläkkeen edellytykset eivät täyty?

Järkevämpää olisi tukea tietynlaisella summalla kaikkia perheitä, joissa toinen vanhempi kuolee, oli vat vanhemmat sitten olleet naimisissa tai ei, tai vaikka kaikkia pienituloisia yksinhuoltajaperheitä. Samoin olisi järkevämpää nostaa pieniä eläkkeitä ja auttaa KAIKKIA köyhiä vanhuksia selviytymään. Nythän leskeneläke on sitä isompi, mitä parempi elintaso henkilöllä oli jo ennestään, mikä on todella ristiriitaista - suurimpien leskeneläkkeiden saajilla saattaisio olla jopa omaisuutta, jota voisi myydä, kun taas köyhimmät eläkeläiset kitkuttavat pienillä tuloilla eikä heitä tueta ollenkaan samalla lailla. Jonkun lesken leskeneläke voi olla jopa moninkertainen mitä toisen eläkeläisen koko toimeentulo. Nythän leskeneläke palkitsee sen, että on tullut menneeksi naimisiin isotuloisen henkilön kanssa, ja tämä on kerrassaan outo lähtökohta sosiaaliturvalle, minkä yleensä pitäis lähteä siitä, mitä henkilö tosi asiassa tarvitsee.[/quote]

Leskeneläkettä saava ei todennäköisesti tarvitse sosiaaliturvaa ja silloin kaltaisellesi sossupummille voidaan maksaa enemmän.

Perhe-eläkettä saavat perheet putoavat usein muiden tukien ulkopuolelle. Ja kaikenlisäksi kaikki perheet, joissa on alaikäisiä lapsia saavat perhe-eläkettä oli vanhemmat naimisissa tai eivät. Ja lapset saavat eläkkeensä vaikka eivät olis koskaan edes nähneet kuollutta vanhempaansa.

Vierailija
433/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se painoindeksi jonka jälkeen lesken eläke muuttuu läskin eläkkeeksi?

Vierailija
434/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskiä on myös nuoria, perheellisiä ihmisiä.

Heille pienikin lisäraha on tarpeen.

Alle 20 vuotiaat lapset saavat aina lapseneläkkeen 20 vuotiaaksi saakka. Leskeneläkkeen voisi minunkin mielestä poistaa mutta lapseneläke on tarpeellinen lapsen elatukseen.

Lapseneläke menee lapsen tilille eikä siitä voi käyttää lapsen elatukseen kuin 500 euroa/kk. Digi - ja viestintävirasto valvoo lapsen varoja. Lapsi saa rahat itselleen kun täyttää 18.

Tämä on valitettavasti väärää tietoa. Alaikäisen lapsen eläke voidaan maksaa myös huoltajan tilille. 18 täyttänyt saa sen omalle tililleen.

Minun lapset saavat lapseneläkettä (omille tileilleen) eikä DVV valvo sen käyttöä vaikka saavat yli 500 €/kk. Lapsen varoista tehdään selvitys dvv:lle ja sieltä ne lähettivät minulle päätöksen, etten ole tilivelvollinen rahojen käytöstä. Meillä lapsille jäi isän kuoleman jälkeen perintöä kullekin alle 20 tuhatta euroa. Tunnen pari perhettä, joista isä on kuollut ja lapsi saa yli 1400 €/kk eläkettä ja jäljelle jäänyt vanhempi käyttää sen lähes kokonaan ja se maksetaankin vanhemman tilille. Tilivelvollisia ovat siitä mitä lapsi sai perinnöksi.

Vierailija
435/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun sinkku tai eronnut kuolee, mihin joutuvat hänen maksamansa ja kertyneet työeläkkeet?

Miksi sitten ne aikoinaan maksetut eläkerahat jäävät eläkeyhtiölle?

Jos kerran joidenkin mielestä on oikeus ja kohtuus, että kuolleen puolison eläkerahat maksetaan eloon jääneelle puolisolle.

Mikä oikeus ja kohtuus on muutenkaan, että sinkku ja eronnut kyllä pärjää pienelläkin rahalla yksinään, mutta pariskuntana ollut ei sitten pärjää kun toinen kuolee. Tarvii sen tukirahan, jopa loppuelämän ja vaikka uusi kumppanikin usein on.

Mikä ero tässä ja näissä ihmisissä nyt muka on? Samanarvoisia pitäisi ihmisten olla.

Ei kai avioliitto tee ihmisestä sen arvokkaampaa, mutta niin tuntuu tekevän.

ELÄKEVAKUUTUKSESTA maksetaan leskeneläke. Se on aivan eri asia kuin eläkemaksu, joka näkyy palkkalaskelmassasi. Eläkevakuutussopimus täytyy tehdä vakuutusyhtiön kanssa itse ja itse on huolehdittava maksuista, jotka ovat kohtalaisen suuret. Jotkut haluavat kuitenkin ne maksaa ja turvata perheensä elämän jos huonosti käy. Ota vakuutusyhtiöön nyt heti yhteys ja tee eläkevakuutussopimus. Kuoltuasi puolisosi saa sitten omien tulojensa ja vakuutusyhtiön laskelman mukaista leskeneläkettä.

Vierailija
436/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 20 vuotiaat lapset saavat aina lapseneläkkeen 20 vuotiaaksi saakka. Leskeneläkkeen voisi minunkin mielestä poistaa mutta lapseneläke on tarpeellinen lapsen elatukseen.

Lapseneläke menee lapsen tilille eikä siitä voi käyttää lapsen elatukseen kuin 500 euroa/kk. Digi - ja viestintävirasto valvoo lapsen varoja. Lapsi saa rahat itselleen kun täyttää 18.

Lapseneläkettä saa ja voi käyttää lapsen kuluihin. Maistraatti vaatii vuosittain siitä selvityksen.

Eläkkeestä ei vaadita selvitystä. Omaisuudesta vaaditaan.

Vierailija
437/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suora lainaus Kelan sivuilta:

"SINULLA EI OLE YHTEISIÄ LAPSIA PUOLISOSI KANSSA

Voit saada leskeneläkettä vain, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:

Olit vähintään 50-vuotias, kun puolisosi kuoli.

Olit alle 50-vuotias ja puolisosi alle 65-vuotias, kun menitte naimisiin tai rekisteröitte parisuhteenne.

Olitte naimisissa vähintään 5 vuotta."

Koskee vain Kelan maksamaa leskeneläkettä. Suurin osa leskeneläkkeistä on työtuloihin perustuvaa eläkettä, jonka maksaa eläkeyhtiöt.

Niissä on jotakuinkin samat säännöt.

Vierailija
438/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trade on pelleeeee :D:D

Vierailija
439/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on valitettavasti väärää tietoa. Alaikäisen lapsen eläke voidaan maksaa myös huoltajan tilille. 18 täyttänyt saa sen omalle tililleen.

Minun lapset saavat lapseneläkettä (omille tileilleen) eikä DVV valvo sen käyttöä vaikka saavat yli 500 €/kk. Lapsen varoista tehdään selvitys dvv:lle ja sieltä ne lähettivät minulle päätöksen, etten ole tilivelvollinen rahojen käytöstä. Meillä lapsille jäi isän kuoleman jälkeen perintöä kullekin alle 20 tuhatta euroa. Tunnen pari perhettä, joista isä on kuollut ja lapsi saa yli 1400 €/kk eläkettä ja jäljelle jäänyt vanhempi käyttää sen lähes kokonaan ja se maksetaankin vanhemman tilille. Tilivelvollisia ovat siitä mitä lapsi sai perinnöksi.

Ei ole väärää tietoa. Meidän kohdalla käyttövarana on juuri tuo 500€/lapsi/kk. Näin olen toiminut melkein kymmenen vuotta ja saanut ohjeistuksen maistraatin virkailijalta silloin vielä kun maistraatti hoiti asiaa. Lapsen eläke tulee kyllä huoltajan tilille mutta selvyyden vuoksi rahoja ei saa sekoittaa omiin varoihin, joten ne kannattaa siirtää lapsen tilille . Lapsillani on perhe-eläkettä noin 2000€/kk/lapsi ja perittyä omaisuutta monta sataa tuhatta. Ihmettelen kyllä mitä virkaa valvovalle viranomaisilla on jos lapsen omaisuus pistetään sileäksi. Kuulostaa ihan uskomattomalta, että 1400€/kk menisi pelkästään lapsen kuluihin. Selkeä virkavirhe.

Vierailija
440/469 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suora lainaus Kelan sivuilta:

"SINULLA EI OLE YHTEISIÄ LAPSIA PUOLISOSI KANSSA

Voit saada leskeneläkettä vain, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:

Olit vähintään 50-vuotias, kun puolisosi kuoli.

Olit alle 50-vuotias ja puolisosi alle 65-vuotias, kun menitte naimisiin tai rekisteröitte parisuhteenne.

Olitte naimisissa vähintään 5 vuotta."

Koskee vain Kelan maksamaa leskeneläkettä. Suurin osa leskeneläkkeistä on työtuloihin perustuvaa eläkettä, jonka maksaa eläkeyhtiöt.

Samat säännöt koskevat Työeläkeyhtiöiden maksamia eläkkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi